Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

markbakk schreef:
Ah ja, tussen 2 magneten wel. Ik hoop te kunnen volstaan met een stukje ijzer in het frontje.
magneet + ijzertje is ook wel de "normale oplossing" denk ik :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

:hide: ik ben toch ook een oen van jewelste......in het ontwerp mooi rekening gehouden dat de bracing en de br poorten elkaar niet in de weg zitten......zit ik dus na het avondeten de laatste restjes bracing aan te brengen en bedenk ik mij al doende dat het anders handiger kan. Dus ga ik afwijken van het plan. De bracing zit er snel in en ik blij want ik vond het maar een saai klusje, werk waar je later niks van ziet (en ook niet hoort als het goed is). Enfin, nog even wat andere dingen gedaan en later op de avond gaan douchen. Terwijl ik mij sta af te drogen realiseer ik mij de fout.....ik heb die bracing zo gelijmd dat het dus wel in de weg zit van de br poort...grrrrr....helaas zit de lijm al te vast om het los te breken. Morgen dus even de zaag hanteren en herstellen. Kortom Uitermate Teleurstellend.

Even geen foto........:rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hannesie »

Ik voel mij nu toch niet zo alleen. gelukkig zijn er meer. :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo, de reparatie viel mee, met de deltaschuurder waar je ook een spatel-achtige zaag op kunt zetten was een en ander netjes snel ongedaan gemaakt. Vervolgens de bracing opnieuw geplaatst zoals in eerste instantie ontworpen.

Er was nog wat tijd over en dat heb ik gebruikt om de eerste duvels te plaatsen voor het klankbord.
ls2-dag8.jpg
De komende twee dagen echter geen vorderingen :-( ik ben donderdag en vrijdag op reis voor het werk.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door reddoortranscendence »

Welk lijkje ga je begraven? :P

Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Apart model!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

Wel de gaten van de duvels goed plamuren, anders ga je deze zien na het verven/spuiten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Die gaten zijn niet door en door.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo, na vanmorgen wat andere dingen gedaan te hebben rondom huis en huishouden vanmiddag een paar uurtjes gewerkt. Eerst alle duvels geplaatst in beide kasten en de binnenste plaat MDF van het klankbord. Vervolgens met de frees de iets grotere plank naar de kastmaat getrimd op beide kasten.
ls2-dag9-1.jpg
Vervolgens ook de 2de plaat van het klankbord op maat gemaakt, hiervoor met duvels eerst 'register' punten gemaakt tussen beide platen.
ls2-dag9-2.jpg
Daarna net als met de eerste plank de frees gehanteerd om de overstekende rand weg te frezen.

Laatste wapenfeit voor vandaag zijn de gaten in de binnenste planken van het klankbord, een simpel recht toe recht aan gat waar straks de woofer zit.
ls2-dag9-3.jpg
Genoeg MDF stof in mijn neus om het potje met GUPA weer aan te vullen :shock:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

En de boer freesde voort.
ls2-dag10.jpg
2x woofer in het voorste paneel van het klankbord. Het was maar goed dat ik niet op de tekening vertrouwd heb om de freesdiepte te bepalen, daar staat 7mm nl maar 8mm is beter: rond de bevestigingsgaten zit nog een verdikking van 1mm. Iets dat ik ook wel min of meer toevallig zag eigenlijk.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Dat ziet er allemaal zeer netjes uit.
'k Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Dat frezen van cirkels blijft een kwestie van check en double-check. Je kunt het met de schuifmaat naukeurig instellen maar je weet nooit hoe maatvast het blijft als de frees eenmaal aan het tollen is. Ik probeer eerst altijd even op een restje hout of de diameter en diepte goed is/blijft.

Vanavond de montage punten voor de woofers maken (gaten boren en de slagmoeren intrekken) en dan komt de montage/constructie van de mid en tweet in zicht. Over hoe ik dat uiteindelijk ga doen zit ik nog te dubben. Zeker de 10F heeft wat extra aandacht nodig gezien hoe die driver geconstrueerd is.

Hiervoor moet ik ook nog even wachten op de nieuwe cirkelgeleider, met de geleider die ik nu heb kan ik niet zo'n kleine diameters mee frezen. 'N schets van de nieuwe (schaamteloze kopie van Lautsprechershop/Anton's) is gisteren de deur uitgegaan voor een kostenindicatie.
Cirkelgeleider Boven.jpg
Cirkelgeleider Onder.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door wouter »

Mooie kentekenplaat trouwens, zo krijg je nooit een bon thuis als je gefiltst bent :rofl:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

...geen bon van de flitspaal maar wel van oom agent persoonlijk :) iedere keer als ik ze tegenkom :-)

Zo, zat gisteren even de kassa bonnetjes na te te vlooien wat het tot nu toe kost en denkelijk nog gaat kosten.

Speakers units, br poorten, zwarte schroeven voor montage: 880,--
MDF inclusief 'n kleine 2 werkplaatsuurtjes voor het specifieke/nauwkeurige zaagwerk : 150,--
Schroeven, lijm, duvels : 20,--
Magneten : 30,--

Grotere uitgaven nog te doen: hout voor de zijwanden/steunen, filter componenten (passief), aansluitmateriaal. Schat alles bij elkaar nog zeker een kleine 300 a 350 euro. Dan blijf ik aardig in lijn met het idee/wens om rond de 800 per speaker uit te geven

Zit alleen nog te dubben over hoe ik het filter ga aanpakken, ik heb geen voorraad aan spoelen e.d. met simulatie kom je een heel eind maar laatste feinschliff op het gehoor blijft nodig en dan moet je eigenlijk een voorraadje hebben. Maar ik heb niet zo veel trek om heel veel in te kopen dus zit ik aan het volgende te denken:

Ik gebruik de AS2.100 en sluit op de 'subwoofer' uitgang nog een losse versterker aan die ik heb. Met de volume knop match ik de gain van de versterker met de versterkers van de AS2.100 (True RMS volt meter op 1Khz o.i.d.). Vervolgens filter en meet ik tot ik tevreden ben met de klank uit de speakers.

Volgende stap is dat ik het electrisch filter gedrag van de AS2.100 overzet naar passieve componenten door in bv het visaton ontwerp programma (of ltspice) e.e.a. te simuleren en ook rekening houdende met de eigenschappen van de drivers (Le,R) en de uitwerking daarvan weer op de filtercomponenten.

Dan zou ik toch aardig in de buurt moeten komen. Of zie ik iets essentieels over het hoofd?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Vinculum »

Dat, of een (tijdelijke) minidsp er tussen hangen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door John P »

hsmeets schreef:
Zit alleen nog te dubben over hoe ik het filter ga aanpakken, ik heb geen voorraad aan spoelen e.d. met simulatie kom je een heel eind maar laatste feinschliff op het gehoor blijft nodig en dan moet je eigenlijk een voorraadje hebben. Maar ik heb niet zo veel trek om heel veel in te kopen dus zit ik aan het volgende te denken:....
Huib, je kunt bij mij wel mijn setje testonderdelen lenen. Het zijn de gangbare waardes condensatoren en weerstanden in tweevoud en een serie kleine spoelen. De grotere waarde spoelen kun je met een zelfgebouwde variabele spoel redelijk benaderen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
Dat, of een (tijdelijke) minidsp er tussen hangen.
Ja, minidsp, maar ik heb geen 3 stereo eindtrappen. Maar is wel te overwegen als project, minidsp en 3 of 4 niet te dure chipamp's (LM4780?) als filter ontwerp tool. Misschien een mooi projectje voor komende winter.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

John P schreef:
hsmeets schreef:
Zit alleen nog te dubben over hoe ik het filter ga aanpakken, ik heb geen voorraad aan spoelen e.d. met simulatie kom je een heel eind maar laatste feinschliff op het gehoor blijft nodig en dan moet je eigenlijk een voorraadje hebben. Maar ik heb niet zo veel trek om heel veel in te kopen dus zit ik aan het volgende te denken:....
Huib, je kunt bij mij wel mijn setje testonderdelen lenen. Het zijn de gangbare waardes condensatoren en weerstanden in tweevoud en een serie kleine spoelen. De grotere waarde spoelen kun je met een zelfgebouwde variabele spoel redelijk benaderen.
John, bedankt voor het aanbod :-) ik hou het in gedachten, ik ga dan eerst even actief aan de slag (pun not intended). :-)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door k.p. »

Je kunt het ook eerst filteren zoals het ongeveer moet worden en dan met een minidsp oid de puntjes op de i zetten. Dit kun je dan weer passief doorvoeren. Je zult dan wel wat teveel componenten hebben, maar ook weer niet een bak vol.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Behuizing voor de middentoner gemaakt. Bij gebrek aan nog meer lijmklemmen even de betonnen pompoem uit de tuin geleend.
l2-dag11.jpg
Met de frees de voorkant van de middenkast opengemaakt. Het voorste klankbord is in drie delen gezaagd. het middelste dat over de midkast valt wordt straks met boutjes vastgezet zodat ik er later nog altijd aan/in kan. Het monteren van de 10F vraagt nog wat freeskunst dus op deze manier kan ik bij een misser de schade beperkt houden.
ls2-dag11-2.jpg
De mid kast is iets over gedimensioneerd. Die maak ik nog iets kleiner voor de 10F. Mocht de 10F niet zo lekker spelen en ik zou toch nog voor een 12 of 15cm middentoner kiezen later dan is deze kast altijd nog voldoende groot en door het los te maken deel van het klankbord is een vervanging ook nog te doen.

Voor het resterende freeswerk aan tweeter en middentoner moet ik nu wachten op de nieuwe cirkel geleider. Dat zal nog wel 1,5 a 2 weken gaan duren. Maar er zijn genoeg andere dingen waarmee ik verder kan. Om te beginnen een doorvoer voor 4 aders in de midkast. Koperen boutjes met soldeer lipjes dan maar?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Als de metingen een indicatie zijn dan lijkt me die 10F een prima speaker. Ik zou me daar niet te ongerust over maken.
Een iets te grote mid-kamer is volgens mij enkel een probleem als je er echt veel power op gaat zetten en wat te laag gaat filteren naar de woofer toe.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Beide (power en laag) zal niet zo'n probleem zijn. Bedoeling is vanaf 300 a 350hz de 10F mee te laten spelen. Als ik het goed begrepen heb zal de 10F in deze situatie ook eerder thermisch dan mechanisch tegen zijn grenzen aanlopen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door John P »

Was je weer bezig met de luidsprekers? citaat van L1 (lokale omroep):De politie is op zoek naar een persoon die zaterdagavond in Echt geprobeerd heeft een electriciteitskabel door te zagen en daarbij vermoedelijk gewond is geraakt. :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nee :) het was niet ondergetekende. Wij hebben er trouwens ook niks van gemerkt dat de stroom even weg was hier in het dorp.

Zaterdag niks gedaan maar wel vanmiddag even wat stof gemaakt met het infrezen van de middentoner. Na even opmeten bleek dat ik dat nog net aankon met de huidige cirkelgeleider.

Aan de voorkant gewoon klassiek ingefreesd en aan de achterkant heb ik met een ruime radius veel materiaal weggehaald om de speaker ademruimte te geven. Daar waar de boutjes doorheen moeten is het MDF nu nog maar net 3mm dik. Gezien het materiaal hier zo dun is bevestig ik de driver met gewone moertjes en niet met slagmoeren en schroef dan het hele paneel wederom vast tegen het binnenste paneel van het klankbord.

Na het opruimen van het stof:
ls2-dag12.jpg
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door reddoortranscendence »

Netjes hoor! Leuk om te volgen :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Dat vind ik ook.
Dit worden echt leuke speakers. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”