Dat kan, maar is geen vast gegeven.
Ik zelf denk dat de meestgebruikte reden is dat twee (kleinere) gestapelde trafo's een stuk minder ruimte innemen dan een (grote) transformator.
Wat de voeding van Dré betreft, hij heeft een trafo van 800VA.
Volgens het voedings recept op dat blauwe plaatje is er 300VA per kanaal benodigd. (ik kan daar uit mijn hoofd verder geen uitspraken over doen)
Daarvan uitgaande, zou er dus 200 VA reseve overblijven, die niet nodig is, want bij klasse A loopt er altijd dezelfde (hoge) stroom.
Hetgeen dus ook de reden is dat ik het niet nodig vind een tweede trafo te gebruiken.
De enige reden zou kunnen zijn, de opzet van een dual-mono voeding. echter, zou Dré dan ook CLC filtering willen toepassen, dan zou hij behalve een extra trafo, ook nog 4 extra elko's nodig hebben, en in totaal 8 dubbeldiode's.
Is het niet zo dat een 800VA trafo die continu met 600VA wordt belast, erg snel zal slijten of erg warm kan worden?
Hoe kom je daar nu bij ? dat is maar 3/4 van zijn maximale vermogen.
Het zou dan niet best zijn als er 700 of 750 VA word afgenomen, laat staan 800.
Ik ben gisteren aan het proefdraaien geweest. ik heb dus in totaal 1 KVA (1000 VA) vermogen
Na een halfuur draaien met één kanaal eens aan de trafo gevoeld, amper handwarm...
Dat ligt er maar heel erg net aan door wie de trafo is gefabriceerd. Helaas niet iedere fabrikant houdt er robuuste marges op na, met warm worden en het trillen van de windingen als gevolg.
Ik denk dat je wel rustig kunt stellen dat in Nederland dat 4 van de 5 keer een ILP / Amplimo zal zijn.
Hoe de kwaliteit daarvan dat merk zich verhoud tot andere merken kan ik geen uitspraken over doen.
Hmm, ik zou dat niet zo eenvoudig kunnen stellen. Naast Amplimo is er ook nog Velleman, "RKT" en Talema bijvoorbeeld. En dan nog alle "oostblok" op maat gemaakte (absoluut prachtige) merkloze ringkernen. Een Amplimo bevindt zich in vergelijking met deze merken in het bovenste segment.
Overigens staat er op Amplimo trafo's: Made in U.K.
Zou dus maar oppassen, met die Britten weet je het nooit. Is het voor de thee af dan is het meestal wel ok maar komt het na de thee af kan het ook niet best zijn...
Zou dus maar oppassen, met die Britten weet je het nooit. Is het voor de thee af dan is het meestal wel ok maar komt het na de thee af kan het ook niet best zijn...
Oeh....nu gaat Dré zenuwachig kijken of er ook een productie-tijdstip op zijn trafo staat...