Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ik heb een plaat Fins/Russisch Berken Multiplex (B qualiteit voor blank lakwerk) gekocht om de zij- annex steunwanden van te maken, er blijft nog een strook hout over en dat is zonde om te laten staan, dus al nadenkende over een zinvol gebruik kwam ik op het volgende:
Accent - Render.jpg
Ik dik de overstekende delen (tov de kast) met een 2de plaat op van 18 naar 36mm. Zo lijkt de kast nog iets meer tussen de zijwanden te zitten en maken die een wat fermere indruk.

Bijkomend voordeel is dat ik aan de onderkant (nog) meer vlees heb voor het plaatsen van voeten/spikes.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Verdorie,................... alweer te snel gereageerd. :hide:

Maar het word wel steeds mooier. :kwijl:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ik vind het een goed idee.
Ga er maar voor. :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

De dag verliep iets anders dan gedacht, vandaag toch een tijdje aan de speakers kunnen werken. De mid-tweet paneeltjes zijn opnieuw gemaakt. Na het vastplakken van demping kon ik aan het einde van de middag het klankbord op de kast lijmen. Morgen de andere kast. Nu moe, vies en toe aan een warme douche.
ls2-dag15.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

Mooie klemmen btw.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

+1

Zoiets kun je ook zelf maken zweitse, namelijk met zogeheten sergeantkoppen:
bestandsbron:<br />http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/98513.jpg
bestandsbron:
http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/98513.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

MechanicalAnimal schreef:
+1

Zoiets kun je ook zelf maken zweitse, namelijk met zogeheten sergeantkoppen:
98513.jpg
Sergeantkoppen! Die zie ik al genoeg op mijn werk. :lol:

Maar inderdaad, ziet er wel goed uit.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zweitse schreef:
Mooie klemmen btw.
Geleend van een vriend die ze een tijd geleden gekocht heeft. Hier bij ons net over de grens in het Belgische Maaseik is een technische school (St. Jansberg) waar deze gemaakt zijn. Leerlingen van de afdeling metaal maken o.a. deze klemmen als opdracht gedurende het leerjaar, op de open dag zijn vaker van dit soort werkstukken te koop. Vaak woorden ze voordien al verkocht aan bv zoals bij die vriend die op zaterdag 2 jaar lang voor de hobby er een houtbewerkingscursus heeft gevolgd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Hoe leuk, daar ben ik naar school geweest. :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

rho schreef:
Hoe leuk, daar ben ik naar school geweest. :D
Maar niet de hout opleiding gedaan?

Jansberg staat ook in Nederlands Limburg goed aangeschreven, maar dat weet jij vermoedelijk ook wel omdat er al vele jaren genoeg ollanders rondlopen. Een neef van mij heeft er de houtopleiding gedaan en de zoon van een nicht de auto techniek.

Zo, kast #2 staat sinds een uurtje in de lijmklemmen, meer doe ik vandaag niet, krijg visite vanmiddag.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Nee, ik heb er toen elektro-mechanica gevolgd en ben later elektronica gaan studeren in Diepenbeek.

Achteraf gezien was die hout-opleiding misschien toch leuker geweest ... alhoewel...
Beiden, dat was ideaal geweest. :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vanmorgen alles geschuurd en ontvet en vervolgens met de pinksterkortingbonnen naar de Gamma getogen en een blik (grijze) grondverf en een blik zwarte (zijdeglans) verf gekocht. De eerste laag grondverf zit op de later zwart te verven delen van de kast. Opmerkelijk is het verschil in gewicht in het 0,75 ltr blik grondverf en het 0,75 ltr blik verf.....schijnbaar zitten in grondverf toch veel meer en zwaardere vaste stof aandelen?
ls2-dag16.jpg
Nu volgen enkele rondjes gronden-plamuren-schuren en dan schuren-lakken, daar ben ik wel een tijdje zoet mee.

Als het goed is zijn dinsdagavond de multiplex delen voor de zijwanden gezaagd en kan ik naast de kasten ook met die aan de slag om ze te lakken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

De multiplex eens even langs de kasten gezet, in fotofop even de grijze grondverf donker gemaakt:
ls2-mockup.jpg
Het wordt wel wat denk ik....

Nog eentje uit een andere hoek:
ls2-mockup2.jpg
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door reddoortranscendence »

Heel mooi! Worden sjieke speakers.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ja, dat wordt heer erg netjes!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door CoenvanDongen »

Ik vind dat grijs eigenlijk wel heel erg mooi!
Misschien grijs zo laten en alleen de kap zwart houden? ;)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door bartsegers »

een iets donkerder grijstint +1 (zwart -1)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nope gentleman, I paint it black :rock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Dat vind ik ook het mooiste.
Gewoon high-end zwart verven die handel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
WielkeB
Berichten: 155
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 9:02
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door WielkeB »

dat gaat heel mooi worden Huib! Vind dat grijs persoonlijk ook wel mooi :D
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

:D breng mij nou niet aan het twijfelen!

Zat net even nog met fotofop te spelen en de hele revue aan kleuren laten passeren maar nee, ik hou het op zoals rho schrijft "audiofiel zwart".

Gisteren de kasten gladgeschuurd en de laatste (hoop ik) oneffenheden geplamuurd. Nog een keer gronden en schuren en dan kan ik wel de eerste laklaag gaan opbrengen.

Ik heb ook de multiplex zijpanelen onderhanden genomen, eerst allemaal geschuurd en daarna met glitsa gelakt (ei-glans) geverfd, na enkele uren drogen vervolgens 2 van 4 al weer opgeschuurd (er kwam bezoek). Mooi glad resultaat na het schuren. Nog twee lagen aanbrengen en dan moet het goed zijn.
ls2-dag18.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

na een wat rare dag op kantoor even meditatief zitten verven om het hoofd leeg te maken, verven zonder aan iets te denken.....heerlijk

Als ik niks raars meer tegenkom was dit het laatste laagje grondverf op de kasten. De overbuurman die in de verfhandel zit kwam even kijken en we spraken even over het aflakken straks, spuiten, tentjes en wat niet meer passeerde de revue. Hij ging even naar huis en kwam met twee van onderstaande rollers terug:
concave-roller.jpg
Door de holle zijkant krijg je geen vetranden bij het verven met deze rollers vertelde hij. Ja kan ook straks bij het aflakken met een reguliere vilt roller de lak opzetten en als allerlaatste met deze roller droog na rollen, dan krijg een strak resultaat zonder appelsienhuid door de zeer fijne struktuur van het schuim.

Ik ben benieuwd volgende week als ik aan het lakken toekom, nu eerst de grondverf een paar dagen goed laten drogen en dan mooi glad schuren.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door bartsegers »

Mooi rollertje, en ik kan me er wel iets bij voorstellen idd.

succes!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Voor de geinteresseerden:

Ik was vergeten de overbuurman te vragen hoe en wat omtrent de roller, dus even gegoogled op "concaaf verfroller" en dan (b)lijken deze rollers van het merk 'Meesterhand' te zijn, tenminste de ik heb lijkt erg op de plaatjes. Met "Meesterhand Concaaf" zijn weer genoeg verkooppunten te vinden.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Wie kan mij verder helpen?

http://www.materiaal.nl/phuni/page.php?ta=430&cc=8

Op deze website verkopen ze boorgatdoppen maar het zijn er 1000 voor € 55,-- waar ik er maar een 20 of zo nodig heb, bij de lokale zaken hebben ze zoiets niet en ik zoek dus iets of iemand die ze in kleinere aantallen verkoopt. Om hiervoor € 55 te spenderen vind ik toch net iets te gortig.

HEEEELLLLLLUUUPPPP!!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”