Alpair 5 schade
Moderator: Beheerdersteam
Alpair 5 schade
Wat denken jullie, overbelasting of kindervingertjes? Ik vrees het eerste gezien de symmetrische vervorming.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Alpair 5 schade
Lijkt mij een geval van overschrijding maximale mechanische uitslag. De dempring kan in zo'n geval knikken voor de laatste milimeters uitslag. De conus vervormt daarbij en omdat het metaal is lijkt me dit dus overbelasting.
Heel jammer maar ik zie de kwetsbaarheid van Alpair regelmatig als probleem voorbij komen hier. Ik vind het echt jammer dat dit een nadeel van deze drivers is, ze zijn te kwetsbaar om fullrange zonder voorzichtigheid te gebruiken.
Een Visaton AL170 heb ik dat ook 2 keer zien doen, met blijvende schade. Echter, dat was voor een 2-weg ook wel gevolg van draaien op oorlogssterkte met 2x Bryston 7B sst powereindbakken.
Balen!
Heel jammer maar ik zie de kwetsbaarheid van Alpair regelmatig als probleem voorbij komen hier. Ik vind het echt jammer dat dit een nadeel van deze drivers is, ze zijn te kwetsbaar om fullrange zonder voorzichtigheid te gebruiken.
Een Visaton AL170 heb ik dat ook 2 keer zien doen, met blijvende schade. Echter, dat was voor een 2-weg ook wel gevolg van draaien op oorlogssterkte met 2x Bryston 7B sst powereindbakken.
Balen!
Ai, ziet er inderdaad uit als mechanische overbelasting. Gelukkig breekt het membraan niet zoals bij die van Thiel&P en zijn ze ook niet zo duur
Desalniettemin is het balen... dit soort drivers komen het beste tot hun recht in een FAST waarbij ze tevens beschermd zijn tegen dit soort mechanische overbelasting.
Maar wat Wouter al aangeeft is dat dit al bij meerdere Alpair drivers gebeurd is, misschien dat Alpair(Mark) toch iets aan die ophanging kan doen zodat dit soort schade achterwege blijft. Progressieve ophanging bijvoorbeeld, maar dit heeft dan weer andere (meestal nadelige) akoestisch gevolgen.
Desalniettemin is het balen... dit soort drivers komen het beste tot hun recht in een FAST waarbij ze tevens beschermd zijn tegen dit soort mechanische overbelasting.
Maar wat Wouter al aangeeft is dat dit al bij meerdere Alpair drivers gebeurd is, misschien dat Alpair(Mark) toch iets aan die ophanging kan doen zodat dit soort schade achterwege blijft. Progressieve ophanging bijvoorbeeld, maar dit heeft dan weer andere (meestal nadelige) akoestisch gevolgen.
wouter schreef:gevolg van draaien op oorlogssterkte met 2x Bryston 7B sst powereindbakken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat was de toepaasing? Full Range?
De Alpair5 is extra kwetsbaar omdat deze nooit bedoeld was om als full range te gebruiken en dus minder geremd is in z'n uitslag; Mark Fenlon was stomverbaasd wat de DIY-ers met z'n drivertjes deden
Ik heb het wel eens eerder gezien (lijkt me tegen de aansluitpunten achterop gekomen te zijn), het is me toen gelukt om met een stukje rubber (ik heb zo'n klein gummetje achterop een potlood gebruikt) door te duwen/wrijven de bulten vrijwel weg te krijgen.
De Alpair5 is extra kwetsbaar omdat deze nooit bedoeld was om als full range te gebruiken en dus minder geremd is in z'n uitslag; Mark Fenlon was stomverbaasd wat de DIY-ers met z'n drivertjes deden
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou, dan vind ik de algemene omschrijving wel bijzonder verwarrend
metThe Alpair 5 is a special driver. It's a single suspension driver with no spider. The design optimizes low range performance.
Features:
Wide excursion (4mm one way).
Dat verklaart wel e.e.a., beetje tegenstrijdig ook. Single suspension systemen zonder spider kunnen eigenlijk helemaal geen grote uitslagen maken, dan worden ze instabiel en gaan ze "waggelen".b_force schreef:The Alpair 5 is a special driver. It's a single suspension driver with no spider. The design optimizes low range performance.
Features:
Wide excursion (4mm one way).
Denk dat de surround daarom extra stijf is gemaakt en het ding snel tegen zijn mechanische grens aan klapt.
Ja klopt, dit is je paasproject van een paar jaar geleden.Henkjan schreef:wat was de toepaasing? Full Range?
Ik zal eens proberen of ik die deukjes eruit kan masseren, die truuk met potloodgum lijkt me wel een goed idee.
Klinkt wel grappig ergens...dinguz schreef:Ja klopt, dit is je paasproject van een paar jaar geleden.Henkjan schreef:wat was de toepaasing? Full Range?
Ik zou de driver wel even uit de kast halen, zodat je ook nog wat tegendruk kan geven met iets.dinguz schreef:Ik zal eens proberen of ik die deukjes eruit kan masseren, die truuk met potloodgum lijkt me wel een goed idee.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Bij een gekreukte AL200 deed ik dat met mijn vingertoppen, zodat ik exact voelde wat het materiaal deed en waar ik het ondersteunde. Althans, dat deed ik nadat bleek hoe ongelooflijk snel een extra knik onstond.Arno schreef:Ik zou de driver wel even uit de kast halen, zodat je ook nog wat tegendruk kan geven met iets.
Belangrijk is dat de geboden tegendruk niet afkomstig is van de ophanging, ook niet deels, want dan bestaat de kans dat het aluminium plots knikt. Daar gaat geen buiging aan vooraf waaraan je het kan voelen aankomen. Door met het zachte vlak van een vingertop (oppassen met de nagel!) een verspreide tegendruk te bieden, lukte het me boven verwachting om de 8" konus vrij te krijgen van zowel glooiingen als van scherpe knikken.
Overigens gebruikte ik de ronding van een lepel, die ik merendeels over het oppervlak "rolde". Dit liet géén sporen na. Bij een scherp putje echter was wrijven noodzakelijk, wat helaas een lichte afwijking in de glans teweegbracht. Een volgende keer dus een papiertje ertussen wat wordt stilgehouden t.o.v. de conus.
Ze hebben toch ook een soort geleiding om de poolkern? Vergelijkbaar met de Jordans.Pjotr schreef:.... Single suspension systemen zonder spider kunnen eigenlijk helemaal geen grote uitslagen maken, dan worden ze instabiel en gaan ze "waggelen".