En, wat is er gebeurd/gedaan?jeroen_d schreef:Wie herinnert zich nog dat ik vond dat deze speaker klonk alsof er een wah-wah pedaal was voorgezet? Ik had dat maar niet op het forum gezet en me beperkt tot een compliment over het laag, maar nu ik weet wat er aan de hand is vind ik het geen probleem meer. Het probleem was gehoormatig dusdanig groot, dat ik had aangeboden aan de eigenaar om het na te meten. Dat is vanavond gebeurd.
ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouwing
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
De sperkring in het filter voor de BB3.01 werkte niet goed. Alleen de spoel liet signaal door, de condensator en weerstand waren op het geïsoleerde koper van de spoel gesoldeerd en maakten dus geen contact. Dat gaf onderstaande respons, nogal beroerd (sterke opslingering in het filter en sterk afgezwakt hoog) en kwam inderdaad overeen met wat ik hoorde (Stevie Ray Vaughn heeft toch al zo'n kwaakstem, dat werd nu wel heel erg.
). Het probleem kan eenvoudig worden opgelost door de soldeerverbinding te herstellen en dan zal de box volgens de metingen die ik van de drivers individueel heb gemaakt prima evenwichtig gaan weergeven met het originele filter.
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Was de sperkring van beide luidsprekers verkeerd gesoldeerd?
Zal wel een stukje frisser klinken nu
Zal wel een stukje frisser klinken nu
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
De eigenaar had niet door dat het koperdraad van een spoel zwaar geïsoleerd is door de sterke laklaag, dus de fout is aan beide kanten gemaakt. Heel anders dan een foliespoel, waar het koper totaal niet is geïsoleerd en de wikkelingen door middel van een extra papierlaag van elkaar gescheiden zijn.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Erg mooi dat iedereen heeft genoten (ik ook)
En dat er 2 extra ZBA dagen spontaan door Breda dag zijn ontstaan.
Wat willen we nog meer
En dat er 2 extra ZBA dagen spontaan door Breda dag zijn ontstaan.
Wat willen we nog meer
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Normaliter zijn de uiteinden van dergelijke spoelen vertind, of waren ze afgeknipt? Effe met schuurpapiertje erover....jeroen_d schreef:De eigenaar had niet door dat het koperdraad van een spoel zwaar geïsoleerd is door de sterke laklaag, dus de fout is aan beide kanten gemaakt. Heel anders dan een foliespoel, waar het koper totaal niet is geïsoleerd en de wikkelingen door middel van een extra papierlaag van elkaar gescheiden zijn.
Maar eh, hoe klinken ze nu? Is de eigenaar nu tevreden?
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
De eigenaar is met een ontmantelde speaker naar huis terug gegaan, het filter was niet zo eenvoudig bereikbaar. Ik kon wel met een zaklamp schijnend zien waar het fout was gegaan, de fout in het filter simuleren en constateren dat dit precies overeenkwam met de meting. Hoe de speaker straks klinkt zullen we vast nog wel vernemen.
- corto maltese
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 9:43
- Locatie: santpoort
- Contacteer:
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Niko
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
+1corto maltese schreef:Tja, wat zal ik zegen. Beginners fout. Na dat Jeroen vastgesteld heeft wat er aan de hand is was het verder makelij. Filters er uit, schuur papier er over heen, solderen en alles weer er in. Wouw, het is net als of mijn oren open zijn op grootte hoogte in vliegtuig. En ik maar denken dat een breedbander niet hoger kan. Zo een luister dag heeft voor mij zijn nut bewezen. Jeroen nogmaals bedankt.
Niko
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Dan is het zeker de moeite waard om het nog eens te horen.
Ik was al verbaasd over het laag, dan nu helemaal interessant.
Ik was al verbaasd over het laag, dan nu helemaal interessant.
Re: ZBA Luisterdag Breda 2012 mei 26 - verslag en nabeschouw
Klopt ik vond hem zeker niet verkeerd klinken vanwaar ik zat. Nu ben ik zeker benieuwd.hannesie schreef:Dan is het zeker de moeite waard om het nog eens te horen.![]()
Ik was al verbaasd over het laag, dan nu helemaal interessant.
