Vifa Vivace 87 meten
Moderator: Beheerdersteam
Vifa Vivace 87 meten
Ik heb rond 1990 mij Vivace Set gebouwd en altijd tot volle tevredenheid gebruikt. Ik ben nog lang niet zat van deze set, maar de laatste tijd merk ik een bepaalde "verstoring" waar ik niet de vinger op kan leggen. Ik heb al een toongenerator aangesloten, maar daar komt het euvel niet naar boven.
In bepaalde toon gebieden heb ik het gevoel dat er een soort resonantie hoorbaar is, echter kan ik het niet reproduceren. Ik heb het gevoel dat er bij bepaalde spraak een kraakje/resonantie optreedt, echter de toongenerator laat in dit frequentie gebied niets vreemds horen. Een toongenerator produceert echter maar een specifieke toon/frequentie, terwijl muziek/spraak vaak uit meerdere tonen/frequenties bestaat met al of niet resonanties hierin.
Ik heb inmiddels de Tweeters vervangen, maar daar ligt het probleem niet. Ook heb ik alle filter componenten (condensatoren/weerstanden) vervangen (long shot) maar ook nu geen oplossing.
Het frustrerende is dat ik het (meen) af en toe te horen, maar dus niet kan reproduceren. Herkent iemand dit en/of weet een oplossing hoe dit opgelost/gemeten kan worden.
In bepaalde toon gebieden heb ik het gevoel dat er een soort resonantie hoorbaar is, echter kan ik het niet reproduceren. Ik heb het gevoel dat er bij bepaalde spraak een kraakje/resonantie optreedt, echter de toongenerator laat in dit frequentie gebied niets vreemds horen. Een toongenerator produceert echter maar een specifieke toon/frequentie, terwijl muziek/spraak vaak uit meerdere tonen/frequenties bestaat met al of niet resonanties hierin.
Ik heb inmiddels de Tweeters vervangen, maar daar ligt het probleem niet. Ook heb ik alle filter componenten (condensatoren/weerstanden) vervangen (long shot) maar ook nu geen oplossing.
Het frustrerende is dat ik het (meen) af en toe te horen, maar dus niet kan reproduceren. Herkent iemand dit en/of weet een oplossing hoe dit opgelost/gemeten kan worden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vifa Vivace 87 meten
welkom!
beginnen met een "standaard" meting, frequentie plot en impedantie, daar zou je al wat moeten kunne zien
beginnen met een "standaard" meting, frequentie plot en impedantie, daar zou je al wat moeten kunne zien
Re: Vifa Vivace 87 meten
De eerste vraag die in mij opkomt is: Hoor je het in beide speakers of maar aan een kant
Bij een kraakje ga je vrij snel de focus leggen op de hoge tonen, ik heb in een ver verleden een soort van "kraakje/trilling" gehad in een van mijn luidsprekers (die idd op zeer sporadische momenten te horen was) en dit bleek na lang zoeken een half loszittende stofkap van de basluidspreker te zijn die alleen bij bepaalde bastonen van Yello begon te resoneren 
Re: Vifa Vivace 87 meten
Da's best een lastige. Een kraakje kan een aanlopende spreekspoel zijn, of een loshangende wikkeling van de spreekspoel. Dat zou dan m.i. bij de basluidspreker moeten zijn. Eerste experiment: draai de 25WP250's eens een halve slag en kijk meteen of er geen aansluitdraden los in de kast hangen die tegen iets aantrillen.mcgyver schreef:In bepaalde toon gebieden heb ik het gevoel dat er een soort resonantie hoorbaar is, echter kan ik het niet reproduceren. Ik heb het gevoel dat er bij bepaalde spraak een kraakje/resonantie optreedt
Verder zal de ferrofluid van de hoogunits inmiddels wel wat minder zijn geworden. En zal daarmee de impedantie van de units en de werking van je filter hebben veranderd. Achter dat soort zaken kom je alleen door te gaan meten. Een optie zou zijn de HT275's te vervangen, ScanSpeak heeft prima vervangers in de Discoveryline.
De middentoner is naar mijn verwachting niet de oorzaak, de DM760 was een vrij probleemloze unit. Tenzij hij mechanisch of elektrisch eens is beschadigd (te ver indrukken van de dome o.i.d.). Vervanging daarvan is ook heel lastig.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Vifa Vivace 87 meten
Lezen!
Ik heb inmiddels de Tweeters vervangen, maar daar ligt het probleem niet
Ik heb inmiddels de Tweeters vervangen, maar daar ligt het probleem niet
Re: Vifa Vivace 87 meten
O ja, je hebt gelijk...pvanlingen schreef:Lezen!
Ik heb inmiddels de Tweeters vervangen, maar daar ligt het probleem niet
Was denk ik te zeer afgeleid door het 'vervangen van weerstanden en condensatoren'
Ik gaf alleen maar aan dat die dingen (behoorlijk) verouderen. Heeft meestal nogal wat effect rond de X-overfrequentie.
Let trouwens niet alleen op de aansluitdraden, maar ook op de litzes die de spreespoel verbinden met de terminals. Als die vlak tegen de conus liggen is dat ook een bron van bijgeluid.
Overigens is het wel vreemd dat je met een toonfiets het fenomeen niet kunt opwekken. Stond wss. gewoon niet hard genoeg. Je moet uiteraard wel een paar Watt erin stoppen en dat is niet echt fijn voor je oren.
Re: Vifa Vivace 87 meten
Vifa polypropyleenconussen uit die tijd zijn vrij 'bekend' om het loslaten van de lijm tussen rolrand en konus.
Voor mij zou dit de eerste verdachte zijn. Dat klonk inderdaad meestal als een hoogfrequent gekraak, en het hoeft maar een klein stukje te zijn dat loslaat om er last van te hebben.(De 17wp200 had er bij mij iig veel last van. Als ik het goed heb is jouw basconus ook van polyprop ? De mid zal denk ik toen nog een dome zijn geweest ?). Voel er maar eens kritisch aan. Is op zich best te lijmen.
In een ander geval; een unit die niet helemaal goed vastgeschroefd zit (of zonder dichtband eronder) kan ook net zo klinken.
Voor mij zou dit de eerste verdachte zijn. Dat klonk inderdaad meestal als een hoogfrequent gekraak, en het hoeft maar een klein stukje te zijn dat loslaat om er last van te hebben.(De 17wp200 had er bij mij iig veel last van. Als ik het goed heb is jouw basconus ook van polyprop ? De mid zal denk ik toen nog een dome zijn geweest ?). Voel er maar eens kritisch aan. Is op zich best te lijmen.
In een ander geval; een unit die niet helemaal goed vastgeschroefd zit (of zonder dichtband eronder) kan ook net zo klinken.
Waarschijnlijk is de toonhoogte van de kraak die je hoort, een harmonische van een veel lagere toon ? (En moet je dus een veel lagere toon een beetje luid afspelen, om die harmonische aan te slaan ?)echter de toongenerator laat in dit frequentie gebied niets vreemds horen
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Vifa Vivace 87 meten
Het blijft soms lastig om de oorzaak te vinden.
Ik heb heel erg lang geleden voor iemand eens een bouw pakket van Tandy in elkaar gezet, en na een
paar dagen kwam die gene voor wie ik het elkaar gezet had bij me terug met de klacht dat bij een wat hoger volume
de speaker verschrikkelijk kraakte.
Na een tijdje zoeken bleek dat de werkspanning van de bipolaire elco's veel te laag was, en ze hadden spoeltjes met
een ferriet kern gebruikt die bij een klein vermogen al volledig in de verzadiging terecht kwamen.
Heel leerzaam was dat.
Paul.
Ik heb heel erg lang geleden voor iemand eens een bouw pakket van Tandy in elkaar gezet, en na een
paar dagen kwam die gene voor wie ik het elkaar gezet had bij me terug met de klacht dat bij een wat hoger volume
de speaker verschrikkelijk kraakte.
Na een tijdje zoeken bleek dat de werkspanning van de bipolaire elco's veel te laag was, en ze hadden spoeltjes met
een ferriet kern gebruikt die bij een klein vermogen al volledig in de verzadiging terecht kwamen.
Heel leerzaam was dat.
Paul.
Re: Vifa Vivace 87 meten
Dank allen voor het meedenken, er zitten wel een aantal zaken bij die ik nog even na kan lopen.
Voor mijn gevoel komt het bij 1 kant vandaan (links) en rechts niet. Ik heb de tip van het omdraaien al toegepast, zowel bij woofer (25W250) als bij mid (DM760), maar heeft niet geholpen. Het vervelende is dat ik het niet kan reproduceren. Het "gevoel" is dat het voorkomt bij spraak, vooral van mannen bij nieuws uitzendingen ed. maar wederom niet te reproduceren. Ik kan de Litze draden van de 25W250 nog wel eens nakijken, iets zegt me dat het bij laag vandaan moet komen.
Ik ben helaas niet in het bezit van uitgebreide meetapparatuur,, dus hier kan ik niet aan refereren.
Ondertussen blijven suggesties welkom
Voor mijn gevoel komt het bij 1 kant vandaan (links) en rechts niet. Ik heb de tip van het omdraaien al toegepast, zowel bij woofer (25W250) als bij mid (DM760), maar heeft niet geholpen. Het vervelende is dat ik het niet kan reproduceren. Het "gevoel" is dat het voorkomt bij spraak, vooral van mannen bij nieuws uitzendingen ed. maar wederom niet te reproduceren. Ik kan de Litze draden van de 25W250 nog wel eens nakijken, iets zegt me dat het bij laag vandaan moet komen.
Ik ben helaas niet in het bezit van uitgebreide meetapparatuur,, dus hier kan ik niet aan refereren.
Ondertussen blijven suggesties welkom
Re: Vifa Vivace 87 meten
Kijk ook naar andere mogelijke oorzaken. Meerammelend huisraad, iets in de audioketen (slechte contacten, HF-storing, lichtnetstoring).
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Vifa Vivace 87 meten
Vooral TL-bakken rammelen overal bij mee!
Staan de speakers vlak op de grond?
Staan de speakers vlak op de grond?
Re: Vifa Vivace 87 meten
De speakers staan vlak op de grond en ik heb geen TL in huiskamer
. Er zijn wel dingen die mee gaan rammelen, maar dan moet ik echt luid gaan. Het "probleem" bij mij ontstaat al op redelijk normaal luister niveau. Het is geen rammel van huisraad, servies oid. Het is een soort kraakje bij een bepaalde toon/geluid, veelal stemmen. Maar ook in muziek is het soms te vernemen. Soms heb ik inderdaad het idee dat er een winding van spreekspoel los is, maar dat moet toch bij door meten met toongenerator ook boven water komen? Ik gebruik ze ook i.c.m. TV en dan is het al merkbaar. Ik heb een Onkyo TX-NR809 receiver en 2x4mm2 er tussen liggen. Voor zover ik kan bepalen geen storende bronnen in de buurt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Vifa Vivace 87 meten
Ik had de zelfde klacht met mijn huidige luidsprekers welke ook dome middentoners gebruikt, het was moeilijk reproduceerbaar en soms had ik twijfels of het er wel was, toch op een gegeven moment ontdekte ik dat het bij bepaalde nummers juist wel goed reproduceerbaar was.
het trad op bij echt een bepaalde frequentie , in mijn geval lag de spreekspoel van de Dome middentoner net heel lechtjes tegen het metaal aan van de magneet, dus kennelijk niet helemaal meer gecentreerd.
ik heb geprobeerd deze opnieuw te centreren maar dat is niet gelukt , kennelijk was de spreekspoeldrager niet geheel rond meer, een afwijking te klein om met het blote oog waar te nemen, waardoor deze dus deels heel licht aanliep, verder was de klank gewoon nog steeds goed als behalve soms dat akelige krasje er tussendoor bij een bepaalde frequentie.
Ik kon het erg goed reproduceren met het begin stuk van het nummer " man in the mirror" van Michael Jackson, waar voordat de beat begint juist de bewuste frequentie welke dit veroorzaakt lang aanhoud zodat het ineens erg goed reproduceerbaar was.
Het was nog beter reproduceerbaar met het nummer " Fix you" van Ronan Parke, toevallig valt viel zijn stemgeluid in de eerste minuut van het nummer juis veelvuldig in de bewuste frequentie zodat de dome kraakte als een wezenloze.
Ik heb de losse dome vervangen en de magneet dus hergebruikt en de klacht is in zijn geheel verdwenen.
Ik weet uiteraard niet of bij jou deze twee nummers ook uitsluitsel zouden kunnen geven, het zijn natuurlijk andere dome units die misschien weer anders reageren , maar je weet maar nooit.
Nu zijn mijn middentoners prima demontabel door het losnemen van drie boutjes, ik weet uiteraard niet of jouw middentoners uberhaupt demontabel zijn, je zou ze onderling kunnen verwisselen zodat je even kunt kijken of het probleem zich ook verplaatst, in dat geval zou je kunnen overwegen om de schuldige unit in zijn geheel te vervangen.
het trad op bij echt een bepaalde frequentie , in mijn geval lag de spreekspoel van de Dome middentoner net heel lechtjes tegen het metaal aan van de magneet, dus kennelijk niet helemaal meer gecentreerd.
ik heb geprobeerd deze opnieuw te centreren maar dat is niet gelukt , kennelijk was de spreekspoeldrager niet geheel rond meer, een afwijking te klein om met het blote oog waar te nemen, waardoor deze dus deels heel licht aanliep, verder was de klank gewoon nog steeds goed als behalve soms dat akelige krasje er tussendoor bij een bepaalde frequentie.
Ik kon het erg goed reproduceren met het begin stuk van het nummer " man in the mirror" van Michael Jackson, waar voordat de beat begint juist de bewuste frequentie welke dit veroorzaakt lang aanhoud zodat het ineens erg goed reproduceerbaar was.
Het was nog beter reproduceerbaar met het nummer " Fix you" van Ronan Parke, toevallig valt viel zijn stemgeluid in de eerste minuut van het nummer juis veelvuldig in de bewuste frequentie zodat de dome kraakte als een wezenloze.
Ik heb de losse dome vervangen en de magneet dus hergebruikt en de klacht is in zijn geheel verdwenen.
Ik weet uiteraard niet of bij jou deze twee nummers ook uitsluitsel zouden kunnen geven, het zijn natuurlijk andere dome units die misschien weer anders reageren , maar je weet maar nooit.
Nu zijn mijn middentoners prima demontabel door het losnemen van drie boutjes, ik weet uiteraard niet of jouw middentoners uberhaupt demontabel zijn, je zou ze onderling kunnen verwisselen zodat je even kunt kijken of het probleem zich ook verplaatst, in dat geval zou je kunnen overwegen om de schuldige unit in zijn geheel te vervangen.
Re: Vifa Vivace 87 meten
Dank je Olaf voor je duidelijke aanvulling. Ik zal proberen of ik het met die nummers ook kan reproduceren.
Helaas kan ik niet meer aan de losse Dome's komen. Ik heb overal nagevraagd, maar ze zijn er niet meer, ook geen reparatie setjes. De vervanger DM75X heeft een heel andere karakterestiek en zou een aanpassing van het filter nodig maken.
Ik heb mijn dome's al eens uitelkaar gehad, vrij eenvoudig te doen. Is er een "manier" om te kunnen bepalen of de spreekspoel ergens tegenaan schuurt, kun je het visueel zien zeg maar?
Alle suggesties blijven welkom.!
Helaas kan ik niet meer aan de losse Dome's komen. Ik heb overal nagevraagd, maar ze zijn er niet meer, ook geen reparatie setjes. De vervanger DM75X heeft een heel andere karakterestiek en zou een aanpassing van het filter nodig maken.
Ik heb mijn dome's al eens uitelkaar gehad, vrij eenvoudig te doen. Is er een "manier" om te kunnen bepalen of de spreekspoel ergens tegenaan schuurt, kun je het visueel zien zeg maar?
Alle suggesties blijven welkom.!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Vifa Vivace 87 meten
Heb je de units al onderling verwisseld tussen de twee luidsprekers? weet je al of het aan een mid unit ligt?
Ik kon het bij mij verder niet echt overtuigend zien, het zou kunnen dat de spreekspoel niet geheel rond meer was maar dat de afwijking dermate klein is geweest dat dit haast niet zichtbaar was, wel was het zo dat er een los wikkelingetje van de spreekspoel over de anderen heen lag, dat zou het licht aanlopen uiteraard ook veroorzaakt kunen hebben, maar echt uitsluitsel heb ik dus niet.
Maar dat het aan deze dome lag dat was me geheel duidelijk, het vervangen er van loste het namelijk op.
Ik denk wel dat het voor jou een eerste stap moet wezen om te bepalen of het inderdaad aan een mid unit ligt, als de klacht maar aan een kant optreed dan zou ik de mid units onderling verwisselen om te zien of de klacht mee verhuist, indien ja dan zou ik ook de tweedehansmarkt in de gaten houden voor een vervangend exemplaar.
Overigens hoeven de twee nummers die ik noemde bij jou niet persee de klacht naar voren te brengen, het zou bij jou zomaar op een hele andere frequentie kunnen optreden.
Ik kon het bij mij verder niet echt overtuigend zien, het zou kunnen dat de spreekspoel niet geheel rond meer was maar dat de afwijking dermate klein is geweest dat dit haast niet zichtbaar was, wel was het zo dat er een los wikkelingetje van de spreekspoel over de anderen heen lag, dat zou het licht aanlopen uiteraard ook veroorzaakt kunen hebben, maar echt uitsluitsel heb ik dus niet.
Maar dat het aan deze dome lag dat was me geheel duidelijk, het vervangen er van loste het namelijk op.
Ik denk wel dat het voor jou een eerste stap moet wezen om te bepalen of het inderdaad aan een mid unit ligt, als de klacht maar aan een kant optreed dan zou ik de mid units onderling verwisselen om te zien of de klacht mee verhuist, indien ja dan zou ik ook de tweedehansmarkt in de gaten houden voor een vervangend exemplaar.
Overigens hoeven de twee nummers die ik noemde bij jou niet persee de klacht naar voren te brengen, het zou bij jou zomaar op een hele andere frequentie kunnen optreden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Vifa Vivace 87 meten
Zijn hier nog nieuwe ontwikkelingen?, ik ben eerlijk gezegd bloody nieuwsgierig.
Re: Vifa Vivace 87 meten
Hallo Vivace addict,
Ik heb de Viva Vivace ook gebouwd en er is nooit meer wat anders gekomen!
Wat ik mij afvraag is of de klachten niet door de versterker worden veroorzaakt? Ik zelf gebruik een evenoude Marantz die wat overgang probleempjes laat horen en geeft juist bij zachte muziek een raar bijgeluid en dit is intermittend, dus ik denk dat ik eens naar ralais moet gaan zoeken met de zelfde voetprint als die door Marantz zijn gebruikt.
Groeten,
ASDned
Ik heb de Viva Vivace ook gebouwd en er is nooit meer wat anders gekomen!
Wat ik mij afvraag is of de klachten niet door de versterker worden veroorzaakt? Ik zelf gebruik een evenoude Marantz die wat overgang probleempjes laat horen en geeft juist bij zachte muziek een raar bijgeluid en dit is intermittend, dus ik denk dat ik eens naar ralais moet gaan zoeken met de zelfde voetprint als die door Marantz zijn gebruikt.
Groeten,
ASDned
Re: Vifa Vivace 87 meten
Ik heb via markplaats een ander set vivace 87 op de kop kunnen tikken. De kasten zien er niet uit, maar de speakers zijn bijna perfect. Set had weinig speel uren. Heb de DM's overgezet en inmiddels draai ik weer een maand of 4-5 zonder problemen, m.a.w. ik kan het vervelende kraakje niet meer ontdekken en ben dus weer een tevreden luisteraar.
Een maand of 2 geleden heb ik ook nog een set vifa basis op de kop kunnen tikken, ook met een dome. Man wat zijn die dingen groot en wat gaan ze laaaaag. Ik wil t.z.t. de kasten op gaan knappen en het filter opnieuw van condensatoren voorzien omdat ze wat "mat" zijn in het midden gebied. Ze zijn niet zo "sprankelend" en " helder" als de vivace. Ook heeft een woofer een spreekspoel die wat aanloopt, maar soms ook weer niet. Je kunt het wel horen/voelen als je de conus met de hand iets ligt indrukt.
Ideeen en suggesties voor de basis zijn welkom
Een maand of 2 geleden heb ik ook nog een set vifa basis op de kop kunnen tikken, ook met een dome. Man wat zijn die dingen groot en wat gaan ze laaaaag. Ik wil t.z.t. de kasten op gaan knappen en het filter opnieuw van condensatoren voorzien omdat ze wat "mat" zijn in het midden gebied. Ze zijn niet zo "sprankelend" en " helder" als de vivace. Ook heeft een woofer een spreekspoel die wat aanloopt, maar soms ook weer niet. Je kunt het wel horen/voelen als je de conus met de hand iets ligt indrukt.
Ideeen en suggesties voor de basis zijn welkom
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Vifa Vivace 87 meten
Beetje inspiratie voor de Vifa basismcgyver schreef:
Een maand of 2 geleden heb ik ook nog een set vifa basis op de kop kunnen tikken, ook met een dome. Man wat zijn die dingen groot en wat gaan ze laaaaag. Ik wil t.z.t. de kasten op gaan knappen en het filter opnieuw van condensatoren voorzien omdat ze wat "mat" zijn in het midden gebied. Ze zijn niet zo "sprankelend" en " helder" als de vivace. Ook heeft een woofer een spreekspoel die wat aanloopt, maar soms ook weer niet. Je kunt het wel horen/voelen als je de conus met de hand iets ligt indrukt.
Ideeen en suggesties voor de basis zijn welkom
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... vifa+basis
Ik zou als ik jou was alleen de kasten ietsje steviger maken.
Re: Vifa Vivace 87 meten
Heb die "overhauling" ook gevolgd/gelezen. Smaak is persoonlijk, maar ik vindt ze niet mooi (sorry voor de bouwer
)
De kasten van mijn "Basis" zijn van 26mm MDF en het is de Basis 95 uitvoering, volgens mij voldoende versteviging aanwezig (krengen zijn niet te tillen
)
De kasten van mijn "Basis" zijn van 26mm MDF en het is de Basis 95 uitvoering, volgens mij voldoende versteviging aanwezig (krengen zijn niet te tillen
Re: Vifa Vivace 87 meten
Ik kan het kraakje, na vervangen dm760 uit andere Vivace, niet meer reproduceren. Vandaar denk ik dat er een slotje op deze post kan. Dank allen voor de positieve bijdrage.
Wel ben ik een nieuwe post begonnen over de Basis 95 welke ik via marktplaats heb gekocht.
Wel ben ik een nieuwe post begonnen over de Basis 95 welke ik via marktplaats heb gekocht.
