3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inderdaad een beetje een mijl tever, de binnenwanden zijn nu al bekleed met 2x 4mm bitumen, dit is onmogelijk meer te verwijderen, zit zeer vast gekleefd. En ik neem aan dat epoxylagen direct op het MDF moeten komen. Sowieso zou alles via de woofer opening moeten gebeuren, dat wordt een zeer lastig verhaal.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Het samenstel 1.5uF + 0.47uF vervangen door een 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil (het kleine verschil van 0.2uF geeft in de simulatie slechts zeer kleine verschillen)
Vervangen omdat je per se een ander type wilt gebruiken, je weet hoe ik daarover denk :evil: , maar als 2,2uF beter klinkt overweeg dan ook om van 11ohm naar 10ohm te gaan (het verschil in de simulatie geeft aan dat het duidelijk te horen zal zijn, ook al vind jij het er in de simulatie als klein verschil uit zien).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik weet precies hoe jij daarover denkt :mrgreen:

Het zal nog wel een aantal jaartjes en projecten kosten voor ik mij hier overheen kan zetten. Tot die tijd zie ik liever een SGO condensator in mijn filter ziten dan ongebruikt in de doos. Maar ik trek wel een grens natuurlijk, ik ga niet een 2.0uF vervangen door een 4.7uF omdat ik die heb liggen, in dit geval was de afwijking niet zo groot.

Het klinkt wel lekker trouwens nu! Wellicht is er een iets te sterk middengebied. Het mid knalt er nu wel uit zeg maar.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Dat zal tijd worden, dat het mid er eindelijk een keer uitknalt. Denk eraan nog eens de 5.6ohm voor 6.8ohm te vervangen, kan net weer een subtiel verschil de goede kant op zijn (of de verkeerde natuurlijk...).

En als je het idee hebt dat het rond 900Hz net wat teveel van het goede is, dan weet ik daar ook wel weer wat voor. Maar nu eerst eens wat langer luisteren, want je hebt lang geluisterd naar de speaker terwijl het mid gewoon niet helder genoeg was. Weet je nu zeker dat het "gordijn" weg is?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Om heel eerlijk te zijn, dat weet ik niet zeker! Wel is het duidelijk juiste goede kant opgegaan sinds jij hier was. Maar het kan heel goed dat er nog steeds een dunner gordijn overheen hangt.

Ik zal denk ik veel meer verschillende systemen moeten horen om een beter beeld te krijgen hoe mijn set ervoor staat. Ik kan nu niet zoals jij een specifiek frequentie gebied 'horen' wat te sterk of te zwak speelt, althans niet zo precies dat ik dan daarna het filter erop kan aanpassen.

In dat opzicht zal ik gewoon moeten toegeven dat mijn gehoor denk ik niet goed genoeg is om een speaker optimaal aan het klinken te krijgen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Wat ik me trouwens wel afvraag, jij geeft aan dat ik te lang geluisterd heb naar een speaker met te weinig mid.

Was dit naderhand gezien al uit de eerdere simulaties af te leiden? of is dit typisch iets wat je puur opgehoor moet bepalen en simulaties niets zeggen?

Is het in dit opzicht handig om ook bij elke filtervariant ook de close range meting te simuleren?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Nee dit konden we niet zien aankomen. Ik ben ook erg verrast dat deze speaker vrijwel geen bafflestep compensatie moet hebben. Bij de AL130/NEO3PDR had ik netjes wel bafflestep compensatie gedaan en bleek het te weinig te zijn. Bij de C-Quenze blijkt het net andersom. Het komt wel enigszins overeen met MOB3W die vlak is afgestemd waar ik vroeger het hoog duidelijk zachter moest zetten. Vreemd beest die AT-driver. Ik meen me trouwens wel te herinneren dat dat Dynaudio units vroeger ook nauwelijks bafflestep compensatie moesten krijgen. Ik heb er werkelijk geen verklaring voor. Los daarvan denk ik nog steeds dat je kast vrij 'traag' is maar laten we dat maar even vergeten, als het nu de goede kant op gaat des te beter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels de soldeerbout weer warmgestookt, de LCR serie correctie voor de C-Quenze bleek nog iets beter te kunnen namelijk 100uF, 0.33mH en 4.7 ohm.

De 100uF heb ik opgebouwd uit de 70uF colablik MKP, met parallel hieraan een 15uF + 10uF + 4.7uF aan Mundorf Supreme. De 3 Mundorfs zijn gestapeld, is een aardig flatgebouwtje geworden zo :mrgreen:

De 0.33mH is de Jantzen 12AWG waxcoil die ik eerder al had gekocht. De 4.7 ohm is een M-Resist.

Nu is het volgende filter aan de beurt.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0728[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Beide filters zijn nu aangepast:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0729[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

:shock:

Ik had niet verwacht dat aanpassen van de LCR voor de C-Quenze nog zoveel verschil kon maken, weer een stapje gezet dus.

Ik zou het verschil trouwens willen omschrijven als meer 'snap' goed hoorbaar bijv in het begin van 'Tempation' van Diana Krall.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Kan heel goed kloppen, voor die 'snap' moet in dat nummer het relatieve niveau bij 2kHz op orde zijn en dat zal weer net wat beter zijn met deze variant.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Wowly »

Die "snap" was ook wat ik erg mooi vond aan de set van leobus!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zeker! Ik hoop dat Leo zijn setje weer snel netjes kan (laten) herstellen!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Vanavond Koen K op bezoek gehad, dus wie weet verschijnt er hier nog een kleine luisterimpressie :mrgreen:

Beetje dezelfde nummers beluisterd als gisteren op Jeroen zijn set, hoewel ik redelijk tevreden ben is er nog wel een aanzienlijk verschil te overbruggen. Bij Jeroen is het laag erg goed op orde, hier valt voor mij nog veel te winnen. Ik heb het vermoeden dat de algehele kwaliteit dan ook beter zal zijn.

Ik wil eventueel nog een tweede gesloten XLS10 erbij zetten en dan een DSP oplossing die in het ideale geval ook de C-Quenze zeg onder de circa 100Hz kan afkappen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Koen K »

Ja, was gezellig Walter :)

Ik moet zeggen dat de speakers erg goed klinken. Geen duidelijke minpunten, dus er valt in totaal wat mij betreft weinig op aan te merken. Goed voor elkaar!

Bij het beluisteren van Graceland van Paul Simon had ik het idee dat het gewicht van het laag dat bij andere plaatjes aanwezig was hier een beetje ontbrak. Misschien dat de afstemming van de subwoofer in combinatie met de monitors nog niet helemaal lekker loopt. Walter gaf aan dat hier nog weinig aandacht aan besteed was, dus wat dat betreft wellicht de moeite om nog eens goed naar te kijken. Het iets hoger instellen van het low pass filter op de subwoofer leek al een verbetering te brengen.

Verder leek de 'punch', waarvan ik denk dat die ergens in het lagere middengebied zou moeten zitten, soms wel wat meer aanwezig te mogen zijn. Wellicht is het een kwestie van smaak, maar ik had het idee dat mijn observatie wel door Walter gedeeld werd.

Let wel: overmatig stilstaan bij deze kleine puntjes laat ze groter overkomen dan ze in werkelijkheid zijn. Al met al is het gewoon een prachtig paar speakers waar je volgens mij vooral heel erg van moet genieten. :) Misschien zou ik nog wel even een stukje glaswol voor het aquarium hangen :sure:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Koen,

Ik weet eigenlijk niet precies welke frequenties bijdragen aan een goede 'punch', wellicht dat Jeroen dit wel weet...?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Strakke weergave van 70-80Hz is noodzakelijk voor de punch.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Koen K »

Dan zijn er 2 opties:

- Ik omschrijf het gehoorde fenomeen niet goed
- Het gehoorde fenomeen zit lager dan ik het inschatte

Beide houd ik voor mogelijk: ik heb vrij weinig ervaring met het identificeren van het frequentiegebied dat bij een bepaald geluid hoort, laat staan het toepassen van de correcte terminologie (ik meen dat Stereophile daar ooit een mooi lijstje van gemaakt had).

EDIT: gevonden... Punch staat er dan weer niet in :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Kleine update: de weerstand van 5.6 ohm is nu vergroot naar 6.8 ohm.

Het verschil is goed merkbaar bij stemmen, het geluid is meer vloeibaar/natuurlijk. Wellicht zou Jeroen hier zeggen dat het meer 'parelt' :mrgreen:


Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Goed dat je die aanbeveling hebt overgenomen en ook goed dat je eerst een tijdje hebt geluisterd voordat je dit probeerde. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Nu kun je nog proberen de 2,2uF te verlagen naar 1,8uF. Met 1,8uF minder tophoog, maar meer ruimtelijkheid. Kwestie van smaak, allebei goed.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik vind het hoog wel goed zo, ik heb niet het idee dat het zachter hoeft...

Komende week krijg ik trouwens 2 stuks Waxcoil 1.00mH 12AWG binnen, dan eens kijken of er nog verschil te constateren is met de huidige Mundorf foliespoel.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt, natuurlijk hoeft het niet zachter, maar het is goed om het verschil in beleving te onderkennen en dan pas je voorkeur vast te stellen. Het is niet alleen een kwestie van meer of minder hoog, het effect is meer dan dat. De kunst is om het hoog even ver van je af te laten staan als het midden, dan krijg je optimale 'blending' en de meest natuurlijke klank.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Aanvraag voor een tweede BK XLS200 subje met Peerless XLS10 erin is net de deur uit, ik ga ervan uit dat ik deze met een maandje of twee in huis kan hebben, zit een wat langere levertijd op.

Qua DSP's kan ik naast de mini-DSP niet echt iets geschikts vinden, wie heeft er nog wat tips?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Marp »

Walt schreef:
Qua DSP's kan ik naast de mini-DSP niet echt iets geschikts vinden, wie heeft er nog wat tips?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=8050
Gesloten