Eindelijk is het dan gelukt met het frezen. En het is erg netjes geworden dacht ik zo.
De midwoofer zit misschien net 0,5mm te diep maar dat vind ik niet zo erg.
Misschien nog een seal er onder van 1mm en dan goed aandraaien.
De ruimte om de units zal nog wel opgevuld worden als de speakers gespoten worden.
Heeft iemand nog een idee voor bevestigingsmateriaal om de units vast te zetten?
als de baffle dik genoeg is gaat `t prima met parkers.
ik heb vaak last gehad met net niet mooi passende schroefdraad enz. vandaar dat ik van de inslagmoeren ben afgestapt.
Ja, ik ook, maar, dat komt omdat ze worden verzinkt na dat de schroefdraad er in aangebracht is. Nu draai ik er eerst een schroefdraadtapje door heen en dan heb ik dat probleem niet meer. En als je dan ook nog een beetje zeep op de schroeven doet, gaan ze er bijna van zelf in en blijven démontabel ook na enige tijd. Gaan niet vast roesten dus. Zelf gebruik ik RVS bouten (M4) om de units te monteren.
Zo, ik kan ff via een andere computer wat posten, want de mijne ligt plat, zal ik maar zegge. Al twee dagen. Hopelijk ben ik niet alles kwijt.
Ik zou een plaatje posten voor rvdvalk, van hoe ik een inpersmoer vast krijg, maar dat gaat dus ff niet lukken.
Komt hoop ik nog wel.
je bedoelt die dingen met aan de buitenkant een grove schroefdraad m in t hout te schroeben en een binnendraad voor een boutje? NIET DOEN, VER WEG GOOIEN, zeker in MDF
Ik heb weer een aantal spaarzame uurtjes over gehad en ben weer een stukje verder gekomen met de speakers.
Ondertussen ben ik ook bezig met het aanpassen van de tekeningen zodat een volgende keer de luidprekers in een keer in elkaar geschoven kunnen worden.
Donderdag ga ik de rest van de demping aanbrengen in de behuizing.
Ondanks dat het niet zo snel gaat met de huidige luidsprekers malen er gedachten door mijn hoofd over uitbreiding van de raidne reeks.
Ik heb niet een aparte stereo set voor de muziek maar gebruik een surround receiver voor muziek en films.
En het kan natuurlijk niet zo zijn dat als ik twee goede "front speakers" heb staan dat de centre en surround nog steeds plastic meuk doosjes zijn.
Vandaar dat ik in mijn hoofd alweer bezig ben met de surround en centre speakers.
Mochten de front speakers niet genoeg laag produceren dan zal er t.z.t. ook nog wel een sub bijkomen.
Voor de surround wil ik gebruik maken van de zelfde mid/bass en tweeter als in de frontspeakers en voor de centre wil ik de zelfde tweeter gebruiken als in de rest van de set (er van uit gaande dat ik er nog genoeg kan krijgen) en als mid wil ik de L12RCY/P (H1207) van seas gaan gebruiken.
Dit om te voorkomen dat de centre te groot uitvalt.
Ik dacht voor de centre een bereik van ongeveer 100-3400Hz te nemen.
Ideeen hier over zijn altijd welkom.
Volgens WinISD moeten beide in een bassreflex behuizing komen (zie afbeelding)
Wat kan ik het beste gebruiken voor het opvullen van de luidsprekers?
Hier op het platteland kan ik namelijk heel makkelijk aan schapenwol komen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik dacht dat het misschien te vettig is, maar daar kan de wasmachine natuurlijk uitkomt bieden en misschien zakt het ook wel te makkelijk uit omdat het te open is?
Het ligt een beetje aan de situatie. Als je met de av receiver een hp functie kan zetten op 80Hz dan kan ik het nut wel inzien. Je belast je driver dan minder in het laag. Onder de afstemfrequentie heb je géén headroom. Als je dus op 60Hz tuned kan je het daaronder vergeten. Maar een br in combinatie met een hp iets boven de afstemfrequentie zou wel het juiste kunnen zijn voor jou. De br het liefste aan de achterkant of zijkant!
Je hebt hem nu iets te hoog getuned trouwens. De respons moet vlak zijn en dan soepel afvallen. Niet eerst omhoogslingeren. Liever iets te laag afstemmen dus.
Hieronder staat een BR van 7,1l op 55Hz. Het nadeel is alleen een pijp van bijna 21cm lang bij 4,7cm.
Ik heb namelijk maar een diepte van 16,5cm intern