3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Met tunen van deze opzet zou je een eind moeten kunnen komen.
Bijlagen
hogere orde.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zo te zien heeft Jeroen express de condensator voor het hoog 2.2uF gehouden :goeie: :goeie: :goeie: Zeker een voordeel want een mooie Mundorf Silver/Gold/Oil is niet verkeerd.

Eerder heb ik al wel gemerkt dat als de seriespoel voor de C-Quenze groter dan 1.2mH uitvalt, dit niet gunstig uitpakt voor de klank. Echter met een kleinere spoel is het gebied 1500-2500Hz relatief te luid als je perfecte fase optelling hebt.

Hier kwam ik achter door te spelen met het lattice netwerk. Ik had toen ook een grotere spoel van 1.5mH-1.8mH nodig voor een vlakke responsie maar dat klonk futloos. Met een kleinere spoel moest ik het lattice netwerk weglaten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Tunen dus.
Bijlagen
tunen.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Die filtering van de C-Quenze doet me aan Troels denken :D

Ik zie het filter al weer complexer worden, zo gek is die 1e orde opzet nog niet dus 8)

Lijkt er in ieder geval wel op dat ik eens op zoek kan gaan naar een mooie 1.2mH spoel voor in serie met de mid.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik was even aan het kijken naar waxcoil spoelen van 1.2mH en 0.33mH dus voor in serie met de C-Quenze, kom ik erachter dat ik in de simulatie de weerstand van de 0.33mH nog op 0 had staan! :oops: Gelukkig is het maar een zeer klein verschil in de simulatie met de echte 0.16 ohm die ik nu inzit.

Ik denk erover om voor zowel 12AWG te gaan voor de 1.2mH en de 0.33mH, gezien de relatief kleine waarden zijn de kosten nog te overzien.

De 92uF in serie met de C-Quenze zal een duurder grapje worden om deze als mooie MKP uit te voeren. Ik zit te denken aan 4x22uF en 1x10uF. Voor die 10uF kan ik de Mundorf Silver/Gold uit mijn Accuton project inzetten, echter de 2x 4 stuks 22uF moeten nog aangeschaft worden... Wanneer komt dat vakantiegeld? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Hou dat vakantiegeld op zak. Ik heb gewoon PWA gebruikt. Maak je hoofd vrij van dat soort zaken, scheelt bakken met geld.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Die filtering van de C-Quenze doet me aan Troels denken :D

Ik zie het filter al weer complexer worden, zo gek is die 1e orde opzet nog niet dus 8)

Lijkt er in ieder geval wel op dat ik eens op zoek kan gaan naar een mooie 1.2mH spoel voor in serie met de mid.

Groetjes Walter
Het wordt inderdaad net wat complexer, je hebt een extra weerstand nodig parallel aan de 1.2mH of eentje in serie met de 15uF, net wat je kiest. Jouw eerste orde was zo complex geworden dat je 5 spoelen in totaal nodig had en 3 zuigkringen. Die zuigkringen maakten dat het laagdoorlaatfilter een soort van ingewikkeld hogere orde filter werd. Het is dan de kunst, dat is immers waar je naar vroeg, met welke filteropzet bereik je hetzelfde maar met minder componenten. Als het goed is ben je nu voldoende op weg geholpen naar zo'n opzet, jij mag het zelf weer verder verfijnen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Dit is zeker een goede basis, bedankt Jeroen!

(Ik ben op de achtergrond al bezig geweest hier verder mee te simuleren, ik blijf echter met het 'probleem' zitten dat een optimale fase gelijkloop eigenlijk een grotere seriespoel vraagt, terwijl ik juist een 1.2mH wil toepassen, dan kom je inderdaad uit bij een weerstand parallel over de seriespoel)

Dat dit filter met veel minder componenten hetzelfde doet als het 1e orde filter ben echter ik niet met je eens.

Kijk maar eens naar de responsie en fase van de C-Quenze rond 4kHz en 9Khz, hier volgen zowel de fase als de responsie niet een ideale lijn. Om dit aan te pakken zijn 2x LCR nodig (of het luister technisch nodig is hier iets aan te doen even in het midden gelaten) Dan kom je dus ongeveer weer op hetzelfde aantal componenten uit als het eerste orde filter (sterker nog, dan kom je op 17 componenten verus 15 voor de 1e orde)

Wat ik me dan afvraag is, wat in theorie de klankmatige voordelen zouden zijn van deze zuivere 2e orde opzet versus mijn '1e orde met zuigkringen' opzet. Ik gok zo dat het antwoord gaat zijn dat daar alleen door luisteren achter is te komen... 8)

Overigens heb ik in principe geen bezwaar tegen wat meer filter componenten. Ik vind zelf wel dat serie componenten van goede kwaliteit moeten zijn. Maar parallel staande LCR netwerken durf ik nog wel gewone luchtspoeltjes en simpele MKP en MOX toe te passen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Dat dit filter met veel minder componenten hetzelfde doet als het 1e orde filter ben echter ik niet met je eens.
Dat is niet wat ik heb willen beweren, dan zou ik er echt heel goed naar moeten gaan kijken. En dan is het inderdaad ook nog een kwestie van luisteren. Waarom ga je trouwens zo op fasegelijkheid focusseren terwijl je eerste orde filter dat helemaal niet heeft?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Juist met 2e orde is fase gelijkheid makkelijk te krijgen, het zou vreemd zijn om dat dan niet na te streven toch? Juist dat zou dan voor mij een reden zijn om voor de 2e orde schakeling te gaan.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Dan begrijp ik dat je ernaar streeft om het juist wat anders te laten doen dan het eerste orde filter. Het gaat dan niet alleen meer om verminderen van componenten. Zo zorg je telkens voor verrassingen, ik weet nooit van te voren waar het naar toe gaat. Maar goed, maakt niet uit, het is nu verder aan jou.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ja, was ik was inderdaad niet echt duidelijk sorry. Uiteindelijk wil ik de best mogelijke klank bereiken met dit passieve filter, hoeveel componenten en hoeveelste orde is dan bijzaak.

Zojuist bij Tony een bestelling geplaatst voor 2x 1.20mH en 2x 0.33mH waxcoils, ik ben benieuwd wat die nog kunnen brengen in de eerste orde opzet. Dan heb ik daarmee waarschijnlijk wel ongeveer het maximale uit het 1e orde filter gehaald.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Alles stond toch wel erg rommelig op dat kleine filterplankje. Daarom net een wat ruimere filterplank gemaakt. Ter indicatie, afmeting nieuwe filterplank is circa 20x35cm... best fors dus.

Bij deze een overzicht van de gebruikte componenten/waarden:

Seriespoel woofer:

1.2mH tritec (wordt Jantzen 12AWG waxcoil)

Serie correctie netwerk woofer:

0.33mH 1.4mm luchtspoel (wordt Jantzen 12AWG waxcoil)
70uF Colablik formaat MKP
22uF Audyn Plus
0.47uF Mundorf Silver/Oil
6.8 ohm Mundorf M-Resist

Eerste parallel correctie netwerk woofer:

0.39mH Intertechnik foliespoel
2.2uF Audyn Plus
0.47uF Mundorf Silver/Oil
3.9 ohm MOX

Tweede parallel correctie netwerk woofer:

1.5uF Audyn Plus
0.22mH Mundorf CFC14 foliespoel

Serie condensator tweeter:

2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil

Serie weerstand tweeter:

2.2ohm Mundorf M-resist

Eerste parallel correctie tweeter:

2,2uF Westcap
8.2 ohm MOX

Tweede parallel correctie tweeter:

1.20mH Intertechnik luchtspoel 1.0mm draad
4.7uF Tinfolie
3.3 ohm Mundorf M-Resist.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0710[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Speciale aandacht is trouwens uitgegaan naar de positionering van de spoelen, zoals ze nu staan zouden ze elkaar minimaal moeten beinvloeden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het tweede filter is nu ook al klaar, het geheel speelt nu weer. Was een aardig fors soldeerklusje zo voor de zondag :mrgreen:

Ik ben benieuwd of de wax spoelen straks nog een verbetering kunnen brengen...

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0712[1].JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Lnsadnoh »

Walt schreef:
Het tweede filter is nu ook al klaar, het geheel speelt nu weer. Was een aardig fors soldeerklusje zo voor de zondag :mrgreen:

Ik ben benieuwd of de wax spoelen straks nog een verbetering kunnen brengen...

Groetjes Walter

Zit even te kijken naar jouw project!
Niet misselijk en degelijk gesoldeerd!

Mooi!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Lnsadnoh »

Maar zijn dat mijn Tritec spoelen??
Die heb ik niet zo afgeleverd....... :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Nee, van jouw had ik 1.0mH spoelen overgenomen, deze beschadigde spoel op de foto is 1.2mH. Ik had deze ooit eens een beetje te goed vastgelijmd in een zeer klein kastje. Toen ik hem eruit ging halen ging dit gepaard met gebroken kunststof en een bloedende hand. Maar de spoel werkt verder nog wel 100%.

Deze 'grote' serie spoelen voor de C-Quenze gaan binnenkort wel vervangen worden door 1.20mH Janten Waxcoils 12AWG, deze heb ik reeds bij Tony besteld.

Goed solderen is verder niet moeilijk, ik gebruik 60/40 dus 60% tin en 40% lood. Dan beide kanten eerst rijkelijk voorvertinnen en dan samenbrengen en de soldeer laten samenvloeien. Soldeerboutje 25W.

Groetjes Walter
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Lnsadnoh »

okee ik schrok al.
En solderen gaat ook prima zo, netjes.
Goed vloeien die handel is het beangrijkste.
Mooi werk!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Wat ik zelf in het verleden heb gemerkt is dat 60 tin/40 lood veel makkelijker soldeert dan 40 lood/60 tin soldeer. Gelukkig heb ik een adresje waar ze nog lood soldeer verkopen, als dat op is zal ik ook aan het modernere spul moeten wennen :(

Qua filtering, ik ben behoorlijk tevreden met het huidige filter, maar ik heb nog steeds wel het idee dat het beter kan. Maar zolang ik de vinger niet op de zere plek kan liggen zal ik niet veel gaan veranderen hoogstens wat fine-tunen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

En je wilt wat je nu doet, geen finetunen noemen?

Wat is dat dan, miere................ :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zolang ik bij deze filteropzet blijf, is alles min of meer fine-tunen lijkt me.

Ik zit nog te twijfelen wanneer en of ik aan een 2e orde variant ga beginnen. Jeroen heeft wel gelijk dat ik eerst beter moet kunnen onderkennen wat het huidige filter goed danwel fout doet anders weet ik niet naar wat te optimaliseren.

Bovendien vind ik dat gepruts met componenten wisselen, solderen, freaken erg leuke tijdsbesteding.

Ik heb hier nog flink wat Vishay/Dale 17.5ohm weerstanden 3 watt, 1% die heb ik laatst van Bart Segers over genomen, hier wil ik ook nog mee gaan testen op het hoog versus Mundorf M-Resist.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

Walt schreef:
Bovendien vind ik dat gepruts met componenten wisselen, solderen, freaken erg leuke tijdsbesteding.
Groetjes Walter
Volgens mij doe jij een wedstrijd met jezelf, hoeveel componenten krijg ik op een plankje.
En als dat gelukt is, neem je een nieuw plankje, kan je overnieuw beginnen.

Mijn vrouw puzzelt ook graag, maar dan die van Jan van Haasteren. :lol:
Gebruikersavatar
Thorias
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 9:30
Locatie: Zele, België

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Thorias »

Walt schreef:
Wat ik zelf in het verleden heb gemerkt is dat 60 tin/40 lood veel makkelijker soldeert dan 40 lood/60 tin soldeer. Gelukkig heb ik een adresje waar ze nog lood soldeer verkopen, als dat op is zal ik ook aan het modernere spul moeten wennen :(
Bij mijn weten is loodhoudend soldeer nog altijd toegelaten voor hobby doeleinden. Is dan ook nog makkelijk te verkrijgen bij bv. Farnell. Ik vermoed dat de meeste elektronicazaken ze ook nog aanbieden...
Wat is trouwens het verschil tussen "60 tin/40 lood" en "40 lood/60 tin" :mrgreen:

Wouter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

@Wouter, goed gezien die typefout!

@Hans, misschien is dat wel de verborgen logica achter mijn filters ja O:)

Groetjes Walter
Gesloten