Modificatie Cairn Aria HE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tommo

Modificatie Cairn Aria HE

Bericht door tommo »

Ik heb op internet een Cairn Aria HE gekocht.
Alleen ben ik niet helemaal tevreden over het geluid, het is wat wollig en een gebrek aan laag.
Nu wil ik eens kijken of hier iets aan te doen is door er misschien componenten uit te halen, de signaalweg te verkorten.
Ik heb eens ergens iets gelezen over de eindcaps verwijderen. Kan iemand dit bevestigen?
De bedoeling is dus om deze versterker naar aan hoger niveau te tillen plus de lage tonen op orde te brengen.
Iemand suggesties?
CairnAriaHE.jpg
dre

Re: Modificatie Cairn Aria HE

Bericht door dre »

probeer eens een schema op te trommelen! :wink:
tommo

Bericht door tommo »

dre schreef:
probeer eens een schema op te trommelen! :wink:
Dat heb ik al geprobeerd maar er is erg weinig over deze versterker te vinden...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Heb je al een een andere versterker geprobeerd en is het geluid dan wel naar je zin of blijft de bas dan ook achter?

Kortom zit het probleem wel in de versterker?
Vaak zijn het de speakers die het geluid bepalen.
De versterker moet het wel aan kunnen sturen.
Heb je nu moeilijk aan stuurbare speakers dan zou aanpassen van de versterker kunnen helpen.
Echter heb je dan wel een versterker nodig die betere controle houd over je speaker en dat gaat je met een eenvoudige modificatie niet lukken.
Daar heb je meer vermogen voor nodig en dat lijkt mij juist het minder sterke punt van deze versterker.

Kort om uitwisselen van componenten zou verbetering kunnen geven in het midden en hoog maar voor beter laag zal de hele versterker op zijn kop moeten.
SuperR

Bericht door SuperR »

Vermogen heeft hij iig weinig. Als ik naar de PCB kijk zie ik dat de voedingsspanning +/-25Vdc is. Zeg +/-20 Vdc bruikbaar = 14Vac bruikbaar. Bij 8 ohm is dat dus zo'n 25 Watt. Echter, als je een luidspreker hebt met een bassreflex, zal de impedantie rond de afstemming daarvan veel hoger zijn. En bij die hogere impedantie (zeg 16 Ohm) kun je maar 12 Watt aan vermogen leveren. Ik zeg niet dat het daar aan ligt hoor, maar het zou kunnen. Combinatie van luidsprekers die wat vermogen nodig hebben om lekker laag weer te geven en een versterker die daar wat moeite mee heeft..

http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ia-he.html
Heb je de ruststroom al opnieuw ingesteld?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eindcaps....heb ik ergens iets gemist... :?: :-?

Tjah, "een gebrek aan laag"...
Vroegah, toen de kwaliteit van een versterker nog werd afgelezen aan het aantal knoppen wat erop zat, schakelde je gewoon de Loudness in... :lol: of je gaf een zwieper aan de "bass" knop van de toonregeling... :rofl:

Maar ja, dat mocht niet meer van de high-end mafia, less is more, en dat soort geneuzel.
Nee, in plaats daarvan gaan we modificeren,tweaken, en noem maar op...
Andere opamps, condensatoren, prutsen met kabels en stekkers. andere buizen, enz,enz.

Alles om die verfoeilijke toonregeling maar niet hoeven te gebruiken...

In de opnamestudio word dan gewoon zoiets ingezet :
GML_Massenburg_8200_Stereo_EQ.jpg
Een equalizer dus, deze is van de uitvinder van de parametrische variant, George Massenburg, vooraanstaand lid van de AES.
Voor ruim 4900 euro heb je er ook een.
De meeste mensen hebben wel een paar CD's in huis waarop deze gebruikt is...

Met ander woorden, koop een versterker die jij prettig vind klinken. of een met een toonregeling.
tommo

Bericht door tommo »

Ik heb het een en ander nu doorgemeten voor zover ik weet wat ik doe.
Om te meten heb ik mijn zwart pin op de massa gelegd en met de plus gaan meten op V (VDC) gelijkstroom.
Ik heb de platte dingen die aan het aluminium vast zitten gemeten en de waardes erbij gezet.
Vervolgens bij de kleine blauwe (ik noem het maar weer) dingetjes met stelschroef.
Aria.jpg
En rond de zekering, maar daar zijn de waardes allemaal gelijk.
De speakeraansluiting geeft bij mij op rechts + 0.020 en op links +0.014.
Het vreemde is dat als ik aan de stelschroeven draai het uitgangsvoltage op de speakeruitgang het zelfde blijft...
tommo

Bericht door tommo »

ray5150 schreef:
Eindcaps....heb ik ergens iets gemist... :?: :-?

Tjah, "een gebrek aan laag"...
Vroegah, toen de kwaliteit van een versterker nog werd afgelezen aan het aantal knoppen wat erop zat, schakelde je gewoon de Loudness in... :lol: of je gaf een zwieper aan de "bass" knop van de toonregeling... :rofl:

Maar ja, dat mocht niet meer van de high-end mafia, less is more, en dat soort geneuzel.
Nee, in plaats daarvan gaan we modificeren,tweaken, en noem maar op...
Andere opamps, condensatoren, prutsen met kabels en stekkers. andere buizen, enz,enz.

Alles om die verfoeilijke toonregeling maar niet hoeven te gebruiken...

In de opnamestudio word dan gewoon zoiets ingezet :
GML_Massenburg_8200_Stereo_EQ.jpg
Een equalizer dus, deze is van de uitvinder van de parametrische variant, George Massenburg, vooraanstaand lid van de AES.
Voor ruim 4900 euro heb je er ook een.
De meeste mensen hebben wel een paar CD's in huis waarop deze gebruikt is...

Met ander woorden, koop een versterker die jij prettig vind klinken. of een met een toonregeling.
Bedankt voor je advies... :-s
ray5150

Bericht door ray5150 »

tommo schreef:
Ik heb het een en ander nu doorgemeten voor zover ik weet wat ik doe.
Om te meten heb ik mijn zwart pin op de massa gelegd en met de plus gaan meten op V (VDC) gelijkstroom.
Ik heb de platte dingen die aan het aluminium vast zitten gemeten en de waardes erbij gezet.
Vervolgens bij de kleine blauwe (ik noem het maar weer) dingetjes met stelschroef.
Aria.jpg
En rond de zekering, maar daar zijn de waardes allemaal gelijk.
De speakeraansluiting geeft bij mij op rechts + 0.020 en op links +0.014.
Het vreemde is dat als ik aan de stelschroeven draai het uitgangsvoltage op de speakeruitgang het zelfde blijft...
Platte dingen...kleine blauwe dingen met stel schroef...
Ik krijg sterk de indruk dat je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent ?
Een DC offsett van 20 mVolt is hardstikke netjes, het is niet verstandig om zomaar aan instelpotmeters te gaan draaien als je niet weet wat de functie daarvan is.

Zoek eerst eens een schema of service manual op :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =8&t=11884
tommo

Bericht door tommo »

"Platte dingen...kleine blauwe dingen met stel schroef...
Ik krijg sterk de indruk dat je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent ?"

Niet helemaal waar, maar is het een vereiste om hier iets te posten?
Als ik bovenstaande reacties lees voel ik me niet zo welkom.
Of ligt het aan mij?

Kun je me misschien dan uitleggen waarom er op de speakeruitgangen een verschil in voltage is?
dre

Bericht door dre »

het gaat er meer om dat je iets wil gaan veranderen wat eigenlijk weinig op gaat leveren..........
mijn advies bouw of koop een zwaardere versterker. :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Of ligt het aan mij?
Nee hoor,vermoedelijk in naam van iedereen hier,van harte welkom :D
't Is meer de vraagstellig,lijkt of je vraagt naar dingen die er waarschijnlijk helemaal niet toe doen.Zoals een kleine spanning op de LS-aansluiting :? .
Zonder een schema zouden we nog wel iets zinnigs kunnen voorstellen als de vraag met enige kennis van zaken gesteld wordt.Maar met zo'n onduidelijk geval zitten we met de handen in het (resterende ?) haar :shock: .
Daar houden wij niet van :lol:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

tommo schreef:
Niet helemaal waar, maar is het een vereiste om hier iets te posten?
Of ligt het aan mij?

Kun je me misschien dan uitleggen waarom er op de speakeruitgangen een verschil in voltage is?

Nee, het is geen vereiste, dat niet. maar het is wel handig als je over wat basiskennis van componenten beschikt.
Je bent van harte welkom, dat is ook het punt niet. :wink:

Wat ik bedoel te zeggen is, je koopt een bepaalde versterker. het geluid ervan bevalt je niet op een bepaalde manier.
vervolgens ga je in het wilde weg allemaal metingen doen en aan stelschroefjes draaien. zonder adviezen te vragen en of schema's op te zoeken, die vervolgens door mensen hier bestudeerd kunnen worden en op basis daarvan iets zinnings kunnen zeggen over wat je het beste zou kunnen vervangen of aanpassen. (hetgeen iets is waarvoor ik niet genoeg kennis van zaken heb)
Met alle respect voor je goede wil, maar zo schiet je niks op.

Vergelijk het met dat je een auto hebt waarvan het rijkarakter je niet bevalt, en je gaat (zonder werkplaatshandboek) aan de remmen en de injectie sleutelen. terwijl je daar zeer waarschijnlijk meer kwaad dan goed mee doet, mischien moeten er wel nieuwe banden onder ?

Wat DC offset betreft, een afwijking van het nulpunt op de uitgang komt bij 95 van de 100 versterkers voor.
Voorzover mij bekend is dat iets dat word veroorzaakt door toleranties van onderdelen en thermische drift.
(dwz dat bepaalde eigenschappen van componenten veranderen door een veranderende omgevings temperatuur als de versterker aanstaat.)
Dat is iets wat verder niet gevaarlijk of storend is zolang het niet hoger wordt dan in de orde van enkele Volts
Zoals ik eerder aangaf, 20 mV is een hele nette waarde.
DC ofsett heeft verder helemaal niets te maken met het klankkarakter van een versterker, dat word namelijk bepaald door de opzet (topologie) van het schema.
Mocht ik er met mijn stellingen helemaal naastzitten, dan bij voorbaat mijn excuses.

Volgens deze meneer ligt het aan de gebruikte kabels...
http://www.hifi.nl/recensies/1547/Cairn-Aria.html
nuttyhifi

Bericht door nuttyhifi »

Ik zie op de foto dat de linker + en de rechter - op de middelste luidspreker aansluitingen zitten. Is dat op de achterplaat ook zo aangegeven ? Vaak zitten beide -'s of +'s in het midden.

Wat de instelpotmeters (stelschroeven is voor carburateurs etc.) aangaat er zijn er 2 voor de bias en die meet je over de emitter weerstand en 2 voor de dc offset.

Een positieve tweak zou kunnen zijn , geen hele dunne luidsprekerkabels te gebruiken maar iets dikkere als dit nog niet het geval is.
Als je echt veel controle in het laag mist denk ik dat je misschien eens naar een tweedehands van medevoort kan kijken voor het geld dat de oudere modellen moeten opbrengen ben ik nog niets beters tegen gekomen in het laag.
Laatst gewijzigd door nuttyhifi op vr 08 jun 2012, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Of een Baxandalletje ervoor frutselen...
000006.gif
000006.gif (9.93 KiB) 654 keer bekeken

:hide: :hide: :rofl:
Plaats reactie