3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
@ Walt, ik luister er liever naar. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De parallel condensatoren voor het hoog zijn inmiddels vervangen door een combinatie van Audyn Plus en een Mundorf Silver/Oil bypass:
4.7uF Audyn Plus +0.1uF Silver/Oil
2.2uFAudyn Plus +0.033uF Silver/Oil
Afgezien van het grote 70uF colablik zijn nu alle condensatoren Audyn Plus of Mundorf Silver/Oil of Mundorf Silver/Gold/Oil, zeer hoogwaardig dus. De 4.7uF heb ik trouwens net uit een oud kastje gesloopt.
Nu zijn dan de seriespoelen voor de C-Quenze aan de beurt.
Groetjes Walter
4.7uF Audyn Plus +0.1uF Silver/Oil
2.2uFAudyn Plus +0.033uF Silver/Oil
Afgezien van het grote 70uF colablik zijn nu alle condensatoren Audyn Plus of Mundorf Silver/Oil of Mundorf Silver/Gold/Oil, zeer hoogwaardig dus. De 4.7uF heb ik trouwens net uit een oud kastje gesloopt.
Nu zijn dan de seriespoelen voor de C-Quenze aan de beurt.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij deze nog het huidige filterschema:
Omdat een aantal condensatoren is samengesteld uit meerdere kleintjes lijkt het echte filter iets complexer dan het schema.
Groetjes Walter
Omdat een aantal condensatoren is samengesteld uit meerdere kleintjes lijkt het echte filter iets complexer dan het schema.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zit te twijfelen of er wellicht nog wat teveel hoog is... wellicht de serieweerstand van de AMT nog eens wat verder vergroten naar 3.3 ohm of 4.7 ohm...?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vandaag pakje binnen gehad, dank aan Tony voor de service!
2x Jantzen 1.20mH Waxcoil 0.203ohm
2x Jantzen 0.33mH Waxcoil 0.094ohm
2x Mundorf M-resist 8.2 ohm
2x Mundorf M-resist 3.9 ohm
Groetjes Walter
2x Jantzen 1.20mH Waxcoil 0.203ohm
2x Jantzen 0.33mH Waxcoil 0.094ohm
2x Mundorf M-resist 8.2 ohm
2x Mundorf M-resist 3.9 ohm
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Tweede filter is ook klaar, nu weer even inspelen, wennen etc.
Aan het begin van dit projectje dacht ik nog een aardig grote filterkamer in de speakers te hebben ingebouwd, maar dat gaat hem toch niet worden als ik dit monster filter zo zie. Wellicht een zandkamer ervan maken.
Groetjes Walter
Aan het begin van dit projectje dacht ik nog een aardig grote filterkamer in de speakers te hebben ingebouwd, maar dat gaat hem toch niet worden als ik dit monster filter zo zie. Wellicht een zandkamer ervan maken.
Groetjes Walter
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
't Ziet er indrukwekkend uit! Pas op met die grote Wax Coil dat je geen kortsluiting maakt, de twee folie's lijken erg dicht tegen elkaar te liggen?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Tony,
Dat is een goeie, is dat deel van de folie dan ook nog geleidend? Ik dacht dat hier de isolatie al begon en dat alleen de 'zilveren' uitstekende delen geleidend waren...
Het loopt nu trouwens wel vrij en door de tie-wraps kan het niet echt bewegen, maar als dit een probleem is dan moet ik er zeker iets aan doen.
Groetjes Walter
Dat is een goeie, is dat deel van de folie dan ook nog geleidend? Ik dacht dat hier de isolatie al begon en dat alleen de 'zilveren' uitstekende delen geleidend waren...
Het loopt nu trouwens wel vrij en door de tie-wraps kan het niet echt bewegen, maar als dit een probleem is dan moet ik er zeker iets aan doen.
Groetjes Walter
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het hele koperen deel is geleidend, op het deel wat niet vertind is zit soms wat bijenwas resten, maar in principe is dat ook geleidend.
Ik doe zelf altijd krimpkous om de folie heen tot aan waar ik wil solderen.
Ik doe zelf altijd krimpkous om de folie heen tot aan waar ik wil solderen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Tony,
Bij gebrek aan krimpkous zojuist een dikke laag duck tape om alle spoel einden gewikkeld!
Zéér bedankt voor de waarschuwing, wie weet had dit een uitgebrande Pass Aleph versterker kunnen opleveren.
Groetjes Walter
Bij gebrek aan krimpkous zojuist een dikke laag duck tape om alle spoel einden gewikkeld!
Zéér bedankt voor de waarschuwing, wie weet had dit een uitgebrande Pass Aleph versterker kunnen opleveren.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Altijd leuk natuurlijk zo'n luisterdag, dus vandaag vol goede moed weer verder met mijn eigen speakers. Ik heb zojuist de serieweerstand voor het hoog fors vergroot van 2.2 ohm naar 4.7 ohm. Eens kijken of dit beter bevalt.
Verder heb ik nu slechts één BK xls200 mkII FF dat is een compact gesloten subje met een Peerless XLS10. Ik zit erover te denken hiervan een 2e erbij te kopen en dan via een DSP de aansluiting met de C-Quenze te regelen (dus de C-Quenze afkappen aan de onderkant)
Nu ken ik de mini-DSP, welke alternatieven zijn er nog meer (liefst kant en klaar)
Groetjes Walter
Verder heb ik nu slechts één BK xls200 mkII FF dat is een compact gesloten subje met een Peerless XLS10. Ik zit erover te denken hiervan een 2e erbij te kopen en dan via een DSP de aansluiting met de C-Quenze te regelen (dus de C-Quenze afkappen aan de onderkant)
Nu ken ik de mini-DSP, welke alternatieven zijn er nog meer (liefst kant en klaar)
Groetjes Walter
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Puur voor de sub? Hypex AS2.400.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Wouter gaf gisteren de tip niet te veel te focussen op te totale somcurve maar er ook voor te zorgen dat de losse curves van de units netjes aflopen. Dit samen met mijn wens toch meer fase gelijkheid te krijgen bij het crossover punt ben ik nu naar een 2e orde voor de AMT gegaan, zie schema en gesimuleerde responsie hieronder. Vandaag maar weer eens solderen denk ik
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De nieuwe filters spelen alweer.
De hoogsectie bevat nu de volgende componenten:
- seriecondensator 2.2uF Mundorf S/G/O + 0.47uF Audyn Plus
- serieweerstand 4.7 ohm M-Resist
- parallel spoel 0.20mH Alpha Goertz foliespoel
- parallel tak 4.7uF Mundorf Supreme + 8.2 ohm M-Resist
Groetjes Walter
De hoogsectie bevat nu de volgende componenten:
- seriecondensator 2.2uF Mundorf S/G/O + 0.47uF Audyn Plus
- serieweerstand 4.7 ohm M-Resist
- parallel spoel 0.20mH Alpha Goertz foliespoel
- parallel tak 4.7uF Mundorf Supreme + 8.2 ohm M-Resist
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
hoeveel meer kant&klaar dan een complete DSP wilde je hebben? of bedoel je iets a-la Lyngdorf?Walt schreef:Nu ken ik de mini-DSP, welke alternatieven zijn er nog meer (liefst kant en klaar)
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De mini DSP in kastje is natuurlijk al kant en klaar, ik bedoelde meer dat ik liever als alternatief geen losse printen hebt etc. dus liefst een oplossing in een mooie toonbare kast.
Budget kan ik op zich wel vrijmaken voor iets moois, hoewel Jeroen bijv. al waarschuwde bijv. beter geen Groundsound te kopen omdat dit erg duur is voor wat je krijgt.
Ook erg praktisch vind ik het als er gewone tulp stekkers op passen, om weer naar XLR te gaan kan wel maar liever niet.
Groetjes Walter
Budget kan ik op zich wel vrijmaken voor iets moois, hoewel Jeroen bijv. al waarschuwde bijv. beter geen Groundsound te kopen omdat dit erg duur is voor wat je krijgt.
Ook erg praktisch vind ik het als er gewone tulp stekkers op passen, om weer naar XLR te gaan kan wel maar liever niet.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Setje staat al weer een tijdje te spelen nu, moeilijk te zeggen of deze wijziging een verbetering oplevert, ik denk het wel.
Helaas zit er wel een dip in het middengebied nu, ik krijg deze er niet uit in de simulatie, wellicht moet ik naar een 3e orde filter voor de AMT? Met een steilere afval en een wat lager doorlopende AMT kan de dip misschien worden opgevuld.
Groetjes Walter
Helaas zit er wel een dip in het middengebied nu, ik krijg deze er niet uit in de simulatie, wellicht moet ik naar een 3e orde filter voor de AMT? Met een steilere afval en een wat lager doorlopende AMT kan de dip misschien worden opgevuld.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik kan ook nog wat prutsen, maar nu niet. Ik ga de barbecue aansteken!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Daar is het zeker het weertje voor nu!
Als je later nog eens zou willen kijken graag. Ik heb het idee dat de curve van de C-Quenze nu voldoende netjes verloopt, nu nog een mooie curve van de AMT daar tegenover zien te stellen. 1e, 2e of 3e orde maakt me niks meer uit.
Groetjes Walter
Daar is het zeker het weertje voor nu!
Als je later nog eens zou willen kijken graag. Ik heb het idee dat de curve van de C-Quenze nu voldoende netjes verloopt, nu nog een mooie curve van de AMT daar tegenover zien te stellen. 1e, 2e of 3e orde maakt me niks meer uit.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik ben zelf al aan de gang gedaan met een 3e orde filter voor de AMT:
Dit ziet er goed uit in de simulatie al zeg ik het zelf, dat wordt weer solderen met 30 graden
Groetjes Walter
Dit ziet er goed uit in de simulatie al zeg ik het zelf, dat wordt weer solderen met 30 graden
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij nadere inspectie lijkt de winst t.o.v. de 2e orde toch zeer beperkt, de fase hellingen gaan ook weer meer afwijken.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Op basis van onderstaande opzet is die dip toch nauwelijks aanwezig. En het tophoog zit beter op niveau.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat ziet er goed uit, alleen moet ik wel helemaal overnieuw beginnen met het filter.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Goedkope onderdelen nemen totdat je definitief weet welk filter je wilt hebben. Tunen met dure onderdelen is uit den boze. Heb je last gehad van de goedkope Audyn cap QS in de speaker van Arno? Ik denk niet dat iemand het in de gaten had...
