(10x10) headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Bedoel je dan met 1 diode per tor of 2? Als het 1 diode is met een weestand in serie hoeft er niets aangepast te worden :)

De elco's heb ik later toegevoegd, gaf een hoorbaar beter resultaat, vooral in het laag.
DVDtje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 21:23
Locatie: Almelo

Re: headphone amp

Bericht door DVDtje »

Nee, 2 diodes en een weerstand in serie. Maar als je de BD139 en 140 gaat gebruiken kun je gewoon 2 diodes in serie zetten. Die +-25...30mA warmen de BD`s mooi op. Geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

DVDtje schreef:
Nee, 2 diodes en een weerstand in serie. Maar als je de BD139 en 140 gaat gebruiken kun je gewoon 2 diodes in serie zetten. Die +-25...30mA warmen de BD`s mooi op. Geen enkel probleem.
Denk dat ik het dan mooi zo laat. Heb de BDtjes iets opgeschoven, komt inderdaad mooier uit :)
Bijlagen
layout_9.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: headphone amp

Bericht door Pjotr »

Ha Servenup,

Ik bedoel een weerstanden in serie met de dioden die je nu al hebt. Beter kun je voor de dioden een identieke BC3x8 transistor nemen als de uitgangstransistor en die als diode schakelen. Dan krijg je dit:
HP-Output-Stage.gif
Q1 en Q3 plak je dan met een druppeltje dunne secondelijm met de platte kantjes aan elkaar, dan tracken ze vrij goed de temperatuur. Zelfde doe je met Q2 en Q4. Pas wel op dat je dan je vingers niet mee lijmt dan, die krijg je dan niet meer los :mrgreen: Tangetje of zo voor gebruiken.

Met een R_bias van 47 ohm staan de eind torren dan op een mooie 2 mA in klasse AB.

Wil je dit ding echt helemaal in klasse-A zetten met BD'tjes dan kun je beter de emitter weerstanden R1 en R2 verlagen naar iets van 3,3 ohm. Maar dan nog kun je voor Q3 en Q4 BC338 en BC328 nemen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 20 mei 2012, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: headphone amp

Bericht door Thomox »

Welke op-amp wordt er nu gebruikt?
Heeft deze nu genoeg om mijn sennheiser hd598 beheerst aan te sturen zonder te slopen?

Groeten
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Thomox schreef:
Welke op-amp wordt er nu gebruikt?
Heeft deze nu genoeg om mijn sennheiser hd598 beheerst aan te sturen zonder te slopen?

Groeten
Ik heb de NE5532 gebruikt, maar andere kunnen ook.

Goed en betaalbaar is bijvoorbeeld OPA2134.
Iets beter (en duurder) bijvoorbeeld de AD797.

Beheerst aansturen is volgens mij geen probleem. Heb nog nooit zo hard kunnen luisteren zonder hoorbare vervorming met mijn proefopstelling. met de wijzigingen die zijn gedaan wordt het alleen nog maar beter :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Ik zat te denken dat ik er eigenlijk wel meer printen bij wil maken inde dezelfde stijl in 10x10cm print maat.

Ik zat te denken aan:

- Voorversterker (met dubbele uitgangen voor eindversterker en headphone amp)
- Eindversterker stereo (klein en compact, met de lm1875)
- Hoofdtelefoon versterker
- Phono voorversterker

En dan alles in dezelfde kleine behuizingen, zal leuk staan in de kamer :)

Heb ook al een design gemaakt voor de eindversterker.
Bijlagen
amp_1.JPG
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: headphone amp

Bericht door Tom Magchielse »

Ah!buis schreef:
Kijk Tom dat kan dus niet :o
De spanning over de twee diodes worden verdeelt over de twee basis-emitter overgangen en de emitter-weerstanden,ja :?:
Beschikbare spanning van de diodes 0,667+0,655=1,322V waarvan de transistoren 0,772+0,608V=1,38V.
Zelfs met 0V voor de weerstanden komen we nog 1,322-1,38=-0,058V tekort.Als we aannemen dat dat kleine verschil eigenlijk nul is (meetfoutje) is er geen ruststroom,en tegenspraak met het oscill.plaatje,die vertoont wel een overlapping.
Anne
- De spanningen zijn zonder nadenken van de digitale voltmeter afgelezen, wellicht is er een meetfout. Er loopt volgens mij inderdaad geen ruststroom.
-Het oscillogram met de twee halve sinussen is met twee kanalen van de scoop opgenomen, een klein verschil in de 0-instelling van die kanalen kan de suggestie van overlap wekken.
- De voeding was een Delta laboratoriumvoeding, die vermoedelijk niet bromt. De plaatjes zijn opgenomen met een 60 MHz scoop, die in combinatie met de schakeling, de aarding, en het feit dat de ground van de scoop aan de uitgang van de schakeling hing, enige oscilleerneiging kan oproepen. Op een simpele 10 MHz Hameg scoop is dit effect weg.
groeten, Tom
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: headphone amp

Bericht door John P »

sevenup schreef:
Ik zat te denken dat ik er eigenlijk wel meer printen bij wil maken inde dezelfde stijl in 10x10cm print maat.
...
En dan alles in dezelfde kleine behuizingen, zal leuk staan in de kamer :)
Als je kijkt naar bijvoorbeeld deProject box seriedan kan het kleine kastje alleen maar omdat ieder element een eigen voeding-in-de-stekker doosje heeft. meestal nemen die meer ruimte in als een segment op een tafelcontactdoos. Uiteindelijk zit je met een klein doosje en een gigantisch stekkerboel. Mischien moet je dan ook een voedingsdoosje maken met een schakelende voeding die laagspanning uitgeeft aan de losse doosjes. De laagspanningsnivo's moeten dan wel gelijkgemaakt worden bij de verschillende printjes.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

John P schreef:
sevenup schreef:
Ik zat te denken dat ik er eigenlijk wel meer printen bij wil maken inde dezelfde stijl in 10x10cm print maat.
...
En dan alles in dezelfde kleine behuizingen, zal leuk staan in de kamer :)
Als je kijkt naar bijvoorbeeld deProject box seriedan kan het kleine kastje alleen maar omdat ieder element een eigen voeding-in-de-stekker doosje heeft. meestal nemen die meer ruimte in als een segment op een tafelcontactdoos. Uiteindelijk zit je met een klein doosje en een gigantisch stekkerboel. Mischien moet je dan ook een voedingsdoosje maken met een schakelende voeding die laagspanning uitgeeft aan de losse doosjes. De laagspanningsnivo's moeten dan wel gelijkgemaakt worden bij de verschillende printjes.
Goed idee. Dan heb ik wel een voeding nodig met ongeveer 18V-018V (symmetrisch dus) Ik weet niet of dat er is.
Ik maak de printjes zo dat je zowel met trafo kunt voeden alsmede met een symmetrische voedingsspanning.

Iemand tips voor zo'n voeding?
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: headphone amp

Bericht door Tom Magchielse »

Naar aanleiding van de opmerkingen van Ah!buis:
Het blijkt dat de meetfout ontstaat als je de boel niet even in evenwicht laat komen. Met name Vd1 en Vd2 hebben wat tijd nodig om stabiel te worden. Na enige tijd wachten kloppen de getallen beter:
Vd1 + Vd2 = 1.29 V,
Vbe1 + Vbe2 = 1.21 V
Blijft over 0.08 V, rechtstreeks meten van de spanningen over de 30 Ohm weerstanden geeft 0.037 V en 0.041 V respectievelijk.
Daaruit volgt onmiskenbaar een kleine emitterstroom van omstreeks 1.2-1.3 mA. De zaak staat dus niet helemaal afgeknepen in klasse B, en cross-over effecten zijn overeenkomstig gering; Anne had gelijk.
groeten,
Tom
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Het resultaat to nu toe:
Bijlagen
preamp.JPG
headphone.JPG
phono.JPG
poweramp.JPG
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: headphone amp

Bericht door Thomox »

Hallo sevenup,

Hoever ben je met de headphone amp als je kijkt naar de afwerking en de printklare versie?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: headphone amp

Bericht door Barry2001 »

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Enkele opmerkingen, en dan alleen over het layout gedeelte:

Het is beter thermals te gebruiken bij aansluitingen vol in het koper. Je hebt nu (bij de dikke elco bv) de padjes vol in het koper liggen, soldeert minder prettig.

Je hebt ervoor gekozen om de waarde van de componenten (ik denk in silk?) te plaatsen in plaats van de reference designator. Dat laatste is gebruikelijker, als je bv vanuit documentatie refereert naar een component. Fout is het uiteraard niet zoals je het gedaan hebt, kijk zelf maar wat je wilt.

Waar zijn die padjes (met gaten voor) bv direct naast de grote elco's in de poweramp? Als dat is om een andere steek te monteren, de padjes zijn wel een stuk kleiner.

Let op dat je hoeken in het koper zeker niet kleiner worden dan 45 graden, ivm acid traps en slivers. Is ook weer niet fout, maar netjes als je er op let. Het is nu net ok zo.

Die overgang van top naar bottom laag in Poweramp heb je keurig met meerdere via's gedaan, wordt nog wel eens over het hoofd gezien bij een trace waar wat stroom kan lopen.

Silk, hoe dik is dat bij jou? Let op dat je minimaal 0.2mm neemt (anders valt de helft eraf straks), als het leesbaar blijft mag het ook 0.25mm of 0.3mm.

Maar verder nogmaals complimenten, ziet er keurig uit!

Ben je ervaren met output maken? Misschien dat je de Gerbers nog kunt posten voordat je het opstuurt, kunnen die nog bekeken worden.

Mvg, Barry
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Bedankt voor de tips.Ik heb nog weinig ervaring met pcb design, maar het lukt al aardig. Ik heb eea nog aangepast. Verdere opmerkingen zijn welkom :)

Ik ga hopelijk eind deze week de printjes bestellen.

Hierbij de gerber files, hopelijk heb ik ze goed geexporteerd...

------------------------------------------------------------------
Partlist
------------------------------------------------------------------

C1 C2 C3 C4 C10 C13 C14 C15 100n
C5 C6 1000u-2200u/35V
C7 C8 C9 C18 47u/25V
C11 C12 1u-4u7
C16 C20 10u/25V
C17 C19 470u/25V
C23 C24 C25 C26 47u/35V
C21 C22 4p7

D1 D2 D3 D4 1A/40V min

------------------------------------------------------------------
When using BCxxx (Lower power)
------------------------------------------------------------------
D6 D7 D10 D11 1n4148
D5 D8 D9 D12 wire bridge

------------------------------------------------------------------
When using BDxxx (Higher power)
------------------------------------------------------------------
D5 D6 D7 D8 D9 D10 D11 D12 1n4148

R1 R6 1K
R2 R5 56K
R3 R4 100K
R7 R9 220
R8 R10 2K4
R11 R12 220K/330K (low/high gain)
R13 R17 R18 R22 6K8/10K (BDxxx/BCxxx)
R14 R16 R19 R21 27/33 (BDxxx/BCxxx)
R15 R20 33

IC1 LM317
IC2 opamp
IC3 LM337

------------------------------------------------------------------
Use only one of these pairs of transistors (BDxxx/BCxxx)
------------------------------------------------------------------

Lower power
------------
Q1 Q3 BC337
Q2 Q4 BC327

Higher power
------------
Q5 Q7 BD139
Q6 Q8 BD140
Bijlagen
headphone.JPG
headphone.rar
(498.05 KiB) 55 keer gedownload
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

In principe ben ik klaar om te bestellen, alleen heb ik nog een probleempje met paypal. Kan niet meer inloggen etc. Als dat opgelost is zal ik de printen bestellen.

Ik ben ook nog bezig met andere layouts, in dezelfde stijl.

Zo goed als klaar heb ik een voorversterker met instelbare gain 2x/4x en dubbele outputs, beide gebufferd. Zie hieronder.

Als mensen hiervoor ook interesse hebben zou ik deze ook kunnen bestellen tegen dezelfde prijs (5 euro per stuk)
Bijlagen
preamp.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: headphone amp

Bericht door nl3prc »

Aha je bent dus gehack met je paypal
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

nl3prc schreef:
Aha je bent dus gehack met je paypal
Neu, gewoon wachtwoord vergeten en ik weet het antwoord niet meer op de ingevulde vragen :( Wacht nog op antwoord van paypal.
DVDtje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 21:23
Locatie: Almelo

Re: headphone amp

Bericht door DVDtje »

Michiel,

Wat is de waarde van de weerstanden r19...r22?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Ik heb 100 ohm, maar in principe kun je zelf bepalen wat daar in gaat.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: headphone amp

Bericht door sevenup »

Printen zijn besteld. Ben benieuwd hoe ze er uit gaan zien :)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: headphone amp

Bericht door Thomox »

Ik ben hartstikke benieuwd hoe dat er uit gaat zien :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Printen zijn al onderweg met airmail :)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door Thomox »

Hallo sevenup,

Dat is goed nieuws :)

Kun jij misschien nog een lijstje maken op de website van Dick Best voor alle benodigde onderdelen met bijbehorend artikelnummer? Ik bedoel dan alle onderdelen zodat het geheel gaat werken. Denk hierbij dus ook aan die trafo die nodig was.
Ik denk dat er meerdere mensen zijn die dat erg op prijs stellen :)

Mvg,

Thomas
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: (10x10) headphone amp

Bericht door sevenup »

Hieronder de bestellijst met alle onderdelen voor beide versies (lager/hoger vermogen)
Artikel nummer/naam is dik gedrukt.

8x 100nF 63V R5 100n-63V-MKT ∞ €0.15 €1.20
2x 2200uF 35V 105°C 2200uF-35V-kme ∞ €0.70 €1.40
4x 47uF 35V 105°C 47uF-35V-kme ∞ €0.10 €0.40
2x 1uF 63V R5 1u-63V-MKT ∞ €0.25 €0.50
2x 10uF 35V 10uF-35V-sme ∞ €0.08 €0.16
4x 47uF 25V 47uF-25V-sme ∞ €0.08 €0.32
2x 470uF 25V 105°C 470uF-25V-KMG ∞ €0.20 €0.40
2x 4,7pF Keramisch R5 4-7pF-R5 ∞ €0.10 €0.20
8x 1N4148 1N4148 ∞ €0.05 €0.40
4x SB240 SB240 ∞ €0.20 €0.80
2x 1 kOhm 1% 1-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.20
2x 56 kOhm 1% 56-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.20
2x 100 kOhm 1% 100-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.20
2x 220 Ohm 1% 220-Ohm-MF ∞ €0.10 €0.20
2x 2,4 kOhm 1% 2-4-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.20
2x 220 kOhm 1% 220-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.20
2x 330 kOhm 1% 330-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.20
4x 6,8 kOhm 1% 6-8-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.40
4x 10 kOhm 1% 10-kOhm-MF ∞ €0.10 €0.40
4x Metaaloxide 1W 27 Ω MetaalOx-1W-27 ∞ €0.10 €0.40
6x Metaaloxide 1W 33 Ω MetaalOx-1W-33 ∞ €0.10 €0.60
1x LM317T Spanningsregelaar LM317T ∞ €0.35 €0.35
1x LM337T LM337T ∞ €0.40 €0.40
1x OPA2134PA OPA2134PA ∞ €2.30 €2.30
1x IC Voet 8 pens prof. DIL08 ∞ €0.25 €0.25
2x BC337-16 BC337-16 ∞ €0.10 €0.20
2x BC327-16 BC327-16 ∞ €0.10 €0.20
2x BD139-16 BD139-16 ∞ €0.30 €0.60
2x BD140-16 BD140-16 ∞ €0.30 €0.60
2x Header 2 polig Recht Head-2p-recht ∞ €0.10 €0.20
3x Header 3 polig Recht Head-3p-recht ∞ €0.12 €0.36
1x Trafo 8W 2x 18V 222mA T8W ∞ €4.50 €4.50
- Item verwijderen Subtotaal: €15.92
BTW: €3.02
Totaal Gewicht: 1.0939Kg
Totaal mandje: €18.9
Plaats reactie