2 versterkers 1 paar luidsprekers
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
2 versterkers 1 paar luidsprekers
Hoi Allemaal.
Ik heb al even rond gezocht op het forum maar kon niest vinden helaas. Hoewel ik denk dat het een probleem is waar meer mensen mee zitten.
Ik wil namelijk met 1 paar luidsprekers kunnen schakelen tussen 2 versterkers. Dit op een manier waarbij er natuurlijk zo min mogelijk signaalvervuiling optreed.
Een tweede voorwaarde is dat op het moment dat de Versterker A aangeloten staat, versterker B automatisch naar een Dummy speaker schakelt, en andersom. Zodat het geen probleem is als de versterker aanstaat terwijl de speakerkeuze nog op de andere versterker staat.
Ik had daar dit relais voor gevonden, maar dat is alleen een maakcontact. Nu heb ik zitten puzzelen op een schema, en ik kom op erg veel relais uit!! En dus een dure schakeling!
Het schema spreekt voor zich denk ik... het is voor 1 luidspreker getekend...
Het euvel is dus dat er 4 wisselschakelaars in zitten per luidspreker. Dat zijn dus 8 wisselschakelaars in totaal.
Maar voor een wisselschakelaar te maken heb ik dus 2 relais nodig. Opzich zou ik voor de relais naar de dummyspeaker gewoon standaart kunnen pakken, maar dan kom ik nog op 8 stuks speakerrelais á 7 euro t stuk...
Heeft iemand een goede andere oplossing? Of weet iemand over wisselrelais zijn voor speciaal voor speakers?
Groetjes Bart
Ik heb al even rond gezocht op het forum maar kon niest vinden helaas. Hoewel ik denk dat het een probleem is waar meer mensen mee zitten.
Ik wil namelijk met 1 paar luidsprekers kunnen schakelen tussen 2 versterkers. Dit op een manier waarbij er natuurlijk zo min mogelijk signaalvervuiling optreed.
Een tweede voorwaarde is dat op het moment dat de Versterker A aangeloten staat, versterker B automatisch naar een Dummy speaker schakelt, en andersom. Zodat het geen probleem is als de versterker aanstaat terwijl de speakerkeuze nog op de andere versterker staat.
Ik had daar dit relais voor gevonden, maar dat is alleen een maakcontact. Nu heb ik zitten puzzelen op een schema, en ik kom op erg veel relais uit!! En dus een dure schakeling!
Het schema spreekt voor zich denk ik... het is voor 1 luidspreker getekend...
Het euvel is dus dat er 4 wisselschakelaars in zitten per luidspreker. Dat zijn dus 8 wisselschakelaars in totaal.
Maar voor een wisselschakelaar te maken heb ik dus 2 relais nodig. Opzich zou ik voor de relais naar de dummyspeaker gewoon standaart kunnen pakken, maar dan kom ik nog op 8 stuks speakerrelais á 7 euro t stuk...
Heeft iemand een goede andere oplossing? Of weet iemand over wisselrelais zijn voor speciaal voor speakers?
Groetjes Bart
- Bijlagen
-
- schakeling
- naamloos.JPG (8.35 KiB) 1328 keer bekeken
Re: 2 versterkers 1 paar luidsprekers
Keuze zat: http://hi-fi.twenga.nl/luidspreker-scha ... 016&page=1
Gewoon even zoeken op luidspreker switch/schakelaar.
Gewoon even zoeken op luidspreker switch/schakelaar.
Ja die heb ik gevonden. Nadeel van die dingen vind ik dus dat je geen dummyload kunt schakelen, en het is eigenlijk om te switchen tussen speakers ipv versterker... Ik weet niet hoe goed die schakelcomponenten zijn die daarin gebruikt worden.
Ik wil wel een high-end oplossing... voor zover dat mogelijk is natuurlijk!
Het euvel is dat moeder de vrouw de ballen verstand heeft audio en dat die de radio wil blijven gebruiken, daarnaast zit 1 van de 2 versterkers gekoppeld aan de dvdspeler en dient als surroundversterker... Draden omwisselen elke keer is dus geen optie...
Ik wil wel een high-end oplossing... voor zover dat mogelijk is natuurlijk!
Het euvel is dat moeder de vrouw de ballen verstand heeft audio en dat die de radio wil blijven gebruiken, daarnaast zit 1 van de 2 versterkers gekoppeld aan de dvdspeler en dient als surroundversterker... Draden omwisselen elke keer is dus geen optie...
Is het voor een buizenversterker ? een torrenbak heeft geen dummyload nodig. 
Ja het is om te schakelen tussen een buizenbak en een torrenbak.
Ik dacht ook dat een tor geen dummyload nodig had...
Maar ging twijfelen....
Ik dacht ook dat een tor geen dummyload nodig had...
Zo dan maar
Twee omschakelaars/relais geeft 4 stuks.
Anne
Twee omschakelaars/relais geeft 4 stuks.
Anne
Dan zit ik toch nog op 8? Voor elk contact dat ik schakel dat naar een de LS gaat wil ik een goed relais.
Dat zijn er dan toch 8? 4 uitgangen per versterker. 2 versterkers...
Of mis ik ergens een gedachtegang van jullie?
Dat zijn er dan toch 8? 4 uitgangen per versterker. 2 versterkers...
Of mis ik ergens een gedachtegang van jullie?
Eigenlijk dacht ik eerder aan deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3393
Er moeten twee gelijk geschakeld,spoelen in serie kunnen zo aan 230V~.
Klaar met 4 relais en een omschakelaar.
Anne
Er moeten twee gelijk geschakeld,spoelen in serie kunnen zo aan 230V~.
Klaar met 4 relais en een omschakelaar.
Anne
Is die geschikt voor het schakelen van luidsprekers? Natuurlijk is elke schekelaar dat, want het is niets meer dan een spanning en een stroompje, maar het lijkt me dat die luidsprekerrelais er niet voor niets zijn...