Surround speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bob

Surround speakers

Bericht door Bob »

Mijn lieve vriendin wil voor haar verjaardag graag nieuwe surround speakers. Niet dat haar huidige speakertjes heel slecht klinken maar ze wil graag .... roze speakers...

Dus de situatie is dat we haar surround versterkertje en subwoofer zo houden en enkel de 4 surrounds en center vervangen voor nieuwe.

Ik bouw ze van MDF en laat ze hoogglans roze spuiten. Er komt een frontje voor. Ik heb al een redelijk uitgewerkt idee voor de looks, jullie krijgen nog wel een printscreentje.

Ik wil jullie vragen of jullie ideeen hebben voor de driverkeuze, ik heb wel wat ervaring met speakers bouwen maar weinig met filtering.

Eisen;

- Max 50 euro voor drivers met filter per surround speaker.
- Ik gok dat ze vanaf 150 hz belast worden
- Ze moeten luid kunnen spelen, ze zet het volume meestal vol open om mee te bleren met muziek (dus een goede gevoeligheid, vermogen is beperkt)
- Max ongeveer 15cm breed, 15diep, 20 hoog (= 1,5 a 2 liter intern
- Een lekker frisse klank
- Een goede spreiding

Ik zal te denken aan bijvoorbeeld een Dayton ND16FA-6 tweeter met een simpel midwoofertje.

Alle suggesties zijn welkom! Bouwverslag beloofd ;)

Met vriendelijke groet,

Bob
Bob

Re: Surround speakers

Bericht door Bob »

Ik ben alweer een stukje verder:

Driver:
Tang Band W4-1052SDF

Behuizing:
3 liter GHP behuizing (gesloten met 418uF condensator in serie met driver). 12mm MDF, gebogen zijpanelen uit 3x4mm MDF, bracing van 4mm die tevens staande golven voorkomt, dempingswol.

Buitenafmetingen ongeveer 160x160x220 mm. De 4 surrounds staand en de center liggend

Filter: 4 x 100uF goedkope bipolaire condensatoren + 1 x 18uF Jantzen condensator, parallel aan elkaar, in serie met driver. Evt indien nodig aanpassen.

Afwerking: Hoogglans roze, 2 zwarte strepen verticaal rondom (race-auto-achtig), Afwerking laten doen door spuiter.

Verwacht resultaat: Response: 100hz - 17khz (-3dB) Gevoeligheid 1w/1m: 89 dB Pmax: 40 W Impedantie: 4 Ohm Max SPL: 103dB

Ik ben al aan het zagen en frezen gegaan, plaatjes volgen nog! Opmerkingen/Tips?
k.p.

Bericht door k.p. »

Je zult de bafflestep nog moeten compenseren. Dit gebeurd met een soort gelijk filter als bv de needle heeft, maar dan specifiek voor jou ontwerp.
Bob

Bericht door Bob »

Bedankt voor je reactie! Is dit ook van belang als het gaat om een -niet hifi te noemen- opstelling gaat (aan de muur opgehangen, niet symmetrisch, goedkope surround versterker) icm een -niet hifi- subwoofer? 8-[

Dit omdat ik wel vaker fullrangers filterloos tegenkom..

Of kan ik dan misschien beter eerst bouwen, dan luisteren, dan beslissen of er een BSC in komt?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bafflestep corrigeren moet inderdaad eigenlijk altijd.

Toevallig ben ik deze dagen bezig met een betaalbaar surround set voor een vriend van me.
(We zijn nu bezig met afwerken, fineren, versterker afbouwen).

Dit is met Dayton RS100 en Dayton ND20 tweeter.
Ik moet zeggen dat ik het bijzonder fraai vind klinken!!!
Filters, maten, materialen ed kan ik je ook geven.

Hopelijk denk ik eraan om wat foto's te maken vandaag, dan kun je zien of dat wellicht iets voor je is.
Bob

Bericht door Bob »

Ik krijg helaas de spullen in de komende dagen al binnen, dus er is niet echt meer een weg terug. Wel ben ik geinteresseerd in je ontwerp! Heb je al een topic lopen?

Wat betreft baffle step corrigieren; als ik de theorie goed begrijp en ik de surrounds tegen de muur heb hangen en vrij dicht tegen een muur dan is er minder correctie nodig, toch? Is hier op voorhand iets over te zeggen?
Bob

Bericht door Bob »

Zoals beloofd een plaatje (Kleur wijkt een beetje af)
Bijlagen
Looks
Looks
Bracing en reflectiebreking
Bracing en reflectiebreking
Bracing
Bracing
k.p.

Bericht door k.p. »

Misschien kun je een brede, hoge en ondiepe kast maken. Dan heb je minder tot geen bsc nodig. Mijn inziens is dit sowieso het mooist voor een surround dicht bij de wand.

Feestelijk kastje;). Je zult aardig vaardig moeten zijn om dit netjes in elkaar te zetten.
Bob

Bericht door Bob »

Is de driver 18 cm van de muur oke? Het kastje is in het ontwerp namelijk 16 cm diep (en ik had al het een en ander gezaagd en gebogen (zijpanelen)

Feestelijk is een mooie omschrijving ja O:)

Ik ben wel aardig vaardig met hout over het algemeen gezien, en heel vaardig met plamuren en schuren, dus dat komt wel goed haha.

Dit weekend komen bouw pics!
k.p.

Bericht door k.p. »

Als je al zoveel voorbereidingen hebt getroffen kun je misschien beter die weg volgen. Zonder een filter kun je echter niet verwachten dat het lekker gaat klinken.
Bob

Bericht door Bob »

Okee, in ieder geval tot zover bedankt voor je advies. Ik heb ze dit weekend in elkaar gelijmd, vanavond nog even de bovenfrees erlangs en dan naar de spuiter. Ik zal vanavond of morgen nog even wat fotootjes van de bouw plaatsen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”