Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Ik geloof dat het Henkjan is die regelmatig de bemerking maakt om de curve van een breedbanders niet af te stellen als een tweeter (dus het hoog laten aflopen), en daar kan ik helemaal akkoord mee gaan.
:mrgreen: werd ik geroepen :mrgreen: idd, wat ik een goed startpunt vind, is vlak maken onder 15° (en dan ook onder die hoek luisteren), dan loopt het hoog dus on axis op. zeker met zo'n nette breedbander als deze kan dat prima (maar als die minder netjes zou zijn, en bv gaan opbreken (zoals de Alpair7 die Jeroen_d recent onder handen nam) dan zijn meer maatregelen nodig). En dan verder tweaken op gehoor.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door asterduc »

BertDB schreef:
Het overtreft al m'n verwachtingen !
hoezo?!
je hebt één van de beste breedbanders in een compromisarme kast.
Cornerwoofers met roomcorrectie en actieve scheiding naar de satelieten.
Je verwachtingen hadden net heel hoog moeten zijn! :lol:

Geniet er maar goed van.
Na die aanpassing van het mid ga je weer een stapje hoger.
Oh ja, als je driver nog niet ingespeeld zijn mag je nog een aanzienlijke verbetering verwachten.
Henkjan schreef:
wat ik een goed startpunt vind, is vlak maken onder 15° (en dan ook onder die hoek luisteren
mijn favoriete opstelling met de Rapides is net zoals Bert dat doet, met de drivers iets richting luisterplaats. Ik heb zelf nog niet geëxperimenteerd met een op- afstelling zoals jij opgeeft, mede omdat ik in mijn ruimte te dicht op de speakers zit. Maar het loont me wel de moeite om het eens uit te proberen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door BertDB »

asterduc schreef:
BertDB schreef:
Het overtreft al m'n verwachtingen !
hoezo?!
Het is het eerste luidsprekersysteem dat ik zelf opbouw.
Dat doet iets met een mens :sure: . Door je verwachtingen laag te leggen kunnen ze enkel maar overtroffen worden :mrgreen:
Drivers zijn inderdaad nog niet ingespeeld dus erg benieuwd of ik dat ga horen !
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door BertDB »

vandaag even de kleine aanpassing in het mid doorgevoerd.
Ik had de meetmicrofoon terug naar z'n hoekje verbannen, en vandaag bleek de herhaalbaarheid van m'n meting van gisteren erg moeilijk, ondanks dat ik op de grond met schilderstape had aangeduid waar ie stond.
Het laag blijft eigenlijk constant, maar in het hoog ... 8-[
Bij het minste dat ik de micro wat verdraaide kreeg ik iets anders.
Eerst wat aflopend, dan 2 grote bulten ..
Hoe doe je eigenlijk een correcte meting hierop ?

630Hz , Q=0.3 , -1.5dB
Totaal2.PNG
Dit is wat ik er vandaag van gemaakt heb .. het hoog lijkt nu zelfs oplopend :shock:

Net een streepje Mikhail Pletnev opgezet (voor/na wijziging even vlug vergeleken). Het valt meer op dan ik verwacht, in positieve zin.
De dynamiek die de SSjes neerzetten is gewoon indrukwekkend en volwassen !
Bassen zijn ook erg punchy en strak. Voor de afstelling met Ed's richtlijnen waren ze veel meer 'booming'
In mijn oren klinkt de x-over naar 200Hz ook beter, meer detail !
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door BertDB »

nog enkele sfeerfoto's van m'n werkplaats/stockageruimte :twisted:
Bijlagen
MK3_0181.JPG
MK3_0182.JPG
MK3_0183.JPG
MK3_0187.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door wouter »

BertDB schreef:
Bij het minste dat ik de micro wat verdraaide kreeg ik iets anders.
Eerst wat aflopend, dan 2 grote bulten ..
Hoe doe je eigenlijk een correcte meting hierop ?


(...)
Dit is wat ik er vandaag van gemaakt heb .. het hoog lijkt nu zelfs oplopend :shock:
Metingen voor correcties kun je het beste doen op een plek die vrij constant weergeeft wat er op verschillende plekken gebeurt, dat is soms even zoeken. Een andere optie is een gemiddelde nemen, spatial average. Bij ATB kun je dan gewoon wat met de mic plek varieren en elke meting die wordt toegevoegd levert een bijdrage aan de gemiddelde curve. Echte bulten en dalen blijven dan over. Kan bij arta vast ook, een gemiddelde maken van diverse metingen.

Als ik naar je grafiek kijk dan lijkt me dat teveel midden-hoog, tenzij het onder een hoek gemeten is. Zelf heb ik vrij lang lopen stoeien met passieve afstemming van een 3,5" peerless breedbander met 8" actief laagondersteuning.
Ik kwam hier op uit als prettigste afstemming:

Meting dichtbij:
vifa GHP 1.JPG
BaffleSTEPcompensatie onder hoeken:
vifa BSC onder hoeken.JPG
Uiteindelijk viel me op dat de 'Analog on / Richtig' van Kirchner Electronics dezelfde curve meegeeft aan hun ontwerp met deze peerless breedbander. Voelde een beetje als bevestiging.

Duidelijk meer oplopend hoog. Echter, wat ik van Ed heb gehoord in Breda was super mooi afgestemd hoog. Alleen het laag was daar mij een beetje te veel geweld, maar das uiteraard eenvoudig op smaak te brengen. De kamer was niet de makkelijkste.
fast needle.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door BertDB »

wouter schreef:
Als ik naar je grafiek kijk dan lijkt me dat teveel midden-hoog
en ik weet perfect waarom ... had ik (foutje) zo ingesteld op de PEQ :oops:

Heb de meting ook nog eens herhaald en nu ging het wel goed (= in de lijn met gisteren) O:)
minder midden en een licht aflopend hoog !
Bijlagen
Totaal3.PNG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door asterduc »

BertDB schreef:
Heb de meting ook nog eens herhaald en nu ging het wel goed (= in de lijn met gisteren) O:)
minder midden en een licht aflopend hoog !
goed bezit Bert, maar naar mijn mening zit daar nog teveel energie rond 1 à 2 khz. Ik zou de 640 hz die je had ingesteld, verschuiven naar 1.2 khz en nog een db'tje minderen (Q 0.3 lijkt me goed).
Speel daar in dat gebied maar eens met meer en minder energie en je zult merken dat dit een groot verschil uitmaakt.

Laag mag van mij ook hoger, maar dat is niet ieders smaak (zoals Wouter reeds terecht aangaf).
Als de boel wat los komt ga je vanzelf iets meer laag krijgen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Concaeve Rapide + Cornerwoofers .. Laatste stuk: DSP

Bericht door BertDB »

m'n meet-pc stond eigenlijk al af, maar het is gewoon erg verslavend ..

Ik heb ook enkele andere 'plots' gemaakt, maar group delay en phase kan ik totaal niet interpreteren.. :(
Mij lijkt het dat group delay over het gehele spectrum constant moet zijn (elke freq evenveel vertraging ..toch ?)
Wellicht iemand die mij een stukje wijzer kan maken ?

Meer bass hoeft momenteel overigens niet, ik vind dat er erg veel bass aanwezig is ! :o
Bijlagen
aangepast - mid-EQ verlegd naar +/- 1.2kHz met 1dB minder
aangepast - mid-EQ verlegd naar +/- 1.2kHz met 1dB minder
laag en hoog apart
laag en hoog apart
Phase Plot
Phase Plot
Group delay
Group delay
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”