40-60 Watt klasse AB versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Re: ESP P3A

Bericht door SuperR »

Dit is nog proof-of-concept.
De voeding is een 2*25Vac 80VA ringkern die houtjetouwtje op de grond aan een setje te dikke elco's hangt (63Vdc ofzo) en vervolgens met een stuk draad naar de print gaat. De print zit vervolgens op een stuk aluminium profiel waar al twee gaten in zaten die wonder boven wonder pasten met de gebruikte pcb. De PCB heeft geen afstandhouders maar een stuk ducktape op het aluminium en ga zo maar door :)

Zodra ik op een of andere manier bevestigd kan krijgen dat hij goed presteert pas ik de layout aan. (ik wil eigenlijk iets van THD+N meten ofzo, maar weet niet helemaal hoe) Sommige dingen wil ik verder uit elkaar, sommige gaten groter etc.

Daarna laat ik wat printen maken in het verre oosten. Het heeft allemaal geen haast :)
SuperR

Bericht door SuperR »

Net even wat beun-testjes gedaan. (zielige weerstand :) )

De bandbreedte is (belachelijk) hoog. Ik snap niet helemaal hoe dat kan, maar vervelend is het in ieder geval niet. Bij een 20 kHz blokgolf zijn de hoeken nog steeds vrij netjes.
20kHz square
20kHz square
Daarna de weerstand eens goed mishandeld. Dit is het niveau net voor clipping bij een last van 4R7. (40 Watt verstoken op een 17 Watt weerstand....)
Zielige weerstand
Zielige weerstand
Let wel op, de voeding is een 2*25Vac 80VA ringkern. Onder die belasting zakt de voedingsspanning in tot |-V|+|+V|=55 Vdc (onbelast is dat ongeveer 66 Vdc) Toen ik het inzakken van de voedingsspanning nog een keer wilde meten begon het spul bij bij peak-peak 42Vdc pas te clippen. Zo rond de peak-peak 35 Vdc is dus allemaal dikke prima bij 4R7. (Dat is dik 13Vac en bij de testlast ongeveer 37 Watt)
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 06 jun 2012, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik heb een vergelijkbare test gedaan met een load van 9R4 en dan begint hij rond peak-peak 50 Vdc te clippen en zakt de voedingsspanning is tot |-V|+|+V|=60 Vdc. Dat is dus ook in de 30-40 Watt regionen (33 Watt bij 9R4 dus)

Andere ringkern, ook 2*25Vac, maar 300VA. De spanning zakt minder in, daardoor clipt hij ook wat later, peak-peak 55Vdc, dan is de voedingsspanning |-V|+|+V|=65 Vdc. Bij de near-clip spanning is het vermogen over 9R4 ongeveer 40 Watt. De clipspanning bij 4R7 ga ik niet "onderzoeken" want dan smelten de weerstanden door mijn bureau vrees ik. Ik gok dat de clipspanning iets lager ligt (peak-peak 50 Vdc, dat zou 67 Watt zijn. Dat is een factor 4 meer vermogen dan het gespecificeerd vermogen van de weerstand :) )

De keuze van ringkern is dus gemaakt, dat wordt de 2*25Vac 300VA variant.
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 06 jun 2012, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Toch maar ARTA gebruikt. Ik dacht dat ARTA de nodige beperkingen had in de demo versie, maar ik kon een FR en THD(+N) maken.
Dit is de referentie loop, dus de loop zonder de versterker.
PC->Voorversterker->PC ter referentie
PC->Voorversterker->PC ter referentie

Dan de FR met de versterker in de loop.
Frequency Response met versterker
Frequency Response met versterker
En de THD analyse met alle harmonischen
Harmonischen en THD+N
Harmonischen en THD+N
De ruis levert duidelijk een grote bijdrage aan de THD+N. De THD alleen is "maar" 0.0032 %.
Even ter vergelijking met bijvoorbeeld de populaire LM4780. De complete loop, dus met geluidskaart, kabels, voorversterker, eindversterker en geluidskaartingang heeft een THD+N van 0.06%. Een LM4780, zonder low-end geluidskaart en zonder goedkope voorversterker, heeft volgens de datasheet een THD+N van 0.04%. Wat ik dus meet is niet eens zo slecht!
THD+N van ongeveer 0.04%.<br />Alleen IC, dus zonder rest van loop
THD+N van ongeveer 0.04%.
Alleen IC, dus zonder rest van loop
Ik zal vanmiddag kijken of ik de ruis wat kan drukken door een betere voeding en kabels te gebruiken. Nu loopt alles dwars door elkaar, goedkope connectoren, pc's, ringkernen met een ERG eenvoudige afvlakking.
En de meting van mijn huidige versterker waar ik al een tijd met plezier naar luister.
http://www.pansonaudio.com/Compact_Series.htm
Compact AMP met LME49811
Compact AMP met LME49811
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 06 jun 2012, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Re: 40-60 Watt klasse AB versterker

Bericht door SuperR »

Het is zo wel een lekker monoloog..
Vanmiddag leen ik een gestabiliseerde voeding, misschien dat hij dan iets anders meet. Als dat niet het geval is, weet ik in ieder geval dat ik voor verbeteringen moet zoeken op de print, niet in de voeding.

Update;
Inmiddels heb ik een labvoeding geleend en de meting is wel iets beter, maar tussen 200 Hz en 1 Khz zit de nodige rommel, ook tussen 1 kHz en 2 kHz zit de nodige rotzooi. Volgens iemand op DIYAUDIO heeft dit met mijn aarding-schema te maken. Volgens hem moet ik een scheiding maken tussen PowerGND en SignalGND. Dat snap ik wel, maar hoe ik het moet toepassen is me niet bekend.
Bijlagen
Fatsoenlijke voeding
Fatsoenlijke voeding
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 06 jun 2012, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Sinds de laatste post heb ik niet stilgezeten. De layout is wat veranderd, componentje erbij etc. Dat werpt zijn vruchten af. Ik ben bijzonder benieuwd naar de metingen van andere versterkers. Helaas heb ik geen LM4780 bordjes meer liggen anders had ik die even in elkaar gebakken om te vergelijken.
Bijlagen
added_caps.png
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik ben inmiddels tevreden (genoeg) over de print dus ik heb gisteren een order geplaatst in het verre oosten om wat printjes te bakken. Hopelijk gaat het allemaal goed. Mijn gerber/layout-skills zijn nou niet fantastisch dus ik hoop dat ik alles goed heb gedaan.
Nu dus een weekje of 3 wachten en in de tussentijd op zoek naar een Galaxy Maggiorato 230*280*80......
meiborg

Bericht door meiborg »

Hee SuperR,

Omdat ik het zo schandalig vind dat niemand hier op heeft gereageerd (including me) wil ik toch maar even zeggen, ik vind het een superR project! Momentel speel ik natuurlijk met kinderspeelgoed (tk2050 bordjes van Hifimediy) maar als dadelijk de dipool in elkaar zit zou ik dit op den duur willen vervangen voor iets anders dan chipversterkers. Dit inspireerd wel moet ik zeggen, chappeau!

Mvg Reinder
SuperR

Bericht door SuperR »

Bedankt voor je compliment. Ik was er in eerste instantie ook verrast over. Helaas zijn er hele topics gevuld met lego/hypex-versterkers of over een componentkeuze in een buizenversterker, waar het blijkbaar al een hele prestatie is als je een versterker maakt zonder brom of andere problemen. Misschien klinkt een klasse "A/B" niet exotisch genoeg.
De versterker speelt inmiddels al een tijdje naar tevredenheid. De ruststroom staat nog (te) hoog dus hij staat continu iets van 35 watt te verstoken, dat soort kleine dingen moeten "binnenkort" nog ff gecontroleerd worden.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Ik had nog wat kitjes gemaakt en verkocht via het forum. Misschien dat binnenkort iemand een bouw-topic maakt.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik zie het ook wel zitten om het mid aan te sturen met klasse a/b of misschien een Death of Zen of dergelijks. Het hoog, tja weet niet of a/b daar het best op zijn plek is en voor het laag kan je eigenlijk niet beter bouwen dan bijvoorbeeld die belachelijk goedkope l15d setjes van LJM met de IRS2092 chip. De distorsie daarvan is gemeten door Trevmar op diyaudio en tja, 0,1 THD+N geloof ik of zo... ongelooflijk dat je excl. voeding maar 35 euro aftikt voor een stereo setje.

Mvg Reinder
SuperR

Bericht door SuperR »

Ook het laag kan klasse (A)/B :)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16874

De koeling vind ik altijd een groot probleem. Vandaar dat ik voor het laag ook maar ga voor mijn L20D pcb'tje.
Idem voor de DoZ. Ook daar moet je veel vermogen verstoken en je krijgt dan volgens mij niet veel meer "kwaliteit" dan met een P3A/Yellow50.

Een high performance tweeter-versterker kan naw top met een "LPUHP". Die meet nog veel beter dan alle gangbare klasse A versterkers.
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ifier.html

Mocht je info willen over de versterker in dit topic hoor ik het wel.
Plaats reactie