Nog een LM4780 HIJ speelt zie laatste pagina.
Moderator: Beheerdersteam
Nog een LM4780 HIJ speelt zie laatste pagina.
Beste Iedereen,
Als het goed is heb ik binnenkort de resterende onderdelen voor mijn recent bemachtigde 'Knuisje printen' ook binnen en spelen er een aantal bouw ideeën door mijn hoofd.
Degene die ik hier nu als vraag zou willen stellen is deze.
Ik heb hier nog een oud stereo versterkertje van pioneer staan. Het gaat om een SA-508 uit de zogenaamde Blueline serie.
Hiervan zou ik indien mogelijk graag een aantal dingen willen hergebruiken en de eindtrappen vervangen door de LM printjes om het ding wat meer OEMPF te geven (namelijk 60 ipv 25 Watt)
en een derde printje gebrugd met een actief lowpass toe te voegen voor een enkele sub of in normale uitvoering maar dan met twee subjes.
Dingen die ik zou willen hergebruiken zouden bijvoorbeeld zijn :
-Dat geweldig mooie blauwe displaytje
-de voortrappen
-volumeknop en keuzeschakelaar.
Alle overige functies als record selector, loudness, subsonic filter enz zou ik er graag uit willen schrappen.
Nu aan jullie de vraag wie heeft ooit zo iets gedaan en is het goed te doen?
Groet,
Harm.
PS: schema's bijgevoegd.
Als het goed is heb ik binnenkort de resterende onderdelen voor mijn recent bemachtigde 'Knuisje printen' ook binnen en spelen er een aantal bouw ideeën door mijn hoofd.
Degene die ik hier nu als vraag zou willen stellen is deze.
Ik heb hier nog een oud stereo versterkertje van pioneer staan. Het gaat om een SA-508 uit de zogenaamde Blueline serie.
Hiervan zou ik indien mogelijk graag een aantal dingen willen hergebruiken en de eindtrappen vervangen door de LM printjes om het ding wat meer OEMPF te geven (namelijk 60 ipv 25 Watt)
en een derde printje gebrugd met een actief lowpass toe te voegen voor een enkele sub of in normale uitvoering maar dan met twee subjes.
Dingen die ik zou willen hergebruiken zouden bijvoorbeeld zijn :
-Dat geweldig mooie blauwe displaytje
-de voortrappen
-volumeknop en keuzeschakelaar.
Alle overige functies als record selector, loudness, subsonic filter enz zou ik er graag uit willen schrappen.
Nu aan jullie de vraag wie heeft ooit zo iets gedaan en is het goed te doen?
Groet,
Harm.
PS: schema's bijgevoegd.
Laatst gewijzigd door hrscharft op ma 23 jul 2012, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nog een LM4780
Om meer vermogen uit de versterker te krijgen moet je de voeding veranderen,zelfde spanning=zelfde vermogen.Dat mooie blauwe spul wordt ook uit die voeding van stroom voorzien,moet ook bij een nieuwe aanwezig zijn=niet standaard trafo.
En dat alles voor nog geen 5dB winst
.
Anne
En dat alles voor nog geen 5dB winst
Anne
Voeding voor het display is geen probleem dat valt wel uit te vogelen kwestie van meten. En vervangen was sowiezo al het plan aangezien ik hier een hele bak vol met ringkernen heb liggen en er echt een heel lullig trafotje in staat nu.
En het is niet alleen de winst maar ook het project op zich en de LMs moeten toch een huisje krijgen.
Overigens is die (maar) 5 db winst immers toch meer dan een verdubbeling van het volume. Als je tenminste die 5db bedoelde.
En het is niet alleen de winst maar ook het project op zich en de LMs moeten toch een huisje krijgen.
Overigens is die (maar) 5 db winst immers toch meer dan een verdubbeling van het volume. Als je tenminste die 5db bedoelde.
Zoals ik in mijn vorige posts al aangaf heb ik hier een hele serie ringkernen liggen alleen wist ik nog niet welke voltages ze gaven.
Heb ze vanavond even door gemeten en dit is wat ik heb liggen:
1 van 2x 61Vac
1 van 2x 33Vac
1 van 2x 25Vac
3 van 2x 11/18Vac alleen deze zijn maar 30VA
Van de anderen weet ik niet hoeveel VA ze zijn maar het zijn flinke jongens.
Edit: plan ietwat gewijzigd.
Heb ze vanavond even door gemeten en dit is wat ik heb liggen:
1 van 2x 61Vac
1 van 2x 33Vac
1 van 2x 25Vac
3 van 2x 11/18Vac alleen deze zijn maar 30VA
Van de anderen weet ik niet hoeveel VA ze zijn maar het zijn flinke jongens.
Edit: plan ietwat gewijzigd.
Laatst gewijzigd door hrscharft op di 22 mei 2012, 9:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Uhhh nee.
Pak maar gewoon die 2*25Vac ringkern die je hebt, lijkt me beter. Je probeert hier trucs die niet kunnen. Bovendien is twee keer 61Vac gelijkgericht geen +/- 49 Vdc......
Pak maar gewoon die 2*25Vac ringkern die je hebt, lijkt me beter. Je probeert hier trucs die niet kunnen. Bovendien is twee keer 61Vac gelijkgericht geen +/- 49 Vdc......
die 2x25 levert die niet wat te veel spanning dan? of kan de lm dat wel hebben?
En kan ik hier eventueel 3 printjes mee voeden? Heb namelijk verder geen gegevens dus weet niet hoeveel VA dat ie is.
En kan ik hier eventueel 3 printjes mee voeden? Heb namelijk verder geen gegevens dus weet niet hoeveel VA dat ie is.
Laatst gewijzigd door hrscharft op di 22 mei 2012, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hangt van de belasting af. Met 8 ohm luidsprekers en voldoende koeling kan 25Vac wel. Eventueel wikkel je de trafo af tot 22Vac. Je hebt per LM-print een trafo nodig ivm. aardlussen. In je schema staat aangegeven met L en R bij punt 37 en 40 waar je het signaal van de voorversterker kunt aftappen.
Is er geen mogelijkheid om aan die aardlussen te ontkomen en toch met 1 trafo te kunnen volstaan ik heb er op het moment namelijk maar 1 
Dan moet je de gelijkrichter en buffer elco's weglaten van de printen en deze op een aparte print opbouwen (of hardwired). Vanaf die losse print voedt je dan de LM-printen.
oke en dan driedubbel of voer je deze dan ook slechts enkel uit?
Dus 1x gelijkrichter met bufferelco's en vervolgens de plus en min 30v aftakken naar de lm printen?
en als je het dan toch op deze manier uitvoert is het dan mogelijk om de spanning wat af te zwakken met een standaard delertje dmv 2 weerstandjes?
Dus 1x gelijkrichter met bufferelco's en vervolgens de plus en min 30v aftakken naar de lm printen?
en als je het dan toch op deze manier uitvoert is het dan mogelijk om de spanning wat af te zwakken met een standaard delertje dmv 2 weerstandjes?
Ja, je bouwt 1 gelijkrichter met bufferelco's. Vanaf deze bufferelco's maak je naar elke LM-print een verbinding op de oorspronkelijke plek voor de bufferelco's (plus, min en massa). De 47K bleederweerstanden op elke LM-print kun je weglaten.
Een spanningsdeler gaat niet werken. Reken maar uit hoeveel stroom er dan door die weerstanden gaat lopen. Probeer het eerst met je 25V trafo. Als de heatsink dan erg warm wordt kun je altijd de trafo nog wat afwikkelen.
Een spanningsdeler gaat niet werken. Reken maar uit hoeveel stroom er dan door die weerstanden gaat lopen. Probeer het eerst met je 25V trafo. Als de heatsink dan erg warm wordt kun je altijd de trafo nog wat afwikkelen.
Vanwaar kun je de 4k7's dan weglaten? Of zijn deze in het oorspronkelijke ontwerp bedoeld als een soort deler/stabilisator?
Gr, en alvast dank.
Gr, en alvast dank.
Die 47K weerstanden zijn bleederweerstanden, bedoeld om de bufferelco's langzaam leeg te laten lopen. Je hebt deze maar 1 maal per voeding nodig.
ja had het al door toen ik op plaats klikte. Hoe zit het verder met de 100nF jes? deze wel op iedere print plaatsen? Of ook 1 keer op de voedingsprint? Ik neem aan dat deze als een Hf filter fungeren oid?
Hele doos onderdeeltjes van conrad in de bus.... Hebben ze er 47K in gegooid ipv 4K7 zucht.
kleine update voeding draait alleen ben ik bang dat het rinkerntje van 2x 25 Vac het niet gaat trekken om meerdere printen te doen.
Hij is eerst wel geschikt voor test doeleinden en ondertussen ga ik nog even graven naar zwaardere trafo's al dan niet ringkern.
Hij is eerst wel geschikt voor test doeleinden en ondertussen ga ik nog even graven naar zwaardere trafo's al dan niet ringkern.
66-69Vdc op je aangegeven lm pads ipv resp -en + 33
klopt het overigens dat er een verbinding is tussen de - van C6 en de Ground? meet tussen die twee punten een weerstand van 0.8 Ohm zowel op de gesoldeerde als op de ongesoldeerde printen maar ik kan de betreffende verbinding niet ontdekken in het schema.
Oke.... verbinding weg gekrast (misschien toch een foutje in het pcB) en heb ik iig een positieve en negatieve spanning op de aansluitpads.
Alleen..... het volgende probleem, ik heb -2,4v op de ground tussen het ground aansluitpunt en de ground van de lm pads.
Tevens heb ik daar -32.4 en +38,2V dus ergens onderweg steken een paar voltjes over.....
Geloof dat ik het nu gefixt heb. Heb nu netjets - en + 35,nogwat volt (varieert nog wat in tienden.)
Kan ik nu veilig de chip er op solderen en verder testen? Zou het namelijk zonde vinden als het alsnog verkeerd gaat.
Kan ik nu veilig de chip er op solderen en verder testen? Zou het namelijk zonde vinden als het alsnog verkeerd gaat.
De originele trafo doet hetzelfde.Voor meer fut kun je ze samen gebruiken,één trafo per kant.
Anne
Anne
dank voor de tip maar dat plan is eerst weer even opgeschoven.... kast zat bij nader inzien behoorlijk vol om er nog 3x een lm print bij in kwijt te kunnen. Heb een andere offerbehuizing uit de kast getrokken met een loei van een trafo er in alps potmeter en nog wel wat mooie knopjes en dingetjes om er wat moois mee te maken.
Op dit moment ligt de prio even bij de printjes mooi werkend krijgen nr1 zit in elkaar maar zie bovengenoemde problemen/uitdagingen.
Heb inmiddels alle 100uF/50V elcotjes vervangen en daar leek het probleem te zitten van de 'scheve' voeding. Denk dat ze die 70V niet zo leuk hebben gevonden door dat verkeerde contact in de printplaat.
Gr,
Harm.
Op dit moment ligt de prio even bij de printjes mooi werkend krijgen nr1 zit in elkaar maar zie bovengenoemde problemen/uitdagingen.
Heb inmiddels alle 100uF/50V elcotjes vervangen en daar leek het probleem te zitten van de 'scheve' voeding. Denk dat ze die 70V niet zo leuk hebben gevonden door dat verkeerde contact in de printplaat.
Gr,
Harm.
Is er iemand die dit misschien eerder heeft gehad?
Print 1 is af en speelt of noujah hij speelt heel even begint dan te vervormen en stopt er mee...
Misschien toch een te grote voedings spanning?
Gr,
Harm.
Print 1 is af en speelt of noujah hij speelt heel even begint dan te vervormen en stopt er mee...
Misschien toch een te grote voedings spanning?
Gr,
Harm.
Wat is je speaker impedantie? Waarschijnlijk treedt er thermische protectie op.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar ik twijfel. Als namelijk de spike protectie van een LM in werking treedt stopt hij er niet mee. Dan valt hij plots terug op een laag versterkingsniveau, wat niet gepaard gaat met hoorbare vervorming.