SB Acoustics tweeweg monitor bouwtopic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bart_g

SB Acoustics tweeweg monitor bouwtopic

Bericht door bart_g »

Beste allemaal,

zoals ik in mijn vorige topic aan had gegeven, heb ik de SB Acoustics SB29 tweeter en SB17 midwoofer besteld om een (hopelijk) mooie tweeweg monitor van te maken.

Dit is de eerste speaker die ik bouw en dus is het best wel een sprong in het diepe, maar ik ben niet bang voor een uitdaging. En ik denk (en hoop) met jullie hulp een heel eind te komen. met houtbewerking heb ik al wel vrij veel ervaring, dus ik verwacht daar geen hele grote problemen tegen het lijf te lopen. Alle gereedschappen zijn ook aanwezig.

Naast het bouwen van een goede speaker, wil ik ook veel leren van dit proces. Vandaar dat er veel vragen in dit topic naar voren zullen komen. Ik hoop dat jullie me daar mee willen helpen.

Qua kast wil ik een vergelijkbaar iets maken als in dit topic: http://www.cinetson.org/phpBB3/menuiser ... 32444.html

Volgens mij heeft deze kastvorm een aantal voordelen:
- De schuine baffle en het dicht op elkaar plaatsen van de units beperkt volgens mij faseverschillen, wat minder filtercomponenten betekent. Klopt dit?
- Het afronden van de zijkanten van de baffle beperkt of voorkomt diffractieproblemen. Klopt dit? En de bredere baffle bij de woofers helpt hier ook aan, of is dat te verwaarlozen?
- Doordat de voor en achterkant niet recht tegenover elkaar staan, kan daar geen staande golf ontstaan. Klopt dit?

Wat ik wel zo goed als zeker vast heb staan is het volgende:
- Kastinhoud 15-20 liter bassreflex. Precieze inhoud moet ik nog bepalen aan de hand van simulatiesoftware.
- Overgangsfrequentie tussen tweeter en mid wordt 1800hz. Deze frequentie heb ik bepaald door de frequentiegrafieken naast elkaar te leggen en beide units vertonen geen rare dingen tot aan deze frequentie. In de mandolin kit van meniscus audio wordt deze overgangsfrequentie ook gebruikt. En met het ook op de filtering zou misschien een 1e orde filter mogelijk zijn (al is dit voor mij nog even van latere zorg).
markbakk

Re: SB Acoustics tweeweg monitor bouwtopic

Bericht door markbakk »

bart_g schreef:
Volgens mij heeft deze kastvorm een aantal voordelen:
- De schuine baffle en het dicht op elkaar plaatsen van de units beperkt volgens mij faseverschillen, wat minder filtercomponenten betekent. Klopt dit?
- Het afronden van de zijkanten van de baffle beperkt of voorkomt diffractieproblemen. Klopt dit? En de bredere baffle bij de woofers helpt hier ook aan, of is dat te verwaarlozen?
- Doordat de voor en achterkant niet recht tegenover elkaar staan, kan daar geen staande golf ontstaan. Klopt dit?
De schuine baffle helpt een beetje om de 'akoestische centra' van de units op een verticale as te krijgen. Daarmee leg je de fase in het doorlaatgebied van de units wat meer gelijk op de horizontale as. Maar of je dat wil hangt af van de plaatsing van de speakers t.o.v. de luisterpositie. Het betekent niet automatisch minder filtercomponenten: het is eerder andersom, als je weinig filtercomponenten wil, doe je er goed aan om de boel akoestisch uit te lijnen.

De afronding aan de zijkant verbetert het afstraalgedrag alleen wanneer die afronding ook serieuze vormen aanneemt. Die in jouw voorbeeld is vooral cosmetisch.

Niet-evenwijdige wanden verhinderen geen staande golven (niet die in jouw voorbeeld i.i.g.). Ze worden wat 'uitgesmeerd' over een iets breder frequentiebereik. Zie het als een wat gedempte resonantie. Het is op zich een zinvolle ingreep, maar niet voldoende.
bart_g schreef:
Wat ik wel zo goed als zeker vast heb staan is het volgende:
- Kastinhoud 15-20 liter bassreflex. Precieze inhoud moet ik nog bepalen aan de hand van simulatiesoftware.
- Overgangsfrequentie tussen tweeter en mid wordt 1800hz. Deze frequentie heb ik bepaald door de frequentiegrafieken naast elkaar te leggen en beide units vertonen geen rare dingen tot aan deze frequentie. In de mandolin kit van meniscus audio wordt deze overgangsfrequentie ook gebruikt. En met het ook op de filtering zou misschien een 1e orde filter mogelijk zijn (al is dit voor mij nog even van latere zorg).
De SB17-8Ohm voelt zich (met weerstand van de seriespoel meegerekend) beter thuis in een kastje van 23 tot 27 liter, afgestemd op 35-38 Hz. Kleiner kan wel, moet je een stevig gedempte basreflex maken.

Ik zou op 1800Hz geen 1e-orde filter voor de tweeter hangen. Verkijk je ook niet op 1e-orde-filters, die zijn niet noodzakelijkerwijs eenvoudiger of beter dan andere filters. Enne, die responsecurves die je hebt zitten bekijken, die zijn niet gemaakt met de speakers in jouw specifieke box hè! :mrgreen:
bart_g

Bericht door bart_g »

markbakk schreef:
De schuine baffle helpt een beetje om de 'akoestische centra' van de units op een verticale as te krijgen. Daarmee leg je de fase in het doorlaatgebied van de units wat meer gelijk op de horizontale as. Maar of je dat wil hangt af van de plaatsing van de speakers t.o.v. de luisterpositie. Het betekent niet automatisch minder filtercomponenten: het is eerder andersom, als je weinig filtercomponenten wil, doe je er goed aan om de boel akoestisch uit te lijnen.
Met de schuine baffle lijn je speakers toch akoestisch uit? Zo lees ik dat tenminste terug in een aantal topics hier. Daar lees ik wel bij dat het voor sommige speakers beter is om de baffle recht te houden. Hoe kom ik daar achter? Alleen door te meten? En wat zou anders de "veiligste" keuze zijn?

markbakk schreef:
De afronding aan de zijkant verbetert het afstraalgedrag alleen wanneer die afronding ook serieuze vormen aanneemt. Die in jouw voorbeeld is vooral cosmetisch.
Duidelijk.
markbakk schreef:
Niet-evenwijdige wanden verhinderen geen staande golven (niet die in jouw voorbeeld i.i.g.). Ze worden wat 'uitgesmeerd' over een iets breder frequentiebereik. Zie het als een wat gedempte resonantie. Het is op zich een zinvolle ingreep, maar niet voldoende.
Dus dit zou betekenen dat er wat demping op de wanden aangebracht moet worden in de vorm van noppenschuim of vilt?
markbakk schreef:
De SB17-8Ohm voelt zich (met weerstand van de seriespoel meegerekend) beter thuis in een kastje van 23 tot 27 liter, afgestemd op 35-38 Hz. Kleiner kan wel, moet je een stevig gedempte basreflex maken.
ik zal eens kijken of ik wat meer ruimte kan maken in de behuizing. Ik wil echter niet dat de speakers al te groot worden. Daarnaast geeft het mandolin ontwerp in 15 liter al een rechte respons vanaf 45hz. Waarschijnlijk met behoorlijk wat demping dus.
markbakk schreef:
Ik zou op 1800Hz geen 1e-orde filter voor de tweeter hangen. Verkijk je ook niet op 1e-orde-filters, die zijn niet noodzakelijkerwijs eenvoudiger of beter dan andere filters. Enne, die responsecurves die je hebt zitten bekijken, die zijn niet gemaakt met de speakers in jouw specifieke box hè! :mrgreen:
Dat er eerst gemeten moest worden was me wel duidelijk. Dit zijn mijn eerste gedachtengangen mbt het onderwerp filtering. Het was meer bedoeld om te controleren of mijn redenering wel klopte. De uiteindelijke keuze wordt pas gemaakt als er gemeten is.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

bart_g schreef:
markbakk schreef:
Dus dit zou betekenen dat er wat demping op de wanden aangebracht moet worden in de vorm van noppenschuim of vilt?
Demping zul je eerder in het midden van de kast moeten gebruiken waar de deeltjessnelheid het hoogst is, in de vorm van minerale wol. Noppenschuim op de wanden kan altijd, maar het is niet het belangrijkst.
bart_g schreef:
markbakk schreef:
Dat er eerst gemeten moest worden was me wel duidelijk. Dit zijn mijn eerste gedachtengangen mbt het onderwerp filtering. Het was meer bedoeld om te controleren of mijn redenering wel klopte. De uiteindelijke keuze wordt pas gemaakt als er gemeten is.
1e order elektisch op 1800 Hz is wat zwaar voor de tweter inderdaad. Ik zou denk ik mikken op een 4e orde akoestische overgang. Dat betekent een nette overgang met goede belastbaarheid.
markbakk

Bericht door markbakk »

Hier vind je nog een filter voor je units in een vergelijkbare speaker. Uit deze thread.
bart_g

Bericht door bart_g »

De units zijn binnen en ik moet zeggen dat ze me niks tegenvallen. De bouwkwaliteit is erg mooi en wat er op het web geschreven wordt hierover is echt waar. Helaas nog geen foto's, maar deze zullen snel volgen.

Beginnen met bouwen zou je zeggen dan! Maar helaas... Er zijn bij mij wat twijfels ontstaan over de kast. De schuine voorkant is dus niet per se een voordeel en daarnaast is het allemaal wel erg bewerkelijk om dergelijke kasten te maak. En heel eerlijk gezegd weet ik niet of ik een dergelijke kwaliteit wel zelf zou kunnen maken. Er zitten voor mij te veel risico's aan vast waarop het fout kan gaan. Daarom wordt het waarschijnlijk een wat saaie rechthoekige speakerkast, welke ik door een mooie afwerking wat bijzonders mee wil geven.

Nog wel even een andere belangrijke vraag. De speakers komen vrij dicht tegen een muur te staan (+/- 20-25 cm). Is het dan verstandiger om de BR poort aan de voorzijde te plaatsen? Of zitten hier te veel nadelen aan vast? Ik heb ergens gelezen op het forum dat de baspoort dan middentonen mee gaat versterken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bart_g schreef:
markbakk schreef:
Met de schuine baffle lijn je speakers toch akoestisch uit? Zo lees ik dat tenminste terug in een aantal topics hier.
Klopt, het lijkt ook net alsof Mark het andersom opschrijft dan dat hij bedoelt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Men neme een as door de akoestische centra (de denkbeeldige puntbronnen ergens in de luidsprekerunits). Die as zette men verticaal (teneinde op de horizontale luisteras in beginsel een ongeveer gelijke fase te verkrijgen...) en hee, de frontplaat van de tweeter blijkt nu ineens een stukkie achter de voorkant van de woofer te zitten... Door nu de baffle schuin te zetten krijg je deze doorgaans houten plaat vrij simpel zó bewerkt dat 'ie ook netjes om de units heen past. Je moet alleen de units zelf ook nog schuin zetten... Wat is hier nu anders aan dan ik bedoel? :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij deze quote
het is eerder andersom
ontstaat de verwarring. Het is juist niet andersom. Je zegt eerst dat een schuine baffle leidt tot akoestisch uitlijnen. Dan zeg je dat het maar de vraag is of je dat wilt. Het leidt niet automatisch tot minder filtercomponenten. Dan is het volgens jou weer precies andersom, je moet akoestisch uitlijnen voor weinig filtercomponenten. Maar je begon juist met te zeggen dat je dit deed door het schuin zetten. Zie je de kronkel?
markbakk

Bericht door markbakk »

Aha, zo! Schuin zetten is niet de enige manier en ook niet altijd zinvol. Vandaar dat ik begon met 'de schuine baffle helpt een beetje'. Niet met 'je moet de baffle schuin zetten.'
In mijn ervaring moet je een baffle behoorlijk (te) schuin zetten om een fatsoenlijke uitlijning te krijgen. Hangt uiteraard wel van de units af, maar een 17cm basmidden en een dome, da's best lastig. Je kunt dan beter kiezen voor een getrapte baffle. Is ook geen nieuws, laatst kwam op het forum nog de Elipson 1303 voorbij. KEF, SEAS en anderen (Thiel!) bouwen mooie coaxiale units, dat is ook een manier.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een getrapte baffle is het ook niet. Geeft vervelende diffractie op de randen met name bij de tweeter.

Het kan best veel schelen. De off-set tussen tweet en mid ligt meestal ergens de 10 mm en 20 mm. Bij een x_over frequentie van zo rond de 3 - 4 kHz geeft dat al een behoorlijke onderlinge faseverschuiving.

De off-set tussen mid en woef kun je doorgaans wel verwaarlozen
bart_g

Bericht door bart_g »

Pjotr schreef:
De off-set tussen mid en woef kun je doorgaans wel verwaarlozen
Is hieruit op te maken dat faseverschillen tussen units verminderen als je ze lager filtert?

Ik zag trouwens meetresultaten van een speaker met deze setup (weet helaas niet meer waar) in een speaker met rechte baffle, waar nauwelijks faseverschillen te zien waren. Ik ga de 'gok' dus nemen en kies voor een rechte baffle.

Iemand nog tips over de BR poort? Voorkant, omdat ze vrij dicht tegen een muur komen te staan of toch gewoon aan de achterkant?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je een hogere orde filter neemt kun je de faseverschillen beter wegwerken. Ze zijn er natuurlijk wel! Ik ben het niet eens met markbakk over dat de schuine baffle niet afdoende zou zijn. Met 8 graden maximaal werk je het akoestische centrumverschil gewoon weg, mijn AL130/NEO3PDR had ook die hoek en dat ziet er ook nog eens prima uit.
Maar met een rechte baffle kun je het wel vergeten met een slappe filterhellingen zonder dat je uitgebreide correctienetwerken nodig hebt, mits je de akoestische uitlijning doet. Het is maar wat je wilt, rechte baffle is ook prima.
markbakk

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Met 8 graden maximaal werk je het akoestische centrumverschil gewoon weg, mijn AL130/NEO3PDR had ook die hoek en dat ziet er ook nog eens prima uit.
Met een 5" en zo'n 3-4 cm weglengteverschil gaat dat nog wel, maar een 17cm moet je al gauw meer dan 30cm hart-op-hart van de tweeter zetten. Kan natuurlijk goed, daar niet van. Met 15 graden gaat het prima, maar dat ziet er weer heel anders uit en je mist wat tophoog. De Deense zelfbouwgoeroe (...) Troels heeft trouwens een leuk stukje over diffractie op z'n site staan. Zijn conclusie: het kan best. En ik ben geneigd hem gelijk te geven. (misschien wordt het tijd om dit stukje af te splitsen van het bouwtopic..., maar ik kan dat niet doen).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waarom ga je uit van 3-4 cm, de 1,5-2 die pjotr noemt is wat je in de praktijk hebt met een 5" en dan geeft bij een hart tot hart afstand van 15 cm een hoek van 8 graden ruim 2 cm correctie.
bart_g

Bericht door bart_g »

Eindelijk een update. De bouw is begonnen!

Ik heb uiteindelijk gekozen om een behuizing van iets meer dan 15 liter te maken. Dit is gebaseerd op het ontwerp van meniscus audio en simuleert heel behoorlijk. Daarnaast worden ze zo ook weer niet te groot. Ik ga ze afwerken met spuitlak. Waarschijnlijk worden ze gewoon mat wit, maar dat staat nog niet helemaal vast.

Vandaag naar de lokale bouwmarkt gegaan en daar hout laten zagen. Daarna het een en ander aan elkaar geplakt.

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik de BR poort aan de voor of achterkant ga plaatsen. Wat zouden jullie daar mee doen?
Bijlagen
foto-5.JPG
De stand van zaken tot nu toe
dre

Bericht door dre »

het begin is er!
bart_g

Bericht door bart_g »

Na lange tijd weer een update. Ik heb het vrij druk gehad, waardoor ik niet aan de speakers heb kunnen werken. Vandaar dat ik vandaag maar even flink gas heb gegeven. Helaas ben ik tijdens het bouwen de foto's vergeten.

Ik ben nu zo ver dat de ruwe bouw eigenlijk zo goed als af is. Morgen wil ik de BR poort er nog in maken en dan kan het afwerken beginnen. Ik hoop dus volgende week de speaker (op het filter en demping na) helemaal af te hebben.
Bijlagen
bart_g

Bericht door bart_g »

Helaas is bij de bouw net een van de speakerkasten dwars over het MDF gescheurd tijdens het inslaan van een inslagmoer. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Waarschijnlijk was het een hele slechte kwaliteit MDF. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik dus helemaal opnieuw moet beginnen. Omdat ik daarvoor nu geen tijd en zin heb, zet ik het project stop. De speakerunits komen te koop en als ik weer wat meer tijd heb, begin ik mogelijk een nieuw project. Hier mag dus wat mij betreft (helaas) een slotje op.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Is herstellen van de baffle dan geen optie? In geval van een haarscheur: wat waterdunne lijm ertussen laten lopen, metalen stripje aan de achterkant erop lijmen, 3mm MDF tegen de voorkant en klaar. In geval van een wat groffere scheur alleen de lijm vervangen door een harsachtige soort, en desnoods de scheur ietsje openkrabben.

Uiteraard bij de andere kast eenzelfde stripje en dekplaatje aanbrengen, en in geval je nog bang bent voor enig verschil kan je nog een stukje bezemsteel tussen baffle en achterwand plaatsen.

Of nog simpeler: gaten ruimen en een nieuwe baffle erop lijmen. Wordt ie nog lekker stevig van ook.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is wel sneu zeg. Maar zonder vallen en opstaan gaat meestal niet. Zou zoals Marp aangeeft de moed niet opgeven en gewoon zien wat er aan te doen valt.

En is het echt tijdgebrek nu, dan komt er over een tijdje wel weer tijd en zin. Om die reden lopen projecten bij mij ook soms jaren :mrgreen:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Mijn eerste kast die ik schroefde deed ik zonder voor boren want wist ik veel dat je dat moest doen , dan moet je echt zwoegen om al die schroefen erdoor te krijgen , met als resultaat houtdelen die ik tegen elkaar schroefde met een flinke kier als resultaat .

Maargoed we gingen door 3 units erin , parallel aansluiten en hopsakee versterker kapot , 4 ohm units waaren het wist ik veel dat dat niet gaat .

Stopen , leg die units in de kast voor een volgende keer .
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Je kunt ook je kast een beetje repareren, de units inbouwen, filter maken en gewoon lekker gaan luisteren. Kun je volgend jaar altijd nog een mooie kast maken :wink:
Pjotr schreef:
Om die reden lopen projecten bij mij ook soms jaren
:oops: Klinkt bekend. Ik kom meestal ook niet voorbij de "kaal MDF" fase. Tijdgebrek en meestal verzin ik te snel hoe het beter kan :mrgreen:
bart_g

Bericht door bart_g »

Dank voor de opbeurende woorden van iedereen, maar de schade is echt te erg om netjes te repareren. Het is ook echt een heel matige kwaliteit MDF die zich ook niet echt netjes liet bewerken. Ik was toch al niet helemaal tevreden over de kasten en dan ben ik er gauw klaar mee. Voorlopig staan de units te koop en als ik er een leuke prijs voor kan krijgen dan gaan ze weg en anders blijven ze liggen voor een moment van inspiratie.
dre

Bericht door dre »

opgeven? =;

kom op man!!

gewoon weer opnieuw beginnen.
als iedereen dit deed dan hadden we geen forum gehad! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”