40-60 Watt klasse AB versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

40-60 Watt klasse AB versterker

Bericht door SuperR »

Ondanks dat ik een fan ben van klasse D is het ontwerpen ervan lastig ivm het hoogfrequent-verhaal. Daarnaast is het IC wat ik zou willen toepassen (IRS2092) al kant en klaar voor 20 euro per versterker te kopen. Daar valt weinig voldoening te halen in de zelfbouwsferen.

Duss, terug naar klasse A/B.

http://sound.westhost.com/project3a.htm

Het zou een lowpower versterker worden met een PSU van +/- 25Vdc of +/- 35Vdc. Dat is dus de 30-60 Watt regio. Bij voorkeur gebruik ik torren die ik al heb (Thermaltrak) of ander spul van OnSemi.
Laatst gewijzigd door SuperR op di 29 mei 2012, 10:54, 4 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Toch klasse A/B ?

Bericht door ray5150 »

Ha ! de 3A is vrijwel het zelfde als de Elektuur 100 watter die op zijn beurt weer nagemaakt is van een bouwdoos van Philips uit de jaren '70.
Really oldschool dus. populair ontwerp dat al door meerdere mensen op het forum hier gebouwd is.
Ik ben d'r ook al mee bezig geweest :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=14463
(niet klakkeloos namaken. d'r zit een fout in... :hide:)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Voor 20 - 60 watt valt niet meer op te bouwen tegen een LM3875/LM3886, ook kwalitatief niet.

Als dat te makkelijk is en je daar geen lol beleeft zijn er zo ontzettend veel AB ontwerpjes te vinden. Zijn bijna allemaal goed en allemaal volgens het standaard principe: Input stage - voltage stage - output stage. In Elektuur heeft ook aardig wat gestaan en dit Velleman kitje is er ook zo eentje: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451501
SuperR

Bericht door SuperR »

Pjotr schreef:
Als dat te makkelijk is en je daar geen lol beleeft zijn er zo ontzettend veel AB ontwerpjes te vinden.
Dat is precies het geval. Ik heb net een aantal LM4780's uit de deur gedaan juist omdat ik even iets anders wil maken. En een Velleman kit, hoe goedkoop/verleidelijk ook, is niet wat ik zoek. Ik wil zelf aan de slag.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, dan kom je op dit boek uit: http://www.douglas-self.com/ampins/books/book.htm :mrgreen:

Ga hier eens kijken: http://www.douglas-self.com/

Douglas Self is zo'n beetje de goeroe op het gebied van klassieke AB versterkers. Alhoewel hij er wel controversiële ideeën er op na houdt, met name op het gebied van Fets in de uitgang. Hij lag vaak in de clinch met John Linsley Hood (RIP), een andere versterker goeroe uit de jaren '70 - '80 die wat genuanceerde over sommige zaken nadacht. John Linsley Hood heeft ook een paar schitterende ontwerpen gepubliceerd in Wireless World met power mosfets.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik denk dat ik de LME49830 met een setje IRFP(9)240's eens in Eagle ga stoppen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

cool

Bericht door cool »

ray5150

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Ik denk dat ik de LME49830 met een setje IRFP(9)240's eens in Eagle ga stoppen.
Zijn dat dezelfde die je aan mij verkocht had ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als het echt om het plezier van bouwen gaat dan zou ik die LME49830 ook maar laten voor wat ie is. Is toch meer de hoek van een LM3886. Ga dan ook volledig discreet en bouw dan b.v. eens een Quad 303 na... Zo'n LME49830 is toch ook veel van Maggie en weinig van mezelf.
SuperR

Bericht door SuperR »

Dat is misschien ook wel waar. Misschien is dit dat wel leuk;

http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ifier.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Misschien, alhoewel de plaats van de HF stabilisatie C's, C9 en C10, niet getuigt van een goed inzicht van hoe je dat doet. Heb ik meer vertrouwen in dat ontwerp van Rod Elliott uit je eerste post.
SuperR

Bericht door SuperR »

Wat een opties;
AKSA 55, DoGC, Circlophone, P3A en ga maar door...

Ik heb mijn zin gezet op de P3A. Bijna alle ervaringen op het web zijn positief dus het zal wel een goed ontwerp zijn. Nu is het alleen nog zoeken naar een layout die ik kan aanpassen. Heel veel mensen hebben het ontwerp gemaakt, maar niemand deelt de Eagle files.

Het plan is om een PCB te maken van maximaal 160mm bij 75mm waar ook de gelijkrichter, zekering en wat afvlakelco's op zitten. Op die manier kan ik hem (ooit ver in de toekomst) verticaal in een 2u hoge behuizing plaatsen.

De torren die ik wil gebruiken hebben een TO−264 behuizing. Welke variant het precies wordt weet ik nog niet, maar het wordt in ieder geval deze behuizing.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De torren die ik wil gebruiken hebben een TO−264 behuizing. Welke variant het precies wordt weet ik nog niet, maar het wordt in ieder geval deze behuizing.
Hoezo dat :o ,passen die op een bestaande koeler of zo ?
De enige die ik ken zijn het paartje KSC5200/KSA1943 en die zijn zelfs minder sterk dan de klassieke 2N3055 en hun kunststoffen varianten (was dat niet MJE3055 / 2955 ?).
Anne
SuperR

Bericht door SuperR »

MJL21194 en MJL21193
of
MJL4302 en MJL4281

Ik heb beide opties besteld, maar met een beetje pech wordt het spul pas verzonden zodra de MJL21193 weer in stock is. We zien wel wanneer het aankomt. Tot die tijd kan ik op zoek naar een fatsoenlijke layout die ik naar smaak kan aanpassen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja,dat zijn steviger jongens,kende ik niet.Lijken op de 2N3055 met veel hoger toegelaten spanning.
Daar wringt 'm ook de schoen voor het eerste stel,verzadigingsspanning tot wel 4V.De laatste twee hebben daar volgens de data geen last van en hebben ook een versterking die bij hogere stromen niet zo snel inzakt,de betere twee :D .
Zijn zeker ook wel prijziger :(
Anne
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik heb ze direct bij OnSemi besteld. Volgens mij heb ik 1k-afname-prijzen betaald. Beetje verzendkosten erbij en als het goed is heb ik straks voor een redelijke prijs een handje torren thuis. Nu nog een layout....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ha,een mens moet geluk hebben in 't leven :D Wie weet zijn ze daar een beetje de kluts kwijt sinds ze geen Motorola meer heten.
Maar dan,
Nu nog een layout....
Alles op een print,de elko's van de voeding nemen haast de helft in,om over de hoogte nog niet te spreken :shock: .
Een apart printje met evt de gelijkrichters er ook op onder een hoek van 90° plat ernaast lijkt me wel zo kompakt en voordelig.Wel als een print maken en dan doorzagen.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SuperR schreef:
...............Nu nog een layout....
Rod levert toch ook zelf de printen? Eigenlijk zou ik zelf niet gaan tobben in eerste instantie want zo'n layout komt best kritisch. Die is wel complexer dan met een LMmetje

Dat je op internet geen Gerbers krijgt heeft twee redenen:

1/ Rod heeft het copyright er op.
2/ Er is altijd wel een scharrelaar die daar een handeltje in begint zonder de ontwerper daarvoor te vergoeden.
SuperR

Re: ESP P3A

Bericht door SuperR »

Bijlagen
P3A_1.zip
(65.25 KiB) 107 keer gedownload
schema_1.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Van dat printje deugt sowieso de ground layout niet
SuperR

Bericht door SuperR »

Dit was de enige layout waar een van de critici tevreden over was. Mag die U-vorm niet?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat sowieso niet. Verder zit het gedeelte waar veel stroom loopt en het klein-signaal gedeelte veel te veel door elkaar. Op zo'n print moet je zoveel mogelijk uitgaan van het principe van ster-aarde.

In dit geval de speaker aansluiting/aarde en voedingsaarde aan de kant van de power torren en het spanningsversterking gedeelte aan de voorkant en uit de buurt van grote stromen (inductieve overspraak).

Bij Itead is dubbelzijdig even duur als enkelzijdig dus kun je rustig dubbelzijdig werken. Is dan wel weer wat lastiger voor het thuisvlijt printen etsen.
SuperR

Bericht door SuperR »

Dus dit is weggegooide tijd?
Bijlagen
layout_2.jpg
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 09 mei 2012, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het werkt allemaal wel maar het is niet optimaal. Die eerste is sowieso meer in de richting.
Plaats reactie