Passed out.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Passed out.
even wat mogenlijkheden......
er moet nog wel het een ander bij.......
hoe warm wordt zo`n trafo denken jullie?
ik dacht iets van softstart onder de trafo en diodes op de trafo.
er moet nog wel het een ander bij.......
hoe warm wordt zo`n trafo denken jullie?
ik dacht iets van softstart onder de trafo en diodes op de trafo.
oke.....
nu zit ik zo even de boel door te nemen voor de voeding..........
ik heb dus slechts 4 dezelfde elco`s.....
dat zou betekenen dat ik dus onderdelen voor een mono voeding heb.....
dat ik dat nu pas zie.....
Kijk, zo zat het in mijn zelfbouw mini Crecendo. Onderste gedeelte voor een voorversterker. Werkte prima.
De voeding zoals Sietse voorstelt is naar mijn mening ook de betere manier.Met 8 ipv 16 diodes minder warmteontwikkeling.Het enige verschil is dat de diodes 2x zoveel sperspanning moeten kunnen hebben,80V tegen 40V maar dat kan geen probleem zijn.
Elk voedingdeel z'n elko =4 totaal ,voorzie plaats voor nog 4 + spoel of weerstandjes als het nodig blijkt,gaat misschien best zo.
Om de inschakel stroomstoot te milderen 3 NTC weerstanden,één primair en de andere twee in serie met elke secundaire wikkeling,ook beter voor de diodes.De restweerstand zorgt ook nog voor een minder agressieve rimpel.
Anne
Elk voedingdeel z'n elko =4 totaal ,voorzie plaats voor nog 4 + spoel of weerstandjes als het nodig blijkt,gaat misschien best zo.
Om de inschakel stroomstoot te milderen 3 NTC weerstanden,één primair en de andere twee in serie met elke secundaire wikkeling,ook beter voor de diodes.De restweerstand zorgt ook nog voor een minder agressieve rimpel.
Anne
In-en-uitgangs connectoren, bedrading, gelijkrichters, netspannings ingang, hoofdschakelaar, soft start.johan283 schreef:wat moet er dan nog bij?
Hoeft niet perse.dre schreef:oke.....
De elko's in het schema gaan uit van 22.000 uF per stuk, jij hebt ze van 66.000 per stuk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zoek ff op ie-beej, daar staan er diverse. over de kwaliteit daarvan kan ik niet oordelen helaas, anderen hier hopelijk wel.dre schreef:tevens heb ik buiten watkleine onderdelen ook een softstart nodig. iemand nog aanraders buiten die van hypex?
Zwak, Henk-jan.
Of je vraagt het even aan iej beej Ray...
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html
en dat gaat er dan in de praktijk zo uitzien :
Of je vraagt het even aan iej beej Ray...
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html
en dat gaat er dan in de praktijk zo uitzien :
Zweitse schreef:Project lijkt een beetje op mijn Till-2 70, wel, niet, wel, niet.
tja,wat moet ik zeggen......
ik ga er even over nadenken..........
En dat ziet er dan zo uit :
Je zou zo'n etage systeem als wat ik aan het maken ben kunnen overwegen, onderop de softstart en daar bovenop de elko's.
Je zou zo'n etage systeem als wat ik aan het maken ben kunnen overwegen, onderop de softstart en daar bovenop de elko's.
Slappeling ! haak je nu al af ?dre schreef:tja,wat moet ik zeggen......![]()
ik ga er even over nadenken..........
nee,meer een overweging om of 2 monoblokken te maken(maar hoe krijg ik op elk koelblok 3 mosfets)of een set nieuwe elco`s.......
ik wil wel allemaal dezelfde er in hebben........
ik zal loek eens mailen of ie nog een setje heeft liggen.....
ook zijn mijn koelblokken aan de kleine kant als je er flink vermogen uit wilt halen is monoblokken ook weer een mooie optie.......
maar dan weer extra koeling en een extra trafo en elco`s.....
lastig man!
ik wil wel allemaal dezelfde er in hebben........
ik zal loek eens mailen of ie nog een setje heeft liggen.....
ook zijn mijn koelblokken aan de kleine kant als je er flink vermogen uit wilt halen is monoblokken ook weer een mooie optie.......
lastig man!
Ik vind dit wel frappant, je hebt de Perreau teruggeschroeft met de BIAS naar ik toen begreep, en nu wil je meer vermogen?
Op wat voor een niveau speel je dan boven in je kamer?
Volgens mij kom je niet aan 5 Watt.
Op wat voor een niveau speel je dan boven in je kamer?
Volgens mij kom je niet aan 5 Watt.
perreaux heeft 350w als het moet,waarvan 20 in klasse a......
maar met 2 woofers parallel in het laag vraagt ie wel iets meer alsl ie gas moet geven.
ik ga nu dus beslissen of ik extra onderdelen aan ga schaffen om m te maken zoals ik `m wil hebben of dat ik de versie maak waar ik de onderdelen voor heb liggen.
niets meer,niets minder.
maar met 2 woofers parallel in het laag vraagt ie wel iets meer alsl ie gas moet geven.
ik ga nu dus beslissen of ik extra onderdelen aan ga schaffen om m te maken zoals ik `m wil hebben of dat ik de versie maak waar ik de onderdelen voor heb liggen.
niets meer,niets minder.
Ik blaas met 10 Watt de pannen van het dak ! maar het ligt natuurlijk ook aan de gevoeligheid van je speakers.
nog even over de trafo's, die hebben een strooiveld dat naar boven en onder straalt, op z'n kant is dus not done.
nog even over de trafo's, die hebben een strooiveld dat naar boven en onder straalt, op z'n kant is dus not done.
Goed dat ik dat weet !!, ik heb bij die LM 4780 de trafo op zijn kant.ray5150 schreef:nog even over de trafo's, die hebben een strooiveld dat naar boven en onder straalt, op z'n kant is dus not done.
Is de afstand nog een punt?
Ik heb nog wel een stuk of 10 elco's 22000uF/63v liggen,siemens geloof ik.dre schreef:ik zal loek eens mailen of ie nog een setje heeft liggen.....
lastig man!
Koelplaten ook maar die moeten vertikaal gemonteerd worden en dan wordt je kast wel hoger. Trafo's idem. Welke spanning?
edit: ik zie op de foto 2x25v-16A, die heb ik niet
Laatst gewijzigd door cool op zo 06 mei 2012, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De versterker is toch hetzelfdedan is het geen pass labs meer.......
Snap ook niet dat je met alle geweld een hele extra schakeling wil maken om het inschakelen te temperen,daar hebben we nu toch mooie NTC-weerstanden voor
Anne
8 elco`s zou ik al erg fijn vinden!
de trafo die ik nu heb:
die voldoet prima.
dan kan ik de boel dual mono opbouwen op de voedingstrafo na,maar dat lijkt me al meer dan prima!
maar ik kom graag eens bij je winkelen!
de trafo die ik nu heb:
die voldoet prima.
dan kan ik de boel dual mono opbouwen op de voedingstrafo na,maar dat lijkt me al meer dan prima!
maar ik kom graag eens bij je winkelen!
toen ik de ntc`s uit m`n ucd versterker verving voor een softstart klonk de versterker meer open.Ah!buis schreef:De versterker is toch hetzelfdedan is het geen pass labs meer.......,en je dacht misschien dat je dezelfde trafo,diodes en elko's gebruikte
.
Snap ook niet dat je met alle geweld een hele extra schakeling wil maken om het inschakelen te temperen,daar hebben we nu toch mooie NTC-weerstanden voor.
Anne
daar kan ik niets zinnings over zeggen, simpelweg omdat ik dat niet weet.hannesie schreef:Goed dat ik dat weet !!, ik heb bij die LM 4780 de trafo op zijn kant.![]()
Is de afstand nog een punt?
Ik ga ervan uit dat het met de diameter en het vermogen heeft te maken.
Wel is het zo dat een ringkern een kleiner strooiveld heeft dan een EI (blokkern) transformator.
Monoblokken versus een stereobak, pro's en cons :
Monoblok :
+ in principe meer binnenruimte. dus betere warmteafvoer.
+ kortere luidspreker kabels nodig, want dichtbij de speaker te plaatsen.
+ lichter in gewicht.
- duurder in bouwprijs, want dubbele voeding nodig.
- moelijker om optisch aantrekkelijk te bouwen, want maar één koelblok.
- wel iets makkelijker op te bouwen want minder onderdelen en bedrading dan in een stereobak.
Stereobak :
+ iets goedkoper te bouwen voeding.
+ eenvoudiger optisch aantrekkelijk te bouwen, want koelblokken standaard aan de zijkanten.
- zwaarder in gewicht.
- iets moelijker te bedraden want minder binnenruimte.
Aan Dré de keuze wat hij wil.
het is inderdaad lastig......
Monoblok :
+ in principe meer binnenruimte. dus betere warmteafvoer. (dus kan de bias ook hoger)
+ kortere luidspreker kabels nodig, want dichtbij de speaker te plaatsen.(geen bepalend voordeel)
+ lichter in gewicht.(geen bepalend voordeel)
- duurder in bouwprijs, want dubbele voeding nodig.(duurder,maar beter)
- moelijker om optisch aantrekkelijk te bouwen, want maar één koelblok.(ik zou dan 2 koelblokken willen met links en rechts 3 fets)
- wel iets makkelijker op te bouwen want minder onderdelen en bedrading dan in een stereobak.
ofwel:ik zie alleen een voordeel aan monoblokken als ik de fets kan scheiden over 2 koelblokken....Stereobak :
+ iets goedkoper te bouwen voeding.(klopt)
+ eenvoudiger optisch aantrekkelijk te bouwen, want koelblokken standaard aan de zijkanten.(grotere koeling nodig door meer warmteontwikkeling)
- zwaarder in gewicht.(niet belangrijk)
- iets moelijker te bedraden want minder binnenruimte.(kost niets extra)