Jeroen had het volgens mij vooral over het niveauverschil tussen de 60-300hz regio en het gebied van 1000hz en daar boven. In mijn originele LR4 filter liep het 1 á 1,5 db op richting de 1000hz, terwijl in het Butterworth filter het niveau tussen beide gebieden bijna gelijk is.markbakk schreef:Daarmee ontkracht je dan wel je veronderstelling dat het verschil tussen de filters bij 60-300Hz een rol zou spelen.jeroen_d schreef:Uit de experimenten die ik op het vlak van power respons heb gedaan is mij gebleken dat verschillen hierin een nauwelijks waarneembaar verschil in beleving opleveren als de frequentie zo laag is als 200Hz.
FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Moderator: Beheerdersteam
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Laatst gewijzigd door tigradekat op wo 09 mei 2012, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Precies. De power respons dip van een 4de orde versus een 2de orde filter verschilt wel (bij de 2de orde is de power respons dip breder), maar duidelijk hoorbaar minder dan een verschil in niveau on-axis. Bij 200Hz is de golflengte zo groot, dat de drivers samen als puntbron kunnen worden beschouwd en dan speelt power respons gewoon minder een rol. -edit- ik bedoel hier power respons in de context van afstraalgedrag en als de drivers samen als puntbron kunnen worden beschouwd wordt de on-axis respons dominant voor de ervaren hoeveelheid geluid in dat gebied.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
In mijn ontwerp heb ik hier trouwens ook rekening mee gehouden. Vooral omdat de woofer zijwaarts gemonteerd is, is het in deze context belangrijk dat de beide drivers rond het overnamepunt binnen een kwart van de golflengte in dit gebied zitten, zodat ze als virtuele puntbron afstralen. In mijn geval zitten de drivers op 24cm hart-hart op de verticale as (het verschil op de horizontale as is met een delay in de DSP opgelost). Ik kan dus tot ongeveer 300hz de beide drivers als puntbron zien. Het overnamepunt moet daar dus onder blijven. (Ook de maximale diepte van de zijkant is hier van belang, maar dat heeft weer te maken met het punt waarop de woofer van 4pi naar 2pi afstraling overgaat) Ik heb vaak gehoord dat men niet boven 150hz wil crossen met een zijwaarts gemonteerde driver, maar als je met deze zaken rekening houdt kan het dus wel. In mijn geval ligt het overnamepunt op 250hz, en niet wijst op een versmeerd geluidsbeeld.jeroen_d schreef:Precies. De power respons dip van een 4de orde versus een 2de orde filter verschilt wel (bij de 2de orde is de power respons dip breder), maar duidelijk hoorbaar minder dan een verschil in niveau on-axis. Bij 200Hz is de golflengte zo groot, dat de drivers samen als puntbron kunnen worden beschouwd en dan speelt power respons gewoon minder een rol. -edit- ik bedoel hier power respons in de context van afstraalgedrag en als de drivers samen als puntbron kunnen worden beschouwd wordt de on-axis respons dominant voor de ervaren hoeveelheid geluid in dat gebied.
Laatst gewijzigd door tigradekat op zo 27 mei 2012, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Ik heb van het weekend de nivo's tussen de Alpair en de Seas nog wat aangepast. De Seas is duidelijk wat losser geworden, wat resulteerde in een te geprononceerd laag. Ook liet REW een duidelijke piek op 30hz en op 60 hz zien. Deze heb ik ook aangepakt.
Ook de Alpair heb ik nog wat getweaked. De ongecorrigeerde respons van de 7.3 ziet er zo uit:
De typische pieken vanaf 10.000hz zijn "a feature, not a bug" heb ik gemerkt. Ik heb de 10.000hz piek wel iets gereduceerd, maar als ik er teveel aanzit wordt de speaker duf. Doordat de breedbander meer bundelt zijn deze pieken niet storend maar zorgen ze juist voor een mooie respons, zelfs op 30 graden. Ook heb ik de 6k notch aangepakt, en de cone diffraction op 1630hz gladgestreken (dit laatste is niet te zien in deze meting, ben die vergeten op te slaan....)
pas vanaf ongeveer 500hz is baffle step correctie nodig. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een low shelf op 455hz, Q=0.71, 1.7db gain.
Ik heb geen gecombineerde responscurve, maar de Alpair ziet er on-axis nu zo uit:
Ik ben echt erg tevreden over de klank nu, beter dan ik had durven hopen. De integratie tussen de drivers is gewoon erg goed, en de klankbalans is dik in orde. Vocalen staan als een huis, en stukken zoals "The song of the Nightingale" door het Minnesota Orchestra, met zijn enorme dynamiek zijn gewoon verslavend. Maar het is vooral blaaswerk waar ik echt kippenvel van krijg, en dan op een goede manier
. Flamengo Sketches van Miles Davis bijvoorbeeld: Waaaaanzinnig mooi!
Ik ben benieuwd hoe ze zich staande houden tussen al het zelfbouwgeweld dit weekend, maar ik ben hoe dan ook tevreden.
Ook de Alpair heb ik nog wat getweaked. De ongecorrigeerde respons van de 7.3 ziet er zo uit:
De typische pieken vanaf 10.000hz zijn "a feature, not a bug" heb ik gemerkt. Ik heb de 10.000hz piek wel iets gereduceerd, maar als ik er teveel aanzit wordt de speaker duf. Doordat de breedbander meer bundelt zijn deze pieken niet storend maar zorgen ze juist voor een mooie respons, zelfs op 30 graden. Ook heb ik de 6k notch aangepakt, en de cone diffraction op 1630hz gladgestreken (dit laatste is niet te zien in deze meting, ben die vergeten op te slaan....)
pas vanaf ongeveer 500hz is baffle step correctie nodig. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een low shelf op 455hz, Q=0.71, 1.7db gain.
Ik heb geen gecombineerde responscurve, maar de Alpair ziet er on-axis nu zo uit:
Ik ben echt erg tevreden over de klank nu, beter dan ik had durven hopen. De integratie tussen de drivers is gewoon erg goed, en de klankbalans is dik in orde. Vocalen staan als een huis, en stukken zoals "The song of the Nightingale" door het Minnesota Orchestra, met zijn enorme dynamiek zijn gewoon verslavend. Maar het is vooral blaaswerk waar ik echt kippenvel van krijg, en dan op een goede manier
Ik ben benieuwd hoe ze zich staande houden tussen al het zelfbouwgeweld dit weekend, maar ik ben hoe dan ook tevreden.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Op de luisterdag bleek dat ik de woofer 3db harder moest laten spelen dan hier thuis. In Breda stonden ze natuurlijk veel vrijer, maar het zette me aan tot een proefopstelling met de woofers naar buiten gericht hier thuis. En wat blijkt? De woofers staan nu 2.5 db harder dan eerst en de balans is mooier geworden.
Ook merk ik dat ik minder hoef corrigeren op 60 hz. Het lijkt er op dat de woofers toch aardig last hadden van het tv meubel. Nu zo maar eens laten staan.
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Mooi waar zo'n luisterdag toe kan leiden.
Zelf heb ik je systeem niet beluisterd (
) maar ik heb van anderen positieve reacties gehoord.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Het zij je vergeven Jeroen...
Er was ook zoveel moois te horen en te zien, ik heb zelf helaas ook het één en ander gemist. Inderdaad leuk, op zo'n dag doe je veel inspiratie op!
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
ik heb ze gelukkig niet gemist!
erg fraai systeem.
erg fraai systeem.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Het laag en laag midden vond ik goed, overgang was mooi en voor mij heel duidelijk dat cornersubs in die ruimte niet zonder meer in het voordeel waren. Ik vond het laag met dit systeem namelijk echt prettig.
Qua afstemming en temmen van de breedbander heb ik wel geleerd, die Alpair units zijn tricky. Ik heb ze zelden prettig afgestemd gehoord. Maar dat kan smaak zijn, luisterruimte, thuis andere akoestiek en daarmee niet eenvoudig op een luisterdag neutraal te krijgen enz. enz. enz. Niets wat niet opgelost kan worden met die DPS
en wellicht is het thuis prima in balans. Ik heb veel breedbanders gehoord die te pittig waren in het hoog, naar mijn idee. Sowieso bij redelijk wat boxen het geval. Wellicht dus een gevalletje Breda akoestiek
Mooi set dit, mooie vorm ook. Thuis waarschijnlijk als geheel ook top, de potentie was duidelijk!
Qua afstemming en temmen van de breedbander heb ik wel geleerd, die Alpair units zijn tricky. Ik heb ze zelden prettig afgestemd gehoord. Maar dat kan smaak zijn, luisterruimte, thuis andere akoestiek en daarmee niet eenvoudig op een luisterdag neutraal te krijgen enz. enz. enz. Niets wat niet opgelost kan worden met die DPS
Mooi set dit, mooie vorm ook. Thuis waarschijnlijk als geheel ook top, de potentie was duidelijk!
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
+1tigradekat schreef:De typische pieken vanaf 10.000hz zijn "a feature, not a bug" heb ik gemerkt. Ik heb de 10.000hz piek wel iets gereduceerd, maar als ik er teveel aanzit wordt de speaker duf. Doordat de breedbander meer bundelt zijn deze pieken niet storend maar zorgen ze juist voor een mooie respons, zelfs op 30 graden.
Ook het philips systeempje mt breedbander dat ik op de ZBA in Breda bij me had loopt axiaal boven de 10khz op. Maar waarschijnlijk is niemand dat opgevallen omdat niemand daar nearfield (en axiaal) naar geluisterd heeft. Ik vond ze daarom in Breda wat "doffer" klinken dan thuis, @home gebruik ik ze als nearfields en zit ik er met mijn neus op als het ware. In dat geval heb ik de speakers in een hoek van ongeveer 15 graden staan, dan is het hoog precies goed. Dit is iets waar je bij een breedbander mee moet leven, daarintegen geven ze weer andere mooie eigenschappen terug.
Ik vond jouw speakers trouwens erg mooi afgewerkt
Kwa klank kan ik er niet veel over roepen, de keren dat ze aan stonden en ik in die ruimte was, was het volume heel zacht...
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Ze zagen niet alleen mooier eruit in het echt dan de foto's maar klonken ook erg lekker .
Ik had weleens twijfels tijdens het doorlezen van je topic een alpairtje met een dikke woofer eronder , maar die twijfels zijn compleet weg .
Ik had weleens twijfels tijdens het doorlezen van je topic een alpairtje met een dikke woofer eronder , maar die twijfels zijn compleet weg .
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Jup, ze waren fantastisch om aan te horen en te zien. En bedank voor je supersnelle cursusje dsp-en dankzij hypex. Echt bijzonder hobbyvriendelijk systeem!!! Goed om te zien wat je filtert en wat je dan klankmatig terugkrijgt. (must have one must have one must have one)
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: FAST: Alpair 7.3 met L26ROY en AS2.100
Bedankt allen voor de complimenten!
@Jan: Ja, gaaf he, zo'n dsp! Hypex' high end 6 kanaals versie is niet ver weg meer toch? Iets voor jou?
@Jan: Ja, gaaf he, zo'n dsp! Hypex' high end 6 kanaals versie is niet ver weg meer toch? Iets voor jou?
