Ik heb de sdx-10 en de ds1.2 besteld, dus dat is besloten.
Zie de titel van dit topic: REL Quake ombouwen. Haha. Nou, hij wordt echt onherkenbaar.
Als ik echt merk dat die ds1.2 niet voldoet (komt sowieso in een apart kastje) dan verkoop ik hem wel weer.
Ik hoop wel dat jullie mij nog bij kunnen staan bij het kastontwerp.
Wat daar allemaal bij komt kijken weet ik niet, maar ik hoop hem wel af te hebben voordat de spullen arriveren. Anders word ik gek
Heb ik meteen weer een vraag: moet een sub laag staan in de ruimte of mag ie ook de hoogte in? Lijkt me leuk als ik die sdx-10 kan zien ploegen, maar ik zit hier met die kleine terroristen van 1 en 5 jaar.
Als ik echt merk dat die ds1.2 niet voldoet (komt sowieso in een apart kastje) dan verkoop ik hem wel weer.
In 45 liter bassreflex, afgestemd op 23 Hz, zit je met een SDX-10 bij 28Hz op -3dB en bij 20Hz op -8dB. Dat is dus een behoorlijk diepgang, zonder dat daar enige vorm van bassboost aan te pas komt. In dat geval zou het dus mooi zijn als je de bassboost op de DS1.2 kan (laten) uitschakelen, zodat meer vermogen resteert om de woofer uit te sturen en onder controle te houden. Net als Henkjan verwacht ik overigens dat de CT218's eerder in de problemen zullen komen dan deze combinatie.
Arno schreef:
moet een sub laag staan in de ruimte of mag ie ook de hoogte in? Lijkt me leuk als ik die sdx-10 kan zien ploegen, maar ik zit hier met die kleine terroristen van 1 en 5 jaar.
Laag aan de vloer levert je max. 6dB meer op, maar het is geen enkel probleem om de woofer hoger te plaatsen.
Dat is zeker een hele mooie keuze. De CSS units hebben een zeeer goede reputatie. Het bouwen van een goede kast voor een subwoofer is vaak iets eenvoudiger dan voor een "normale" luidspreker. Ik denk niet dat het voor jouw veel problemen opleverd.
Met die curve zou je de SDX10 zelfs kwijt kunnen in een gesloten behuizing van pakweg 20-30 ltr., waarbij 30 ltr. naar schatting een redelijk vlak verloop gaat opleveren met -3dB onder de 30Hz. In een recht-toe-recht-aan proefkast is vrij snel te proberen of hiermee voldoende opbrengst overblijft. Voldoet dit, dan scheelt dat weer gedoe met een toch wel lang reflexkanaal.
Ik heb hier een schema van de DS1.2 en daar zit idd een bassboost in.
Volgens het schema op 40Hz + 3dB.
volgens www.hypex.nl is de boost +6dB bij 25Hz en dan een subsonic filter van 24dB/oct bij 20Hz.
maar met t schema in de hand kan jij de volgende vraag makkelijk antwoorden: is die BB er makkelijk uit te halen?
Marp schreef:
Met die curve zou je de SDX10 zelfs kwijt kunnen in een gesloten behuizing van pakweg 20-30 ltr., waarbij 30 ltr. naar schatting een redelijk vlak verloop gaat opleveren met -3dB onder de 30Hz. In een recht-toe-recht-aan proefkast is vrij snel te proberen of hiermee voldoende opbrengst overblijft. Voldoet dit, dan scheelt dat weer gedoe met een toch wel lang reflexkanaal.
is wel de snelste manier, kost je een paar euro aan spaanplaat...
Het houdt inderdaad niet over, maar een testbox van spaanplaat (of zelfs afvalhout) kost weinig en is toch zo gemaakt?
Ik weet niet waar Rel's "Zero-Q loading system" voor staat, maar wel dat een Quake ook een gesloten systeem is. Als daarin ook maar enige vorm van boosting werd toegepast met 100W peak, dan is bassboost met 120W continue misschien toch een redelijke vooruitgang. Aangezien het niet echt hard hoefde te gaan, lijkt het me zeker de moeite om dat te proberen.
Heeft Arno geen zin om een testbox te maken, of wilt hij gelijk voor de maximale geluidsdruk gaan, dan zou ik de bassboost ongedaan maken en voor bassreflex gaan.
Het houdt inderdaad niet over, maar een testbox van spaanplaat (of zelfs afvalhout) kost weinig en is toch zo gemaakt?
Heeft Arno geen zin om een testbox te maken, of wilt hij gelijk voor de maximale geluidsdruk gaan, dan zou ik de bassboost ongedaan maken en voor bassreflex gaan.
Heb ik wel zin in. Sterker nog, moet hem alleen nog lijmen.
Buitenwerks is ie 360 x 360 x 360 mm, bestaande uit 30 mm mdf. Dus binnenwerks 3 x 3 x3 dm = 27 liter.
Zou zo wel een heel huwelijksvriendelijk, snoezig boekenplanksubje kunnen worden
Materiaal is gratis, evenals het gebruik van de CNC-zaag en CNC-frees, dus
dat maakt het wel makkelijk om het een en ander te testen.
Dit kastje is slechts een probeersel natuurlijk. Als de spullen binnenkomen kan ik het tenminste meteen uitproberen (niet zoals m'n vijf CT218's. spullen binnen, maar kastjes nog niet klaar).
En zelfs als dit het uiteindelijke model wordt, maak ik een nieuwe kast in verstek i.v.m. kwaliteit van afwerking.
Dus als iemand tzt dit kastje wil hebben, gratis af te halen.
Vergeet niet dat van die 27 liter de ruimte van de driver nog af gaat. Met wat licht dempings materiaal kun je het kastvolume schijnbaar groter maken.
Die 27 liter was zomaar een maat. Lekker makkelijk rekenen in de pauze op m'n werk, 300 x 300 x 300 mm, en hop, de zaag erin.
Maar ik heb hier pas een slaapzak uitgeplozen, dus ik zal het zeker proberen met die demping.
Was iemand er al uit hoe die bassboost eruit te solderen is?
ik heb net ff wat zitten simuleren, op 23Hz afgestemde BR in 50 liter met een 6dB boost geeft een f3 van 23Hz, en dat is met 100dB (met 16V, en ruim binnen de Xmax van de unit)
Bijlagen
SDX10 in BR met boost.png (6.61 KiB) 2557 keer bekeken
Henkjan. Ik ga er vanuit dat dat goed is. Of niet? Ik begrijp helaas nog niet genoeg van de materie om die simulatie te interpreteren
Als dit idd een wenselijk resultaat zou zijn, hoe ziet dat er dan praktisch uit?
De kastinhoud is 50 liter. En wat is dan de oppervlakte en de lengte van het basreflexkanaal. Of is dat in deze simulatie nog niet bepaald?
M'n testkast is er klaar voor. Ik kon het niet laten om hem toch nog even af te plakken met hpl.
Henkjan. Ik ga er vanuit dat dat goed is. Of niet? Ik begrijp helaas nog niet genoeg van de materie om die simulatie te interpreteren
Als dit idd een wenselijk resultaat zou zijn, hoe ziet dat er dan praktisch uit?
De kastinhoud is 50 liter. En wat is dan de oppervlakte en de lengte van het basreflexkanaal. Of is dat in deze simulatie nog niet bepaald?
mij lijkt dit een leuk resultaat kanaal moet ik ff nazoeken, was wel bepaald (heb bestanden op andere computer). maar dit was maar een voorzet (met wat gegok voor de bassboost) misschien zijn er anderen met een leuker idee...
laten we eerst maar eens je gesloten kast testen woofer& gaan morgen je kant op
Het ontwerp van Henkjan lijkt me prima, alleen zou ik die bassboost alsnog eruit slopen, niet echt nodig, blijft diepgang genoeg over, en die bassboost is een extra belasting voor versterker en woofer....
lijkt me ook, en de kast is iets kleiner... voor de woofer ben ik niet zo bang, power handling en Xmax zat. met de roomgain erbij haal je met BR ook zonder correctie de 20Hz wel. wilde alleen laten zien dat BR met boost ook een nette curve oplevert
lijkt me ook, en de kast is iets kleiner... voor de woofer ben ik niet zo bang, power handling en Xmax zat. met de roomgain erbij haal je met BR ook zonder correctie de 20Hz wel. wilde alleen laten zien dat BR met boost ook een nette curve oplevert
Waarom de bassboost dan niet eerst laten zitten en kijken waar je op uitkomt. Eruitslopen kan dan altijd nog.
Ik heb hem nog maar een beetje kunnen uitproberen, maar nu al:
Ik weet niet wat jullie allemaal voor submonsterlijke woofers thuis hebben staan, maar ik geloof niet dat het echt veel gekker hoeft hier.
Ik had in Wavelab een frequency sweep geladen om wat gehoortests uit te voeren. Dit kwam zo laag dat ik er bijna misselijk van werd. Weinig gewend misschien.
Zoiets verandert wel mijn idee over subwoofers. Die Quake lijkt wel een middentoner.
Zoiets verandert wel mijn idee over subwoofers. Die Quake lijkt wel een middentoner.
Told you so. De Rel mag dan een goede naam hebben en er zijn ook wel hele goede Rel's maar de quake 1 voldoet niet aan de hier heersende opvattingen over SUBwoofers