3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Ik zit nog eens te kijken naar jouw 1e filter voorstel dat ik nu heb gebouwd, onder 30 graden is de respons zeer vlak en loopt niet echt af naar het hoog, onder 15 graden loopt het hoog zelfs nog een stukje op...
Zou wellicht een meer uitgewogen weergave bereikt worden door de 1.5uF voor de tweeter te verlaren naar 1.0 uF?
EDIT: 1.2uF zit er mooi tussenin..
Groetjes Walter
Ik zit nog eens te kijken naar jouw 1e filter voorstel dat ik nu heb gebouwd, onder 30 graden is de respons zeer vlak en loopt niet echt af naar het hoog, onder 15 graden loopt het hoog zelfs nog een stukje op...
Zou wellicht een meer uitgewogen weergave bereikt worden door de 1.5uF voor de tweeter te verlaren naar 1.0 uF?
EDIT: 1.2uF zit er mooi tussenin..
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik ga de bypass condensator over de 40 ohm van het hoog variabel maken, de basis wordt een 1.0uF. Met zeer korte krokodil klemmen kan ik dan bijv. 0.22uF - 0.47uF parallel hieraan zetten en makkelijk varieren zonder solderen. Dat gaat er als volgt uitzien.
Tevens heb ik nog een extra 6.8uF Audyn Plus aan de 92uF gezet om Jeroen zijn voorstel beter te benaderen alsmede is de 0.33mH spoel vervangen door een iets degelijker exemplaar met 1.4mm draaddikte. De iets lagere Rdc van deze spoel van 0.16 ohm versus de voorgaande 0.48 ohm geeft een nog wat vlakkere responsie in de simulatie.
Groetjes Walter
Tevens heb ik nog een extra 6.8uF Audyn Plus aan de 92uF gezet om Jeroen zijn voorstel beter te benaderen alsmede is de 0.33mH spoel vervangen door een iets degelijker exemplaar met 1.4mm draaddikte. De iets lagere Rdc van deze spoel van 0.16 ohm versus de voorgaande 0.48 ohm geeft een nog wat vlakkere responsie in de simulatie.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zou op zich niet meer dan 1dB verzwakken, dus zeer licht aflopen. Ik merk met MOB3W dat de C-Quenze dit toelaat. Heel vreemd, nooit eerder meegemaakt. Als ik het hoog teveel afzwak gaat dat ten koste van klassieke muziek die ontzettend helder is nu zonder dat het hoog scherp is. Net alsof alles in de juiste verhoudingen aanwezig is.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Ik zit nog eens te kijken naar jouw 1e filter voorstel dat ik nu heb gebouwd, onder 30 graden is de respons zeer vlak en loopt niet echt af naar het hoog, onder 15 graden loopt het hoog zelfs nog een stukje op...
Zou wellicht een meer uitgewogen weergave bereikt worden door de 1.5uF voor de tweeter te verlaren naar 1.0 uF?
EDIT: 1.2uF zit er mooi tussenin..
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Het is moeilijk om precies te zien in de simulatie maar door de 1.5uF te verlagen naar 1.22uF lijkt de AMT iets minder dan 1.5dB zachter te spelen.
Met de vastgesoldeerde krokodil bekjes kan ik nu makkelijk een kleine condensator parallel aan de 1.0uF zetten om te tunen met het hoog.
EDIT: net heel kort even kunnen luisteren met 1.22uF, gaat de goede kant op zo denk ik.
Groetjes Walter
Het is moeilijk om precies te zien in de simulatie maar door de 1.5uF te verlagen naar 1.22uF lijkt de AMT iets minder dan 1.5dB zachter te spelen.
Met de vastgesoldeerde krokodil bekjes kan ik nu makkelijk een kleine condensator parallel aan de 1.0uF zetten om te tunen met het hoog.
EDIT: net heel kort even kunnen luisteren met 1.22uF, gaat de goede kant op zo denk ik.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vanavond heeft Jeroen de set eens beluisterd, na 1 nummer was het al duidelijk, dit moet beter kunnen. In eerste instantie leek het te liggen aan iets teveel output onder de 400Hz, in dat opzicht zou het voorstel met 1600Hz filterfrequentie iets beter kunnen zijn.
Toen viel het Jeroen op dat de baffle nu maar met 4 kleine boutjes alleen op de 4 hoeken vastzit: resultaat een resonerende baffle en resonerende zijwanden van de kast. Deze ellende lijkt in het lage register te zitten circa 300Hz-600Hz.
We hebben de baffle daarna even uit de kast gehaald, resonanties verdwijnen dan, hoewel de tonale balans dan is verstoord (teveel mid) klonk het direct aangenamer.
Wat ik dus moet gaan doen is de baffles stevig verlijmen op de kast in plaats van alleen 4 boutjes. Waarschijnlijk gaat dat aanzienlijke verbetering brengen.
Groetjes Walter
Toen viel het Jeroen op dat de baffle nu maar met 4 kleine boutjes alleen op de 4 hoeken vastzit: resultaat een resonerende baffle en resonerende zijwanden van de kast. Deze ellende lijkt in het lage register te zitten circa 300Hz-600Hz.
We hebben de baffle daarna even uit de kast gehaald, resonanties verdwijnen dan, hoewel de tonale balans dan is verstoord (teveel mid) klonk het direct aangenamer.
Wat ik dus moet gaan doen is de baffles stevig verlijmen op de kast in plaats van alleen 4 boutjes. Waarschijnlijk gaat dat aanzienlijke verbetering brengen.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
aj... dat is er een voor in het "wie durft" topic, weken aan t tweaken met t filter en dan er achter komen dat de baffle niet goed vast zat
maar mooi dat jullie t vonden, nu kan je echt aan de slag
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zeker, ik mocht van Jeroen niet meer vanavond gaan lijmen, dat is wel een probleem want het weekend heb ik totaal geen tijd, meesteroplossing toegepast: net een collega gebeld of hij kan doorgeven dat ik morgen dagje vrij heb
Dus dan ga ik nu toch nog even voorbereiden en morgen dan de baffles erop lijmen.
Ik blij en dan toch netjes naar Jeroen geluisterd!
Groetjes Walter
Dus dan ga ik nu toch nog even voorbereiden en morgen dan de baffles erop lijmen.
Ik blij en dan toch netjes naar Jeroen geluisterd!
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Je weet nu wat mijn andere afspraak was Henkjan 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ik krijg af en toe t idee dat er zonder jou en Arno niets meer van de grond zou komen hier 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik durf in ieder geval met zekerheid te zeggen dat ik er zelf NIET op korte termijn achter was gekomen dat er nadelige effecten aanwezig zijn van een loszittende baffle.
Ik had wel gehoord dat de klank nog niet optimaal was, maar wist niet goed waar dit door kwam. Nu is er natuurlijk geen garantie dat het straks beter is (ik hoop van wel natuurlijk) maar mocht dit niet zo zijn, dan ga ik Jeroen zijn 2e filtervoorstel bouwen.
Groetjes Walter
Ik had wel gehoord dat de klank nog niet optimaal was, maar wist niet goed waar dit door kwam. Nu is er natuurlijk geen garantie dat het straks beter is (ik hoop van wel natuurlijk) maar mocht dit niet zo zijn, dan ga ik Jeroen zijn 2e filtervoorstel bouwen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Goed dat ik gisteren niet ben gaan lijmen, ik had namelijk alleen gewone witte houtlijm in huis. Nu zou je zeggen dat is prima toch? Ware het niet dat Arno de baffles netjes aan 2 kanten met HPL heeft afgewerkt. Ik moet dus een HPL baffle tegen de MDF kast lijmen.
Na wat zoeken op internet blijkt Bisontix hier zeer voor geschikt, dus hiervan net een tube gehaald. Beide kanten de Bisontix aangebracht en 15 minuten laten inwerken. Ik heb net de eerste baffle op de kast gezet, in de hoeken drukken de 4 boutjes de baffle goed aan, in het midden zinn er een stel grote zware 1000mm lijmtangen erop gezet om de baffle met kracht tegen de kast te drukken.
Hopen dat het straks een beetje goed vastzit...
(PS: na het maken van de foto heb ik rechts ook nog een lijmklem extra erbijgezet, dus rondom het gat van de woofer wordt nu op 4 punten aangedrukt.)
Groetjes Walter
Na wat zoeken op internet blijkt Bisontix hier zeer voor geschikt, dus hiervan net een tube gehaald. Beide kanten de Bisontix aangebracht en 15 minuten laten inwerken. Ik heb net de eerste baffle op de kast gezet, in de hoeken drukken de 4 boutjes de baffle goed aan, in het midden zinn er een stel grote zware 1000mm lijmtangen erop gezet om de baffle met kracht tegen de kast te drukken.
Hopen dat het straks een beetje goed vastzit...
(PS: na het maken van de foto heb ik rechts ook nog een lijmklem extra erbijgezet, dus rondom het gat van de woofer wordt nu op 4 punten aangedrukt.)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het verlijmen van de baffles heeft de kast aanzienlijk versterkt, echter met name de baffle blijft goed voelbaar trillen tussen de C-Quenze en de poort in.
Daarom heb ik nu tevens de baffle nog iets versterkt, tussen de C-Quenze en de reflexbuis heb ik een horizontale strook 22mm dik MDF van circa 4cm hoog dwars op de baffle gelijmd. Ik hoop hiermee de trilling van de baffle te verminderen.
Groetjes Walter
Daarom heb ik nu tevens de baffle nog iets versterkt, tussen de C-Quenze en de reflexbuis heb ik een horizontale strook 22mm dik MDF van circa 4cm hoog dwars op de baffle gelijmd. Ik hoop hiermee de trilling van de baffle te verminderen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Was ik al bang voor, ik hoop dat de versteviging goed werkt. Normaal is vier schroefjes niet zo dramatisch, maar we hebben het hier over een baffle van 50cm met de driver er precies middenop geplaatst. En ook geen horizontale bracing in de kast.
Ik weet niet of dit nog lukt, maar een stel dikke hoeklatten over zo groot mogelijk deel van de hoogte (onderbroken daar waar de woofer zit) is ook geen slecht idee.
Ik weet niet of dit nog lukt, maar een stel dikke hoeklatten over zo groot mogelijk deel van de hoogte (onderbroken daar waar de woofer zit) is ook geen slecht idee.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Ik zal eens kijken wat nog mogelijk is, de baffle op de kast verlijmd scheelt een stuk maar het moet nog steviger kunnen denk ik.
Net terug van een familieweekend, nu maar eens lekker solderen, ik ben Jeroen zijn 2e voorstel aan het maken met de crossover frequentie op 1600Hz, het eerste filter is reeds opgebouwd:
Laagsectie:
1.20mH Waxcoil 12AWG
80uF = 70uF MKP + 10uF Mundorf Supreme
5.6 ohm MOX
0.39mH Intertechnik foliespoel
33uF = 22uF + 6.8uF + 4.7uF aan Audyn Plus
Hoogsectie:
9.0uF = 6.8uF Mundorf Supreme + 2.2uF Mundorf S/G/O
15 ohm MOX
1.8uF = 1.5uF Jantzen Superior Z + 0.22uF/0.1uF Mundorf Silver/Oil
0.56mH luchtspoel 1.4mm draad
8.2 ohm M-Resist
Groetjes Walter
Ik zal eens kijken wat nog mogelijk is, de baffle op de kast verlijmd scheelt een stuk maar het moet nog steviger kunnen denk ik.
Net terug van een familieweekend, nu maar eens lekker solderen, ik ben Jeroen zijn 2e voorstel aan het maken met de crossover frequentie op 1600Hz, het eerste filter is reeds opgebouwd:
Laagsectie:
1.20mH Waxcoil 12AWG
80uF = 70uF MKP + 10uF Mundorf Supreme
5.6 ohm MOX
0.39mH Intertechnik foliespoel
33uF = 22uF + 6.8uF + 4.7uF aan Audyn Plus
Hoogsectie:
9.0uF = 6.8uF Mundorf Supreme + 2.2uF Mundorf S/G/O
15 ohm MOX
1.8uF = 1.5uF Jantzen Superior Z + 0.22uF/0.1uF Mundorf Silver/Oil
0.56mH luchtspoel 1.4mm draad
8.2 ohm M-Resist
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het 2e filter is nu ook omgebouwd:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ziet er iig goed uit-veel succes
zou je de volgende maal voor het verlijmen van de baffle niet beter montagekit gebruiken?
mvg
audioot
p.s.vond het zeer gezellig met je aan de bar in breda
zou je de volgende maal voor het verlijmen van de baffle niet beter montagekit gebruiken?
mvg
audioot
p.s.vond het zeer gezellig met je aan de bar in breda
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Audioot,
Volgend jaar in Breda heb jij van mij nog een bakkie tegoed
Montagekit was wellicht ook een optie geweest, maar Bison Tix scheen goed geschikt te zijn om MDF aan HPL te lijmen vandaar dat ik daarvoor ben gegaan.
Groetjes Walter
Volgend jaar in Breda heb jij van mij nog een bakkie tegoed
Montagekit was wellicht ook een optie geweest, maar Bison Tix scheen goed geschikt te zijn om MDF aan HPL te lijmen vandaar dat ik daarvoor ben gegaan.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het setje speelt nu weer met de vastgelijmde baffles en Jeroen zijn '2e' filteropzet. Wel heb ik de condensator over de 15 ohm verkleind van 1.8uF naar 1.5uF, met de 1.8uF kreeg ik nogal vermoeide oren, ik denk door de AMT.
Resultaat: wel de beste weergave tot nu toe, maar nog steeds heb ik het idee dat er iets niet goed zit, ik mis het gemak en de natuurlijkheid waarmee bijv. de set van Leobus de muziek weergeeft. Het klinkt nu nogal geforceerd en alsof er een rem opzit.
Ik heb een RTA meting gedaan met mijn Behringer met rose ruis, deze is onder 30 graden keurig vlak, zeer kleine verhoging is zichtbaar rond 300Hz en 600Hz, dat komt ook wel enigzins uit de simulatie. Het filter opzicht lijkt dus prima opgebouwd.
Groetjes Walter
Resultaat: wel de beste weergave tot nu toe, maar nog steeds heb ik het idee dat er iets niet goed zit, ik mis het gemak en de natuurlijkheid waarmee bijv. de set van Leobus de muziek weergeeft. Het klinkt nu nogal geforceerd en alsof er een rem opzit.
Ik heb een RTA meting gedaan met mijn Behringer met rose ruis, deze is onder 30 graden keurig vlak, zeer kleine verhoging is zichtbaar rond 300Hz en 600Hz, dat komt ook wel enigzins uit de simulatie. Het filter opzicht lijkt dus prima opgebouwd.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vandaag nog wat geschoven met de Twaron in de kast, tevens tochtband tussen de woofer en kast gezet. Het helpt vast allemaal wel een beetje maar ik ben nog niet echt te spreken over het geluid.
Ik heb voor de gein ook eens de C-Quenze los uit de kast beluisterd, met mijn oor vlak voor de stofkap, het klinkt daar dan toch wel zeer beroerd. Het is natuurlijk niet de bedoeling zo te luisteren maar toch.
Jeroen, klinkt het bij jouw ook zo 'vreemd' vlak voor de stofkap van de 18H52?
Groetjes Walter
Ik heb voor de gein ook eens de C-Quenze los uit de kast beluisterd, met mijn oor vlak voor de stofkap, het klinkt daar dan toch wel zeer beroerd. Het is natuurlijk niet de bedoeling zo te luisteren maar toch.
Jeroen, klinkt het bij jouw ook zo 'vreemd' vlak voor de stofkap van de 18H52?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het klinkt bij mij uitstekend en rare fratsen zijn niet aan mij besteed. De basis van je project is gewoon niet goed, je was gewaarschuwd. Je wilt het onderste uit de kan, zeker nadat je het systeem van leobus hebt gehoord, dan zul je ook compromisloos moeten werken zoals hij dat heeft gedaan. Ik weet, het is harde feedback, maar het is niet anders. Zo'n dure driver komt niet tot zijn recht in een te grote kast die mee staat te zingen door matige bracing en een woofer precies midden op de baffle.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Nu de baffle verlijmd zit geeft de kloptest toch wel goede resultaten nu. De baffle is trouwens 25mm dik en de kastwanden 18mm + 8mm bitumen + 10mm damping 10, het is misschien niet de beste kast ooit, maar het gaat me wat te ver deze kast als schrot te bestempelen
Om te kijken wat de invloed van de kast is, had ik de C-Quenze er juist weer uit gehaald, ook los hoor ik een onaangename klank vlak voor de stofkap, dit heeft dus 100% zeker niets met de kast te maken.
Maar wellicht is het wel normaal dat je zo vlak voor de units wat rare dingen hoort...
Groetjes Walter
Om te kijken wat de invloed van de kast is, had ik de C-Quenze er juist weer uit gehaald, ook los hoor ik een onaangename klank vlak voor de stofkap, dit heeft dus 100% zeker niets met de kast te maken.
Maar wellicht is het wel normaal dat je zo vlak voor de units wat rare dingen hoort...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Tip: bouw een echt stevige testkast van maximaal 12 liter met een standaard HP50 poort, zoals aan het begin van dit draadje voorgesteld. Goede kwaliteit multiplex als basis, afgewerkt met een laag HDF, bracing die de hele baffle ondersteunt en de woofer en tweeter aan onder- en bovenkant van de baffle. Gewoon alles standaard, zoals het hoort, pijpje achterin op hoogte van de tweeter.
Ik denk dat je verbaasd zult zijn over het verschil in klank met de huidige kast.
Dat gedoe over luisteren vlak bij de stofkap, ik weet niet wat je hoort, wel dat de driver bij mij al meteen goed klonk op de testbaffle zonder enige filtering met een heel open geluid voor stemmen.
-edit- ik blijf je gewoon helpen met meten en filteren enzo hoor! Maar ik ben gewoon bang dat de verticale bracing in jouw huidige kast de baffle te slecht ondersteunt in combinatie met de woofer midden op de baffle.
Ik denk dat je verbaasd zult zijn over het verschil in klank met de huidige kast.
Dat gedoe over luisteren vlak bij de stofkap, ik weet niet wat je hoort, wel dat de driver bij mij al meteen goed klonk op de testbaffle zonder enige filtering met een heel open geluid voor stemmen.
-edit- ik blijf je gewoon helpen met meten en filteren enzo hoor! Maar ik ben gewoon bang dat de verticale bracing in jouw huidige kast de baffle te slecht ondersteunt in combinatie met de woofer midden op de baffle.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik ga me er eens op bezinnen.. het is toch zéér druk op het werk dus de komende maanden geen tijd meer om testkasten te bouwen etc. Dit topic en het C-Quenze + AMT project gaan derhalve in de koelkast.
Iedereen en met name Jeroen in ieder geval bedankt voor alle hulp en input tot nu toe, jammer dat het project niet direct heeft gebracht wat ik had gehoopt. Mijn idee om eindelijk eens mooie kasten te bezitten heeft dus ook forse nadelen met zich meegebracht die ik niet direct had verwacht.
Maar het zijn wel mooie kastjes om te zien
Groetjes Walter
Iedereen en met name Jeroen in ieder geval bedankt voor alle hulp en input tot nu toe, jammer dat het project niet direct heeft gebracht wat ik had gehoopt. Mijn idee om eindelijk eens mooie kasten te bezitten heeft dus ook forse nadelen met zich meegebracht die ik niet direct had verwacht.
Maar het zijn wel mooie kastjes om te zien
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Na vele en vele uren te hebben stil gelegen ga ik dit project nieuw leven inblazen
Ik heb net 2 nieuwe filters gemaakt welke de nadruk leggen op het gebied rond 1000Hz met het idee een helderder geluid en meer sprekende weergave te krijgen.
Groetjes Walter
Ik heb net 2 nieuwe filters gemaakt welke de nadruk leggen op het gebied rond 1000Hz met het idee een helderder geluid en meer sprekende weergave te krijgen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Mocht je het hoogniveau willen regelen met dit filter, dan doe je dat door variatie in de combi 1,5uF//15ohm. 1,8uF//12ohm geeft 1dB meer en 2,2uF//10ohm geeft weer 1dB meer.
