Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door Easygoingmartin »

als eerste zelfbouw project heb ik gekozen voor het duitse Tënore project.
het is super simpel, super goedkope midden speakers voor redelijke kwaliteit.
nu hou ik wel van lage tonen( nee ben geen sjonnie) voor muziek/films e/d.
na een tijdje zoeken kwam ik op de visaton W300-8 ohm (of de "s").
heb hem ingevoerd in het simulatieprogramma WINISD.
als ik hem als 4th order bandpass bouw, heb ik weleenswaar een grote kast nodig maar dat is geen probleem. de resultaten staan in de bijlagen.

Blauw: de W300-8 Ohm

Geel: de W300s-8 Ohm

nu is de vraag, heeft iemand ervaring met deze units?
en is het noodzakelijk deze te filteren, als ik 2 versterkers heb? 1 voor de middentonen, en 1 voor deze?
zoja, weet iemand ongeveer zo wat voor een filter,en misschien een schema?

bij voorbaat dank,

martin frunt
Bijlagen
Blauw: de W300-8 Ohm<br /><br />Geel: de W300s-8 Ohm
Blauw: de W300-8 Ohm

Geel: de W300s-8 Ohm
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door bartsegers »

Dit is de 10-öre ?

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-5793-1.html

wat betreft je laag, je gaat dus een aparte sub maken gewoon, met eigen filter en versterker.
Ik zou die breedbander zeker filteren in het laag, want daar schieten ze tekort.

Visaton heeft voor conrad ook een aantal goedkope laagunits gemaakt. wellicht zit er eentje voor je tussen.

bijvoorbeeld de WHC30X

zie dit topic voor de specs:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13391

ECHTER, in jouw simulatie zie ik dat je een DIKKE 300 liter kast simuleert.
Ben je dit daadwerkelijk van plan, want dat is echt zeer groot.
Als je toch bereid bent om dergelijk formaat kast te nemen, is er wellicht wat anders mogelijk!
(andere driver, ander type kast)

In een 150 liter TL, kan die WHC30X speaker een serieus sublaag neerzetten.
zie bijlage. (en met 9mm xmax, kan hij lekker veel lucht verzetten)
Dit ontwerpje van de TL kan overigens nog beter wellicht, dit is 5 minuten simuleren!
Bijlagen
whc30x tl.JPG
Laatst gewijzigd door bartsegers op do 17 mei 2012, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door Easygoingmartin »

bedankt voor jke reactie,

klopt, dat is de tenöre.

en ik ben inderdaad bereid een kast van 300 liter te maken, ik heb hiervoor ruimte genoeg.
ik kan de visaton kopen voor 44,95, dus de prijs voor de losse unit is het probleem ook niet.

de WHC30X ken ik zo neit en ka ik niet kiezen in mijn lijstje in WINISD, maar ik zal ze straks even handmatig invoeren.

ook heeft u verteld over evt. een andere unit en kast bij 300 liter. waarom als ik vragen mag?
deze unit is niet duur, en heeft bij een 4th order bandpass rond de 300 liter nodig, voor optimaal(volgens de sim dan).
of wat zou u dan adviseren kwa kast e/d?

bij voorbaat dank,

martin frunt
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door bartsegers »

Hoi Martin,

Zie mijn bijgewerkte post.
De drivers van Conrad (die serie althans) staan in het softwareprogramma BOXSIM.

In mijn ogen een stuk betere software dan winIsd, uitgebreider.

De w300s heeft een linieare excursie van 5,5mm.
De w300 nog minder schat ik.
Die WHC30X speaker van 26€, die kan een 9mm slag maken, en dat is echt netjes!
(maw, kan bijna 2x zoveel lucht zonder vervorming verplaatsen)

Ben je bekend met een transmissielijn kast?
De simulatie die ik je liet zien, is gemaakt met het programma Hornresp. Hiermee kun je hoorns, en varianten mee simuleren.

Met een eenvoudige transmissielijn speaker van 150 liter kom je al ver onder de 300 liter kast met de w300/s.
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door Easygoingmartin »

hoi bart,

ik moet zeggen dat ik best onder de indruk van van de whc30x.
de simulatie ziet er ook wel aardig uit. ik zal eens gaan kijken naar die simulatie programma's.

ik ben niet bekend met transmissielijn kasten, nee

over de lineaire excursie,

dat is inderdaad wel een punt.
ik zal ze eens gaan vergelijken.

EDIT: ik heb hem nog even gesimuleerd in een vented kast.
dan komt hij wel op een 528 liter kast uit, maar ziet hij er wel erg goed uit.

:
Bijlagen
vented versie  528L
vented versie 528L
Laatst gewijzigd door Easygoingmartin op do 17 mei 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door bartsegers »

voor die 26€ zijn ze inderdaad heel netjes!

zeker als je ook nog eens een grote kast wilt/kunt bouwen.
(alhoewel 300 liter echt niet nodig is hoor)

een voorbeeldje van een transmission line speaker:
Afbeelding
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door Easygoingmartin »

oow op die manier!
dat ken ik inderdaad, alleen niet bij naam haha.
dat kan eventueel ook nog ja.

ik heb trouwens niet genoeg informatie om de Whc30x handmatig in winisd te voeren, dus ik ga nu kijken naar de andere simulatoren.

btw check update vorige post
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door bartsegers »

alle TSP zijn beschikbaar.
(maar echt een lekkere basreflex is er niet mee te maken, onder de 200 ltr.)
Dan ziet de TL er veel beter uit. met beduidend meer diepgang
Bijlagen
whc30x br.JPG
Easygoingmartin
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 16:43

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door Easygoingmartin »

waar staat de afkorting TSP voor eigenlijk? :oops:

zoals ik al zij vind ik een kast van 300l+ niet erg, want ik kan hem dan juist beter kwijt, als bureau blad ondersteuner oid.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Visaton w300 (s) 8 Ohm voor Tënore.

Bericht door bartsegers »

Ow.... zeg dat dan :)

Een 300 liter TL-sub zal waarschijnlijk bizar sublaag kunnen weergeven.... :shock:

Maar, die bandpass kast van 300 liter, kijk eens wat daar de excursion is van de woofer.
Als die w300 maar 4mm excursion heeft, dan bestaat de kans dat dit bij bijvoorbeeld 20 watt al bereikt wordt.
(en dan heb je een MEGA kast waar nog naar verhouding niet veel uitkomt)

Ik zou dus even aangeven of die 300 liter een must is.

(waar doe je dan je benen trouwens.... onder je bureau?)
Plaats reactie