Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door k.p. »

Bij deze wil ik een beschrijving geven van het verwijderen/aanpassen van de BB van de bekende conrad sub amp. klik

De beschrijving die ik heb gevolgd is die van de sub amp van parts express welke dezelfde is. klik

Gisteren heb ik de het voorversterkingsbord los succesvol los gemaakt. Dit heb ik iets anders gedaan dan de beschrijving. Later zal ik de door mij uitgevoerde stappen melden. Voor een 0dB BB moet R26 56K Ohm en R27 120K Ohm zijn. Op het bord worden vrijwel alleen 5% tolerantie weerstanden gebruikt. Dus waarschijnlijk kunnen 5% weerstanden prima worden gebruikt voor de aanpassing. Zelf heb ik een 1% tolerantie 120K Ohm weerstand en een 5% 56K Ohm weerstand. De 1% weerstand had ik nog liggen dus dat is de reden dat hij gebruikt gaat worden.

Vanmiddag zal ik gaan solderen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om mijn resultaten te meten. Dus als het werkt en als het niet heel vreemd klinkt dan ga ik er van uit dat de mod geslaagd is. Ook zal ik wat foto's maken om duidelijk te maken hoe ik bepaalde dingen heb uitgevoerd.

Hopelijk werkt hij vanavond nog!

Hij werkt nog!

Met het solderen waren we met twee man wat toch handig is vind. Bij deze ook nog wat tips die van pas kunnen komen die niet in de beschrijving vermeld staan:

1. De moertjes van de potmeters kunnen ook met een stevig pincet worden los gemaakt.
2. De afdichting is gedaan met schuim wat aan het alluminium is gelijmd. De lijm zit alleen aan de rand dus kan er met een hobby mesje recht langs de print en het schuim naar beneden gesneden worden.
3. Het voorversterkingsbord zit met een stekker aan het eindversterkingsbord. De kabel loopt door een kabelhouder en is daar aan vermlijmd. In de beschrijving wordt er gezegd dat je deze houder door kunt knippen. Met een beetje gepiel kun je echter ook de lijm los krijgen en kan je ruimte krijgen door de kabel door de houder te voeren.

Ik heb hem niet luchtdicht afgesloten en gewoon dicht gedraait. Op de gemaakte foto zal ik nog aangeven waar de weerstanden zich bevinden. De originele weerstanden, voor de BB van 6dB op 35Hz met Q van +/-2, zijn R26 8.2K Ohm en R27 180K Ohm.

gr Kevin
Bijlagen
300-794.pdf
(98.07 KiB) 429 keer gedownload
S4300381.JPG
S4300380.JPG
S4300379.JPG
S4300377.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Update
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Helemaal te gek...
Ik moet het ook nog doen namelijk, dankje voor de fotoshoot!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door bartsegers »

Iemand bekend met de 100watt versteker can conrad?

http://shop.conrad.nl/multimedia/luidsp ... 00518.html

Daar zal ook vast een boost in zitten, en misschien dat ik die eruit wil halen....

Hij lijkt overigens op de 100 watt Dayton Sa100. Is uiterlijk niet exact gelijk helaas.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door CornelisJ »

Het schema van de Conrad 100W subwoofer versterker vind je hier: Schema SUB-100.
Het schema van de Conrad 150W subwoofer versterker vind je hier: Schema SUB-150.
De bassboost is bij beide versterkers hetzelfde.

De bassboost is gecombineerd met het subsonic filter, dmv een Sallen&Key hoogdoorlaat filter met een relatief hoge Q.
Om de boost te wijzigen of eruit te halen moet je bij beide subamps R26 en R27 vervangen door weerstanden met andere waardes.
Laatst gewijzigd door CornelisJ op za 20 feb 2010, 18:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door b_force »

Zulke bassboosts worden heel veel gebruikt (zit bv ook in de Hypex DS1.2)

Als je die toch gelijk gaat verwijderen, probeer dan gelijk een geschikte highpass te vinden voor jou ontwerp.
Hier een calculatortje: viewtopic.php?p=1439897#p1439897

Q-factor kun je dus heel gemakkelijk instellen.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door CornelisJ »

Ik had nog wat simulatiebestanden staan van de bassboost van de Mivoc AM80 subwoofer versterker.
Om de bassboost van de Conrad sub amps te simuleren hoefde ik alleen de waardes van twee R's en twee C's aan te passen.

De plaatjes hieronder laten schema en frequentierespons zien van de highpass/bassboost sectie van de Conrad SUB-100 en SUB-150 versterkers.
De rode curve geeft de respons met de originele weerstandswaarden (R26=18K en R27=180K). De bassboost is in dit geval ca 4.4dB.
De groene curve geeft de respons met R26=27K en R27=150K, resulterend in een bassboost van ca 2.2dB.
De blauwe curve geeft de respons met R26=56K en R27=120K, waarbij geen bassboost meer aanwezig is.
In alle gevallen ligt de -3dB frequentie van de highpass op ongeveer 19Hz.
SUB-100 highpass/bassboost section with original resistor values
SUB-100 highpass/bassboost section with original resistor values
Bijlagen
Frequency response of SUB-100 highpass/bassboost section for 3 different Q-factors
Frequency response of SUB-100 highpass/bassboost section for 3 different Q-factors
Laatst gewijzigd door CornelisJ op za 20 feb 2010, 19:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door b_force »

Waarom 120k en 56k, dat zit je met een Q van 0,73.
Ik zou dan eerder twee van 82K nemen, heb je een LR2 filter
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door CornelisJ »

b_force schreef:
Waarom 120k en 56k, dat zit je met een Q van 0,73.
Ik zou dan eerder twee van 82K nemen, heb je een LR2 filter
Een Q van 0.73 komt ongeveer overeen met een Butterworth filter. Dit type filter staat ook bekend als "maximally flat" in de doorlaatband.

Een 2de orde Linkwitz-Riley filter (Q=0,5) lijkt me niet zo zinvol om toe te passen als subsonic filter. Vergeleken met Butterworth heb je dan meer afval in de doorlaatband, en een nog minder steile afval in het overgangsgebied tussen doorlaatband en sperband. Van de goede eigenschappen van Linkwitz-Riley filters profiteer je vooral wanneer je deze toepast als scheidingsfilter voor de overgang van lagetoner naar hogetoner.

In dit topic op CO geef ik enige info over de voordelen van LR filters, inclusief links naar meer achtergrond-informatie.
Laatst gewijzigd door CornelisJ op za 30 jan 2010, 8:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door b_force »

De verschillende type filters hoef je me uit te leggen hoor, die zijn me allang bekend :)
De steilheid is overigens hetzelfde, beiden 12dB/octaaf, enkel is de Q (regeltechnisch de beta) anders waardoor je minder groupdelay krijgt van LR2. Maar simuleer maar eens het eea met je luidspreker dat is eigenlijk het beste.
bartsegers wilde geloof ik een AW2000 toepassen, dan zou ik wellicht helemaal een ander Fs punt en Q nemen voor het HP filter.

@ bartsegers
Als je de AW2000 gaat nemen in een gesloten kist van 9 liter, kun je de GHP wel weghalen.
Als je dan er voor zorgt dan je actief HP filter maakt met een Q van 1,2 en Fs van 30Hz dan boost hij hem vrij aardig.
Een hogere Q-factor is ook een wat beroerdere groeplooptijd, echter krijg je dat ook met GHP, dus ik denk dat het wel mee zou vallen.

Wat wel een flinke verbetering zou zijn, is een 4e orde actief filter inbouwen. Zeer waarschijnlijk zit er nu een 2e orde filter in en dat is dat vaak wat weinig voor een subwoofer.
Laatst gewijzigd door b_force op za 30 jan 2010, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door CornelisJ »

b_force schreef:
De verschillende type filters hoef je me uit te leggen hoor, die zijn me allang bekend :)
De steilheid is overigens hetzelfde, beiden 12dB/octaaf
De steilheid diep in de sperband is inderdaad voor beide type filters gelijk, maar hoe lager de Q, hoe geleidelijker de afval in het overgangsgebied tussen doorlaatband en sperband. Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik de formulering in mijn post hierboven aangepast.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door b_force »

Dat klopt ja, dat is nogal voor de hand liggend met een lagere Q-factor
Sterker nog, daar draait het ook onder andere om. Of een ideale fase (groeplooptijd), maar slechte freq resp, of een betere freq resp, maar minder goede fase (groeplooptijd) enz enz.

Ik zou het filter passen aanpassen na simulaties met de juiste lowpass filter en de luidspreker.
Dan kun je er voor zorgen dat alles mooi op elkaar aansluit en heb je dus geen GHP of andere trucs meer nodig.
passiewassie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mei 2008, 16:01
Locatie: Hoogezand

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door passiewassie »

Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld het subsonic filter weg te laten en enkel voor de bassboost te gaan? En het verbeteren van het actieve filter, zijn hier ook concrete aanwijzingen voor?

Ik kan best een stukje solderen, maar heb geen flauw idee hoe ik hier aan zou moeten beginnen met de conrad versterker. Ik heb nu de boost helemaal weg gehaald, maar zit er over te denken om hem met mijn Peerless XXLS weer wat te booste op 30 hz (BR kast).

Als ik het goed begrijp zijn er dus nog alternatieven qua weerstanden. Stel ik wil 3db boosten op 30hz, welke configuratie zouden jullie dan kiezen?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door k.p. »

Waarom zou je het subsonic filter weg laten? Juist bij een BR is deze nuttig om je luidspreker te beschermen tegen extreem lage frequenties. Of het mogelijk is weet ik niet.
passiewassie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mei 2008, 16:01
Locatie: Hoogezand

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door passiewassie »

Het liefste stel je hem natuurlijk in op de frequentie die je zelf wilt, maar als ik zo de sheet bekijk van de versterker, dan is het subsonic filter direct gekoppeld aan de boost..

Is er bekend om welk type filters het hier gaat? Want in WinISD krijg je nogal wat verschillende types voorgeschoteld.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door b_force »

De reden dat er direct een subsonic bij zit, heeft puur te maken hoe ze de boost tot stand brengen.
Namelijk met een 2e orde highpass filter met een Q groter dan 0,707.

Je zou zelf ook de highpass in kunnen stellen en zo een beter compromis krijgen
Zie bv een excel sheet die ik daarvoor gemaakt heb:
viewtopic.php?f=32&t=9340&p=1461858#p1461858

Combineer dat met bv je simuleaties in winISD en je kunt dat redelijk bepalen hoe je het filter in moet stellen (naar jouw wens).
Je zou het filter ook kunnen instellen op bv 20Hz met een Q van 0,5 om hem zo volledig weg te krijgen.
Flavio
Ook commercieel actief
Berichten: 142
Lid geworden op: do 25 nov 2004, 8:45
Locatie: Zierikzee

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door Flavio »

Zou deze Conrad versterker een 3 Ohm subwoofer aan kunnen sturen?
Ik heb namelijk een JL Audio 15W6 met dubbele 6 Ohm spreekspoel waarvoor ik een plate amp zoek.
NogEenWalter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 15:11

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door NogEenWalter »

Even dit oude topic omhoog geschopt.
Dit weekend eindelijk de Conrad versterker in mn sub gebouwd.
Lag al jaren op zolder (don't ask) en de sub draaide op een eindversterker die ik uit een oude tuner versterker had gesloopt.
Nu viel het geluid vd sub met de Conrad nogal tegen.
Er is iets vreemds met het laag. beetje alles of niks. Bij bepaalde frequenties is er vervorming (clipping) terwijl de volumeknop daar eigenlijk nog geen aanleiding toe zou mogen geven.
Eigenlijk deed 'ie 't op dat oude versterkertje beter.

Ik denk dat ik 'm dit weekend maar eens uit elkaar ga schroeven.
Tenzij het heel mooi weer wordt ;)

Kevin en Cornelis, bedankt voor de beschrijving en de research.
Ook Bart bedankt voor het meedenken.

Erg jammer dat dit niet in de handleiding van Conrad staat, anders had ik 'm er meteen uitgesloopt.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door k.p. »

Van vervorming en clipping zou je niet zo snel last moeten hebben, omdat dat ding een flinke bak vermogen heeft. Dat het aanpassen van de BB niet in de handleiding staat is logisch want dit is ook niet de bedoeling. Met een gesloten ontwerpje kan de BB weleens geschikt uitkomen, maar verder zie ik het nut ook niet zo. Als je storing hebt dan ligt het misschien wel ergens anders aan. Ik kan me voorstellen dat de BB in combinatie met kamerresonanties een lelijk basgeluid geeft, maar niet zozeer "vervormd" of in de clipping.
NogEenWalter
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 15:11

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door NogEenWalter »

Nee, de clipping treedt alleen maar op bij vol gas.
De sub heb ik qua niveau netjes( nouja, op gehoor) afgesteld op de satelieten en het klinkt goed.
Totdat er plotseling "iets" in de muziek voorbij komt.
Dat "iets" zal wel in de buurt van 35Hz liggen, en 6dB extra bij vol gas kan best wel eens iets te veel zijn.
Garantie heb ik niet meer, het ding lag vanaf 2005 op zolder...
Eens kijken wanneer ik tijd en zin heb om m open te maken.
Zonder die boost zalde versterken niet zo snel in ademnood komen.
En ik heb 't niet nodig, m'n BR is goed op het chassis afgestemd.
Met de eindtrap uit een oude tuner-versterker speelt alles goed.
Die kan ik altijd nog terug bouwen :roll:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door Thomox »

om even een lekker oud topic omhoog te schoppen :)
Ik heb alleen 51k/68k en 100k weerstanden, kan ik dat gebruiken? Zo ja, welke zal ik dan gebruiken, 51k of 68k?

Groetjes
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door ray5150 »

https://www.eoo-bv.nl/36-metaalfilm-tot-0_6w

Geef anders even aan wat je nodig hebt, ik heb ook nog het een en ander liggen.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Bass Boost verwijderen uit Conrad versterker (verslag)

Bericht door Thomox »

ray5150 schreef:
https://www.eoo-bv.nl/36-metaalfilm-tot-0_6w

Geef anders even aan wat je nodig hebt, ik heb ook nog het een en ander liggen.
Bedankt voor je aanbod Ray ;)
Het ging mij er eigenlijk om of ik deze kon gebruiken in verband met een relatief kleine afwijking ten opzichte van de 'juiste'.

Zojuist heb ik de 68k en de 100k erin gesoldeerd, zal deze week even uitgebreid luisteren. De flinke boombass is in ieder geval al verdwenen!

Ik hou je aanbod in mn achterhoofd Ray :dank:
Plaats reactie