Voorversterkertje brommmmmmmt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mischa72
Contacteer:

Voorversterkertje brommmmmmmt

Bericht door mischa72 »

Hallo allemaal,

Ik heb voor iemand een voorversterkertje in elkaar gesleuteld dat ik hier al een hele tijd heb liggen. ECHTER: als ik deze aansluit op mijn UcD´s krijg ik een hele vette Brommmmmm.

De voorversterker is een goedkoop dingetje rondom de TDA1524 (daarom doet het ook geen pijn om hem weg te doen) en zou goed moeten zijn. De voedingsspanning is 13,8Vdc met een rimpel van ca 6mV. Aan de uitgang heb ik een ac-spanning staan van ca 4mV. De voeding is niet echt audiofiel van opzet, maar volgen mij is dit ding niet echt kritisch.

Het is trouwens een kitje van Conrad dat ik in een grijs verleden in een vlaag van verstandsverbijstering besteld heb.

Tips iemand?

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Aardlus? of een niet goed gestabiliseerde voeding?
Dat zijn vooralsnog de meest voor de hand liggende mogelijkheden.

Bromt hij ook op een andere versterker?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nope, het moet uit de nieuwbouw komen.

Kan een voorversterker ook brommen als er nog geen bron aan hangt? Ik denk hierbij aan een nog niet helemaal aangesloten platenspeler.

Overigens heeft de TDA1524 een asymmetrische voeding en condensatoren aan de uitgangen.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Kan een voorversterker ook brommen als er nog geen bron aan hangt? Ik denk hierbij aan een nog niet helemaal aangesloten platenspeler.
Ja, dat kan. heb ik ook wel eens gehad, even kortsluiten, eventueel met een 75 ohm weerstand moet dan verbetering brengen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dan probeer ik dat morgenvroeg eens, nu liggen de kids in bed en het is nogal een heftige brom via een UcD180 :D .

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

zet dan even een potmeter of een spanningsdeler van 2 weerstanden tussen de voorversterker en de UCD180. zo voorkom je dat het huis gaat meetrillen. :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb net mijn soldeerspullen opgeruimd. Morgen een nieuwe kans.

Bedankt voor de tip alvast.

Groeten,
Mischa
Àadjo

Bericht door Àadjo »

Is de voorversterker gevoed met een geaard netsnoer?
Dan verbinding van die randaarde naar behuizing weghalen. Dat wil wel helpen..(ik spreek uit recente ervaring)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

De voorversterker is nog niet meer dan een printje met een paar aansluitingen, dus nog geen behuizing. Die bouwt de toekomstige eigenaar er zelf omheen.

Het was overigens de bedoeling een buffer te bouwen tussen een mediaplayer en een setje MFB-speakers. Misschien kan ik daarvoor beter gewoon een 5x buffer of zo bouwen op een stukje gaatjesprint.

Groeten,
Mischa
markje

Bericht door markje »

Ik zou beginnen met een ongeaard netsnoer en een kortgesloten ingang.

Groeten Mark
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Eventueel de ingang afsluiten met een weerstandje van 47k ofzo. Je voorkomt hiermee dat je een open-line brom oppikt.
Ik ken het schema van dat kitje niet, dus misschien zit die er al. In de datasheet van die TDA staat hij er niet.
Als de brom sterker wordt als je met je vingers in de buurt van de ingang of het IC zelf komt is een open-line brom het meest waarschijnlijke.. Check ook even of je niet per ongeluk, toch, een soldering vergeten bent..

Kees
Plaats reactie