Velleman versterkertje eet zekeringen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Arno

Velleman versterkertje eet zekeringen

Bericht door Arno »

Ik heb een Velleman versterkertje gebouwd als meetversterkertje. Hij wordt gevoed met een 2x22V 50VA trafo.
Zojuist probeerde ik nog wat te meten, maar opeens klapte de zekering van de versterker. Zekering vervangen, maar die klapte ook.
Volgens Amplimo moet deze zekering erin:
"Time lag fuses to be used.
Primary: 0.25A, 5x20mm, IEC127, high I²t value
Secondary: none"

Op de zekeringen die ik gebruikt heb staat dit: T250mAL250VLAC

Heb ik de goede zekeringen gebruikt?

Zo ja, is er nog iets wat ik kan doormeten?

:(
Ah!buis

Re: Velleman versterkertje eet zekeringen

Bericht door Ah!buis »

Da's wel heel weinig voor een 50VA trafo.Zou minstens het dubbele nemen,en dan nog zou me niet verwonderen dat ie zo nu en dan springt bij inschakelen als het een ringkern is.
Anne
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb je een multimeter?
Dan zou ik ook eventjes de spanningen en stromen controleren.

@Anne
Ik begrijp uit Arno's verhaal dat hij er tijdens bedrijf uitklapt (klopt dat?)
Niet zozeer bij het inschakelen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb hier nog wel T10AL250VL liggen. :mrgreen:
Arno

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Ik begrijp uit Arno's verhaal dat hij er tijdens bedrijf uitklapt (klopt dat?)
Niet zozeer bij het inschakelen.
Eerlijkgezegd weet ik dat niet. Ik wilde gaan meten en toen kwam er geen geluid. De versterker werd iig niet echt belast.

Ik zal er eens een 2,5A zekering indoen en kijken of er ergens rook uitkomt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat zou ik maar niet doen! Die zekering is een beveiliging gaat er niet voor niets uit. Het kan zijn dat die zekering te licht is als je op volle oorlogssterkte aan het meten bent. Dan moet het dubbele van de nominale waarde, in dit geval 500 mA, genoeg zijn. Maar beslist niet hoger er in gaan zetten.

Check eerst eens of er niet ergens sluiting zit en zoals al genoemd of de V+ en V- op de voeding elco's wel klopt. Dat moet onbelast ergens rond de 30V zijn. Verder kun je even checken of er niets overmatig heet wordt, de gelijkricht dioden b.v. Ik vind zelf de dioden die Velleman gebruikt heeft wat aan de lichte kant en als er eentje stuk is en sluiting maakt dan vliegt de zekering er wel uit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 19 mei 2012, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Arno

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Dat zou ik maar niet doen! Die zekering is een beveiliging gaat er niet voor niets uit. Het kan zijn dat die zekering te licht is als je op volle oorlogssterkte aan het meten bent. Dan moet het dubbele van de nominale waarde, in dit geval 500 mA, genoeg zijn. Maar beslist niet hoger er in gaan zetten.

Check eerst eens of er niet ergens sluiting zit en zoals al genoemd of de V+ en V- op de voeding elco's wel klopt. Dat moet onbelast ergens rond de 30V zijn. Verder kun je even checken of er niets overmatig heet wordt, de gelijkricht dioden b.v.
Die 2.5A zekering is de enige die ik in huis heb, dus om de voltages te kunnen meten heb ik hem er toch maar even ingedaan.
De trafo geeft 26.1 volt, na gelijkrichting staat er 34.8 en -34.8 volt op.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat op zich klopt dus wel. Kijk even hoe heet de dioden worden. Ze moeten allemaal even warm worden.

Verder, als je per ongeluk de versterker uitgang naar aarde kort sluit vliegt de zekering er ook wel uit. Met een 2,5A zekering vliegen dan de eindtorren (en vermoedelijk ook wat andere) er uit....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er netjes uit :D .Wel na en tijdje de gelijkrichters voelen of er een niet meer warm wordt waar Peter het al over had.
De versterker heeft een stroombegrenzing ingebouwd,dus als alles in elkaar zit zoals het moet zou daar geen narigheid vandaan mogen komen :sure: .
Anne
Arno

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Verder, als je per ongeluk de versterker uitgang naar aarde kort sluit vliegt de zekering er ook wel uit. Met een 2,5A zekering vliegen dan de eindtorren (en vermoedelijk ook wat andere) er uit....
Bedoel je als ik de + en - van de luidspreker uitgang kortsluit?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
De versterker heeft een stroombegrenzing ingebouwd,dus als alles in elkaar zit zoals het moet zou daar geen narigheid vandaan mogen komen :sure: .
Anne
Jawel maar er zit nu een veel kleinere trafo in dan waar die versterker voor bedoeld is. Bovendien is de zekeringwaarde die op de trafo staat de nominale RMS waarde met een ohmse belasting. Met een gelijkrichter er achter kan die RMS waarde makkelijk het dubbele worden als je de versterker flink uitstuurt. 500 mA is een mooie waarde en als die er dan nog uit vliegt met hard spelen, wel dan maar niet zo hard spelen. Doel was ten slotte een meetversterker en geen PA versterker.
Bedoel je als ik de + en - van de luidspreker uitgang kortsluit?
Ja. Oppassen dus, zoiets kan makkelijk gebeuren met een testopstelling en je kroko's gebruikt om de speaker aan te sluiten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja dat was wel,eh niet, de bedoeling.Zoals ik al zei,loopt wel los,hoewel de stroombegrenzing pas op 8A begint,dus niet te lang.Tezij je 't koud hebt :lol: .
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Ja dat was wel,eh niet, de bedoeling.Zoals ik al zei,loopt wel los,hoewel de stroombegrenzing pas op 8A begint,dus niet te lang.Tezij je 't koud hebt :lol: .
Anne
Die stroombegrenzing wordt niet eens wakker :lol: Maar dan nog beschermt die alleen de torren in samenwerking met de zekering, die mag dus niet te groot zijn.
Arno

Bericht door Arno »

De diodes van de gelijkrichting zitten nu (staat alweer een tijdje aan) allemaal rond de 28.5 graden, dus dat zal wel goed zijn.
Ik zal van de week eens wat zekeringen van 500mA halen en kijken wat er dan gebeurt.

Bedankt weer :)
Plaats reactie