Basis cursus elektronica ?
Moderator: Beheerdersteam
-
Speakerrrr
dit is hier, vind ik persoonlijk ook best intressant: http://www.on4cp.org/cursus/index.htm mss ook iets voor aan de lijst toe te voegen?
grtn
Geert
grtn
Geert
-
Speakerrrr
die stond toch al in de lijst 
Laatst gewijzigd door Speakerrrr op di 23 dec 2014, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Duck Twacy
Nog een nabrander voor de liefhebbers
http://www.doctronics.co.uk/design.htm
Misschien ook http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 8&Itemid=2 waardig?
http://www.doctronics.co.uk/design.htm
Misschien ook http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 8&Itemid=2 waardig?
[Henkjan schreef:[ouwe|u|mode]heb je daarvoor een tabel nodig[/ouwe|u|mode]
Zo'n lijst is erg handig als je een schema hebt waarin een condensator van 0,047 Ufarad opgegeven word en je hebt in je hand een 4,7 nF en je twijfel of dat de goede is.
(kan het micro symbooltje niet vinden..)
- audiomanics
- Contacteer:
[wijsneus-mode] druk op Alt 230 [\wijsneus-mode]
µµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµ
[twijfel-denk-mode] Of zit je op een laptopje te kloten? [\twijfel-denk-mode]
BTW... twijfel je nog of 0,047µf hetzelfde is als een 4,7nf ?
(als je er tien parallel zet kom je aardig in de richting..)
codes als 105 en 224 zijn in pf's trouwens.. Weet je hoe groot die capaciteiten zijn?
Kees
µµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµµ
[twijfel-denk-mode] Of zit je op een laptopje te kloten? [\twijfel-denk-mode]
BTW... twijfel je nog of 0,047µf hetzelfde is als een 4,7nf ?
(als je er tien parallel zet kom je aardig in de richting..)
codes als 105 en 224 zijn in pf's trouwens.. Weet je hoe groot die capaciteiten zijn?
Kees
- audiomanics
- Contacteer:
- Bart0l0meus
- audiomanics
- Contacteer:
ja ja, toch leuk dat dit topic weer ff boven komt. Maar ja, toen ik dit opende, was ik nog overmoedig en vooral ook onervaren met internet. Zal ik ook wel blijven denk ik. Dus, de gedachte van toen, was dus eigenlijk een verhaal te creéren, in algemeen beschaafd nederlands
, om beginnende elektronica bouwers op weg te helpen. En nee, ik ken nie tege die sites aanwerken als ik het was gaan schrijven en zo. Prima dus, maar er is zo veel engels in onze hobby. Lopen wij Nederlanders dan steeds zover achter de feiten aan? Is er bij ons dan geen vakkennis op audio gebied of zo?
Tuurlijk wel. Alles wat ik ooit wist, heb ik uit nederlandstalige boeken en tijdschriften en dat wat Ray aan draagt, komt me nogal bekend voor en ook elex en elektuur hadden vaste pagina's met uitleg over van alles en nog wat.
Maar hoe krijg je dat als één verhaal bij elkaar.....
Eeeuuhh, hum, ook iets voor de volgende Special?
Tuurlijk wel. Alles wat ik ooit wist, heb ik uit nederlandstalige boeken en tijdschriften en dat wat Ray aan draagt, komt me nogal bekend voor en ook elex en elektuur hadden vaste pagina's met uitleg over van alles en nog wat.
Maar hoe krijg je dat als één verhaal bij elkaar.....
Eeeuuhh, hum, ook iets voor de volgende Special?
Zeg wijsneuzen, nu heb ik toch even jullie hulp nodig. ik wil de juiste waardes weten voor C10 en C13. (midden bovenaan, links van de DIR9001) er staat nu 472 voor C13 en 683 voor C10.
Ik weet wel dat het derde cijfer een vermenigvuldegings factor is maar het hoe en wat ontgaat mij even.
Ik weet wel dat het derde cijfer een vermenigvuldegings factor is maar het hoe en wat ontgaat mij even.
- Bijlagen
-
- DIR9001 TDA1543 DAC.PDF
- (43 KiB) 91 keer gedownload
- audiomanics
- Contacteer:
Staat, denk ik 10 cm, naar boven:ray5150 schreef:Zeg wijsneuzen, nu heb ik toch even jullie hulp nodig. ik wil de juiste waardes weten voor C10 en C13. (midden bovenaan, links van de DIR9001) er staat nu 472 voor C13 en 683 voor C10.
472 is 47 met 2 nullen.. dus 4700pf ofwel 4,7nf of 4n7 (moderne spelling)
683 is 68 met 3 nullen dus 68000pf ofwel 68nf ofwel 0,068µf of µ068
Kees
Even vervelend doen!:lol::lol::lol:
De eenheid van een condensator is toch Farad?
Dus 472 is dus (voor de beginner) 4700 Farad.
Waarom pico,nano of micro als uitgangs punt?
Dit is dus, waarom sommige dingen zo logisch/onlogisch zijn.
Overigens vind ik die tabel ook best handig, natuurlijk kan ik het ook zelf wel omrekenen, maar toch is dit sneller en de kans dat je fout maakt, doordat je even een kronkel in je denkwijze hebt, kleiner.
De eenheid van een condensator is toch Farad?
Dus 472 is dus (voor de beginner) 4700 Farad.
Waarom pico,nano of micro als uitgangs punt?
Overigens vind ik die tabel ook best handig, natuurlijk kan ik het ook zelf wel omrekenen, maar toch is dit sneller en de kans dat je fout maakt, doordat je even een kronkel in je denkwijze hebt, kleiner.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Logisch... lijkt me. Op de kleinste condensatoren is vaak geen ruimte om ook nog de eenheid erbij te zetten. De compacte aanduiding met slechts 3 cijfers is nu soms al erg moeilijk af te lezen. En dan heb je het nog niet eens over de 1e (kleine) letter van pF of nF die bij nog kleinere karakters al helemaal onleesbaar zou worden.hardy schreef:Waarom pico,nano of micro als uitgangs punt?