wil een pass labs maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: wil een pass labs maken

Bericht door johan283 »

Xander schreef:
Een 100W Aleph-X stelt inderdaad hoge eisen aan het budget aangezien je een stuk meer (gematchte!) FET's nodig hebt met de noodzakelijke weerstanden om nog maar te zwijgen over het opschalen van de voeding, >800VA x 2 + 2x rectifier + extra caps?. Twee monoblokken is bij dergelijke vermogens toch eigenlijk het mooiste. Het is ook weer zonde om goedkope metaalfilm weerstanden op dergelijke printen te gebruiken dus je gaat als snel naar Vishay/Dale die sowieso al een stuk groter zijn dan standaard 1/4 watters. Mijn Koellichamen zijn alvast niet geschikt voor 100W. ~80W(4/8Ohm) is meen ik wel haalbaar met een acceptabele temperatuurstijging van de sinks (55C/60C). Maar dat is allemaal uit mijn hoofd. Heb de sheet niet bij de hand.

100W *0,2 c/w= 20 graden boven omgevingstemp ==> 23+20=43-50 graden is toch mooi met jouw koellichamen :?:
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Xander »

johan283 schreef:
Xander schreef:
Een 100W Aleph-X stelt inderdaad hoge eisen aan het budget aangezien je een stuk meer (gematchte!) FET's nodig hebt met de noodzakelijke weerstanden om nog maar te zwijgen over het opschalen van de voeding, >800VA x 2 + 2x rectifier + extra caps?. Twee monoblokken is bij dergelijke vermogens toch eigenlijk het mooiste. Het is ook weer zonde om goedkope metaalfilm weerstanden op dergelijke printen te gebruiken dus je gaat als snel naar Vishay/Dale die sowieso al een stuk groter zijn dan standaard 1/4 watters. Mijn Koellichamen zijn alvast niet geschikt voor 100W. ~80W(4/8Ohm) is meen ik wel haalbaar met een acceptabele temperatuurstijging van de sinks (55C/60C). Maar dat is allemaal uit mijn hoofd. Heb de sheet niet bij de hand.

100W *0,2 c/w= 20 graden boven omgevingstemp ==> 23+20=43-50 graden is toch mooi met jouw koellichamen :?:
Voor 100W ->uitgangsvermogen<- is de dissipatie van twee kanalen ~600W (again, uit mijn hoofd).
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: wil een pass labs maken

Bericht door johan283 »

Xander schreef:
johan283 schreef:
Xander schreef:
Een 100W Aleph-X stelt inderdaad hoge eisen aan het budget aangezien je een stuk meer (gematchte!) FET's nodig hebt met de noodzakelijke weerstanden om nog maar te zwijgen over het opschalen van de voeding, >800VA x 2 + 2x rectifier + extra caps?. Twee monoblokken is bij dergelijke vermogens toch eigenlijk het mooiste. Het is ook weer zonde om goedkope metaalfilm weerstanden op dergelijke printen te gebruiken dus je gaat als snel naar Vishay/Dale die sowieso al een stuk groter zijn dan standaard 1/4 watters. Mijn Koellichamen zijn alvast niet geschikt voor 100W. ~80W(4/8Ohm) is meen ik wel haalbaar met een acceptabele temperatuurstijging van de sinks (55C/60C). Maar dat is allemaal uit mijn hoofd. Heb de sheet niet bij de hand.

100W *0,2 c/w= 20 graden boven omgevingstemp ==> 23+20=43-50 graden is toch mooi met jouw koellichamen :?:
Voor 100W ->uitgangsvermogen<- is de dissipatie van twee kanalen ~600W (again, uit mijn hoofd).
Oh ja dat klopt max rendement van klasse A is 50% en meestal zelf lager.
Dacht bij een single ended zelfs max <25%
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Xander »

Inderdaad, bij een Aleph kan je eigenlijk nergens op besparen. Goede voeding en koellichamen zijn erg belangrijk. Dat verklaart ook meteen de verkoopprijs van een commerciële Pass Labs. Nelson Pass heeft zelf opgemerkt "Bias the hell out of it".
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

De gewone pass laps aleph-x hoe veel wat ie die juist? Dus de normale bestuking van de print
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Okki »

Grey's Original Version that runs on +/-15v rails at 4.5A bias, uses 4 fets per channel, produces about 40w into both 8 and 4 ohm speakers (at 50% AC Current Gain), dissipates 34w per mosfet, or 135w per channel. Each Q is biased by 0.5v/0.22ohms or 2.27A (I=V/R, ohm's law), or about 34w. This brings the total bias current per channel to 4.55A, total dissipation would be 15V x 2 sides of the circuit x 4.55A = 136.5w. If you bump the AC Current Gain to 66%, it will boost the power output for 4 ohm speakers to about 72w without increasing the heat dissipation, but this will degrade sound quality to some extent. Heat sinking for this amp needs to be about 0.15c/w or more per mono. The transformer needed for this level of power output is a minimum of 300VA with dual 13v secondaries per channel.
Dus bij 15V en 4.5A ongeveer 40W in 8 en 4 ohm
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Normale bestukking is 4 FET's als ik het printje van barry bekijk.
De bias is ongeveer 1.5A per leg. Dus 3A total bias. Bij 20V geeft dit ongeveer 36W@8 en 18W@4
Je kan dit perfect zelf berekenen met de AXE 1-2 spread sheet gepost in een van de voorgaande berichten.

Je kan het vermogen dus eigenlijk zelf wat bepalen dmv de bias current en psu spanning.
Enkel moet je het gedisspeerde vermogen van uw FET's in het oog houden.
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Heeft iemand eigenlijk in de input van Aleph een Condensator geplaatst voor eventuele DC offset van de bron tegen te houden ?
Of is dit niet nodig ?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: wil een pass labs maken

Bericht door SuperR »

Als ik naar die sheets kijk zie ik dat ik met +-20Vdc rails met genoeg bias 81 Watt naar 8 ohm kan sturen. Dat lijkt me stug. Wie kan mij of de maker van de sheet uit de droom helpen?

Als ik hardop denk;
+/-20Vdc op fets => +/-18V bruikbaar => 12.7 Vac RMS beschikbaar => 1.6 Ampere I_RMS bij 8 ohm => 20 Watt bij 8 ohm
(maximale piekstroom bij ohmse belasting 2.5 Ampere)

Wat hij doet is het volgende;
( 20Vdc + 20Vdc -4Vdc (spanningsverlies))^2 / 2 /8

En dat noemt hij dan Power 8 ohm (RMS)......
Het is zo'n grote "fout" dat ik haast ga denken dat ik zelf een of ander klasse a principe over het hoofd zie.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Rudy »

De aleph x en varianten zijn gebrugde versterkers, je moet dus niet ten op zichte van de mas denken.
De maximale spanning over de luidspreker is totale voedingsspaning + en - opgeteld, en daarvan aftrekkende de verliezen over je fets.

Dus in dit geval ( 20-2 ) + ( 20-2 )) / 1.42 => Vrms ~25V
P = U²/R => 78W bij 8e

Nuja, dat gaat er wel vanuit dat je bias stroom wel voldoende is uiteraard.

mvg Rudy
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: wil een pass labs maken

Bericht door SuperR »

Ahh vandaar. Ik snapte al niet dat de fets een veelvoud van 4 moesten zijn :).
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Klein vraagje nog. Waar kan je in goeds naam die koelplaaten kopen? :-)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mr Tube »

Bij Deltour BV in Amsterdam, daar heb ik ze ook vandaan.
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Modushop.biz kan je heatsinks als "spare part" kopen.
Maar ik ben van plan om ineens 2 behuizingen te kopen(met eventueel spare heatsinks). Dan heb ik ineens een mooie behuizing.
En de prijs van de heatsinks valt super mee. 30€ voor 300x210x40mm is niet zo duur.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

Hier duiken ook wel eens leuke koopjes op :
http://kopen.marktplaats.nl/hobby-en-vr ... c1398.html
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Modushop heeft ind mooie behuizingen. Voor een redelijke prijs vind ik. Dank voor de tip.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Henkjan »

delesh schreef:
Modushop heeft ind mooie behuizingen. Voor een redelijke prijs vind ik. Dank voor de tip.
die spullen zijn ook in .nl te koop bij http://www.eltim.eu (scheelt een bak verzendkosten)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

Wat is dat eigenlijk dat iedereen ineens een Pass Labs wil gaan bouwen ?
Wat is er mis met een Hiraga, Krell, JLH of Mark Levinson ? die zie je veel minder... :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wil een pass labs maken

Bericht door dre »

schapen ray! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

Schapen ? zoals in elkaar nablaaten ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wil een pass labs maken

Bericht door dre »

yep,we volgen je! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Ah!buis »

Om het wat vrolijker te zeggen,samen bouwen,ja gezellig :D .
Anne
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Waarom... Mmm ik was beginnen zoeken en dit was zo wat ik het meest tegen kwam. En er kwamen veel goede komentaren over. Maar als dit goed lukt zullen er ook zeker nog wel dingen maken later van tijd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: wil een pass labs maken

Bericht door dre »

ze klinken heel erg fraai,alleen worden ze echt bloedheet..........
en ze lusten wel wat...... :mrgreen:
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Xander »

Barry2001 schreef:
Heb nog printen liggen, PB maar als je interesse hebt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t#p1573537
Mijn handen jeuken weer door deze prachtige printen. Ik heb vrijwel alles liggen om een nette Aleph-X80 in elkaar te zetten. Hmmm ...
Plaats reactie