Ik heb de Humble statements gebouwd, speaker en filterontwerp staan in het forum.
In het middengebied is er een (lucht)spoel 2,2Mh 1.4mm nodig. Omdat ik nog een wax-koperfolie van 1.2 Mh had liggen heb ik een luchtspoel van 1Mh toegevoegd. In de fysieke layout staan ze haaks op elkaar. Ik heb er eerder niet aan gedacht maar kan/mag je twee spoelen zo combineren of heeft dat negatieve consequenties?
groet,
Pieter
Spoelen combineren?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Spoelen combineren?
omdat ze hetzelfde doen zal de invloed laag zijn.
wel zal de rdc redelijk oplopen als je 2 spoelen in serie zet.
en een beetje zuinig als je zo`n project bouwt!
wel zal de rdc redelijk oplopen als je 2 spoelen in serie zet.
en een beetje zuinig als je zo`n project bouwt!
Spoelen stapelen en de 'gewone' luchtspoel afwikkelen totdat het totaal op 2,2mH uitkomt?
Bij nader inzien is het vergeleken met de verdere kosten misschien net de verkeerde bezuiniging. Maar ik had die mooie wax-koper folie spoel nog liggen en kon het niet over mijn hart verkrijgen. Pas achteraf ben ik me gaan realiseren dat het wellicht de verkeerde keuze was. Mischien moet ik alsnog een 2,2Mh luchtspoel kopen, maar verwachten jullie dat dat hoorbare verschillen gaat opleveren?
Het afwikkelen hoeft volgens mij niet, samen zouden ze 2,2 mh moeten zijn als ze in serie staan, of rekent dat anders bij spoelen?
Het afwikkelen hoeft volgens mij niet, samen zouden ze 2,2 mh moeten zijn als ze in serie staan, of rekent dat anders bij spoelen?
He Mark, dat is een zeer verhelderend onderzoekje, ben ik blij mee
Ik heb het dus weer helemaal verkeerd gedaan
Ik heb ongeveer de opstelling van "4"en "5" onderaan de pagina van troels; slecht tot heel slecht dus
En ik heb ook nog die obbligato condensatoren
Ik heb het dus weer helemaal verkeerd gedaan
En ik heb ook nog die obbligato condensatoren
- Tom Magchielse
De efficiëntste oplossing is om de koperfoliespoel verder op te wikkelen met het draad van de andere, tot je de juiste waarde hebt. Dat geeft de laagste koperverliezen. (L gaat omhoog met het kwadraat van het aantal windingen).
groeten
Tom
groeten
Tom