Ik heb hier dus wel een combi van de verschillende apparaten, maar dus duidelijk geen RC5 voor de TV , is een LG .
Ik kan zo goed als alle dingen ook met de Logitech Harmony 700 bedienen, alleen zoeken dus niet.
Maar de voorkeur voor de SB blijft dan wel de Ipod om de SB te bedienen.
Gisteravond heb ik een de eerste metingen kunnen doen. Hiervoor gebruik ik ARTA en de bekende zelfbouwmic van forumlid Paul van Lingen, met de Sennheiser capsule. de mic is aangesloten op een EMU 0404 USB
Ik ben nu bekend genoeg met ARTA om eenvoudig impulsmetingen te verrichten. Kan iemand me tips geven over een goede methodische manier om de twee units op te meten? Hoe gaan jullie, mensen zoals Jeroen bijvoorbeeld, te werk? Zou iemand zijn of haar stappenplan kunnen weergeven?
In dit geval zou ik de woofer close range meten en dan filteren alsof er geen bafflestep is. Je moet niet al te hoog in frequentie willen filteren, vanwege de sidefiring zul je daarnaast geen last hebben van de bafflestep voor de woofer. Ik heb dit toegepast bij de speaker van leobus waar de woofer zelfs naar achteren stond met een tegen de verwachting in goed resultaat.
De bafflestep zie je alleen op de alpair, duidelijk te zien in de meting en kun je daar compenseren met een shelving lowpass in de DSP.
Ok Jeroen, hier de Seas close range: Dus als ik het goed begrijp filter ik de Alpair d.m.v. een shelving low pass met een center freq van 600 hz ongeveer (baffle is 19,3 cm breed)?
De Seas zal niet verder gaan dan 200-250 hz. LR4. De optimale overgang bepaal ik op gehoor. De baffle van de Seas is 37cm diep, dus zit het -3db punt van de 4pi naar 2pi afstraling rond de 314 hz. Daar wil ik dus zeker onder blijven.
Bijlagen
Laatst gewijzigd door tigradekat op wo 18 apr 2012, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen, je gaat er blijkbaar van uit dat het side firing principe een ingebouwde baffle step compensatie met zich meebrengt? Ikzelf ging er van uit dat een high shelf op de Alpair noodzakelijk zou zijn om zo de relatieve spl van de seas en de alpair ongemoeid te laten binnen de 4pi afstraling.
Ik denk dat als je niet hoger gaat dan 200Hz dat je voor de overgang van woofer naar breedbander gewoon kunt filteren alsof er geen bafflestep is. Van de side firing zie je geen bafflestep omdat je geen baffle ziet, vandaar. En dan alleen op de alpair de bafflestep compensatie toepassing. Ik denk dat dat het beste uitpakt, de rest is dan op gehoor niveau van de drivers onderling bepalen zoals je zelf al aangeeft.
Ik ben aardig op weg met de filtering inmiddels. Ik begin ARTA steeds beter te begrijpen. Lastig is het alleen om een goede weergave te krijgen van de allerlaagste frequenties. Moet ik daarvoor gewoon de room response meenemen en een brede window selecteren? Ik vermoed een aardige boost ergens rond 70hz.
Hier een is een impressie va hoe ze er nu bij staan. Ik kreeg vorige week zaterdag de nieuwe meubels binnen. Ik ben blij met het gecombineerde resultaat! De luidsprekers wachten nog op hun RVS voeten. Deze zal ik nog moeten schuren/polijsten. Heb daar nu even geen zin in...
Ik ben aardig op weg met de filtering inmiddels. Ik begin ARTA steeds beter te begrijpen. Lastig is het alleen om een goede weergave te krijgen van de allerlaagste frequenties. Moet ik daarvoor gewoon de room response meenemen en een brede window selecteren? Ik vermoed een aardige boost ergens rond 70hz.
Hier een is een impressie va hoe ze er nu bij staan. Ik kreeg vorige week zaterdag de nieuwe meubels binnen. Ik ben blij met het gecombineerde resultaat! De luidsprekers wachten nog op hun RVS voeten. Deze zal ik nog moeten schuren/polijsten. Heb daar nu even geen zin in...
Mooi combi met het meubel , 1 opmerkingen en ik ben mij er van bewust dat je er in dit stadium niet veel meer aan hebt: maar ik had die hypex touchpad niet voorop gezet of bv via een verlengkabeltje ergens in het meubel geplaatst (vanwege de remote moet die wel line of sight hebben) .....kun je aan de andere kant nog een neppert plaatsen op het klankbord?
In een doorsnee woonkamer kom je met een gated meting doorgaans niet veel lager dan 250hz. Ikzelf heb de roomresponse niet gemeten maar impliciet meegenomen door de afstemming voor de laagste frequentie op gehoor/gevoel/smaak te doen. Zondermeer een beetje meer MyFi dan HiFi.
Bedankt voor het compliment! Ik ben er blij mee. Over het touchpad heb ik lang nagedacht. Ik vind dit de mooiste oplossing. Je komt ander toch altijd uit op een houtje touwtje constructie. Overigens is de uitsparing in het front voor het touchpad niet helemaal mooi gelukt... Maar goed zo zijn er nog wel een paar dingen niet helemaal zoals ik het graag gewild had (Ik ben bijvoorbeeld door een stukje fineer heen geschuurd...zit gelukkig bruin papier onder zodat het minder zichtbaar is) Maar al met al zijn dat zaken die je alleen ziet als je de kasten zelf gebouwd hebt
Ik ben ook bezig het laag op gehoor af te stemmen. Probleem is alleen dat op bepaalde specifieke frequenties een room mode lijkt te zitten.
Laatst gewijzigd door tigradekat op vr 04 mei 2012, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat het meten van die room modes betreft, misschien dat je Room EQ wizzard een kan proberen? Dat is gratis en werkt voor dit soort metingen erg makkelijk.
Ik onderschrijf dat REW erg makkelijk werkt voor dergelijke metingen. Met ARTA kan het trouwens ook, maar dan moet je wel de instellingen aanpassen. Het voordeel van REW vind ik dat je een parametrische EQ kunt toepassen op je gemeten freq respons. Je kunt deze heel snel de juiste parameters vinden. Om dit op het gehoor te doen is wel heel lastig.
Zo op de foto ziet het er erg mooi uit. Maak je niet te druk over wat schoonheidsfoutjes. Dit heeft iedereen in zijn projecten (behalve Arno) en vaak ben je de enige die het ziet/weet omdat je er de hele tijd met je neus op hebt gezeten.
Ik ben ook bezig het laag op gehoor af te stemmen. Probleem is alleen dat op bepaalde specifieke frequenties een room mode lijkt te zitten.
Erg mooie speakers!
Als je niet kunt meten kun je een Q=6 Notch (< -16db)gebruiken om te testen. Je zet hem dan eerst op bv 30hz, proberen, indien niet 40hz, proberen, etc. Rond de 200hz ben je wel door de dreunen / resonanties heen voor het laag. (Dit is nu een groot voordeel van DSP, trial and error werkt perfect).
Als je de juiste frequentie hebt probeer je de Q van de Notch hoger te maken. Ik heb bv een 60hz resonantie die met een Q = 8 Notch helemaal weg is.
Ik heb volgens mij een goede manier gevonden om de 2 gemeten responsies met elkaar te combineren in de Hypex software. Het probleem waar ik mee zat is dat ik geen goede manier vond om far field genoeg resolutie te krijgen om rond de overgangsfrequentie een goed beeld te krijgen van wat er gebeurde. Ik heb nu dus voor het overgangsgebied gewoon de close range metingen gebruikt bij de metingen heb ik er goed op gelet dat de mic precies even ver van het conusoppervlak van de twee drivers stond: 1cm. Het relatieve geluidsnivo zou dus representatief moeten zijn. Het geluidsnivo van de twee weergevers sluit erg natuurlijk op elkaar aan. In de DSP ziet het overgangsgebied (250hz lr4) er nu erg netjes uit:
Vervolgens heb ik de Alpair gecorrigeerd door de far field meting in te laden. Ik heb notches toegepast op 6khz, 10khz, en de brede bult rond 1000hz met 1.5db teruggebracht. Het oplopende hoog heb ik maar beperkt teruggebracht. Dit omdat de metingen on axis zijn, en het hoog vanaf zo'n 20 graden snel afvalt. Op de luisterpositie zou de response redelijk recht moeten zijn afgaande om mijn metingen op 15 en 30 graden. Opvallend is dat het er op lijkt dat ik geen baffle step compensatie hoef toe te passen, doordat het hoog al natuurlijk afvalt door bundeling. Dit ziet er nu zo uit:
Vandaag eens geprobeerd een 2e orde variant van het filter te maken. Gewoon om te zien of dat nu wat uitmaakt. De optelling is wel wat complexer dan met een LR4 filter! het overnamepunt is niet meer identiek, want dan ontstaat er een bult. De woofer begint bij 220hz af te vallen, de Alpair bij 285hz. De fase van de woofer heb ik omgedraaid.
En wat denk je? Dit klinkt echt een stuk beter zeg! Het voornaamste verschil is dat het allemaal iets voller klinkt, gemakkelijker ook. Muzikaler! Vreemd genoeg is er minder scherpte, met behoud van detail. Maar In de curve is er eigenlijk niets veranderd!
Hoe kan het nu dat dit zoveel beter klinkt?
Hier de twee curves vergeleken (let op: close range metingen, dus boven de 500hz onbruikbaar):
De problemen met het gebruiken van de Squeezebox AB en de Hypex modules is verdwenen met een update van de Hypex firmware. Als ik voorheen het volume op de Touch wou aanpassen via de AB schakelde de Hypex naar een ander kanaal. Dat gebeurt nu dus niet meer.
Ik draaide nog op Hypex firmware versie 2.3, nu op versie 2.5.
Vandaag eens geprobeerd een 2e orde variant van het filter te maken. Gewoon om te zien of dat nu wat uitmaakt. De optelling is wel wat complexer dan met een LR4 filter! het overnamepunt is niet meer identiek, want dan ontstaat er een bult. De woofer begint bij 220hz af te vallen, de Alpair bij 285hz. De fase van de woofer heb ik omgedraaid.
En wat denk je? Dit klinkt echt een stuk beter zeg! Het voornaamste verschil is dat het allemaal iets voller klinkt, gemakkelijker ook. Muzikaler! Vreemd genoeg is er minder scherpte, met behoud van detail. Maar In de curve is er eigenlijk niets veranderd!
Hoe kan het nu dat dit zoveel beter klinkt?
Hier de twee curves vergeleken (let op: close range metingen, dus boven de 500hz onbruikbaar):
2e orde:
2nd order.png
4e orde:
4th order.png
Het wat vollere klinken wordt heel gemakkelijk verklaard door de respons goed te vergelijken. Dan zie je dat van 60-300Hz er ruim een half dB bij komt bij jouw 2de orde variant. Daar komt bij dat het gebied boven 1000Hz zachter speelt. Deze combinatie van zaken geeft een substantieel verschil in beleving, er is dus juist heel veel veranderd in de curve. Je moet het al snel zoeken in enkele tienden van dB over enkele octaven, dat is meteen goed hoorbaar, terwijl het in de grafiek helemaal niet zo zichtbaar is.
Het wat vollere klinken wordt heel gemakkelijk verklaard door de respons goed te vergelijken. Dan zie je dat van 60-300Hz er ruim een half dB bij komt bij jouw 2de orde variant. Daar komt bij dat het gebied boven 1000Hz zachter speelt. Deze combinatie van zaken geeft een substantieel verschil in beleving, er is dus juist heel veel veranderd in de curve. Je moet het al snel zoeken in enkele tienden van dB over enkele octaven, dat is meteen goed hoorbaar, terwijl het in de grafiek helemaal niet zo zichtbaar is.
Daarbij komt m.i. ook nog dat de powercurve van beide filters vrijwel zeker nog veel grotere verschillen vertoont in het gebied rond 200Hz. Dat zie je niet met close-rangemetingen en on-axissimulaties, maar dat hoor je natuurlijk wel in een huiskamer.
Daarbij komt m.i. ook nog dat de powercurve van beide filters vrijwel zeker nog veel grotere verschillen vertoont in het gebied rond 200Hz. Dat zie je niet met close-rangemetingen en on-axissimulaties, maar dat hoor je natuurlijk wel in een huiskamer.
@ Jeroen: Je heb gelijk, ik onderschat de grote invloed van kleine wijzigingen duidelijk! Ik heb nu mijn originele LR4 curve zoveel mogelijk aangepast aan de butterworth 2e orde versie, en wat blijkt? De geluidssignatuur komt erg overeen.
@Mark: Dat zal als oorzaak de slappere filterhellingen hebben? Ik denk dat je gelijk hebt, hoewel ik nu moeite heb de verschillen tussen de butterworth versie en de LR4 versie te duiden. Hoeveel de power curve van invloed is weet ik dus niet.
Het lijkt erg op elkaar. De LR4 lijkt wat "preciezer", in de zin dat de plaatsing wat beter lijkt. De LR4 curve loopt ietsiepietsie rechter overall, en heeft ietsje minder energie rond 60-100hz.
Hier de LR4 curve, vergeleken met de butterworth curve:
Uit de experimenten die ik op het vlak van power respons heb gedaan is mij gebleken dat verschillen hierin een nauwelijks waarneembaar verschil in beleving opleveren als de frequentie zo laag is als 200Hz. Dat zal niet in elke huiskamer zo zijn, maar het zou me niets verbazen als het voor de meeste huiskamers wel een regel is. Als je hoger gaat, richting 400-500Hz, dan worden de verschillen wat minder subtiel. Het blijft dan nog steeds erg lastig een voorkeur voor het een of het ander aan te geven.
Uit de experimenten die ik op het vlak van power respons heb gedaan is mij gebleken dat verschillen hierin een nauwelijks waarneembaar verschil in beleving opleveren als de frequentie zo laag is als 200Hz.
Daarmee ontkracht je dan wel je veronderstelling dat het verschil tussen de filters bij 60-300Hz een rol zou spelen.