Goed(kop)e flatcable?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Vinculum
Contacteer:

Goed(kop)e flatcable?

Bericht door Vinculum »

Ik kreeg ineens een idee. Misschien heel stom, misschien briljant :sure:
Stel je wilt een mooie flatcable voor luidsprekers of miss zelfs als intelink ofzo.

Zou je dan bijv een Jantzen Crosscoil kunnen "uitrollen"? Zo 1 dus:
c-cross-coil-02.jpg
Dan heb je voor weinig geld een hoop meters mooie koperkabel met volgens mij goede waarden. Of zie ik het helemaal verkeerd?
Arno

Re: Goed(kop)e flatcable?

Bericht door Arno »

wouter schreef:
Ik zou denk ik met een stuk vlakke koperband onder de mat door gaan ofzo. Heb nog wel flinke klossen afgewikkelde vlakband spoel
Net te laat om briljant te zijn :rofl:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Verrek! Ach great minds think alike zeg maar. :rock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idee is al vaak geopperd her en der evenals het gebruik van IDE flat cable als speaker kabel. Belangrijkste voordeel: Schoffel je zo onder het tapijt.

Je ziet het echter zelden of nooit in de praktijk :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Er is wel platte luidsprekerkabel, bedoelt voor in auto's.
Ook heb ik wel een HF-flatcable gezien voor als je een schotel op een ontvanger wilt aansluiten, maar geen gaten in het kozijn wilt of kunt boren.

Ik zou dat losse koper niet in huis gebruiken, vooral niet als je katten hebt.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb wel eens 68 draads flatcable (SCSI kabel)gebruikt voor de luidsprekers, klonk niet lekker.

Om en om met + en -, maar ik vond het geen succes, hard karakter als resultaat. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Om en om met + en -, maar ik vond het geen succes, hard karakter als resultaat. :mrgreen:
Dat kan wel kloppen. Dan maak je een kabel met een hele hoge capaciteit en niet iedere versterker kan daar tegen. Sommige gaan daar ronduit van oscilleren (o.a. NAIM). Maar een beetje stabiele klasse versterker moet daar wel tegen kunnen.

Je kunt dan ook voor de helft alles parallel nemen en dat 2x keer (plus en min). Dat heb ik wel eens gedaan met 40 aderig maar ik hoorde echt geen verschil met gewoon 2 x 2,5mm2
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
hannesie schreef:
Dat kan wel kloppen. Dan maak je een kabel met een hele hoge capaciteit en niet iedere versterker kan daar tegen. Sommige gaan daar ronduit van oscilleren (o.a. NAIM). Maar een beetje stabiele klasse versterker moet daar wel tegen kunnen.

Je kunt dan ook voor de helft alles parallel nemen en dat 2x keer (plus en min). Dat heb ik wel eens gedaan met 40 aderig maar ik hoorde echt geen verschil met gewoon 2 x 2,5mm2
Die Nakamichi 420 heeft wel van alles over zich heen gekregen, maar bleef gewoon draaien. :lol:

Ook wel met 3 maal 1,5 zilver met Teflon en volkoper 2,5 installatie draad. :x
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden om kabels oneigenlijk te gebruiken dan het doel waarvoor ze zijn ontworpen... :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden om kabels oneigenlijk te gebruiken dan het doel waarvoor ze zijn ontworpen... :roll:
Dat je nou een hijskabel beter niet aan speakers kan knopen a la maar mag lampensnoer of grasmaaiersnoer dan ook niet? :shock:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Het was dus naar aanleiding van een artikel in een Duits blad, waar men dit had gedaan, maar dan met een 40 aderige IDE Flatcable.

Ik ga dan net zo makkelijk een stapje verder, je eigen bekende zaak in Dordrecht had SCSI kabel op de rol. 8)
ray5150

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
ray5150 schreef:
Het was dus naar aanleiding van een artikel in een Duits blad, waar men dit had gedaan, maar dan met een 40 aderige IDE Flatcable.

Ik ga dan net zo makkelijk een stapje verder, je eigen bekende zaak in Dordrecht had SCSI kabel op de rol. 8)
Ja maar, Hans, als een blad schrijft dat je je magnetron met (1x4) telefoonkabel aan moet sluiten doe je dat toch ook zomaar niet ?
SCSI kabel voor een luidspreker...hoe verzin je het... :-s
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ook leuk,twee strakke koperen balkjes -zoals in een schakelbord- langs je plint. Of ga ik nu te ver off topic? :mrgreen:
Bijlagen
koper.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Ja maar, Hans, als een blad schrijft dat je je magnetron met (1x4) telefoonkabel aan moet sluiten doe je dat toch ook zomaar niet ?
:rofl: Gaat die magnetron er dan beter van klinken?, dan doe ik het gelijk :rofl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
hannesie schreef:
ray5150 schreef:

Ho, stop, met 40 aderig flat cable heb je altijd nog 20 x 0,14mm2 = 2,8mm2 voor de plus en de min. Velen doen het met minder :lol:

Jij ziet zeker liever Fat Cable? :rofl:
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Of het in de categorie goed(koop) valt weet ik niet, maar dergelijke flatcable is al als luidsprekerkabel verkrijgbaar:
http://www.allekabels.nl/Folder/4877/10 ... navox.html
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Zoek je eigenlijk een vervanger voor deze OFC foliekabel, Vinculum? Het is inmiddels duidelijk dat er alternatieven zijn, maar volgens mij nam Geenius de verkoop van Jantzen luidsprekers over. Misschien levert hij die kabel ook.

Of ging het je alleen om het idee met de foliespoel? :)
Koen K

Bericht door Koen K »

Ik heb een keer zo'n kabel van eBay gehaald... Dat kost ook niet veel en ze zijn dan bovendien al afgewerkt. Ik heb zoiets als deze, maar dan zilverkleurig. Vooral omdat ik ze er wel tof uit vond zien :P
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik ben de laatste tijd heel veel aan het shoppen geweest voor onderdelen voor de upcoming projects (DAC en eindversterkers) en daarbij heb ik ook gelijk alle kabels bij elkaar geraapt. Als alles binnen is dan komt er wel een verzamelfoto in het nieuwe aanwinst topic.

Alleen speakerkabel mis ik nog. Ik ben erg gecharmeerd van de Nordost looking kabels maar dan zonder de Nordost prijs. Ik krijg dat soort kabels alleen bijna niet gevonden. Zelf maken van losse kabels lijkt me ook niet gaan.
Opties die ik had was om, net als de nieuwe interlinks, solid core zilver te nemen in een oversized teflon coating. Maar als speakerkabel word het in die dikte (2-3mm dik) bijna onhandelbaar.

De link van Koen K lijkt aardig op wat ik zoek. Zijn er nog meer van dit soort kabels (liefst zilver)? Het moet ook een beetje leuk smoelen... :oops: Of iets a la nordost met een flatcable of iets met een mooie sleeving en dan is alleen het materiaal belangrijk.
Koen K

Bericht door Koen K »

Ik heb nog even (via mijn mailbox) gezocht, maar de verkoper waar ik ze destijds vandaan had is inmiddels niet meer actief op eBay. Wel nog een paar alternatieven gevonden:

Zilverkleurig, 1.6m
Zilverkleurig, 2.5m (de verkoper beweert dat het originele Nordost-kabels zijn, maar dat zou ik met een korreltje zout nemen)
Plaats reactie