Ik ben eigenlijk op een missie om mijn kamer beter te dempen. De kamer is 4,5 x 3,6 m en 2,7 h.
De gewone dingen heb ik al gedaan, vloerkleed op de houten vloer, zware gordijnen, spikes c.q. rubberen tegels, dhz diffractie paneel achter de bank.
Het heeft de in je handen klap test wel verbeterd maar het is nog steeds niet je van het.
De wat minder opvallende (stealth) aanpassingen zijn een boeken/cd last, vloerbedekking onder het tafelblad geplakt, een stoffen bank, en ik denk erover op de achterwanden (aan de binnenkant) van de Benno cd kasten met dik vilt of vloerbedekking te plakken.
Mijn vraag is of jullie nog ideeën hebben die niet opvallend zijn omdat het niet moet/mag gaan lijken op een studio.
Ik ben benieuwd.
"stealth" acoustiek aanpassing
Moderator: Beheerdersteam
Re: "stealth" acoustiek aanpassing
Ik zou bijna (nu al zeggen)
Je zult iets beter moeten omschrijven wat de opstelling is, waar je luisterervaring mank gaat en hoe je maatregelen hebben uitgepakt. Goede akoestiek vergt ingrijpende maatregelen die je tot op zekere hoogte goed kunt verbergen, maar je moet beginnen met het identificeren van je probleem.
Je zult iets beter moeten omschrijven wat de opstelling is, waar je luisterervaring mank gaat en hoe je maatregelen hebben uitgepakt. Goede akoestiek vergt ingrijpende maatregelen die je tot op zekere hoogte goed kunt verbergen, maar je moet beginnen met het identificeren van je probleem.
Hoe goed moet het zijn en hoe beroerd mag het blijven?
Wat je probeert is vergelijkbaar met het streven naar een speaker die 20 -20.000 Hz kan weergeven bij 120 dB(muziek) en die niet groter is dan een melkpak.
Akoestiek behandelen voor muziekgeluid betekent dat je de boel breedbandig moet aanpakken; wat jij doet werkt alleen bij hogere frequenties en zal de ruimte akoestisch ongebalanceerd maken, helaas.
Wat je probeert is vergelijkbaar met het streven naar een speaker die 20 -20.000 Hz kan weergeven bij 120 dB(muziek) en die niet groter is dan een melkpak.
Akoestiek behandelen voor muziekgeluid betekent dat je de boel breedbandig moet aanpakken; wat jij doet werkt alleen bij hogere frequenties en zal de ruimte akoestisch ongebalanceerd maken, helaas.
Daarbij komt dat reverb niet zo slecht is, maar er zijn een aantal discrete reflecties die roet in het eten kunnen gooien. Als je deze aanpakt ga je het grootste verschil merken.
Ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen. Ik wil experimenteren met de accoustiek om te kijken of er hier nog winst te behalen valt en ben daarom op zoek naar "onzichtbare" tweaks.
Het idee is om "onzichtbare" tweaks in kaart te brengen.
Meten zou kunnen maar ik ben niet zo van eq's en dsp. Ik heb hier in het verleden wel mee geëxperimenteerd.
Ik zal wel een tekening maken van de ruimte.
Meten zou kunnen maar ik ben niet zo van eq's en dsp. Ik heb hier in het verleden wel mee geëxperimenteerd.
-
EricDesart
- In memoriam †
Die 2 zijn niet gerelateerd.nuttyhifi schreef:Ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen. Ik wil experimenteren met de accoustiek om te kijken of er hier nog winst te behalen valt en ben daarom op zoek naar "onzichtbare" tweaks.
Meten is gewoon een kwestie van weten. Heeft niets te maken of je aanpassingen doet met elektronische of akoestische correctie.
En metingen vertellen 1000 x meer dan een tekening van je ruimte.
Fysica is gewoon fysica. Er bestaat geen afwijkende fysica voor stealth of andere oplossingen. Je kan alleen proberen juiste oplossingen zo elegant mogelijk te integreren.
En hoeveel dunne absorptiematerialen jij waar ook kleeft en in kaart brengt, jij verandert dingen in het mid en hoog. De pseudo-chique naam "stealth" verandert hier niets aan. Het klinkt alleen gewichtiger, maar maakt het niet beter.
Tussen haakjes: accoustiek heet akoestiek.
Mooi dat jullie er zijn, Eric en Bert! En eens met de antwoorden.
@TS: denk bij akoestische (...) maatregelen aan breedbandabsorbers, panelen van ergens tussen de 1 en 2 vierkante meter groot en zo'n 10cm dik , gevuld met minerale wol of akoestisch schuim, die je op de 'grensvlakken' van je luisterruimte monteert of (beter) wat vrij in de ruimte kunt opstellen. Als je die afwerkt met een stuk textiel vallen ze niet echt op, en anders kun je er met acrylverf nog altijd kunstwerken van maken. Hierover loopt in deze rubriek wel een topic. Denk ook aan diffusors (een beetje boekenkast met de boeken naar achteren geschoven doet het trouwens heel aardig) om -met name- vroege reflecties te verstrooien. Verder vind ik dat zware overgordijnen ook goed kunnen werken. En als je in een willekeurig kantoorpand eens naar boven kijkt, tien tegen een dat je tegen een mooi afgemeten akoestisch absorberend systeemplafond kijkt. Om maar een paar 'stealth'- ideeën te noemen
Je zult ook wat moeten met de staande golven in je luisterruimte, die zijn lastig aan te pakken (lees: met omvangrijke maatregelen).
Met meten kom je (veel) verder. Alleen moet je goed weten wat je doet (imho is dat echt werk voor ervaren akoestici). Maar door je oren te gebruiken kom je ook best een eind.
@TS: denk bij akoestische (...) maatregelen aan breedbandabsorbers, panelen van ergens tussen de 1 en 2 vierkante meter groot en zo'n 10cm dik , gevuld met minerale wol of akoestisch schuim, die je op de 'grensvlakken' van je luisterruimte monteert of (beter) wat vrij in de ruimte kunt opstellen. Als je die afwerkt met een stuk textiel vallen ze niet echt op, en anders kun je er met acrylverf nog altijd kunstwerken van maken. Hierover loopt in deze rubriek wel een topic. Denk ook aan diffusors (een beetje boekenkast met de boeken naar achteren geschoven doet het trouwens heel aardig) om -met name- vroege reflecties te verstrooien. Verder vind ik dat zware overgordijnen ook goed kunnen werken. En als je in een willekeurig kantoorpand eens naar boven kijkt, tien tegen een dat je tegen een mooi afgemeten akoestisch absorberend systeemplafond kijkt. Om maar een paar 'stealth'- ideeën te noemen
Je zult ook wat moeten met de staande golven in je luisterruimte, die zijn lastig aan te pakken (lees: met omvangrijke maatregelen).
Met meten kom je (veel) verder. Alleen moet je goed weten wat je doet (imho is dat echt werk voor ervaren akoestici). Maar door je oren te gebruiken kom je ook best een eind.