Versterker bouwen met 4% kennis
Moderator: Beheerdersteam
Re: 'Design' versterker met UcD180
gegadigden genoeg om het ding van je over te nemen denk ik zoArno schreef:Dat hoop ik eigenlijk wel. Voor de test zou ik zelfs een potmeter in de interlink kunnen plaatsen. De vraag is dan, als ik die potmeter helemaal opendraai, is hij dan 0 Ohm? Dus één mono-potmeter na de bron op het betreffende kanaal, en die dan een beetje dichtdraaien.dre schreef:een potmeter tussen de ingang zou toch wel kunnen werken?
Het hoeft (nog) niet een fancy oplossing te zijn. Er liggen al plannen voor een nieuw all-in-one device, dus deze versterker kan naar de vliering
Als je de potmeter helemaal open draait zou hij idealiter 0 ohm moeten zijn, echter reken op enkele ohms aan overgangsweerstand.
Lijkt me wel het proberen waard, maar neem een niet al te grote waarde aangezien je anders veel te veel zal dempen/niet fijn genoeg kan regelen.
100ohm is meer dan voldoende
Re: 'Design' versterker met UcD180
Hoihoi,
Ik vind deze versterker er echt geweldig uitzien. Mijn keus om UcD's te maken was al gemaakt. En ik hoop dat je het niet erg vindt wanneer ik je foto's als inspiratie gebruik ?
. Het ontwerp van die volume regeling vind ik erg mooi. Alleen twijfel ik of ik bronselectie ook wil onderbrengen in een vergelijkbare verhuizing (en hoe) 
Ik vind deze versterker er echt geweldig uitzien. Mijn keus om UcD's te maken was al gemaakt. En ik hoop dat je het niet erg vindt wanneer ik je foto's als inspiratie gebruik ?
Re: 'Design' versterker met UcD180
hmmmm ik denk en droom nog is verder.... ben het helemaal met je eens dat die ene knop juist zo mooi is. En niet verstoord moet worden door meer dingen op de voorkant. btw die kleur led doet m goed
ik begreep dat je ging voor een andere kleur maar dit is geluk bij ongeluk
.
Ik zat is na te denken over input selectie.
één vroeg idee is om te switchen aan het einde van de loopgang van de volume control (naar nul) en dan een klein drukschakelaartje (hoe heet zo'n kreng ook al weer) te gebruiken om een input switch in te zetten.
hmm dat is een slechte uitleg. Idee is om volume helemaal naar nul te draaien en dan nog iets verder tot een click, de click moet dan de switch in gang zetten (aangegeven met ledjes in de onderrand ofzo (of in de "cirkel"), om het mooie design niet te verpesten) Ik vind het wel elegant dat je dan altijd het volume zieozo naar nul moet draaien voor een soepele overgang.
weet niet hoe uitvoerbaar dit is
maar als je dan toch diy begint
aan de andere kant, ik ben nog niet begonnen en maak het mezelf nu al moeilijk...
btw die squezebox lijkt op de foto er wel echt bij te horen
Ik zat is na te denken over input selectie.
één vroeg idee is om te switchen aan het einde van de loopgang van de volume control (naar nul) en dan een klein drukschakelaartje (hoe heet zo'n kreng ook al weer) te gebruiken om een input switch in te zetten.
hmm dat is een slechte uitleg. Idee is om volume helemaal naar nul te draaien en dan nog iets verder tot een click, de click moet dan de switch in gang zetten (aangegeven met ledjes in de onderrand ofzo (of in de "cirkel"), om het mooie design niet te verpesten) Ik vind het wel elegant dat je dan altijd het volume zieozo naar nul moet draaien voor een soepele overgang.
weet niet hoe uitvoerbaar dit is
btw die squezebox lijkt op de foto er wel echt bij te horen
Re: 'Design' versterker met UcD180
SuperKees,
waarom zo ingewikkeld denken
wat dacht je van draaien voor volume en drukken voor selectie.
of omdat de knopt toch een beetje uitsteekt aan de bovenkant twee draaiknoppen achter elkaar. Zeg maar twee identieke schijven achter elkaar waarvan de voorste voor volume en de achterste voor bronselectie.
Ik heb overigens geen verstand van hoe dit uitgevoerd zou moeten worden aan de electronische kant maar waren zo een paar brainwaves die omhoog kwamen.
Groet,
Harm
waarom zo ingewikkeld denken
wat dacht je van draaien voor volume en drukken voor selectie.
of omdat de knopt toch een beetje uitsteekt aan de bovenkant twee draaiknoppen achter elkaar. Zeg maar twee identieke schijven achter elkaar waarvan de voorste voor volume en de achterste voor bronselectie.
Ik heb overigens geen verstand van hoe dit uitgevoerd zou moeten worden aan de electronische kant maar waren zo een paar brainwaves die omhoog kwamen.
Groet,
Harm
Re: 'Design' versterker met UcD180
Ik gebruik zelf ook een volume knop met key switch, die dingen kosten geen drol en werken ook nog eens goed !
Zoek gewoon op: "rotary encoder"
Zoek gewoon op: "rotary encoder"
Re: 'Design' versterker met UcD180
Volgens mij kun je daar geen analoog signaal mij sturen/regelen.JB84 schreef:Ik gebruik zelf ook een volume knop met key switch, die dingen kosten geen drol en werken ook nog eens goed !
Zoek gewoon op: "rotary encoder"
Ik heb hem zelf ook in mijn Digitale Pre, (die het nog niet goed doet,
Re: Versterker bouwen met 4% kennis
heb tijdje geleden tentlabd volumeregeling aangeschaft en wacht op kasten nu, dan is het 1 en ander gaan inbouwen
Re: Versterker bouwen met 4% kennis
Nog altijd tevreden met mijn versterker, op één ding na: de ledjes. Die gaan dus steeds minder licht geven. Volgens de opgegeven specs van de ledjes had het moeten kloppen, maar blijkbaar zit er toch iets niet goed.
Nu heb ik dus nieuwe leds gekocht, en wel deze. Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten, uitgaande van een voedingsspanning van 5V?
Nu heb ik dus nieuwe leds gekocht, en wel deze. Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten, uitgaande van een voedingsspanning van 5V?
Re: Versterker bouwen met 4% kennis
Arno koopt ook al bij Dick Best !! (kunnen ze daar ook niet iets met forumkorting gaan doen, net als Rumoh...
Hoeveel LED's gaat het eigenlijk om ?
Ik geef gelijk al toe dat ik niet thuis ben in dat soort berekeningen,
maar mijn vermoeden bij jouw eerste poging is toch dat ze dan net teveel spanning of stroom te verwerken hebben gekregen.
Hoeveel LED's gaat het eigenlijk om ?
Ik geef gelijk al toe dat ik niet thuis ben in dat soort berekeningen,
maar mijn vermoeden bij jouw eerste poging is toch dat ze dan net teveel spanning of stroom te verwerken hebben gekregen.
Re: Versterker bouwen met 4% kennis
Niet echt veel info voorhanden daar bij dick best... maargoed, werkt ook zo 
Voorwaartse spanning over de led is zo'n 3,6V bij geleiden [linkje], ervan uitgaande dat ze 470nm blauw zijn (meestal de standaard).
Max stroom 20mA, dus pak een 15 (meer dan voldoende, leds zijn 1800mcd !)
(5V - 3,6V) / 0,015 = 93 --> 100ohm weerstandje erbij zetten
Als ze nog te fel zijn kan je de weerstandswaarde vergroten naar 150 bv.
Voorwaartse spanning over de led is zo'n 3,6V bij geleiden [linkje], ervan uitgaande dat ze 470nm blauw zijn (meestal de standaard).
Max stroom 20mA, dus pak een 15 (meer dan voldoende, leds zijn 1800mcd !)
(5V - 3,6V) / 0,015 = 93 --> 100ohm weerstandje erbij zetten
Als ze nog te fel zijn kan je de weerstandswaarde vergroten naar 150 bv.
Re: Versterker bouwen met 4% kennis
Bedankt!
Ik ga er eens eentje aansluiten zoals Bert zegt, en dan eens een poosje laten branden. Kijken of hij goed blijft.
Ik ga er eens eentje aansluiten zoals Bert zegt, en dan eens een poosje laten branden. Kijken of hij goed blijft.
Re: Versterker bouwen met 4% kennis
Deze is ook erg fijn:
http://www.ledtuning.nl/index_site.php? ... culator_NL
Leds die kort mee gaan/verkleuren komt door te hoge stroom. Wat ook wel vaker voorkomt is te veel leds parallel, door ongelijkheden gaat dan door sommige leds te hoge stroom en als die omvallen dan weer door andere en zo gaan ze ook sneller stuk. Beter of de hele bups in serie of individuele weerstanden.
http://www.ledtuning.nl/index_site.php? ... culator_NL
Leds die kort mee gaan/verkleuren komt door te hoge stroom. Wat ook wel vaker voorkomt is te veel leds parallel, door ongelijkheden gaat dan door sommige leds te hoge stroom en als die omvallen dan weer door andere en zo gaan ze ook sneller stuk. Beter of de hele bups in serie of individuele weerstanden.
