Stroom verdelen in kast

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
studiostevus

Stroom verdelen in kast

Bericht door studiostevus »

Weer een basic materialenvraagje van me:

Wat is de beste manier om stroom te verdelen in een kast (versterker/dac/preamp etc)? Ik bedoel daarmee 1 draad die vertakt wordt naar bijv. 3 draden.

Ik heb voorheen een kroonsteentje gebruikt, en aan een kant de verschillende 'aders' doorverbonden. Dat is prima voor de aardeverbinding, maar bij 230V wil ik toch iets veiligers...
Arno

Re: Stroom verdelen in kast

Bericht door Arno »

Solderen en krimpkous erom? Of anders van die mooie lasdoppen.

Afbeelding
studiostevus

Zat ik ook al te denken, maar je kan deze vrienden niet in de kast vastzetten. Je kan me niet vertellen dat ik de eerste ben met dit probleem/uitdaging. Hoe doen jullie dit in een apparaat met meerdere trafos bijvoorbeeld?
Arno

Bericht door Arno »

Hier bij de Radiobeurs zei een medewerker dat je die lasdoppen ook op een din-rail kon plaatsen. Hoe weet ik niet, maar volgens mij weet Mischa72 daar van alles van.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

studiostevus schreef:
Hoe doen jullie dit in een apparaat met meerdere trafos bijvoorbeeld?
Ik: in elkaar draaien, wat de feitelijke verbinding vormt, solderen, eventuele scherpe puntjes verwijderen, draad buigen zodat deze parallel ligt aan de verbinding, isoleren. In geval van krimpkous deze uiteraard vooraf over de draad schuiven (er komt een keer dat je dat vergeet), en tijdens het solderen ver genoeg verwijderd houden van het warme deel van de draad (aldus iemand die wel meemaakte dat hij de voortijd gekrompen kous niet meer over de verbinding kreeg).

Wat het vastzetten betreft: volkern draad is meestal stevig genoeg om deze zo te buigen dat de geisoleerde verbinding vrij hangt. De draad zelf kan daarbij zonodig wordden ondersteund en gefixeerd.
Arno

Bericht door Arno »

Laatst gewijzigd door Arno op zo 13 mei 2012, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

studiostevus schreef:
Ik heb voorheen een kroonsteentje gebruikt, en aan een kant de verschillende 'aders' doorverbonden. Dat is prima voor de aardeverbinding, maar bij 230V wil ik toch iets veiligers...
Herstel : dat is op zich een prima verbinding. in ondeskundige handen kan het onveilig gebruikt worden.
Net als een schroevendraaier, op zich ongevaarlijk, maar in verkeerde handen een moordwapen.

Ik ben het wel met je eens dat een kroonsteen in een kast er niet super professioneel uitziet.

Maar je kunt toch zelf printen tekenen ? connector input, splitsen, zekeringhouders, en dan 3 keer connector uit ? piece of cake.

Zie hier een voorbeeld van mezelf : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1577077
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 13 mei 2012, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
studiostevus

ray5150 schreef:

Maar je kunt toch zelf printen tekenen ? connector input, splitsen, zekeringhouders, en dan 3 keer connector uit ? piece of cake.

Zie hier een voorbeeld van mezelf :http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1577077
Ja kan ook... maar dan heb je open printbanen met 230V erop... Zou liever iets geisoleerds hebben en vastschroeven aan de kast.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoezo ? ga je in een kast zitten rotzooien als er netspanninhg op staat ?
Dan ben je regel 1 vergeten. :shock:
studiostevus

Soms moet er wel eens wat gemeten worden in een kast waar netspanning op staat ja...

edit... natuurlijk niet op de kast maar in de kast
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoeft geen probleem te zijn als je maar eerst de meetpennen aansluit en dan pas de spanning erop zet.
Het gebruik van netspanning op een print hoeft geen probleem te zijn als je op de volgende dingen let :

- minimaal 5 mm afstand tussen de sporen, liever meer.
- minimaal 5 mm afstand tussen kprint en de kast, liever meer.
- isoleer de afstandsbussen met krimpkous.
- na het solderen, vlak de soldeerpunten met een vijltje oid, zodat de soldeerpunten afgevlakt zijn.
(daarmee voorkom je sluiting via ionisatie van de lucht)
- monteer tussen de print en de kast een kunstof (folie) plaatje.

- eventueel kun je ook de print spuiten met isolerende lak.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=222
ray5150

Bericht door ray5150 »

En als Mischa72 zijn neus even laat zien kan die zo'n leuk DIN-rail verdeelblok adviseren... :mrgreen:
fillemon

Bericht door fillemon »

je moet rijgklemmen kopen.

dat zijn din uitvoeringen van "kroonstenen"
je kan ze doorverbinden
je hebt er met 4 aansluitingen....

klop "rijgklemmen" en dan images in google,
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo, waar staat dat, dat dat moet... :roll:
Je bedoeld waarschijnlijk dat je het adviseerd ?

(2 posts hierboven dat ik hetzelfde al gezegd.)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je moet dat niet zo letterlijk nemen Ray,niet zoals "moeten is dwang" enz.,meer zoals hier,eerder een aanbeveling :sure: .
Even over het onderwerp.Indertijd werd bij elektrische installaties de draadeinden,twee..drie en meer, in elkaar gedraaid en daarover een kunststof (bakeliet) dop,die vanbinnen een metalen taps toelopende moer had,erop gedraaid.Bestonden in verschillende maten.Heb ik wel gebruikt om netsnoer en verschillende trafo's aan elkaar te koppelen.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ja, draai-lasdoppen. dat was toen de gangbare manier om 2.5 mm² aan elkaar te knopen.
Ik had laatst er nog een zware van wit porcelein in handen, zag er best nog gaaf uit ondanks zijn 60 jaar... :lol:

Ik heb het nog op de technische school geleerd, 25 jaar geleden. honderden moeten maken... :-&
Toen ik daarna bij een elektro bedrijf aan de slag ging zag ik voor het eerst steek-lassen....een openbaring... :rofl:
SARK

Bericht door SARK »

Hahaha, voor mij is het alweer 30 jaar geleden dat ik op de technische school op van die houten borden installaties aan het bedraden was :shock: met ... lasdoppen :!:
De doppen zelf was niet zozeer het probleem maar het samen draaien van de draden kon voor problemen zorgen, bijvoorbeeld dat tijdens het draaien een of meer stukken draad afbraken ... dan had je natuurlijk onvoldoende lengte over (want je moest die hele bos ook nog eens in zo'n klein doosje proppen :-& ) en kon je de draad opnieuw trekken. Zucht :(

Aan jou de keuze:
Nostalgie
Nostalgie
Nostalgie
Nostalgie
Of:
Verademing
Verademing
WAGO-lasklem.jpg (14.04 KiB) 1318 keer bekeken
De laatste kan zowel VD als VDS klemmen, ook nog eens te hergebruiken en een draadje bijprikken is ook heel eenvoudig :idea:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nooit geweten dat die dingen in NL lasdopen genoemd werden :o
Hoe dat hier in BE was weet ik ook niet :? ,mogelijk iets uit het FR :shock:
Doet er niet zoveel toe,ze luisterden toch niet :lol:
Anne
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

wij noem(d)en dat hier in belgie conexen denk ik
mvg
audioot
teacher

Bericht door teacher »

Ik ken de oude draai doppen ook als "conex" lasdoppen: als je die goed gebruikt zijn ze zeer betrouwbaar.

Wago lasklemmen zijn ook zeer betrouwbaar, en prima te gebruiken voor mensen zoals ik ;)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Net als Pritex is Conex geen productnaam maar een merknaam. Beiden worden nogal eens oneigenlijk gebruikt om een product te benoemen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, het heeft even geduurd, maar daar issie dan !!! :sure:

De optie die Arno noemt is prima, evenals de montagemogelijkheden die hij in zijn volgende post linkt.
De mogelijkhei van Ray (dus rijgklemmen) is ook prima, het is net hoeveel ruimte je in de kast over hebt en hoe netjes je het wil afmaken. Als je een dubbele bodem hebt, kun je de klemmen van Arno (222-412, 222-413 of 222-415 van Wago) ook met een bundelbandje vastzetten tegen de kast. Is iets minder net, maar functioneel en wettelijk toegestaan.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”