Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Waar wil je ze voor gebruiken?

Als ze er niet zo perfect uit hoeven te zien heb je ook nog een soort van schroefdoppen die je in warteldozen kunt draaien.

Je hebt ook nog dopjes die je in een ongebruikte wartel kunt vastzetten, maar die zijn vlak.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Paneeltje waarop de tweet en mid zitten wordt tegen de kast gebout met 8 boutjes. Die wil ik dan verzinken en de gaten afdekken met vlakke kapjes.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Ok, daar zijn die dopjes die ik bedoelde niet geschikt voor. Ik weet niet welke kleur het genoemde frontje wordt, maar kun je niks met een dopje dat je op een magneetje kunt plakken? KLIK en vast. Wil je eens wat met de units, hoef je het magneetje er maar uit te wippen en je bent klaar. Neodimium magneetjes worden verkocht bij Electronica-Online in Landgraaf. Alleen op dit moment even niet op voorraad. Vind je het wat en mocht je ze snel nodig hebben, heb ik hier nog van die dingen nieuw liggen, dan bestel ik later wel een keer nieuwe als ze weer beschikbaar zijn. Ik heb ze gekocht om speakerunits mee te testen (TS-parameters) maar kom hier voorlopig nog niet aan toe.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Het is voor het front van de under construction speakers in deze draad, kleur zwart.

De doppen die ik gezien heb kun je er ook wel weer uitwippen want het moet inderdaad geen permanente afdekking worden.

Maar met je magneten breng je mij op een idee, ik kan uit rondhout (of ander materiaal) dunne plakjes zagen van 3 a 5 mm dik, de randen iets afronden met schuurpapier en er inderdaad een klein magneetje er op plakken. Thanks! :D

Alternatief is om het verzinkgat voor de boutjes zo klein mogelijk te houden en na de laatste keer het paneeltje vastgezet te hebben de boutjes met een penseeltje met zoiets als hammerite zwart te verven zodat het niet meer blinkt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hrscharft »

Ik weet zo gauw niet wat een dergelijk setje kost maar je zou een doppensetje voor de boormachiene aan kunnen schaffen.
Dit zijn twee bitjes, de eerste is om het verzinkgat te boren en met het tweede kun je vervolgens uit een plank massief hout de doppen boren welke je er vervolgens met een smal beiteltje of een schroevendraaier uit wipt.
Bijlagen
bh14.jpg
bh16.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Aangezien er toch speakerdoek voor gaat komen hou ik het toch maar simpel op gewoon zwartverven van de schijfjes en boutjes. Geen verder kunst en vliegwerk.

Rond het middaguur de eerste laag verf opgezet.
ls2-dag20.jpg
De (terpentine gedragen) verf vloeit mooi uit. Alleen die :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: stofjes altijd. Maar goed, zoals ik al schreef, er komt een front voor en alleen de bovenkant is een zichtkant en die is verticaal en daar is geen stof in gaan zitten.

Deze week een weekje verlof, dus elke dag wel tijd voor een laag verf, ik hoop vrijdag of zo de zijwanden te kunnen lijmen. Nee, hoogglans politoeren ga ik ze niet. De verf is zijdeglans.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ah, ja, ik hield de zijwand eens langs de kast en, ahum, ja, zwart is toch niet het je van het, het contrast met de berken zijwanden is erg groot. Dat is niet mooi.

Ik heb met een scheutje warm-witte verf het zwart opgehelderd naar donkergrijs. De lak was droog genoeg om licht op te schuren en alle pluisjes/stofjes af te schuren. Vervolgens een tweede laag opgezet. Op een andere plek gaan verven maar weer die *&^*&@#^*@^#*&!!! stofjes in de lak. Nu ook in de zicht delen.

Hier ga ik geen tijd en moeite meer aan verspillen.....ik ga een spuiter/lakker zoeken en spreek het potje 'onvoorzien' aan. Liever dan maar een paar cent meer uitgeven voor een goed resultaat dan je blijven storen aan het resultaat van je eigen gepruts.

Zucht.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Huub, is die Limburgse luisterdag niet dit jaar? (zie onderschrift).

Ieder zijn vak zeg ik altijd. Je kunt het heel vaak opnieuw doen en er dagen (of weken) in steken om het perfect te krijgen, maar ik kijk de laatste tijd steeds meer hoeveel tijd ik zelf ergens in moet steken in verhouding tot de kosten en wat ik nog meer in die tijd kan doen. Ik weet toevallig dat Schadenet Koenen in Heerlen ervaring heeft met het spuiten van andere zaken dan auto's. Schadenet Koenen, Breukerweg 178, 6412 ZL HEERLEN
Overleg wel even heel goed hoe je voorbereiding was, met name de lak-/verfsoorten die je gebruikt hebt, anders was alle voorbereiding voor niks.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Mischa,

Bedankt voor het adres, ik ken het bedrijf, ben er vorig jaar geweest voor een kleinigheidje aan de auto. Ik heb hier in Echt ook eentje gevonden, vanmiddag even aan de telefoon gesproken, ik ga er later deze week langs met de kasten om te bespreken en wat het moet kosten. De man aan de telefoon adviseerde om ze so-wie-so al maar eens af te schuren tot op de grondverf laag.

Huib, niet Huub ;)

Ps.
Onderschrift gecorrigeerd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vandaag met een van beide kasten bij die spuiter hier bij ons in het dorp geweest. Als ik ze spuit klaar aanlever spuit hij ze voor 100 euro per kast. Effen of Metalic kleur maakt niet uit. Dat viel mij 100% mee moet ik zeggen.

Ik heb de lak van de kasten geschuurd en ze staan weer in de grondverf. Bij het gronden zag ik dat met de bandschuurmachine toch een zwiepert :evil: gemaakt heb waardoor ik een oneffenheidje in het MDF moet wegplamuren.

Om niet onnodig veel grondverf weg te schuren bij het glad maken van de sinasappelhuid was zijn advies om met een goedkope spuitbus verf van een andere kleur een dun laagje over de grondverf heen te spuiten, zo zie je beter hoe ver je bent met schuren en of je de sinasappelhuid al glad hebt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

"Mooi rood is niet lelijk"

Na het avondeten even snel de kasten lichtjes met een verf bespoten....
ls2-dag21.jpg
Hier maak je geen vrienden mee thuis, na de eerste kast in de garage gespoten te hebben toch maar snel aan de straat gaan staan spuiten met mijn spuitbusje.

Morgen heb ik in de late middag tijd om te gaan schuren. Hoop dat dit helpt te voorkomen dat je tot op het MDF schuurt.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

hsmeets schreef:
Om niet onnodig veel grondverf weg te schuren bij het glad maken van de sinasappelhuid was zijn advies om met een goedkope spuitbus verf van een andere kleur een dun laagje over de grondverf heen te spuiten, zo zie je beter hoe ver je bent met schuren en of je de sinasappelhuid al glad hebt.
heey, goeie tip! ik ken dat truucje alleen met gebruik van controlepoeder :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ja, maar spuit het wel nog dunner dan ik gedaan had want je schuurt je onnozel.

Ik begon met de hand maar na een halfuur was ik het kots moe en greep weer naar het elektrisch schuurapparaat en dan is de controle toch wat minder.

Ik dacht slim te zijn (NOT) en had twee lagen grondverf over elkaar gezet zonder de eerste laag te schuren, ik dacht lekker dik daar schuur ik niet doorheen. Sinasappelhuid was echter nog erger dan bij een enkele laag en zodanig veel moeten schuren dat ik de tweede laag er weer helemaal van af gehaald heb en op een paar plekken ook de MDF weer doorschijnt.

Van die sinasappelhuid in de grondverf wordt ik gek, ik overweeg nu om nog eens met borstel ipv roller de grondverf op te zetten of dan grondverf er dan strakke op komt.

Mocht dat laatste ook niet een succes zijn breng ik ze naar de spuiter voor een laag grondverf op te laten spuiten. Hij bood het aan maar ik wou zelf een de slag, het is per slot van rekening toch een DHZ projectje.....ik neem aan dat als hij het spuit dat de grondverf er ook al meer egaal op zit en dat het dan vooral een kwestie is van gladschuren met een fijne korrel.

Zelf gaan aanklooien met een spuitbus primer/filler van motip zie ik ook niet zo zitten omdat ik er geen ruimte voor heb en het spuiten met een bus mij niet zo lekker afgaat.

Wordt vervolgt.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Hey Huib,

Ik weet niet of je het volgende al hebt geprobeerd: Verdun de grondverf enigszins en zet het blijk voordat je gaat lakken even op de verwarming. Op die manier vloeit je verf veel mooier in elkaar, waardoor je minder last hebt van sinaasappels.

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Hoi Mischa,

Bedankt voor de tip, ga ik proberen. Ik wou zelf eigenlijk niet verdunnen uit angst dat de grondverf dan ook weer zo dun wordt dat de lagen dunner zijn en je er nog sneller doorheen schuurt, maar inderdaad, dan kan ik net zo goed wat dunnere maar gladdere lagen opzetten dat zal dan voor het aantal lagen dat ik moet opzetten niet uitmaken maar het tussentijds schuren wordt wellicht makkelijker en dan zet ik tenminste niet een halve pot grondverf om in schuurstof.

Huib
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Graag gedaan. Denk je er ook aan om te schuren met een plankje en niet puur uit het handje? Als je dan langs de speaker af voelt, lijkt hij strat, maar omdat je niet overal evenveel kracht zet, krijg je toch schuurvlekken (vraag maar niet hoe ik het weet :oops: ).

Ik heb ze laten spuiten bij een vriend van mijn schoonouders, maar die doet dat helaas niet meer.

Op zich valt spuiten ook wel mee, als je je maar houdt aan de regels die de fabrikant aangeeft. Aan de andere kant: voor dat geld kun je niet je garage volduwen met spuitnevel.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door meanman64 »

Had ik nu maar eens een spuitcabine O:)Moet er toch maar eens aan denken om er eentje te bouwen
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Het is ook een werkje van geduld. Je moet niet te hard willen schuren. Vele malen op en af bewegen en niet te hard drukken. Dat wordt ie het mooiste vlak.
Net als bij het verven. Niet op de rol drukken en in verschillende richtingen rollen en (zonder extra verf op de rol te zetten) meerdere malen over dezelfde plaats rollen zodat de sinaasappel er uit gaat.
De ruimte waar je verft moet ook niet té warm zijn. Dan droogt je verf te snel en krijgt ie de kans niet om mooi vlak te vloeien.

edit: typo? :lol:
Laatst gewijzigd door rho op ma 18 jun 2012, 8:11, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

rho schreef:
Vele malen op en af bewegen en niet te hard rukken.

Daar zou ik zowieso mee uitkijken :rofl: .

Sorry Rick.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

mischa72 schreef:
rho schreef:
Vele malen op en af bewegen en niet te hard rukken.

Daar zou ik zowieso mee uitkijken :rofl: .

Sorry Rick.

Groeten,
Mischa
Ik denk, zeg het er even bij,want tijdens het verven is dat echt niet handig. :rofl:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

heren......behave! :lol: !

De grondverf is toch een pak 'dichter/zwaarder/stroperiger' dan lak, het vloeit denkelijk daardoor ook gewoon minder. Met de zwarte lak had ik maar miniminiminimale sinasappelhuid. Verdunnen zou dus soelaas moet bieden.

De open tijd van de grondverf is geen punt, het is op terpentine/alkyd basis dus blijft toch langer nat dan water gedragen acryl verf en helemaal als ik het nog wat verdun.

Schuren met de hand inderdaad met een schuurblok zodat het een plat vlak is.

Als de aanpassingen deze week niet het gewenste resultaat hebben breng ik de kasten alsnog naar de spuiter voor een laag gespoten primer, die zal er toch hopelijk strakker opzitten dan met roller/kwast en daardoor minder diep/zwaar schuren vereisen om het spiegelglad te maken.

Gisteren nog een schets gemaakt voor een voet onder de speaker waarin dan het wisselfilter of dsp+amps zouden kunnen passen. Kast uit dezelfde 2x18mm multiplex sandwich, ook schuine zijwanden, zodat de zijkanten 'doorlopen'. De kast ongeveer 12 a 15cm hoog.
Accent - Voet - Render.jpg
Wat denken jullie, tumbs up of thumbs down. De voet is op zijn breedst een paar mm breder dan de bekende 43cm audio maat.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Dan zou ik dat spul op de achterzijde plakken(extra doosje), is dan niet zo in het zicht, en het voegt zo niets toe aan de vormgeving, eerder negatief :oops:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Daar moet ik Hans wel in bijstaan. Het is net zo'n laatje dat onder de kast komt te zitten, waardoor het net een elegant nachtkastje wordt.

Waarom trek je het geheel niet iets hoger op, zodat het tegen de onderkant van de kast aan zit en niet onder de "poten"?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Gewoon in een extern kastje weg van de speakers. Deze moet je gewoon zo laten zoals ze zijn.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ja, hoe langer ik er naar kijk hoe minder ik het ook vind worden. Kassie-weg. Dus.

Zonet met borstel ipv roller de kasten in de grondverf (beetje verdund) gezet en de eerste voortekenen zijn bemoedigend, dat ziet er nu nat al beter uit dan voorheen met de roller.

Dank voor de suggesties.

--update: ziet er na een nacht drogen prima schuurbaar uit, geen berg en dal oppervlak meer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”