Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door dre »

zo kennen we je weer! :lol:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door BertDB »

Arno schreef:
dre schreef:
een potmeter tussen de ingang zou toch wel kunnen werken?
Dat hoop ik eigenlijk wel. Voor de test zou ik zelfs een potmeter in de interlink kunnen plaatsen. De vraag is dan, als ik die potmeter helemaal opendraai, is hij dan 0 Ohm? Dus één mono-potmeter na de bron op het betreffende kanaal, en die dan een beetje dichtdraaien.

Het hoeft (nog) niet een fancy oplossing te zijn. Er liggen al plannen voor een nieuw all-in-one device, dus deze versterker kan naar de vliering :hide:
gegadigden genoeg om het ding van je over te nemen denk ik zo :rock:

Als je de potmeter helemaal open draait zou hij idealiter 0 ohm moeten zijn, echter reken op enkele ohms aan overgangsweerstand.
Lijkt me wel het proberen waard, maar neem een niet al te grote waarde aangezien je anders veel te veel zal dempen/niet fijn genoeg kan regelen.
100ohm is meer dan voldoende :)
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SuperKees »

Hoihoi,

Ik vind deze versterker er echt geweldig uitzien. Mijn keus om UcD's te maken was al gemaakt. En ik hoop dat je het niet erg vindt wanneer ik je foto's als inspiratie gebruik ? :) . Het ontwerp van die volume regeling vind ik erg mooi. Alleen twijfel ik of ik bronselectie ook wil onderbrengen in een vergelijkbare verhuizing (en hoe) :)
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SuperKees »

hmmmm ik denk en droom nog is verder.... ben het helemaal met je eens dat die ene knop juist zo mooi is. En niet verstoord moet worden door meer dingen op de voorkant. btw die kleur led doet m goed :) ik begreep dat je ging voor een andere kleur maar dit is geluk bij ongeluk :P .

Ik zat is na te denken over input selectie.
één vroeg idee is om te switchen aan het einde van de loopgang van de volume control (naar nul) en dan een klein drukschakelaartje (hoe heet zo'n kreng ook al weer) te gebruiken om een input switch in te zetten.

hmm dat is een slechte uitleg. Idee is om volume helemaal naar nul te draaien en dan nog iets verder tot een click, de click moet dan de switch in gang zetten (aangegeven met ledjes in de onderrand ofzo (of in de "cirkel"), om het mooie design niet te verpesten) Ik vind het wel elegant dat je dan altijd het volume zieozo naar nul moet draaien voor een soepele overgang.


weet niet hoe uitvoerbaar dit is :) maar als je dan toch diy begint :) aan de andere kant, ik ben nog niet begonnen en maak het mezelf nu al moeilijk...



btw die squezebox lijkt op de foto er wel echt bij te horen :)
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door hrscharft »

SuperKees,

waarom zo ingewikkeld denken ;)

wat dacht je van draaien voor volume en drukken voor selectie.
of omdat de knopt toch een beetje uitsteekt aan de bovenkant twee draaiknoppen achter elkaar. Zeg maar twee identieke schijven achter elkaar waarvan de voorste voor volume en de achterste voor bronselectie.

Ik heb overigens geen verstand van hoe dit uitgevoerd zou moeten worden aan de electronische kant maar waren zo een paar brainwaves die omhoog kwamen.

Groet,

Harm
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door JB84 »

Ik gebruik zelf ook een volume knop met key switch, die dingen kosten geen drol en werken ook nog eens goed !

Zoek gewoon op: "rotary encoder"
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door hannesie »

JB84 schreef:
Ik gebruik zelf ook een volume knop met key switch, die dingen kosten geen drol en werken ook nog eens goed !

Zoek gewoon op: "rotary encoder"
Volgens mij kun je daar geen analoog signaal mij sturen/regelen.

Ik heb hem zelf ook in mijn Digitale Pre, (die het nog niet goed doet, :x maar dat deel in ieder geval wel), maar dan via een volume print wat digitaal word aangestuurd.
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: Versterker bouwen met 4% kennis

Bericht door SuperKees »

heb tijdje geleden tentlabd volumeregeling aangeschaft en wacht op kasten nu, dan is het 1 en ander gaan inbouwen
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis

Bericht door Arno »

Nog altijd tevreden met mijn versterker, op één ding na: de ledjes. Die gaan dus steeds minder licht geven. Volgens de opgegeven specs van de ledjes had het moeten kloppen, maar blijkbaar zit er toch iets niet goed.

Nu heb ik dus nieuwe leds gekocht, en wel deze. Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten, uitgaande van een voedingsspanning van 5V?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Versterker bouwen met 4% kennis

Bericht door ray5150 »

Arno koopt ook al bij Dick Best !! (kunnen ze daar ook niet iets met forumkorting gaan doen, net als Rumoh... :lol:
Hoeveel LED's gaat het eigenlijk om ?
Ik geef gelijk al toe dat ik niet thuis ben in dat soort berekeningen,
maar mijn vermoeden bij jouw eerste poging is toch dat ze dan net teveel spanning of stroom te verwerken hebben gekregen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Versterker bouwen met 4% kennis

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis

Bericht door BertDB »

Niet echt veel info voorhanden daar bij dick best... maargoed, werkt ook zo :wink:

Voorwaartse spanning over de led is zo'n 3,6V bij geleiden [linkje], ervan uitgaande dat ze 470nm blauw zijn (meestal de standaard).
Max stroom 20mA, dus pak een 15 (meer dan voldoende, leds zijn 1800mcd !)

(5V - 3,6V) / 0,015 = 93 --> 100ohm weerstandje erbij zetten O:)
Als ze nog te fel zijn kan je de weerstandswaarde vergroten naar 150 bv.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Versterker bouwen met 4% kennis

Bericht door Arno »

Bedankt!

Ik ga er eens eentje aansluiten zoals Bert zegt, en dan eens een poosje laten branden. Kijken of hij goed blijft.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Versterker bouwen met 4% kennis

Bericht door v-bro »

Deze is ook erg fijn:

http://www.ledtuning.nl/index_site.php? ... culator_NL

Leds die kort mee gaan/verkleuren komt door te hoge stroom. Wat ook wel vaker voorkomt is te veel leds parallel, door ongelijkheden gaat dan door sommige leds te hoge stroom en als die omvallen dan weer door andere en zo gaan ze ook sneller stuk. Beter of de hele bups in serie of individuele weerstanden.
Plaats reactie