Beginnen met meten
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beginnen met meten
Meteen maar even wat aangerommeld.
Hier heb ik mijn 2.1 Logitech pc-speakertjes 'opgemeten'.
Ik heb hier momenteel geen microfoonstandaard, dus ik heb de mic gewoon in de hand gehouden.
Eerst voor het subje. Toen gekozen voor 'set as overlay'.
Daarna voor een satelietje.
Een prutsmethode van heb-ik-jou-daar, maar toch leuk om even te proberen hoe de software een beetje werkt.
Hier heb ik mijn 2.1 Logitech pc-speakertjes 'opgemeten'.
Ik heb hier momenteel geen microfoonstandaard, dus ik heb de mic gewoon in de hand gehouden.
Eerst voor het subje. Toen gekozen voor 'set as overlay'.
Daarna voor een satelietje.
Een prutsmethode van heb-ik-jou-daar, maar toch leuk om even te proberen hoe de software een beetje werkt.
Re: Beginnen met meten
Leuk dit soort oefeningen, ik heb hier een breedbandertje die bij Zaph bekend is en die kan ik dan ook vergelijken met de publicatie die er van is. 
Re: Beginnen met meten
Nu is het vast handig om ook een dedicated meetversterkertje te hebben. Ik las echter wel eens dat niet iedere versterker hier geschikt voor is.
Ik heb hier nog liggen:
-een TA2024 van Arjen Helder
-een TA2020 van Arjen Helder
-een Sure 2*25W TPA3123
Is een van deze versterkers geschikt als meetversterker?
En zoniet, welke low budget versterker is dan wel geschikt. (en is er iemand die nog wat heeft liggen en er vanaf wil?)
Ik heb hier nog liggen:
-een TA2024 van Arjen Helder
-een TA2020 van Arjen Helder
-een Sure 2*25W TPA3123
Is een van deze versterkers geschikt als meetversterker?
En zoniet, welke low budget versterker is dan wel geschikt. (en is er iemand die nog wat heeft liggen en er vanaf wil?)
Re: Beginnen met meten
Ik heb hier wel gebruik gemaakt van een Nakamichi 420, een Quad 405ll en mijn LM 4780, naar mijn idee is het dacht ik niet zo een punt, maar dat hoor ik ook wel graag van iemand anders.
Met mijn Blanda Rapide concept had ik gewoon de zaak via de Digitale Pre, (analoge ingangen) lopen.
Met mijn Blanda Rapide concept had ik gewoon de zaak via de Digitale Pre, (analoge ingangen) lopen.
Re: Beginnen met meten
Er was geloof ik iets met het al dan niet 'gebrugd' zijn van een versterker. Dat maakt een versterker ongeschikt voor impedantiemetingen, als ik het goed heb begrepen.hannesie schreef:Ik heb hier wel gebruik gemaakt van een Nakamichi 420, een Quad 405ll en mijn LM 4780, naar mijn idee is het dacht ik niet zo een punt, maar dat hoor ik ook wel graag van iemand anders.
Re: Beginnen met meten
OK, dat klopt inderdaad dat ik dat nog niet heb gedaan, moeten we dus allebei leren.
Ik heb hier wel de spullen (2X) liggen voor een 1 kastje om met Limp te meten, maar nog niet in elkaar gezet
Ik heb hier wel de spullen (2X) liggen voor een 1 kastje om met Limp te meten, maar nog niet in elkaar gezet
Re: Beginnen met meten
Ik haak hier ook even op in, aangezien ik in vrijwel dezelfde fase zitArno schreef:Meteen maar even wat aangerommeld.
Hier heb ik mijn 2.1 Logitech pc-speakertjes 'opgemeten'.![]()
Ik heb hier momenteel geen microfoonstandaard, dus ik heb de mic gewoon in de hand gehouden.
Eerst voor het subje. Toen gekozen voor 'set as overlay'.
Daarna voor een satelietje.
Een prutsmethode van heb-ik-jou-daar, maar toch leuk om even te proberen hoe de software een beetje werkt.
Zoals ik het grafiekje bekijk is de meting toch pas vanaf ±270Hz 'betrouwbaar' te noemen omdat je een relatief klein tijdsvenster neemt?
Re: Beginnen met meten
Dat zou zomaar kunnen Lieuwe
Denk 'ns hardop waarom dat zo zou zijn
(Ik heb wel een idee wat je bedoelt, maar ik wil in dit topic niet al te vaak voor aap staan. Daarvoor geef ik anderen ook graag de mogelijkheid
)
Denk 'ns hardop waarom dat zo zou zijn
(Ik heb wel een idee wat je bedoelt, maar ik wil in dit topic niet al te vaak voor aap staan. Daarvoor geef ik anderen ook graag de mogelijkheid
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Nee, althans, niet voor impedantie metingen.Arno schreef:Nu is het vast handig om ook een dedicated meetversterkertje te hebben. Ik las echter wel eens dat niet iedere versterker hier geschikt voor is.
Ik heb hier nog liggen:
-een TA2024 van Arjen Helder
-een TA2020 van Arjen Helder
-een Sure 2*25W TPA3123
Is een van deze versterkers geschikt als meetversterker?
En zoniet, welke low budget versterker is dan wel geschikt. (en is er iemand die nog wat heeft liggen en er vanaf wil?)
(of je moet gigantisch goed matchende weerstanden hebben)
Andere tip.
Zet in ARTA bij de impuls responsie grafiek IR Wind op Hann 25% of evt 50% (dat is het type tijdvenster).
Dat is beter bruikbaar dan uniform (rechthoekig/rectangular).
Een Hanning filter is sowieso voor de meeste metingen aan te raden.
(bijkomend voordeel is dat je iets lager kunt meten)
Re: Beginnen met meten
Als je een tijdsvenster hebt van 10ms, kun je niet betrouwbaar frequenties meten onder de 100Hz, aangezien in 10ms de driver net 1x een 100hz uit heeft kunnen spugen. Omdat de periode van een 100Hz toon, exact 10ms bedraagtArno schreef:Dat zou zomaar kunnen Lieuwe![]()
Denk 'ns hardop waarom dat zo zou zijn![]()
(Ik heb wel een idee wat je bedoelt, maar ik wil in dit topic niet al te vaak voor aap staan. Daarvoor geef ik anderen ook graag de mogelijkheid)
Als je dus een kleiner tijdsvenster neemt, kun je dan pas vanaf een hogere frequentie betrouwbaar meten.
En dus ook een groter tijdsvenster, lagere tonen goed meetbaar.
Maar met een groter tijdsvenster krijg je weer nadelen van reflecties in de hogere regionen.
Re: Beginnen met meten
Lieuwe, dat klinkt heel aannemelijk. Daar had ik nog niet over nagedacht. Bedankt, weer wat geleerd.
Ik heb nu:
-een Behringer ECM8000 microfoon
-een Terratec DMX6Fire usb geluidskaart
-een microfoonstandaard
-binnenkort een klein laptopje
Nu wil ik dus nog een meetversterkertje. Gebrugd is niet handig, naar het schijnt, maar ik weet niet hoe een gebrugde versterker eruit ziet.
Is dit Velleman kitje misschien geschikt?
Ik heb nu:
-een Behringer ECM8000 microfoon
-een Terratec DMX6Fire usb geluidskaart
-een microfoonstandaard
-binnenkort een klein laptopje
Nu wil ik dus nog een meetversterkertje. Gebrugd is niet handig, naar het schijnt, maar ik weet niet hoe een gebrugde versterker eruit ziet.
Is dit Velleman kitje misschien geschikt?
Re: Beginnen met meten
Volgens mij heb je helemaal niet zo een stevig versterkertje nodig.
Tenminste naar mijn idee, gebruik je nauwelijks vermogen, en dan moet je bij het voorgestelde versterkertje ook nog een Trafo e.d. hebben.
Dat moet toch simpeler kunnen.
Tenminste naar mijn idee, gebruik je nauwelijks vermogen, en dan moet je bij het voorgestelde versterkertje ook nog een Trafo e.d. hebben.
Dat moet toch simpeler kunnen.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Beginnen met meten
Lijkt me wel wat, alleen de voedingsspanning niet te hoog nemen. (b.v. 2 x 15 Volt)
Gebrugd is de speaker tussen twee (eind)versterkertjes hangen.
Als de ene positief wordt gaat de andere negatief.
Zo kan je met een lagere voedingsspanning toch nog een redelijk vermogen halen.
Paul.
Gebrugd is de speaker tussen twee (eind)versterkertjes hangen.
Als de ene positief wordt gaat de andere negatief.
Zo kan je met een lagere voedingsspanning toch nog een redelijk vermogen halen.
Paul.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Je hebt inderdaad helemaal niet veel vermogen nodig.
10-15W @4ohm is meeeeeeeeer dan genoeg.
Een gebrugde versterker kun je vaak herkennen doordat er maar 1 voedingsrail is.
Bijvoorbeeld een enkele +30Vdc.
Dat is overigens niet helemaal waar wat ik zeg.
Er zijn namelijk ook niet-gebrugde versterkers met een enkele voedingsspanning.
Deze hebben alleen wel altijd een (flinke) condensator/elco aan de uitgang, waardoor deze eigenlijk ook niet zo handig zijn voor metingen.
Er bestaan daarnaast ook nog wel gebrugde versterkers met een dubbele voedingsrail (bijvoorbeeld ±30V)
Komt wel minder vaak voor.
Je kunt beter gewoon even in de datasheet/manual/schema kijken.
Of anders gewoon eventjes vragen natuurlijk

Die Gainclone kitjes, dus LM1875, LM1876, LM3886, LM3875, LM4780 zijn allemaal wel bruikbaar voor het standaard werk.
(dus impedantie metingen, en frequentie responsie ed)
10-15W @4ohm is meeeeeeeeer dan genoeg.
Een gebrugde versterker kun je vaak herkennen doordat er maar 1 voedingsrail is.
Bijvoorbeeld een enkele +30Vdc.
Dat is overigens niet helemaal waar wat ik zeg.
Er zijn namelijk ook niet-gebrugde versterkers met een enkele voedingsspanning.
Deze hebben alleen wel altijd een (flinke) condensator/elco aan de uitgang, waardoor deze eigenlijk ook niet zo handig zijn voor metingen.
Er bestaan daarnaast ook nog wel gebrugde versterkers met een dubbele voedingsrail (bijvoorbeeld ±30V)
Komt wel minder vaak voor.
Je kunt beter gewoon even in de datasheet/manual/schema kijken.
Of anders gewoon eventjes vragen natuurlijk
Die Gainclone kitjes, dus LM1875, LM1876, LM3886, LM3875, LM4780 zijn allemaal wel bruikbaar voor het standaard werk.
(dus impedantie metingen, en frequentie responsie ed)
Re: Beginnen met meten
Dat vermogen is misschien wat overdreven, maar dat hoef ik natuurlijk niet te gebruiken. Voor de prijs hoef ik het iig niet te laten, en de voeding zit zo te zien al onboard, dus dat maakt het wel makkelijk.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Hier het schema/bouwtekening:
http://audio.com.pl/pdf/dla_elektroniko ... _k8060.pdf
Zo te zien kan die als meetversterker gebruikt worden.
Persoonlijk zou ik voor een LM3886 gaan.
Daarvan zijn via Ebay ook kitjes/pcb's te koop en het geheel is een stuk compacter.
Maar dat is maar net wat je handig vindt natuurlijk
viewtopic.php?f=21&t=16036
Maak je een forumgenoot ook nog blij mee
http://audio.com.pl/pdf/dla_elektroniko ... _k8060.pdf
Zo te zien kan die als meetversterker gebruikt worden.
Persoonlijk zou ik voor een LM3886 gaan.
Daarvan zijn via Ebay ook kitjes/pcb's te koop en het geheel is een stuk compacter.
Maar dat is maar net wat je handig vindt natuurlijk
viewtopic.php?f=21&t=16036
Maak je een forumgenoot ook nog blij mee
Re: Beginnen met meten
Een lm1875 printje lijkt me makkelijker.
Een lm3886 heeft toch al snel een hogere voedingsspanning nodig en een groter koelblok (lijkt me).
En tot slot een lm4780 is misschien net wat aan de prijzige kant. Daar ben je zo 45 euro voor kwijt incl componenten, terwijl een lm1875 of lm3886 printje al vanaf 20 euro te krijgen is op ebay.
Een lm3886 heeft toch al snel een hogere voedingsspanning nodig en een groter koelblok (lijkt me).
En tot slot een lm4780 is misschien net wat aan de prijzige kant. Daar ben je zo 45 euro voor kwijt incl componenten, terwijl een lm1875 of lm3886 printje al vanaf 20 euro te krijgen is op ebay.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
45 euro?
Enige wat het duur maakt zijn trafo en koelblok.
Die zijn voor LM3886 -en eigenlijk elke klasse-ab versterker van gelijk vermogen- ongeveer hetzelfde.
De rest is ook echt niet meer dan 20 euro.
Enige wat het duur maakt zijn trafo en koelblok.
Die zijn voor LM3886 -en eigenlijk elke klasse-ab versterker van gelijk vermogen- ongeveer hetzelfde.
De rest is ook echt niet meer dan 20 euro.
Re: Beginnen met meten
Zou dit iets leuks zijn?
Uit Duitsland, maar 1 kanaaltje.
http://www.ebay.nl/itm/Audio-Single-Amp ... 1c2415d859
Uit Duitsland, maar 1 kanaaltje.
http://www.ebay.nl/itm/Audio-Single-Amp ... 1c2415d859
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Ik zou zeggen, zoek hier eens op:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Niks mis met Velleman (integendeel).Arno schreef:Ik proef hier op het forum toch altijd een lichte Velleman-boycot
Ik weet alleen dat Velleman nogal veel aan rebranding doet.
Voor een bepaalde multimeter (DVM1090 bv) betaal je dan ineens 3 keer zoveel.
Het loont dus soms wel om even iets verder te kijken
Daarnaast weet je van een LM3886 redelijk goed wat hij kan en wat zijn specs zijn (is namelijk allemaal in de datasheet te vinden).
Van die Velleman versterker moet je de cijfertjes in die manual maar geloven.
Re: Beginnen met meten
Het grootste voordeel zit dan vaak bij het feit dat je het bij de plaatselijke dealer kunt kopen.Arno schreef:Ik proef hier op het forum toch altijd een lichte Velleman-boycot
En wij weten dan wel welke.
Ik had de Duitse uitvoering, maar deze is aanmerkelijk goedkoper.
http://www.ebay.com/itm/New-LM3886TF-LM ... 3a73d5a8df
Re: Beginnen met meten
Als je alle onderdelen bij conrad besteld zit je snel op 45 euro.b_force schreef:45 euro?![]()
Enige wat het duur maakt zijn trafo en koelblok.
Die zijn voor LM3886 -en eigenlijk elke klasse-ab versterker van gelijk vermogen- ongeveer hetzelfde.
De rest is ook echt niet meer dan 20 euro.
Print + IC = €17.50
2x condensator = €10
4x diode = €5
Heatsink pad = €4
Kleiner spul €5,- tot €10,-
Dan zit je toch al snel richting de 45 euro excl trafo en heatsink..
