door een geweldige aanbieding van een zeer gewaardeerd forumlid ben ik voorlopig weer onder de pannen!
dit maal wordt het m`n eerste zelfbouw versterker: een pass labs alpeh 5.(ja,weer een.... )
hier de platjes van de onderdelen die ik al voorhanden heb:
Dat weet ik, daarom schreef ik het ook...
PS, dat plaatje is voor één kanaal, als je een dual mono voeding wilt, dan heb je vier dubbel-dio0de's per kanaal nodig.
Waarom zo moeilijk doen over dure bruggelijkrichters .
Vier stuks BYT79-500 (snel,soft rec.) en je hebt een brug 28Agem. 1000Vtop voor 4x70c bij ome Dick .
Kan ook met schottky MBR1660 ,geeft 32V en 120V voor 4x60c
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 03 mei 2012, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorzichtig met die Mallory elco,s.
Als ze al lang zonder spanning liggen heel langzaam de spanning opvoeren via een hoogohmige weerstand. (formeren)
Na een paar dagen eens de lekstroom meten.
Ik doe dat meestal met een regelbare voeding met instelbare stroombegrenzer.
Een minuutje op 5 Volt, dan een minuutje op 10 Volt, enzovoorts
Of is dat geen goede manier ?
Die van Paul is beter. Met een weerstand begrenzen op een mA of 10 bij U_nom een paar dagen en dan bij 10% boven U_nom kijken of de lekstoom nog afneemt.
Je begrenst de stoom op max 10mA bv met een weerstand. Dus bij een elco van 60V zet je de voeding op 60V met een 5K6 weerstand in serie laad je de elco op, die weerstand komt niet zo nauw. De 10.000 uF Mallory elco's die ik hier heb liggen blijven na "wennen" op 60V ver onder de 1 mA uiteindelijk. Bij wat overspanning moet die lekstroom ook dan weer erg laag worden, dan zijn ze meestal nog in prima conditie.
De lekstroom kun je dan direct meten in serie met de weerstand of door de spanning over de weerstand te meten.