Wat ie een goede diy dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Wat ie een goede diy dac

Bericht door delesh »

Wat is volgens jullie een goede diy DAC?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door dre »

ligt een beetje aan het budget....
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door delesh »

Laten we er van uit gaan Rond de 500 euro
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Zweitse »

Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door scanspeakman »

Kan ik uit eigen ervaring beamen. Heb zelf een buffalo32s. Alleen met 500 ben je er niet. Alles bij elkaar eerder 750 schat ik.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Zweitse »

scanspeakman schreef:
Kan ik uit eigen ervaring beamen. Heb zelf een buffalo32s. Alleen met 500 ben je er niet. Alles bij elkaar eerder 750 schat ik.

Scanspeakman
Niet altijd gelijk mensen ontmoedigen, ondanks dat zit ik nog steeds te denken aan een ExtremA :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door ray5150 »

Hang er van af wat je onder "diy" verstaat...de meeste zijn een kant en klare module, kastje erom, paar kabeltjes, klaar...
dit is wat meer "hardcore":
http://www.tentlabs.com/Components/page38/page38.html
(aan 500 euro heb je niet genoeg...)

Mischien kun je met knuisje meeliften :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=15606
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
ondanks dat zit ik nog steeds te denken aan een ExtremA :rofl:
Eerst maar een je Mini-Aleph draaiend zien te krijgen... 8-[
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Zweitse schreef:
ondanks dat zit ik nog steeds te denken aan een ExtremA :rofl:
Eerst maar een je Mini-Aleph draaiend zien te krijgen... 8-[
Ook die ligt er nog. Ik heb al een hele lijst.
LM4780
Mini Aleph
ExtremA.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Zweitse »

@Ray, misschien is het inderdaad verstandig om te wachten op de printen van Knuisje, en ja, deze staan ook op mijn verlanglijst. Realiseer mij ineens dat ik al een aardige verzameling aan projecten heb liggen. :mrgreen:
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door delesh »

die buffalo lijkt me wel een mooi ding. Eens verder over in lezen.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door scanspeakman »

En ze zijn nu goed verkrijgbaar. Ze produceren ze in kleine batches en dan is het steeds tijdelijk op=op. Blijkbaar heeft iedereen die er één wilde hebben er nu wel één aangezien je ze nu gewoon direct kan kopen. Placid HD, HD bipolar, input selection en evt volumite erbij, kastje d'r om en klaar is kees. Reden dat ik toen ook voor die buffalo heb gekozen is dat het één van de weinige is met gebalanceerd uit. En dat ik wilde ik er met het oog op de ExtremA perse op hebben.

En je kan het later nog verder uitbreiden met extra placid voor gescheiden analoge L-R voedingen, evt 2e DAC module voor echt dubbel mono (8 parallele dac's per kanaal!) etc. Je kan het zo gek maken als je wil.

Scanspeakman
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Duck Twacy »

Of import yourself :)

http://www.audio-gd.com/Products-EN.htm

Zit wel wat leuks tussen
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Zweitse »

Ik weet niet of dit wel zo voordelig is, verzendkosten zijn meestal nog al hoog.
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Duck Twacy »

Er is wel een NL winkel (en ook in de UK meen ik).

Maar diy is natuurlijk leuker. Van de Chinees lees je wel eens dat het wat slordig in elkaar zit.

Hier krijg ik het wel warm van (boven je budget overigens)
http://www.digitalaudioreview.net.au/in ... -pcm1704uk
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op wo 30 mei 2012, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door Zweitse »

Klopt, maar dan heb je ook gelijk weer Europese prijzen.

http://www.pacificaudio.nl/index.php?pa ... &Itemid=26
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door studiostevus »

Ik denk dat de eerste vragen zijn:

- Hoeveel tijd heb je?
- Hoeveel ervaring heb je?


Vooral de tijd en ervaringsvragen zijn belangrijk, omdat DIY een heel breed scala kent:

Je kan bij Analogmetric (bijv) complete kits kopen, inclusief prints, onderdelen en een bouwbeschrijving.
Aan de andere kant van het spectrum is het compleet zelf ontwerpen van een DAC.

Daartussen zitten vele smaken... ik ben zelf bezig met het ontwerpen van een dac, die zwaar leunt op wat anderen ontworpen hebben (ECDesigns, Salas, Pedja Rogic, etc) dus ik zit er ergens tussenin. Knuisje is bezig met een printje waar je wellicht op kan meeliften.

Dus ga voor jezelf eerst even na hoe moeilijk je het jezelf wil maken, daarna is er voor elk budget wel een optie!
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door scanspeakman »

Helemaal mee eens! Bij mij is het ook een leerschool geweest. Van een paar luidsprekers in elkaar plakken en filters in elkaar solderen naar die twisted pear dac's maken en aan de praat krijgen naar de bouw van de extrema. Of zelf ontwerpen de volgende stap is weet ik niet maar het volgende project zal wel weer iets ingewikkelder en minder kant-en-klaar zijn.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door ray5150 »

studiostevus schreef:
Ik denk dat de eerste vragen zijn:

- Hoeveel ervaring heb je?
Dus ga voor jezelf eerst even na hoe moeilijk je het jezelf wil maken, daarna is er voor elk budget wel een optie!
Dat is inderdaad een heel goed punt om aan te snijden.
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door delesh »

Zo als ik al schreef in men post over de pass labs versterker. Men opleiding in school was electronica. En in het dagelijk leven ben ik technieker in een zaak die tv's en audio instalaties plaatst en herstel.

Ik heb ind geen ervaring met het van af nul beginnen. Maar ik ben wel zeer open om nieuwe dingen te leren. En weet ook redelijk goed waar ik aan begin.

Ik vind dit forum zeer leuk. Maar soms heb ik echt het gevoel dat mensen hier niet veel kansen geven voor je iets hebt bewezen. Dat is wel wat jammer.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door studiostevus »

Ik kan me voorstellen dat je die impressie hebt, en ik ben het gedeeltelijk ook met je eens. Vandaar dat ik in je passlabs onderwerp je juist aangeraden heb die versterker te bouwen.

Mijn slotzin in de post hierboven is dan ook:
studiostevus schreef:
Dus ga voor jezelf eerst even na hoe moeilijk JIJ het jezelf wil maken, daarna is er voor elk budget wel een optie!
Jij moet hem gaan bouwen, en JIJ moet de keuze maken over hoe moeilijk je het jezelf wil gaan maken... dat hoeft niemand op het forum voor je te doen.

Als jij de uitdaging aan wil gaan om van scratch te beginnen, go ahead!
Als jij daar geen zin in hebt, dan koop een kit, even goede vrienden!

Dus: Als jij aangeeft waar je naar op zoek bent, kunnen de forumleden je vast iets moois adviseren.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door studiostevus »

Maar nu concreet, als we ervan uitgaan dat je niet voor niets op een zelfbouwforum zit, maar dat je geen zin hebt om helemaal vanaf nul te beginnen, de volgende misschien?

- Analogmetric heeft mooie dacs
- Twisted Pear Buffalo is mooi
- Ik heb wat pcb's gekocht van dvb-projekt op http://www.diyaudio.com om een tda1541a dac te bouwen, zitten goed in mekaar en klinkt goed. Deze zijn iets minder kit, en meer eigen inbreng. Heb wellicht zelf binnenkort wel wat (bestukte) pcb's te koop, maar dan hoeft je alweer iets minder zelf te doen...
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door delesh »

De pass labs ben ik al bezeg. Deze zal ik de aleph x maken. Maar standaard. Gewoon als oefening. Daarna maak ik de aleph 1.2.

Ik heb een dac nodig voor men htpc. Deze speeld wel al supper maar met aparte dac zou dat wel nog stukje beter kunnen. En daar gaan we voor he :-).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door ray5150 »

delesh schreef:
Maar soms heb ik echt het gevoel dat mensen hier niet veel kansen geven voor je iets hebt bewezen. Dat is wel wat jammer.
Ik denk dat dat ook wel een beetje "voorzichtigheid" is.
Af en toe heb je nieuwkomers met de wildste plannen, die aan alles en iedereen adviezen vragen en na een paar dagen of weken hoor of zie je er nooit meer iets van.
Maar dan hebben de huidige forumleden er wel tijd en zoekwerk ingestoken, vandaar..
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: Wat ie een goede diy dac

Bericht door delesh »

Ok dat snap ik dan snap ik wel zeer goed. Ik kan zeggen heb al veel dingen gedaan in men leven. En als ik er voor ga ga ik er echt wel voor :-)
Plaats reactie