15" subwoofer driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

15" subwoofer driver

Bericht door Vleer »

Ik ben opzoek naar een 15" inch subwoofer die laag gaat op een hoog volume (natuurlijk). Ik neig naar een Tempest-X sub, daar heb ik al veel goede dingen over gehoord en zijn niet erg duur.
Ik zou alleen veel liever een aluminium / zilver gecoate driver hebben en daar wil ik best wat meer voor uitgeven. (Iets als de Rythmik Audio DS1500, kan die helaas nergens te koop vinden :( ...)

Heeft iemand een suggestie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

CSS SDX15 :!:
Bijlagen
SDX15.pdf
(265.79 KiB) 184 keer gedownload
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Misschien kijk ik niet goed of ik heb de verkeerde term gebruikt. Ik bedoel dat ik graag een aluminium / zilveren "cone" heb, de CSS SDX15 is zwart zover ik kan zien?
Of is de CSS SDX15 sowieso een betere keus dan de tempest-x ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Tempest is idd een mooi driver, de CSS ook wel.

Andere optie is nog de Dayton RSS390HF-4
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Bedankt voor de suggestie maar het gaat er dus om dat ik een driver zoek met een aluminium cone geen zwarte.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een 15inch alu conus?

Pfoe, ik ken ze niet.

Voor 12 inch zijn er wel. nmlk Peerless en Wavecor, maar 15inch???????
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Mm daar was ik al bang voor. Zo'n wavecor sw310 is zeker niet echt vergelijkbaar met een Tempest-X qua performance onder 100hz of wel? (in een gesloten kast)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

je zou eens kunnen googlen op elemental designs

performance kosten verhouding van de CSS evenaren lijkt me lastig, maar als het uiterlijk belangrijk is....

de Wavecor is ook helemaal niets mis mee, vind hem alleen wat duur voor wat je krijgt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vleer schreef:
Bedankt voor de suggestie maar het gaat er dus om dat ik een driver zoek met een aluminium cone geen zwarte.
:oops: niet goed gelezen, ik dacht dat er stond geen alu.....
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Aluminiumkleurige 15" ALU woofers zijn inderdaad erg schaars (ook ik ken er geen meer). Aurasound had wel een erg goed exemplaar met zwarte conus en aluminiumkleurige dustcap, maar stapte al snel over op volledig zwart. Verder had TC Sounds in het verleden wel een volledig aluminium-kleurige 15" woofer, maar ik geloof dat Michiel en DIY_Freak (van dit forum) 4 jaar terug al moeite hadden om nog een aantal exemplaren uit het buitenland te bemachtigen. Die zal je dus ook 2ehands zelden tegenkomen.

Waarschijnlijk blijft er inderdaad weinig anders over dan 12" óf een zwarte alu conus. Tenzij je naar auto subwoofers gaat kijken, maar of je dat (of dit) nou zou willen...

Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Bij MTX caraudio kun je wel een en ander vinden, verder vind ik ook weinig...

Afbeelding

Afbeelding
Al eens aan Audiopulse gedacht? Als Alu evt niet doorgaat...
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_auto.htm

Afbeelding
GZNW 15 Best.-Nr.: gz-nw15 EUR 649,00
38 cm Tieftöner mit Aluminium-Membran.

* für geschlossene Box mit 29 Liter ab 59/37 Hz (-3dB/-8dB)
* für 119 Liter Box mit 2x HP100 der Länge 30 cm ab 27/23 Hz (-3dB/-8dB)
* oder besser: 119 Liter Box mit Passivmembran ab 27/23 Hz (-3dB/-8dB)





Afbeelding
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

:shock:

Wat lelijk allemaal met merknaam erop, precies wat een Sjonnie zoekt voor in auto maar toch niet in huis :?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

en een AXX15 van Raveland? als je die nog ergens kan bemachtigen heet dat trouwens. In ieder geval zilverkleurige conus. Of wil je persé het materiaal hebben?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En een heel erg lelijke conus :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Tja, ik geloof dat ik dan nog liever een Dayton RSS 390HF en een spuitbus aluminium lak kocht. Dan weet je in elk geval dat je iets goeds hebt met lage vervormingscijfers, en een dun laagje lak zal op zo'n zware conus niet echt desastreus zijn. Maar veel liever kocht ik gewoon een zilverkleurige 12" woofer, zoals een Peerless XXLS-308ALU.
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Bedankt voor alle suggesties! Zo'n merkje er op is nog veel lelijker dus dat wordt het ook niet.
Het wordt waarschijnlijk een Tempest-X :), hoe hoog kan je met deze driver gaan? Max 100hz?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Je wilt denk ik ook niet hoger dan 100hz. Eigenlijk is dat al wat te hoog. Boven de 60hz dan kun je waarnemen waar het geluid weg komt.
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Dat de positie hoorbaar is is geen probleem. Het worden 2 main speakers met ingebouwde actieve subs. Erg ongebruikelijk volgens mij maar een leuk project om aan te werken. Daarom hadden we ook liever zilveren konussen (staat mooier).
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Tot welke frequentie een sub plaatsbaar is, is bediscussierbaar. Ik zelf kan vanaf 80Hz al niet localiseren waar het geluid vandaan komt. Maar goed Als ze in de fronts worden ingebouwd zou je ook twee 12" of 10" drivers pakken. Dit zal tenopzichte van de 15" ongeveer op hetzelfde effectieveconusoppervlak komen met als voordeel dat hier wel alu units voor te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Vleer schreef:
Dat de positie hoorbaar is is geen probleem. Het worden 2 main speakers met ingebouwde actieve subs. Erg ongebruikelijk volgens mij maar een leuk project om aan te werken. Daarom hadden we ook liever zilveren konussen (staat mooier).
ontwerp de LS zo dat de woofer downfiring is, en koop een woofer op kwaliteit en niet op kleur

my $0.02 :wink:

succes



Wolf
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Dat is nu ook het plan :)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Wat je ook zou kunnen overwegen is 6x een 7" wavecor. Dit kom neer op de Sd van ongeveer een 15". De prijs voor een kant zou dan op 360E per kant komen. Ik heb geen ervaring met deze driver, maar andere forum gebruikers misschien wel. Het gewenste kast volume per driver is 6-10L BR. Je hebt dan ook gunstige opstellingsmogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld 3units aan de voorkant plaatsen en 3 aan de achterkant in een bipool opstelling zodat ze elkaars ongewenste trillingen tegen gaan. Meer aluminium kan je volgens mij ook niet krijgen;). Het gaat om deze driver
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Of 2x (of meer) deze http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8535
Ik vind hem er in ieder geval wel goed uitzien!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Misschien dat je deze TC3000 (of de TC2000=goedkoper) tweedehands op de kop kan tikken! Deze zocht ik voordat ik de Css had.

Afbeelding
Plaats reactie