Zilverkabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Zilverkabel

Bericht door buisje »

Voor +/- 55 eu een mooie zilveren interlink kabel gemaakt. Binnenkern genomen van een rg58u kablel (polyethyleen schuim) Daarom teflon tape gewikkeld. 2 aders 0.4mm zilver spiraalgewijs omgedraaid (geisoleerd met acrylaat lak). Daar weer teflon om. Aan Monacor interlink connectors gesoldeerd. Moest 1 en ander aanpassen waren eigenlijk schroefconnectors. Met sleeve laatste buitenmantel om netjes af te werken en zachte teflon te beschermen.

Geluid: neutraal, gedetailleerd, iets warme bas, mooi lucht om instrumenten, aantikken bekkens beter hoorbaar (modded philips cd304mk2 met klok en THS4032 opamps) stiltes zijn stiller, kortom mooi kabeltje!

Afbeelding
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Hij brandt nu een beetje in: klinkt goed!

Wat specs:

Lengte +/- 65 cm.
Paracitaire capaciteit 0.027nF
Inductie zowel gnd als kern: 0.07mH
DC resistance: 0.2 ohm
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik ben dan wel erg benieuwd naar wat voor mega Hi-end speaker jij hebt, dat je het inbranden van een kabel hoort.......
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Ja zo zeggen ze dat toch, je kunt horen dat de kabel een beetje in moet spelen.

Helemaal geen super tera "high end" speakers, gewoon oude audax/focal 2 weg TL serie gefilterd :lol:
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

'Ze' zeggen zoveel, je moet niet alles geloven, want dan heb je er een dagtaak aan. Geloof iets pas echt als je het blind getest hebt...

Echter, misschien dat je deze kabel wel 'hoort' want 0,07mh inductie kijkt me knap veel. Dus daar zou ik nog eens naar kijken, misschien dat je dat wat tophoog kost.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

De meeste kabels hebben een hoge capaciteit en zwakken daardoor hoog af. Ik vind het hoog van deze kabel erg netjes en goed gedefinieerd.

Nu nog een keer de koolstofkabel maken en die proberen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Heb op amplimo enzo.. wel eens gelezen over zilver gewonderen trafo's en zo..

Maar gewoon puur zo'n RCA kabeltje... merk je echt zoveel verschil ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Welke afscherming gebruik je?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

TubeHead schreef:
Maar gewoon puur zo'n RCA kabeltje... merk je echt zoveel verschil ?
Ja! .... Maar niet bij iedereen..

Kees
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Afscherming: GEEN!

Heb buizen apparatuur en die kan wat HF weerstaan. :wink:

Ja een goede set laat goede cichverbindingen horen. Ik ben zeer tevreden met deze kabel.

Ik ga ook nog een keer een kabel maken met wel een goede gevlochte/folie afsherming.

En wil de koolstofkabel ook eens proberen. Heeft iemand een paar meter koolstof fibre over? Evt groupbuy?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

buisje schreef:
Afscherming: GEEN!

Heb buizen apparatuur en die kan wat HF weerstaan. :wink:

Ja een goede set laat goede cichverbindingen horen. Ik ben zeer tevreden met deze kabel.

Ik ga ook nog een keer een kabel maken met wel een goede gevlochte/folie afsherming.

En wil de koolstofkabel ook eens proberen. Heeft iemand een paar meter koolstof fibre over? Evt groupbuy?
HF misschien wel, maar 50/100Hz toch niet?

bijvoorbeeld uit netsnoeren en trafo's?
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Nee daar heb ik geen last van gelukkig. Maar goed dat hje het zegt, ik zal eens kijken of ik een HF probleempje bij m'n cd880 kan oplossen: even andere kabel proberen. Bedankt voor de hint Sevenup!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

buisje schreef:
En wil de koolstofkabel ook eens proberen. Heeft iemand een paar meter koolstof fibre over?
Vast wel... Heb je ook al een paar meter katoenen schoenveter?
Heb ik ook...
Heb je ook al vioollak? Leren koord? eindbusjes?

Kees
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Eindbuizen heb ik niet LOL, wel fets. Katoen geleid niet zo best...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Kees,

Ik geloof dat buisje het niet helemaal vat :? . Je zal het een beetje uit moet leggen...

groeten,
AatV
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Ok ik snap m nu. De busjes om koolstof te klemmen, enzovoort. :oops: :oops:

Veter koop je zo lijkt me, busjes heb ik niet, vioollak ook niet maar heb wel simpel acrylaatlak, naar mijn idee ook goed.

Zal de how-to eens goed lezen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

AatV schreef:
Ik geloof dat buisje het niet helemaal vat :? . Je zal het een beetje uit moet leggen...
Daar kom je meteen achter als je de vezel ergens aan wil solderen.. Dat gaat namelijk echt niet....
Hiermee gaat dat een stuk beter:
Kees
Bijlagen
Tang en busjes.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

buisje schreef:
Veter koop je zo lijkt me, busjes heb ik niet, vioollak ook niet maar heb wel simpel acrylaatlak, naar mijn idee ook goed.
Zorg wel dat je een fijn geweven 100% katoenen veter neemt.. Het is soms diverse rekken afzoeken bij de betere schoenenzaken.
Busjes zijn gewoon te koop. Kabel-ader-eind-bussen heten ze.. Je hebt ze ook met een plastic kraagje, maar dat kun je er wel af krijgen... beetje insnijden en dan afscheuren.
Acrylaatlak is kunsstof.. liever niet.. Bij de diverse knutsel-handelaren kun je ook iets van dammer-lak krijgen.. ik dacht dat het zo heette.. Verbeter me als het niet zo is..
Dat is een soort schellack (mieren-keutels)... Een natuurproduct..
't hoeft niet meteen C37 te zijn, al geldt dat als de beste (ook veruit de duurste.. ik dacht iets van 72 euro voor 10ml..)
Ik haal mijn vioollak (Italian Oil Varnish) uit Duitsland bij Hammerl.

Kees
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Bericht door buisje »

Mooi bedankt voor de info. Zal idd eens naar schellack achtige stofjes op zoek. En adereindhulsen

De zilverdraad heb ik wel met acrylaatlak tegen swart worden beschermd.

Kun jij 2m koolstof voor me regelen Kees?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

buisje schreef:
Kun jij 2m koolstof voor me regelen Kees?
Denk 't wel:
Haal ik er een strengetje uit .. 30 Ohm per meter, enkele streng. Past in een 0,75mm busje

PM je adres maar even.

Kees
Bijlagen
Koolstof.JPG
walstroom
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 17:39

Re: Zilverkabel

Bericht door walstroom »

:^o Een goede kabel hoor je niet omdat ie niks zal toevoegen of weglaten. Mocht je verschil in kabels wel horen dan gebruik je per definitie rommel. Als je in een hoogohmig circuit een kabel met een hoge eigen capaciteit gebruikt krijg je hoog afval. Dus de boel zal dan wel "warmer" gaan klinken. In een normale situatie (laagohmig uit en hoogohmig in, dus een goed ontworpen schema) hoor je absoluut geen verschil tussen kabels. De kabelmaffia wil je wel iets anders laten geloven natuurlijk, maar hun god woont in hun bankrekening en ze willen jouw rekening zo snel mogelijk laten leeglopen naar hun eigen rekening.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zilverkabel

Bericht door buisje »

Alles hoor je.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zilverkabel

Bericht door b_force »

Of niet... :lol: :lol:




Ach, neem gewoon waar je zelf tevreden/blij over bent :)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Zilverkabel

Bericht door Miniwatt »

walstroom schreef:
:^o Een goede kabel hoor je niet omdat ie niks zal toevoegen of weglaten. Mocht je verschil in kabels wel horen dan gebruik je per definitie rommel. Als je in een hoogohmig circuit een kabel met een hoge eigen capaciteit gebruikt krijg je hoog afval. Dus de boel zal dan wel "warmer" gaan klinken. In een normale situatie (laagohmig uit en hoogohmig in, dus een goed ontworpen schema) hoor je absoluut geen verschil tussen kabels. De kabelmaffia wil je wel iets anders laten geloven natuurlijk, maar hun god woont in hun bankrekening en ze willen jouw rekening zo snel mogelijk laten leeglopen naar hun eigen rekening.

Je hebt 'de kabelmaffia', net zo goed als je de 'non-believers' hebt. Die laatsten doen me vaak aan de Inquisitie denken...
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Zilverkabel

Bericht door buisje »

"Rommel" gebruik ik niet, het is maar waarmee je vergelijkt. RG58U a 1 eu de meter klinkt verassend goed.

Verschil in kabels komt door verschillende waarden paracitaire capaciteit/inductiviteit. Ook is de orientatie vd aders tov elkaar van invloed, enz.
Verder is het dielectricum erg belangrijk want electriciteit plant zich niet alleen voort over de geleider, maar ook erom heen. (het is niet zwart-wit, geleiden-isoleren maar er is ook een tussenweg) Immers dan zouden we ook weer terug kunnen gaan naar de simpele pertinax printplaat ipv glas epoxy. En Mark Levinson kan dan zijn dure ruimtevaart-kunststof-printplaten ook wel in de container gooien, allemaal verlakkerij dus...
En kunnen we ook weer gerust overal elcootjes gaan gebruiken, dielectricum is toch niet belangrijk/verlakkerij.

En nog wat, ik ben meer de aanhanger van less is more. Laat de buffer opamp of sectie eens weg in je CD speler, koppel een goede (en dus korte) kabel aan de I/V direct naar de vrij hoogohmige buizen voorversterker input. Al die extra versterkertrappen wordt het geluid niet beter van.
Plaats reactie