bouw scan speak reference met bandpass woofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Re: bouw scan speak reference met bandpass woofer

Bericht door arjank »

minko schreef:
Hallodio

Zie ik in de grafiek alleen de Laag en de mid, of ook het hoog
Ik denk te zien dat de mid op 200 Hz beging af te vallen ( groene lijn, sorry ik ben kleurenblind )
De zwarte lijn is de bandpass welke bij ongeveer 40 Hz afzakt.
Wat is nu de blauwachtige ( berg ) die onder de zwarte lijn loopt ?
Dit is toch niet de bandpass......
Anders vult deze de midwoofer tocht niet aan.

Onderin de grafiek zie ik een lijn met 2 bultjes, wat is dat ?
Minko, goeie vragen!
De grafieken laten in dit geval alleen de response zien tot ongeveer 400hz, dit is het gebeid waar we het eigenlijk de hele tijd over hebben.
Ja, mid begint langzaam vanaf 200hz af te vallen (inderdaad de groene lijn)
Zwarte lijn is de de bandpass + mid samen, deze moet dus mooi verlopen zoals in plaatje "Minko bandpass 14 + 23 liter@53hz met 12dB highpass voor woofer.jpg".
De blauwe "berg" is de curve van de bandpass.

De twee bultjes onderin is het impedantie verloop, iedere horizontale lijn is in dit geval 1 ohm (de schaal verdeling voor de impedantie staat helemaal rechts maar is op de plaatsjes weggevallen, de schaalverdeling voor de geluidsdruk in dB's staat links)
arjank

Bericht door arjank »

arjank schreef:
markbakk schreef:
Kort en wel: een redelijk serieus filter is toch wel nodig. Maar het dempen van de wanden van de reflexkast met pritex helpt ook goed. Even goed zit je nog maar op -30dB, smalbandig, maar toch...

Verder, misschien moet ik dit niet zeggen :hide: , maar Tom's suggestie om een kleine reflexkamer te maken (overigens zat ik ook op 16/11) leidt wel tot hele lange reflexpijpen met dito lage resonanties. Die zijn een stuk moeilijker te bestrijden.
Volgende optie is om het eerst zonder filter te proberen, kijken hoe erg die resonantie te horen is als de rest van de speakers ook spelen (zoals Tom ook al aangaf).
Mocht het nog steeds storend blijven dan kun je ipv een lowpass filter een LCR netwerkje plaatsen die de piek bij 900hz weg haalt. In mijn optiek de elegantste oplossing.
Nog even terugkomend op een LCR netwerkje ipv een lowpass.
Volgende simulatie is met het 12db highpass netwerkje (bult bij 37hz) en een parallel condensator van 25,3uf over de seriespoel van 1,2mh die we al als lowpass in gedachte hadden. Verder zit er nog een RC schakeling parallel op de woofer van 15uf en 8,2ohm.
Voila, perfekt om de poortresonantie mee weg te trekken. Simulatie laat trouwes de elektrische werking zien van de schakeling.
Bijlagen
Minko schakeling weghalen poortresonantie bandpass.jpg
minko

Bericht door minko »

Hallo Arjan,

Nou de file is geladen,
Heb zelf ook lekker zitten spelen.
Gaat al goed trouwens, :rofl:
Je zegt 6 liter gesloten voor de mid en tweeter,
Waarom 6 liter ? Als ik het verminder naar 4 liter zie ik de curve van de mid steiler afvallen en lijkt het gat tussen laag en mid kleiner ?
Als ik nog kleiner ga ( bv 2 L ) krijg ik een bult in het laag, Als ik hoger ga bv 12 L van de woofer nog eerder af.

Er zal best een goede reden zijn voor de 6 L maar ik probeer het te begrijpen en speel dan met de volumes omhoog en omlaag en kijk naar de grafieken.
Ik kijk niet naar evt correcties mbt netwereken en filters omdat ik niet weet hoe en waar ik naar moet kijken in dit programma,
Maar dat leer ik nog wel.

Mark B maakte zich zorgen over de Impedantie. :o
Ik zie dat deze onder de 40 Hz en tussen de 150 en 400 Hz onder de 4 Ohm zakt.
Wat houdt dit in.
U=ixr r wordt laag dus i wordt hoog
P=uxi I is hoog dus p wordt hoog.
Vraagt deze box veel vermogen van de versterker ?
De mijne is :!:
5 x 70 wpc (all channels driven into 8 ohms)
2 x 90 wpc (both channels driven, stereo mode
Zie we hier nog problemen ?
Ik kan dit niet inschatten :sure:

MInko
arjank

Bericht door arjank »

minko schreef:
Mark B maakte zich zorgen over de Impedantie. :o
Ik zie dat deze onder de 40 Hz en tussen de 150 en 400 Hz onder de 4 Ohm zakt.
Inderdaad, dat had ik al aangegeven. Toch zijn dips van 3ohm niets vreemds in speakersland. Als de impedantie 3.2ohm is valt hij nog binnen de 4ohm grens en zal een versterker die 4ohm aan kan geen problemen ondervinden.
De dip onder de 40hz is vanwege de parallelspoel van 27mh, door de serie weerstand 0.5ohm te vergoten zal je al rond de 3.2ohm zitten en is er naar mijn idee niks aan de hand (hoe vaak ga je in de praktijk een sinus van 35hz naar je speaker sturen op flink vermogen?, denk niet al te vaak).
Dat ie tussen de 150 en 400 redelijk laag is komt omdat de speakers elkaar (elektrisch) voor een groot deel overlappen.
Als je ipv de LCR een flinke seriespoel neemt van pakweg 6,8mh (0.5ohm) dan zul je zien dat de impedantie tussen de 150 en 400hz weer stijgt.
arjank

Bericht door arjank »

minko schreef:
5 x 70 wpc (all channels driven into 8 ohms)
2 x 90 wpc (both channels driven, stereo mode
Speel je met alle kanalen?
Ik verwacht in stereo mode (4ohm) geen problemen.
minko

Bericht door minko »

Hallo Forum leden,

Hierbij een update van mijn ScanSpeak project

De tweeter en woofer zoals besproken in een 6L gesloten kastje gemaakt,
Bitumen aan de wanden en straks vullen met 6 gr/l Twaron angel hair erin
Filter komt achter de tweeter aan de bovenwand
Onderdelen voor extra 220 uF zijn besteld
SP6.jpg
Bandpass volume 22 Ltr gesloten, bitumen aan de wanden, Pritex aan de wanden rest vullen met twaron elves hair.
( hoeveel zou hierin moeten ? )
Bas reflex 17 liter, wanden met pritex ( geen bitumen )
Baspoort rond 75 mm uitwendig lengte 15.8 cm
Baspoort ligt vrij van pritex zodat deze niet gedempt wordt.
SP1.jpg
SP4.jpg
SP5.jpg
Filter welke nog gemaakt wordt komt aan zijwand lange zijde ( moet een stukje pritex weg dan )
Woofer ligt schuin ivm de ruimte , woofer ligt op foam in de MDF plaat, met inserts zodat de woofer later evt te verwijderen is.
SP7.jpg
Moet ik de onderzijde van de BR volume ook met pritex aanvullen ?
Had er in het BR opendeel ook Bitumen op de wanden gemoeten?
Zien jullie nog andere verbeter punten ?

Alvast bedankt en mogelijk tot zaterdag
dre

Bericht door dre »

ik zou iets van 8 gram per liter gebruiken.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dat ziet er allemaal al veel belovend uit. Ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijk eindresultaat. Ik heb zelf een stel Scanspeak Reference Plus speakers, maar ben ook zeker nieuwsgierig hoe de luister ervaringen zullen zijn met deze opzet.
markbakk

Bericht door markbakk »

minko schreef:
Moet ik de onderzijde van de BR volume ook met pritex aanvullen ?
Had er in het BR opendeel ook Bitumen op de wanden gemoeten?
Je bent goed bezig. Bitumen hoeft niet per se, je gebruikt een gezonde maat MDF en de panelen zijn vrij klein/worden door de andere panelen goed ondersteund.
In het open deel zou je alle wanden met pritex kunnen bekleden, maar zorg er wel voor dat de baspoort 'vrij' kan ademen.
minko

Bericht door minko »

Bedankt voor alle reacties,

De Baspoort ligt geheel vrij,
Ik heb geprobeert hier foto's van toe te voegen.

MarkB had dit al eens genoemd en de baspoort dempen is iets logisch wat we niet willen.

Minko :rock:
minko

Bericht door minko »

Na een tijdje puzzelen hiebij weer een update,
Tijdens de luisterdag in Breda al de grote 220 uF condensator gemachtigd,
Deze achter het bestaande filter in de kast geplaatst.
langs Dordrecht bij Speakerkids geweest voor onderdelen voor het correctie netwerkje.
Alles op een klein bordje gemonteerd en onder de mid in de kast gemonteerd.

Het mid/Hoog is hier mee gereed.
Deze samen op een terminal aangesloten
Hierdoor komt de bandpass apart op de andere terminal om evt Bi wire aan te kunnen sluiten.

Zondagmiddag de achterzijde in de kast gelijmt,
Het sloten deel van de bandpass is nu niet meer bereikbaar!! :mrgreen:

Maandag avond, alle terminals aangesloten,
Bodem weer gemonteerd,
4 mm MDF op de bovenzijde gelijmd
van de 2e speaker maar even een frisdrankrek gemaakt om veel gewicht te kunnen plaatsen op het 4 mm MDF plaatje.
SS0406a.jpg
Het filter in de kast gemonteerd
Ik zie alleen dat de kleine correctie spoel vrij dicht tegen de magneet van de unit komt, kan dit kwaad ?
ss0406c.jpg
ss0406e.jpg
Speaker voor de eerste keer in de witte grondlak gezet
Voorlopig even met de roller, hierna schuren, plamuren en dan de volgende lagen spuiten.
SS0406b.jpg
Ik denk de speaker te laten meten bij Speakerland voordat ik iets aan de bandpass toevoeg .
Is dit een goed idee ? :roll:
Ik heb begrepen dat je dan een nog beter afgestemd resultaat krijgt.
Meten schijnt maar 25 euro te kosten.
Kan je met een speaker meten of moet je er dan 2 hebben.
Wie kan mij hierin advies geven ? :?:
arjank

Bericht door arjank »

Ziet er goed uit Minko!

Over het meten.
Ik weet niet op welke manier speakerland meet.
Het wordt lastig om een goede meting te maken voor deze speaker als het jouw met name gaat om de laagweergave en de overgang naar de midwoofer. De opening van de bandpass zit een eindje van de midwoofer verwijderd waardoor het maken van een meting, die de overgang van laag--> mid duidelijk laat zien, lastig wordt. De simulatie die ik heb gedaan in boxsim laat waarschijnlijk nog een betrouwbaarder beeld zien dan een niet op deze situatie toegespitste meting.
Je kunt Ruud van speakerland eens vragen hoe hij jouw speaker zou willen gaan meten.

Het voordeel van beide speakers meten is dat je dan ook zeker weet dat je geen fouten in de opbouw van het filter hebt gemaakt. Verder voegt het niets toe.
markbakk

Bericht door markbakk »

Speakerland heeft (als het goed is) nog de beschikking over hun (semi)-anechoïsche meetruimte op de begane grond. In die ruimte kan je vrijwel reflectieloos meten tot zo'n 200Hz, daaronder wordt 't wat minder betrouwbaar (maar nog wel stukken beter dan wat je thuis/binnen meestal kunt).
Wat je wilt weten is de output van de 18W en die van de 21W in het gebied 50-200Hz. De bandpass moet je nog wat verder doormeten om te kijken of je geen poortresonanties hebt. Een en ander kan ook met close-rangemetingen, maar dan kun je niet nauwkeurig het niveau bepalen. Vraag is of dat nodig is.
Ik weet overigens niet of Speakerland zelfbouwers nog laat meten in de meetruimte. Het staat nog wel op de site, maar het moet Ruud maar net passen (die staat doorgaans ook alleen in de zaak).
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Speakerland heeft (als het goed is) nog de beschikking over hun (semi)-anechoïsche meetruimte op de begane grond. In die ruimte kan je vrijwel reflectieloos meten tot zo'n 200Hz,
Daarom heb je er in deze situatie weining aan.
Je kunt hooguit de output met close-micing meten van de bandpass en de midwoofer en kijken of het -6dB punt van beide flanken op zo ongeveer dezelfde frequentie liggen, dat kan ik thuis ook. Dan nog heb je geen goed beeld wat het samen doet. In zo'n geval probeer ik het zo goed als het kan te simuleren en eventueel (als het resultaat niet klinkt zoals gedacht) te meten op de luisterplek (waarbij dus ook de output van de kamer zelf erbij komt) om te kijken of er grote pieken/dalen rond het overname gebied van de bandpass naar midwoofer zitten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
....of Speakerland zelfbouwers nog laat meten in de meetruimte. Het staat nog wel op de site, maar het moet Ruud maar net passen (die staat doorgaans ook alleen in de zaak).
ja hoor, maar idd zoals je aangeeft moet het tijdstip wel uitkomen, op drukke winkel tijden zoals zaterdag of vlak voor een lang weekeind niet
minko

Bericht door minko »

Ik heb vanmiddag speakerland gebeld, Ze vragen 150 euro voor een meting
Vindt ik wel weer een boel euries, dus.......

Gewoon de onderdelen kopen,
de speaker afbouwen en luisteren of het ons bevalt
Ik ga nog even op internet shoppen
zag goede prijzen bijEurope Audio, Kent iemand die? =P~

Minko
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan beter een mailtje sturen aan Rumoh, naast goede prijzen krijg je daar ook goed advies van en hij is ook nog eens forum sponsor (met extra korting voor forum leden).
minko

Bericht door minko »

Oke dat wist ik niet, ik zal het aanvragen.
MInko
markbakk

Bericht door markbakk »

En voor 150 Euro heb je zelf een mooie meetset (alleen nog geen licentie voor ARTA, maar dat doet het ook in de tryout-modus wel).
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
En voor 150 Euro heb je zelf een mooie meetset (alleen nog geen licentie voor ARTA, maar dat doet het ook in de tryout-modus wel).
Zelf gebruik ik een gekalibreerde mic van IBF-akustik (koste iets van 120 euro met pre-amp) en ik gebruik Hobbybox (versie 5.x is als licentie verkrijgbaar voor 49 euro) werkt uitstekend.
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Even een kleine aanvulling op de discussie over het meten bij Speakerland:

Een voorwaarde om tegen schappelijke tarieven te kunnen meten in onze meetkamer geldt alleen voor klanten van Speakerland. De onderdelen moeten dus wel hier zijn aangeschaft.
En dat was niet het geval. En daarom reken ik een hoger tarief.
Iedereen is vrij om zijn spullen daar te kopen waar het hem of haar het beste uitkomt en als je er voor kiest om dat te doen bij een leverancier zonder toegevoegde waarde dan is dat prima. Dan moet je echter zelf de zaken uitzoeken, of advies vragen op fora.

Zelf meten is natuurlijk erg leuk en je hebt inderdaad voor weinig geld iets waarmee je kunt meten. Een meetafspraak bij ons in de dode kamer biedt echter ook gelijk het voordeel dat je kunt profiteren van mijn expertise.

Voorbeeld: het ontwerp de Nescio's van Henkjan is tot stand gekomen tijdens een meetsessie van een halve dag in onze dode kamer. Henkjan had zelf ook al met eigen meetapparatuur thuis geprobeerd om er iets van te maken maar dat was niet erg gelukt.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Speakerland schreef:
Even een kleine aanvulling op de discussie over het meten bij Speakerland:

Een voorwaarde om tegen schappelijke tarieven te kunnen meten in onze meetkamer geldt alleen voor klanten van Speakerland. De onderdelen moeten dus wel hier zijn aangeschaft.
Iedereen is vrij om zijn spullen daar te kopen waar het hem of haar het beste uitkomt en als je er voor kiest om dat te doen bij een leverancier zonder toegevoegde waarde dan is dat prima. Dan moet je echter zelf de zaken uitzoeken, of advies vragen op fora.

Zelf meten is natuurlijk erg leuk en je hebt inderdaad voor weinig geld iets waarmee je kunt meten. Een meetafspraak bij ons in de dode kamer biedt echter ook gelijk het voordeel dat je kunt profiteren van mijn expertise.

Voorbeeld: het ontwerp de Nescio's van Henkjan is tot stand gekomen tijdens een meetsessie van een halve dag in onze dode kamer. Henkjan had zelf ook al met eigen meetapparatuur thuis geprobeerd om er iets van te maken maar dat was niet erg gelukt.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
+1 .

Ik ben het volledig met Ruud eens .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

arjank schreef:
Zelf gebruik ik een gekalibreerde mic van IBF-akustik (koste iets van 120 euro met pre-amp) en ik gebruik Hobbybox (versie 5.x is als licentie verkrijgbaar voor 49 euro) werkt uitstekend.
Zow, dat is in prijs gekelderd. Voor Arta aan de horizon verscheen koste Hobbybox nog een 200 euries.

Overigens HOLMimpulse is gratis: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php Velen zijn daar hier erg tevreden over.
markbakk

Bericht door markbakk »

Speakerland schreef:
Ruud heeft natuurlijk volkomen gelijk. In de discussies over welke unit, condensator of kabel vind ik 150 Euro trouwens een heel nette prijs. Aan de andere kant: er zijn meer zelfbouwzaken waar je kunt luisteren en waar mensen met verstand een behoorlijk betrouwbare meting voor je kunnen maken.
arjank

Bericht door arjank »

Pjotr schreef:
Overigens HOLMimpulse is gratis: http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php Velen zijn daar hier erg tevreden over.
Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit dat progje, zal het een keer testen 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”