Voor het zelf maken van printplaatjes hebben we UV licht nodig en niet zo een beetje ook. Het mooiste is natuurlijk zo een hele luxe belichtingsbak van bijvoorbeeld van de Conrad. Maarja, dan tel je al snel zo een 230,- euro neer

. Nou dat moet dus anders kunnen, het is niet voor niets het '
zelfbouw'forum. Een tweedehandsgezichtbruiner van Marktplaats zou genoeg moeten zijn om de lampen, starters, reflector en trafo's uit te kunnen halen. Ik heb ook al foto's gezien van omgebouwde scanners. Jammergenoeg zijn de meeste scanners van tegenwoordig heel erg plat, te plat om fatsoenlijk je belichtingsspullen in kwijt te kunnen. Dus dan gaan we maar voor een zelfbouwbakje. Deze heb ik vorige week al opgehaald hier in de buurt voor 8,- eurotjes. Nu moet er alleen nog een glasplaatje bij en wat hout. Moet toch te bouwen zijn voor minder dan 35,- euro? In dit topic wil ik wat foto's gaan posten van de bouw, misschien dat ik nog wat andere mensen kan inspireren

Van het weekend ben ik niet thuis, dus dan kan ik er helaas niet aan werken. In de loop van de volgende week wil ik het projectje afmaken. Foto's van de gezichtsbruiner in zijn geheel heb ik helaas niet meer, m'n sloopgrage handjes hadden het stukje techniek al te snel uit elkaar getrokken.
Ingrediënten:
-Gezichtsbruiner
-Glasplaat, acrylglas of plexiglas kan ook
-MDF (of ander hout) om de bak van de maken
-Lijm, in mijn geval witte houtlijm (Bison D2)
-Schroefjes om wat componenten vast te zetten
-Netsnoer/connector
Doelstelling:
-Effectief belichtingsveld van minimaal 200x250 millimeter
-Glasplaatoppervlakte waar ruim een A4'tje op past (230x310 millimeter)
-Glasplaat moet makkelijk vervangbaar zijn
-Overige componenten moeten makkelijker vervangbaar zijn (buizen en starters).
-Budget onder de 35,- euro (hopen dat de glasprijzen meevallen/meewerken)
Kostenoverzicht:
8,00 Gezichtsbruiner
xx,xx Glasplaat
xx,xx Hout (prijs is ongeveer, hangt af van houthandel en hoe je het laat zagen
3,00 Lijm (prijs is ongeveer voor een kleine 75 grams Bison D2 flacon, ik had nog 250 grams flacon in huis)
xx,xx Schroefjes
0,00 Netsnoer/connector (netsnoer van de gezichtsbruiner gebruikt)
xx,xx Overige bijkomende kosten
11,00 Totale kosten (tot nu toe)
EDIT: fototje van de donoronderdelen uit een oude Philips gezichtsbruiner