Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door johan283 »

ray5150 schreef:
Ik ben ook al bezig geweest met het formeren van de blauwe elko's.
Regelbare voeding met 40 VDC erop via een 4 Watt weerstand van ongeveer 3Knogwat. hij laad op met een stroom van rond de 10 mA.
Wat me opviel is dat na een uurtje de voeding begon te sinken, in plaats van stroom te leveren, dat was ook ongeveer 10 mA.
Hoe kan dat zo ?
Wat is je meetopstelling? die weerstand in serie? Dan moet daar dus 30 Volt overstaan en als die sinked -30 volt?

BTW moet dat nog wel formeren?
Dacht dat meer iets was van oude elko's (dit type elko)
Die op boorzuur zijn gebaseerd?
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door johan283 »

ray5150 schreef:
Ik heb ook geen zolder...wel een schuur. :mrgreen:

En het tweede blok is afgemonteerd, en nieuwe koppelstukjes gemaakt voor tussen de gelijkrichters.
IMG_0896.JPG
IMG_0900.JPG
Dit wat je met recht een mannelijke versterker noemt :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

johan283 schreef:
ray5150 schreef:
Ik ben ook al bezig geweest met het formeren van de blauwe elko's.
Regelbare voeding met 40 VDC erop via een 4 Watt weerstand van ongeveer 3Knogwat. hij laad op met een stroom van rond de 10 mA.
Wat me opviel is dat na een uurtje de voeding begon te sinken, in plaats van stroom te leveren, dat was ook ongeveer 10 mA.
Hoe kan dat zo ?
Wat is je meetopstelling? die weerstand in serie? Dan moet daar dus 30 Volt overstaan en als die sinked -30 volt?

BTW moet dat nog wel formeren?
Dacht dat meer iets was van oude elko's (dit type elko)
Die op boorzuur zijn gebaseerd?
Het werd aangeraden door Peter de Jong en Paul van Lingen : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1584175
Gezien het feit dat ik vermoed dat ze al een paar jaar niet gebruikt waren leek mij dit niet onverstandig om te doen. beter dan dat ze in een keer 35 VDC bij een Ampere of 5 voor hun kiezen krijgen... :mrgreen:

Meetopstelling ? nou, eh, ze hangen gewoon aan mijn zelfgebouwde labvoeding. Met eerder genoemde weerstand in serie in de plus.
In de voeding zitten digitale stroommeters. na een uur werd de stroom steeds lager, en op zeker monent verscheen er een "-" in beeld en ging de stroom weer oplopen. daaruit trok ik conclusie dat de voeding stond te sinken.
(= stroom opnemen ipv leveren.)
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door johan283 »

ray5150 schreef:
ray5150 schreef:

Wat is je meetopstelling? die weerstand in serie? Dan moet daar dus 30 Volt overstaan en als die sinked -30 volt?

BTW moet dat nog wel formeren?
Dacht dat meer iets was van oude elko's (dit type elko)
Die op boorzuur zijn gebaseerd?
Het werd aangeraden door Peter de Jong en Paul van Lingen : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1584175
Gezien het feit dat ik vermoed dat ze al een paar jaar niet gebruikt waren leek mij dit niet onverstandig om te doen. beter dan dat ze in een keer 35 VDC bij een Ampere of 5 voor hun kiezen krijgen... :mrgreen:

Meetopstelling ? nou, eh, ze hangen gewoon aan mijn zelfgebouwde labvoeding. Met eerder genoemde weerstand in serie in de plus.
In de voeding zitten digitale stroommeters. na een uur werd de stroom steeds lager, en op zeker monent verscheen er een "-" in beeld en ging de stroom weer oplopen. daaruit trok ik conclusie dat de voeding stond te sinken.
(= stroom opnemen ipv leveren.)
Kan het ook niet verklaren, anders dan dat op een bepaald moment de elco's " vol" zijn De stroom die in het circuit loopt is dan 10 mA bij het opladen.
Als de lekstroom (>10mA) is dan lopen ze leeg :?

Hoe groot is de stroom die er dan loopt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Mocht u een van de komende dagen vreemde verschijnselen meemaken...
images.jpg
images.jpg (5.93 KiB) 679 keer bekeken

Dan is er vast iets misgegaan met proefdraaien...
IMG_0902 (Medium).JPG
:mrgreen: :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door dre »

ik mis de wekker in het geheel! :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ja,pas maar op,ik mis ook iets :o ,nee niets persoonlijk :^o
De besturing en daarmee de heeeel belangrijke LS-bescherming :shock: .
Als de zekering in de +voeding springt ,niet gevaarlijk :sure: maar als de -voeding wegvalt wordt de LS met ruim 2A naar de + getrokken :cry: .
Rookt de LS :?: nee,alleen als 't ie zich niet goed voelt :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Mocht u een van de komende dagen vreemde verschijnselen meemaken...
images.jpg

Dan is er vast iets misgegaan met proefdraaien...
IMG_0902 (Medium).JPG
:mrgreen: :mrgreen: :rofl:
Vraag je toch of je even of je bij het Prins Maurits Laboratorium mag oefenen? Daar zijn ze wel wat gewend. Is bij jou om de hoek :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Ja,pas maar op,ik mis ook iets :o ,nee niets persoonlijk :^o
De besturing en daarmee de heeeel belangrijke LS-bescherming :shock: .
Als de zekering in de +voeding springt ,niet gevaarlijk :sure: maar als de -voeding wegvalt wordt de LS met ruim 2A naar de + getrokken :cry: .
Geen paniek, Anne. deze proefopstelling is om de volgende zaken te controleren.

- werkt de softstart ? (specifieker, of de weerstanden het houden)
- werken de versterker blokken ? (mischien zit er wel kortsluiting in, ofzo.) eerst de een, dan de ander, en vervolgens allebei onder spanning.
- daarna spanningen en stromen meten, en eventueel de rimpel op de voeding, daarna de DC-offsett op de uitgang meten.

Zie je een luidspreker ? nee, ik ook niet. de protektie zit nog in de layout-fase. zal van de week wel een printscreen maken.
Als bij het testen alles goed gaat zal ik er als laatste eens een toonfiets op zetten en een test speakertje. (sloopding uit een auto.)

@Pjotr, je bedoelt daar achter de Waalsdorpervlakte ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
@Pjotr, je bedoelt daar achter de Waalsdorpervlakte ?
Nee, aan de Lange Kleiweg in Rijswijk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik ben een blij mensch... O:) O:)
Lekker warme voeten en een dc-offsett van 4 mV.
Dat lijkt me toch allezins redelijk ?

Straks het tweede blok testen.... :-#
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Okki »

Gefeliciteerd :!: :!: :!: 4mV is zeer netjes en zo'n Pass Labs kacheltje kan je met dit weer goed gebruiken :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Da's mooi,da's heel mooi ,wel jammer van het gemiste vuurwerk :lol:
De sch erachter heb ik altijd nogal bedenkelijk gevonden,als je het dan over de menschheid heb zit er een reukje aan :shock: .
Eigenlijk wel benieuwd naar de spanningen over de weerstanden in serie met de mosfets.Niet alleen om te weten hoeveel stroom er uiteindelijk loopt,maar ook hoe het zit met de stroomverdeling over de verschillende eindtorren.
Is me nog iets opgevallen.Bij de AlephX,eigenlijk een dubbele 5 in brug,is die rare condensator van 47n helemaal verdwenen :? .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Hmmm, toch iets niet pluis.
het tweede blok aangesloten en opgestart.
Na een halve minuut begon er rook uit een van de mosfet's te komen... :shock:
Hij voelde ook aardig heet aan. dus gauw uitgeschakeld.
Eerst maar eens onderzoeken hoe dit zo kan gebeuren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Zal wel geen witte rook geweest zijn :twisted: ,toch bijna vuurwerk :D
Maar alle gekheid enz. zou een van de 1ohm weerstanden kortgesloten zijn? Dan moet die ene fet daaraan zo ongeveer de stroom voor alle drie leveren.
Vandaar dat ik al vroeg naar de spanningen over de 1ohm weerstanden,moet niet te ver uit elkaar liggen.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Niet eens ontploft? Wat een flut fets zeg :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Vreemde zaak, ik heb de betreffende fet vervangen. Weer onder spanning gezet.
Nu begint er een andere fet te koken....aan de andere kant van de print...
Deze ook vervangen. weer testen. weer op dezelfde plek een "kookfet"
Even logisch denken,

- De lay-out moet goed zijn, anders had het eerste blok het zelfde probleem gehad.
- Soldeerwerk is goed, nergens vreemde dingen te zien, geen haarscheuren, of kruipsporen.
- Ik zou ergens een weerstand kunnen hebben verwisseld ? lijkt me onwaarschijnlijk.
- Dit blok is uitgevoerd met de "tweedehands" fet's. het eerste met nieuwe.

Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat dat de oorzaak is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Beter eerst de fet's sorteren op (ong.)zelfde poortspanning voor bijv. 1A.De drie naast elkaar moeten liefst niet te veel verschillen.Onder en boven mogen wel meer afwiijken.
Meet de spanning over de 1ohm weerstanden om een idee van de stroomverdeling te krijgen.Aan,vlug één meten,uit.Om beurten om niet te heet te worden.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik volg het effe niet meer zo... :cry:

Nu heb ik alle IRFP240 vervangen door nagelnieuwe exemplaren.
Gelijk ook twee nieuwe BC550 erin geplakt. voor de zekerheid, zeg maar.
Het probleem is er nog steeds...Q1 (linksonder in de layout, middenboven in het schema.) word te snel, te heet, ten opzichte van de andere. (ja, dat is natuurlijk als de print op het koelblok gemonteerd is.)
Na een seconde of 15 zit hij al over de 40 graden, waar de rest nog niet lauw is.

Ik heb de spanning over de blauwe vermogensweerstanden gemeten ten opzichte van de massa. voor Q7, Q9, en Q11 kom ik uit op -37 Volt.
Bij Q1, Q8 en Q10 meet ik ongeveer 0.6 Volt. is moelijk te meten, want het fluctueerd nogal.

De weerstanden zelf meten keurig 1 Ohm, die zijn in orde.
R20,26 en 30 meten 220 Ohm, R254 meet 1 kOhm. klopt ook.
Iets moet er niet goed zijn rondom Q1, maar wat ?
Wie heeft de gouden tip ?
schema.png
layout.png
Xander
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 04 feb 2009, 23:36

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Xander »

Maakt de FET/montage sluiting met het koelblok? Met andere woorden, is hij elektrisch geïsoleerd?

In ieder geval even een lamp in je netsnoer zetten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Xander schreef:
Maakt de FET/montage sluiting met het koelblok? Met andere woorden, is hij elektrisch geïsoleerd?
Nee, ook dat heb ik nagemeten met de multimeter, en dat is niet het geval.
Er zitten mica plaatjes tussen met witte warmtegeleidingspasta.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door SuperR »

Jumper vergeten?
Te hoge feedback gain?
Ets foutjes (verbroken sporen of juist verbonden sporen)?
Voeding die voor dat kanaal niet lekker is?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door mischa72 »

De instelling van het trapje ervoor? R13, R14 of R15 misschien?

Je zou verwachten dat alle trappen dan een probleem zouden moeten hebben, maar goed.

Een heel blonde vraag: zijn het ook allemaal dezelfde torren? Heb deze fout zelf al eens gemaakt (vroeger).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door scanspeakman »

ray5150 schreef:
Er zitten mica plaatjes tussen met witte warmtegeleidingspasta.
Hmmmmm......als die torren zo loeiheet worden is het misschien verstandig naar iets anders te kijken. In mijn ExtremA heb ik om die reden Silpad van Bergquist gebruikt.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Het is wel typisch dat steeds Q1 erg heet wordt. Iedere tor staat wel zo'n 25W continue te verkachelen en dan is de thermische weerstand van de isolators kritisch. Zou nog eens de spanning over de R19, R25 en R28 meten en dan direct over de weerstanden. Die mag niet meer dan 0,1V verschillen. En dan ook nog eens kijken naar de montage. Het is ook erg belangrijk dat het koelprofiel zelf erg vlak is bij gebruik van mica plaatjes.

Dat Berquist spul is erg goed, maar ook daar zijn verschillende kwaliteiten w.b.t. thermische weerstand met bijbehorend prijskaartje. Het K-6 materiaal is b.v. 2x zo goed als het standaard 400 materiaal. Dit is b.v. een aardige kandidaat http://nl.farnell.com/bergquist/k6-104/ ... /dp/681090 Heeft nog wel een thermische weerstand van 0,82 gr.C/W voor een TO3-P/TO247

Zelf zou ik over de transistoren nog iets van 20 mm breed alu strip mee schroeven voor een betere krachtverdeling.
Plaats reactie