PGA2311 volume control

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

PGA2311 volume control

Bericht door josh »

Ik heb een versterker gebouwd met ucd180hg.
Het ingangssignaal wordt verzorgt door een chinese PGA2311 remote volume control en een simpel bufferopampprintje.
Nu zit er in het uitgangssignaal van die PGA2311 een weerstand(serie 220, parallel 47k) en een elco(10uF).
Kun je deze gewoon overbruggen?

Het chinese boardje heeft ook een nadeel dat de ir reageert op andere apparatuur.
De ir receiver is een 89C51 programmer. Is die ir code aan te passen?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Een 89C51 is een 8 bit microcontroller van Atmel en kan in principe tot 1000 maal her programmeerd worden. Je moet dus wel zelf nieuwe software schrijven die de nodige functies heeft. Wat de volume regeling zelf betreft vind ik het wat raar da te PGA2311 geen ingang buffers heeft omdat de vervorming van deze chip behoorlijk toeneemt als de signaal bron een hogere inwendige weerstand heeft dan 600 Ohm.
Ik ben zelf bezig met een preamp met een PGA2310 (het dure broertje van de PGA2311) en stuur die aan met een microcontroller van Microchip, de PIC16F877. Deze PIC16F877 stuurt een LCD display en de verlichting daarvan aan en ook de PGA2310 en de ingangskeuze relais. De zaak is te bedienen met een universele afstandbediening (systeem PHILIPS , RC-5). Ik heb geen last van andere apparaten die de versterker besturing verstoren.
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: PGA2311 volume control

Bericht door josh »

Is jouw project ergens te volgen op dit forum?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Ik heb inderdaad al wat neer gezet. Hij speelt in een proef opstelling, d.w.z. als twee losse printen liggend op de vloer met kabels naar de DACmagic (input) en de 300B monoblokken. En het klinkt ian alle opzichten beter als mijn 6SN7 preamp. Ik ben alvast een paar metingen aan het doen en die stemmen me heel tevreden.
je vind hem hier --> viewtopic.php?f=7&t=15537
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: PGA2311 volume control

Bericht door josh »

Ga kijken :roll:
josh
Berichten: 44
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 20:33
Locatie: Amersfoort

Re: PGA2311 volume control

Bericht door josh »

Die chinese PGA2311 remote kit klinkt overigens een stukkie minder dan het voorversterker gedeelte van mijn Arcam A90.
Ga eens rondneuzen voor een andere remote kit.
Iemand belangstelling voor deze kit, zie ebay item 120860906448
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Een PGA2311 en ook de PGA2310 moeten voor een goed resultaat aangestuurd worden uit een laagohmige bron, ieder geval lager dan 600 Ohm. Als dat niet het geval is stijgt de vervorming enorm.
Verder is mijn ervaring dat als je daar rekening mee houd en juiste keuzes maak wat betreft opamp buffer aan in en eventueel uitgang en omringende componenten en zorgt voor een goede voeding er uiterst fraaie resultaten te halen zijn. Ik haal bij 1 Volt uitgang ongeveer een vervorming van 0,0015 % (gemeten) en een bandbreedte van onder 6Hz tot over 85 kHz bij -2 dB. Ik zou zelf er eerst goed over nadenken en kijken of alles niet drastisch te verbeteren valt voordat ik het weg zou doen.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

De printen zijn vandaag op de deurmat gevallen, ziet er goed uit alleen de silkscreen op het preamp board met de ingangs relais is wat minder goed. Verder elektrisch prima.
Bijlagen
De verpakking
De verpakking
De pakketjes met de printen,<br />voeding; preamp; processor ; phono pre.
De pakketjes met de printen,
voeding; preamp; processor ; phono pre.
dat zijn ze dan.
dat zijn ze dan.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: PGA2311 volume control

Bericht door johan283 »

Dalojan schreef:
De printen zijn vandaag op de deurmat gevallen, ziet er goed uit alleen de silkscreen op het preamp board met de ingangs relais is wat minder goed. Verder elektrisch prima.

Bij welke firma bestel je die?
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

een beetje topic-vervuilend :twisted:

maar zie ik het goed dat er meerdere printen besteld zijn ?
dus binnenkort kunnen we dan ook meegenieten van deze voorversterker ? :D

zoals je weet Jan, ik zou graag zo'n setje printen reserveren .

mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

De printen heb ik laten maken bij Iteadstudio in China. Niet naast de deur en op weg hier naar toe komen ze ook nog eens een Nederlandse dounapost tegen . . .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ds23man »

Daarom kun je bij het bestellen volgens mij beter in aparte orders doen, kleine pakjes zijn minder interessant voor de douane.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

ds23man schreef:
Daarom kun je bij het bestellen volgens mij beter in aparte orders doen, kleine pakjes zijn minder interessant voor de douane.
Wel minder interessant voor de douane maar des te interessanter voor de posterijen. En het risico bij de douane voor 4 pakjes is wel groter dan 1 pakje want het was nog steeds vrij klein. Zelfs als de douane er niets mee doet kan het er 4 weken liggen zonder dat ze hun tijd limiet overschrijden. Dat is een soort geduld training.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Drie printen zijn nu van onderdelen voorzien. De voeding, processor en preamp zijn klaar, de phono pre nog niet. Na wat software problemen van de processor (nieuw compiler gebruikt helaas niet helemaal compatibel met de bestaande source code) te hebben opgelost speelt de versterker nu perfect. En vanaf mijn luisterstoel kan ik alles prima bedienen met de AB. Resultaat is super, nu nog een kast er omheen. . . .
Bijlagen
De komplete preamp met voeding en processor
De komplete preamp met voeding en processor
De processor voor de preamp besturing, er kunnen nog opties ingevuld worden.<br />Bestuurt de preamp (volume, balans, input relais, Mute, aan/uit), de LCD display en 'Luisterd' naar de IR afstand bediening, een universeel ding met Philips RC5 protocol.
De processor voor de preamp besturing, er kunnen nog opties ingevuld worden.
Bestuurt de preamp (volume, balans, input relais, Mute, aan/uit), de LCD display en 'Luisterd' naar de IR afstand bediening, een universeel ding met Philips RC5 protocol.
De eigenlijke preamp, 4 inputs (via relais), Bestuurd via de processor.
De eigenlijke preamp, 4 inputs (via relais), Bestuurd via de processor.
De voeding van de preamp
De voeding van de preamp
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Zweitse »

Nu de vraag, wanneer komt dit alles beschikbaar voor andere forum leden :mrgreen:
Ziet er allemaal heel mooi uit.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Idem dito hier, staat ook op mijn verlanglijstje O:)

Maar ik had al een paar weken aangedrongen aan Dalojan en ik versta hem wel dat hij eerst wil zeker zijn dat alles perfect werkt vooraleer hij iets ter beschikking stelt.

Heb al veel hulp gehad aan hem .

mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Maar eindelijk werkt het , met twee onhandigheden: twee diode symbolen staan verkeerd om op de opdruk en er zit een 3k6 weerstand in van 1% en dat is niet direct een standaard waarde, maar helaas het kon niet anders. Hij klinkt super, straalt veel rust en autoriteit uit en alle functies heerlijk vanuit de luie stoel te bedienen met de AB. 4 relais geschakelde inputs, uitgang met relais geschakeld, volume regeling in stapjes van 0.5 dB van -96 dB tot +34 dB, mute functie, balans regeling, helderheid van de LCD instelbaar en hij onthoud de laatst gekozen input, volume en LCD helderheid. Uitgang tot ongeveer 26 V piek / piek dus ongeveer 9 V eff. Een bijbehorende eindversterker staat al op de planning.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

Ziet er mooi uit een deel zou ik ook wel kunnen gebruiken maar ik ben niet zo van de displays :oops: is ook één van de redenen dat ik nu voor zelfbouw kies.
Werkt dat bv ook met alleen wat ledjes voor in ingangen en een rotary encoder?
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Prachtig werk Jan,

blijft nog steeds de vraag, wanneer kunnen wij ook meegenieten ? :D

mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Tot nu toe werkt het alleen met een IR afstand bediening hoewel een rotary encoder op het wensen lijstje staat. Maar volume regeling, balans regeling en input selectie met slechts één draaiknop is niet echt heel eenvoudig maar moet wel kunnen. Moet er wel een indicatie zijn welke functie je nu te pakken hebt, kan ook met leds natuurlijk. Probleem is dat je dan geen indicatie hebt van het gekozen volume en dat kan lastig zijn.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

Het is net welke functies en hoe wil je dat allemaal.
Wil je alle functies die je op een display ziet alleen met led's dan wordt het ook nog een kerstboom en dan is een display waarschijnlijk mooier.

Moet me toch meer gaan verdiepen in dat programmeren, iets simpels gaat wel maar het moet niet te ingewikkeld worden :lol: en wat ik wil klinkt zo simpel.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Zoals op de foto te zien is zie op het display de gekozen ingang en het volume per kanaal. Als je enige tijd niet bediend heb dan dimt het display langzaam tot bijna uit en komt er een andere tekst te staan. Als je dan weer wat bediend is de helderheid weer op niveau en zie je weer de gekozen ingang en volume per kanaal. De balans regeling zie je door dat er verschil in volume links en rechts is, als je de balans terug regelt dan stop de regeling 1 seconde als je de middenstand bereikt hebt zodat je niet altijd doorschiet. Andere manier is de 0 te drukken op de AB, dan staat de balans ook weer in het midden. Verder is er een 'warm up timer' als je hem aan zet en is er voorzien in het aansturen van solidstate relais om 220V te schakelen, die zitten echter niet op de print maar de stuur signalen zijn wel aanwezig op het processor board.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Inbouwen in een (voorlopige ?) kast is begonnen. Ik heb gekozen voor een plaatstalen kast van Hammond vanwege de magnetische afscherming en de kostprijs. Ruimte is er genoeg en een eindversterker staat ook op de planning en die kan er dan zo bij in. Tot nu toe zitten de meeste gaten in de kast. Het rechthoekige gat voor het LCD heb ik gemaakt met een doorslijpschijf van Dremel. Dat ging vrij makkelijk en er is naderhand alleen een vijl bij aan te pas gekomen om de scherpe randjes er af te halen en de hoeken mooi te krijgen. Als straks de accu van de boor weer vol is en de resterende gaten ook geboord dan kan het feest met de spuitbussen beginnen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

Ben benieuwd hoe het tijdelijke onderkomen wordt.

En had je ook gekeken naar de PGA2320 misschien?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

rjmulder schreef:
Ben benieuwd hoe het tijdelijke onderkomen wordt.

En had je ook gekeken naar de PGA2320 misschien?
Voor zover ik weet zijn de PGA2310 en PGA2320 het zelfde op de behuizing na. Ik vind dat een gewonde ouderwetse DIP behuizing makkelijker te verwerken is voor de DHZ'er en zo gek veel scheelt het ook weer niet in afmeting. De eigenlijke preamp inclusief 4 input relais en een output relais is toch maar 8 x 8 cm, de voeding en processor boards zijn precies even groot. Daar is duidelijk wat winst te halen maar als alles te klein en licht wordt lijkt me dat ook niet handig. En alles in SMD super klein bouwen en dan in de kast moet gaan zoeken waar het zit is ook niet zinvol denk ik.
Bijlagen
1441-32.pdf
De plaatstalen kast voor de preamp, en de eindversterker past er ook bij in. Voorlopig nog even een Velleman kit tot de eigenlijke eindversterker klaar is.
(104.21 KiB) 121 keer gedownload
Plaats reactie