DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Dichtbijmeting van de mid:
Laatst gewijzigd door Martijn M op zo 03 jun 2012, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Ik ben weer verder gegaan aan de hand van het 8ste orde filter dat Martijn had gemaakt. Wat vinden we hiervan?
- Bijlagen
-
- F6K1.BPJ.zip
- (119.42 KiB) 40 keer gedownload
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Van wat ik zie in de grafieken lijkt de waveguide inderdaad optimaal te werken vanaf 3,5kHz. Tussen 2 en 3 kHz nauwelijks bundeling en de impedantie doet daar raar. Hoe klinkt dat? De woofer is inderdaad niet ideaal boven 2 kHz. Toch lijkt me een poging tot een net filter op 3kHz de moeite waard.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Om eerlijk te zijn... Geen idee hoe het klinkt...
Ik vrees dat de midwoofer kwalitatief inderdaad niet het summum is. Helaas is er niet veel anders te krijgen in 6.5" met een dergelijk rendement.
Ik vrees dat de midwoofer kwalitatief inderdaad niet het summum is. Helaas is er niet veel anders te krijgen in 6.5" met een dergelijk rendement.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Wil je dan het hele maastunnel traject van muziek voorzien?Koen K schreef:Om eerlijk te zijn... Geen idee hoe het klinkt...
Ik vrees dat de midwoofer kwalitatief inderdaad niet het summum is. Helaas is er niet veel anders te krijgen in 6.5" met een dergelijk rendement.
Rendement, hoe hoog is dat dan?
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
phl1120/1130 http://www.phlaudio.com/main.html
b&c 6ndl638 http://www.bcspeakers.com/product.php?id=56
en zo kun je bv. ook bij ciare rondkijken.
b&c 6ndl638 http://www.bcspeakers.com/product.php?id=56
en zo kun je bv. ook bij ciare rondkijken.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
@ Hannesie: 98 dB/W/1m...
@ Andre: Tja, mooi spul, maar het zit allemaal maar net boven de 90 dB...
@ Andre: Tja, mooi spul, maar het zit allemaal maar net boven de 90 dB...
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
96 dB is inderdaad heel wat. Maar ook geen supervlakke respons als ik de grafiekjes die ik op internet kan vinden mag geloven... Ik denk dat ik het eerst maar eens met de Beyma's ga proberen. Me dunkt dat dat op zich wel wat kan worden.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Staar je niet al te blind op rendement alleen. Besef je wel dat het hoe dan ook slechts om een 6.5 inch driver gaat en daar zit nu eenmaal een hoe je het ook draait wendt of keert een aantal fysieke beperkingen aan.
Wil je een rendement van rond de 100 dB uit een 6.5 inch driver, dat kan, maar dan moet je er wel vanuit gaan dat deze niet meer bruikbaar is onder de 300 a 350 Hz en zelfs dat is al krap. Wil je een 6.5 inch driver die al vanaf 100 Hz op volle sterkte inzetbaar is dan ligt het hoogst haalbare rendement toch echt niet veel hoger dan +/- 93 dB. Wil je meer, dan moet je naar meer drivers of naar een grotere diameter, met een 8 inch driver kun je er al snel 3 a 4 dB meer uit krijgen. Dit zijn natuurwetten waar we simpelweg niet omheen kunnen (tenzij we de luisterruimte met Helium gaan vullen i.p.v. met lucht maar dat is ook niet echt praktisch)
Drivers met een extreem hoog rendement hebben meestal ook een zeer geringe interne demping. Dat resulteert al snel in een oneven frequentie en impulse response. Wil je dit verbeteren dan zul je de interne demping moeten verhogen wat al snel ten koste gaat van zo'n 3dB aan rendement. Ga je dit te ver doorvoeren dan krijg je een driver die weliswaar op papier meet als een plaatje maar in de praktijk al snel over gedempt (typische laag rendements hifi klank) De truc met hoogrendements luidsprekers voor hifi ligt nu juist in het vinden van de juiste compromis tussen deze twee factoren. Een hoogrendements hifi luidsprker zal nooit zo recht meten als z'n laagrendements tegenhanger maar dat wil niet zeggen dat die laatste ook beter klinkt, in tegendeel vaak.
Als de Beyma driver wat te grof klinkt (altijd eerst luisteren en niet alleen maar meten) dan kun je nog experimenteren met conus demping in de vorm van coating. Luidspreker fabrikanten doen dit zelf ook. Vaak zie je bij fabrikanten die drivers voor zowel PA als studio monitors maken in beide series dezelfde driver terug komen. De studio versie is vaak niet meer dan dezelfde driver als de PA versie maar dan met een (andere) coating op de conus en evt een andere ophanging met een hogere demping. Je ziet dan dat door deze twee maatregelen het rendement achteruit gaat maar ook de inzetbare frequentie bereik groter wordt en de frequentie response vlakker.
De voorgestelde PHL 1120 is een prima driver maar wel een pure mid driver en ook niet echt geschikt om lager dan 250 Hz te gebruiken. Zelf heb ik een tijdje de 1220 gebruikt (happen nu stof in de kast) wat bijna dezelfde driver is met een minder stijve ophanging en een wat lager rendement en ook lager inzetbaar is. klinkt beter in het laagmid, de 1120 weer wat beter in het hogere mid. Het is en blijft zoeken naar het juist compromis.
Wil je een rendement van rond de 100 dB uit een 6.5 inch driver, dat kan, maar dan moet je er wel vanuit gaan dat deze niet meer bruikbaar is onder de 300 a 350 Hz en zelfs dat is al krap. Wil je een 6.5 inch driver die al vanaf 100 Hz op volle sterkte inzetbaar is dan ligt het hoogst haalbare rendement toch echt niet veel hoger dan +/- 93 dB. Wil je meer, dan moet je naar meer drivers of naar een grotere diameter, met een 8 inch driver kun je er al snel 3 a 4 dB meer uit krijgen. Dit zijn natuurwetten waar we simpelweg niet omheen kunnen (tenzij we de luisterruimte met Helium gaan vullen i.p.v. met lucht maar dat is ook niet echt praktisch)
Drivers met een extreem hoog rendement hebben meestal ook een zeer geringe interne demping. Dat resulteert al snel in een oneven frequentie en impulse response. Wil je dit verbeteren dan zul je de interne demping moeten verhogen wat al snel ten koste gaat van zo'n 3dB aan rendement. Ga je dit te ver doorvoeren dan krijg je een driver die weliswaar op papier meet als een plaatje maar in de praktijk al snel over gedempt (typische laag rendements hifi klank) De truc met hoogrendements luidsprekers voor hifi ligt nu juist in het vinden van de juiste compromis tussen deze twee factoren. Een hoogrendements hifi luidsprker zal nooit zo recht meten als z'n laagrendements tegenhanger maar dat wil niet zeggen dat die laatste ook beter klinkt, in tegendeel vaak.
Als de Beyma driver wat te grof klinkt (altijd eerst luisteren en niet alleen maar meten) dan kun je nog experimenteren met conus demping in de vorm van coating. Luidspreker fabrikanten doen dit zelf ook. Vaak zie je bij fabrikanten die drivers voor zowel PA als studio monitors maken in beide series dezelfde driver terug komen. De studio versie is vaak niet meer dan dezelfde driver als de PA versie maar dan met een (andere) coating op de conus en evt een andere ophanging met een hogere demping. Je ziet dan dat door deze twee maatregelen het rendement achteruit gaat maar ook de inzetbare frequentie bereik groter wordt en de frequentie response vlakker.
De voorgestelde PHL 1120 is een prima driver maar wel een pure mid driver en ook niet echt geschikt om lager dan 250 Hz te gebruiken. Zelf heb ik een tijdje de 1220 gebruikt (happen nu stof in de kast) wat bijna dezelfde driver is met een minder stijve ophanging en een wat lager rendement en ook lager inzetbaar is. klinkt beter in het laagmid, de 1120 weer wat beter in het hogere mid. Het is en blijft zoeken naar het juist compromis.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Dank voor je reactie. Ik weet dat het altijd een kwestie van compromissen is, maar dat de frequentierespons zó hobbelig zou zijn verbaasde me wel. Sterker nog, toen we ze aan het doormeten waren dachten Martijn en ik dat ze misschien kapot waren 
Een belangrijk deel van de motivatie voor dit project is dat ik hoogrendementssystemen vaak wel mooi vind klinken. Des te interessanter om dat eens in een wat kleiner dan gebruikelijk pakketje te proberen te verwezenlijken.
Hoe dan ook, ik ga nu verder met de Beyma's. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat klinken met het filter dat we nu uitgekookt hebben. Op zich heb ik daar wel vertrouwen in. Mocht het tegenvallen, dan is het altijd nog mogelijk om iets anders te verzinnen. Desnoods met een PHL
Een belangrijk deel van de motivatie voor dit project is dat ik hoogrendementssystemen vaak wel mooi vind klinken. Des te interessanter om dat eens in een wat kleiner dan gebruikelijk pakketje te proberen te verwezenlijken.
Hoe dan ook, ik ga nu verder met de Beyma's. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat klinken met het filter dat we nu uitgekookt hebben. Op zich heb ik daar wel vertrouwen in. Mocht het tegenvallen, dan is het altijd nog mogelijk om iets anders te verzinnen. Desnoods met een PHL
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Ik heb nog even een poging ondernomen om een wat hoger en minder steil filter te maken. Zie hier het resultaat. Om de een of andere reden wil Boxsim de response curves voor 15 en 60 graden niet meer fatsoenlijk laden, dus het is nog even afwachten hoe dat precies uitpakt.
Wie zich geroepen voelt om verbeteringen aan te brengen of alternatieven aan te dragen... Graag!
Wie zich geroepen voelt om verbeteringen aan te brengen of alternatieven aan te dragen... Graag!
- Bijlagen
-
- F7.BPJ.zip
- (118.86 KiB) 42 keer gedownload
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Kun je die twee parallelle zuigkringetjes aan de mid niet vervangen door één netwerkje? En ik vermoed dat de 22µF in de hoogsectie kan komen te vervallen.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Dank voor de tips, ik zal het eens proberen 
Wat denk je van het faseverloop? Is het verschil acceptabel te noemen?
Wat denk je van het faseverloop? Is het verschil acceptabel te noemen?
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Ha, dat ziet er al veel beter uit dan de eerdere simulaties. Veel minder zuigkringen en andere correcties, die krijg je in de praktijk toch nooit 100% goed temeer omdat ze een nogal hoge Q hebben en de eigenschappen van de drivers ook temperatuur en luchtvochtigheid afhankelijk zijn, niet van dag tot dag maar tussen hoogzomer en midwinter zit er best wel verschil. Als je dan met drie zuigkringen aan de gang gaat die ook zelf nog een tolerantie hebben dan doe je er in de praktijk vaak meer kwaad dan goed mee. Filter voor de tweeter zit er al best o.k. uit. De licht verhoging tussen 5.5 en 8 kHz zorgt alleen maar voor wat meer presence wat op zich niet storend hoeft te zijn. \De waveguide compensatie gaat redelijk goed zo.
Tijd om te luisteren zou ik zeggen, vooral niet "dood" simuleren.
Tijd om te luisteren zou ik zeggen, vooral niet "dood" simuleren.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Koen K schreef:96 dB is inderdaad heel wat. Maar ook geen supervlakke respons als ik de grafiekjes die ik op internet kan vinden mag geloven... Ik denk dat ik het eerst maar eens met de Beyma's ga proberen. Me dunkt dat dat op zich wel wat kan worden.
dit is `m in een 8 liter kast:
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Mark, je tips werkten erg goed 
Uiteindelijk heb ik echter toch gekozen voor een verbeterde versie van het eerdere filter van Martijn. De response daarvan is vlakker, vooral off axis, en er zijn minder problemen als gevolg van resonanties bij de Beyma's.
De laatste componenten zijn inmiddels besteld... Nog een dagje of twee en de boel kan aan elkaar gesoldeerd worden
Uiteindelijk heb ik echter toch gekozen voor een verbeterde versie van het eerdere filter van Martijn. De response daarvan is vlakker, vooral off axis, en er zijn minder problemen als gevolg van resonanties bij de Beyma's.
De laatste componenten zijn inmiddels besteld... Nog een dagje of twee en de boel kan aan elkaar gesoldeerd worden
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Koen, neem voor spoeltjes in de correctienetwerken exemplaren met een weerstand die overeenkomen met de totale benodigde weerstand of daar zo dicht mogelijk in de buurt komen. Het is zonde om er spoelen met een onnodig lage Rdc (i.e. dure exemplaren) voor te gebruiken.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Ja, dit waren de goedkoopste beschikbare luchtspoeltjes. Alleen voor de seriespoel bij de midwoofer heb ik voor een exemplaar met wat dikkere (1mm) draad gekozen. En voor de parallelcondensatortjes ook een wat goedkoper type MKP genomen.
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Tijdens de ZBA-dag in Breda heb ik Henkjan's 3-weg met SDX10 gezien (niet gehoord helaas)... Dat heeft me even aan het denken (en een klein beetje simuleren) gezet. Door de oorspronkelijke topkastjes iets groter te maken past de SDX10 gewoon bij de andere drivers in het kastje. Q omlaag proberen te krijgen is leuk, maar aangezien het laag toch actief is ook weer niet zo heel belangrijk. Zo gezegd, zo gedaan... Donderdag nieuwe kastjes laten zagen en de hele boel in elkaar gelijmd / geschroefd (met dank aan Martijn voor het gebruikmaken van zijn achtertuin: dat scheelt een hoop zaagsel op mijn studentenkamer).
Grappig genoeg was de topictitel in het begin 'stalen zuiltjes'. Nu zijn het dus monitortjes van MDF en berken multiplex
Inmiddels heb ik ze in elkaar zitten en staan ze te spelen. Binnenkort nog een keer meten, DSP afstemmen en daarna fantaseren over de afwerking
Iemand suggesties? Ze hebben ook nog steeds geen naam...
Grappig genoeg was de topictitel in het begin 'stalen zuiltjes'. Nu zijn het dus monitortjes van MDF en berken multiplex
Inmiddels heb ik ze in elkaar zitten en staan ze te spelen. Binnenkort nog een keer meten, DSP afstemmen en daarna fantaseren over de afwerking
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Ja, eigenlijk wel... De subwoofers zijn uiteraard nog niet goed ingesteld, maar de speakers zelf doen het volgens mij wel mooi. Als het laag eenmaal mooi strak is denk ik dat het uitstekend in orde komt. Voor een wat uitgebreider verhaal zul je helaas nog even moeten afwachten, want ik ben pas net begonnen met luisteren 
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Hallo Koen,
Ik snap niet goed de schakeling van die 22uF en 8.2uF voor de laagcorrectie, deze staan in serie zo te zien, waarom neem je dan niet 1 kleinere condensator hiervoor?
EDIT: het zit toch ook weer anders dan ik dacht, welke condensator hoort nou bij de correctie kring en welke verzorgt de filter functie?
Groetjes Walter
Ik snap niet goed de schakeling van die 22uF en 8.2uF voor de laagcorrectie, deze staan in serie zo te zien, waarom neem je dan niet 1 kleinere condensator hiervoor?
EDIT: het zit toch ook weer anders dan ik dacht, welke condensator hoort nou bij de correctie kring en welke verzorgt de filter functie?
Groetjes Walter
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Hoe bedoel je laagcorrectie? BSC of iets dergelijks?
Het schema staat trouwens enkele posts hoger (nummer F5K6 is het).
Het schema staat trouwens enkele posts hoger (nummer F5K6 is het).
Re: Fullrange zuiltjes met Beyma, BMS en CSS
Voor het laag is dit dan een 3e orde filter of zelfs nog hoger?
Ik vraag me af wat de 8.2uF en 2.2uF voor functie hebben.
Wellicht is het schema in boxsim wat vreemd getekend waardoor de filter topologie moelijker te herkennen is.
Groetjes Walter
Ik vraag me af wat de 8.2uF en 2.2uF voor functie hebben.
Wellicht is het schema in boxsim wat vreemd getekend waardoor de filter topologie moelijker te herkennen is.
Groetjes Walter
