3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Jij zei eerder een keer dat 1e orde elektrisch naar jouw mening het beste klinkt mits de units zo'n filtering toestaan, begrijp ik uit bovenstaande dat dit dan voor de C-Quenze/AMT combi blijkbaar niet het geval is?

Ik snap wel dat ik een 2e orde kan proberen en dat die wellicht toch beter blijkt te klinken, maar dit zou ook kunnen gelden voor bijv. 1e orde op de C-Quenze en 3e orde op de AMT. Er zijn nog zoveel mogelijkheden, als ik die allemaal ga uitproberen dan ben ik jaren bezig.

Dat brengt mij bij eigenlijk een vrij basale vraag, hoe weet je uiteindelijk nu wanneer je filter klaar en optimaal is? Of moet je op den duur gewoon een keer stoppen en genieten van het resultaat dat behaald is...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Als er duidelijke zaken in het filter zitten waarvan je zegt, eigenlijk zou ik wel willen weten hoe het klinkt als de respons wat vlakker is, dan loont het om hogere orde te proberen. Dus gewoon doen en niet bang zijn dat je heel lang bezig bent. Want ik weet hoe het gaat, zo meteen ben je klaar en een week later zit je te broeden op het volgende project. Waarom dan niet langer genieten van dit project en eindeloos optimaliseren? het is toch hobby? Zeker met dit uitmuntende paartje drivers. Eigenlijk begrijp ik niet waar je probleem zit........... O:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Toevoeging: bij normale tweeters krijg je nogal een verschil in afstraalgedrag tussen woofer en tweeter op de overgang van crossover. Net daar waar de woofer behoorlijk begint te bundelen, straalt de tweeter rond. Juist op 4kHz waar je niet teveel energie wilt. Zelfs als je dat in het horizontale vlak qua afstraalgedrag in orde hebt, is het verticaal nog steeds aanwezig zeker als het overnamepunt vrij laag is. Kortom, jouw huidige opzet is heel goed vanuit die optiek.

Echter, jij hebt een tweeter die verticaal sterk bundelt. Eigenlijk heb je dus van dat rondstraalprobleem minder last en is het maar de vraag of die dip bij 3-4kHz zo gunstig uitpakt. Het geluid kan ook te flauw worden daardoor. Wat we inmiddels weten van het project van dre, termino, is dat een lager crossoverpunt met deze tweeter geweldig kan klinken zonder scherpte of metaalklank. We hebben geen dip rond 3-4kHz daarvoor nodig gehad.

-edit- ik heb het er nog even bij gepakt, er zat wel een dip in de respons, net wat hoger in frequentie. Dat had eigenlijk vooral te maken met het bundelen in het hoog, het klinkt goed als je de AMT een licht stijgende respons richting 10kHz geeft. Hieronder de respons op 30 graden van uitsluitend de middentoner en tweeter, N.B. met de woofer erbij gaat het hele stuk beneden 1kHz wat harder.
Bijlagen
termino_30.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik denk dat ik dat persoonlijk teveel hoog vind in bovenstaande plaatje, zeker als je nagaat dat dit al onder 30 graden is. Ik heb aardig wat glas hier (ramen,tv,aquarium,salontafel) ik denk dat het wat aflopend hoog gunstiger uitpakt. De Eton/Accuton combi heeft ook niet veel hoog maar dat vind ik wel mooi klinken.

Ik heb net zitten kijken, ik kan met eventueel een notch de bult bij 2kHz wel wegkrijgen, anderzijds is de gehele curve +/-2dB over het grootste bereik, dus al erg netjes opzich.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Het probleem blijft dat je te snel conclusies trekt (zo onderbouw ik mijn verhaal met het sterke bundelen van de AMT, het is niet voor niets dat ik met dre op deze respons ben uitgekomen). Op zich is het goed dat je nog even een poging doet het uiterste uit je huidige filter te halen. Maar denk niet dat je er dan definitief bent zonder andere opties te proberen.. Ik reik je een aantal mogelijkheden aan, maar zal het er nu voorlopig even bij laten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Voorlopig ga ik nog even verder met het optimaliseren van het 1e orde filter, we zijn wel serieus bezig natuurlijk ik geef deze opzet niet te snel op :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De dip is enigzins minder te krijgen door de AMT simpelweg luider te laten spelen, dit heeft tevens als voordeel toename van het tophoog zoals door Jeroen toegepast in de Termino.

Dit alles is makkelijk te realiseren door de parallel weerstand van het hoog te vergroten van 10 ohm naar 22 ohm, dus dat heb ik zojuist even gedaan. Nu dus weer luisteren.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bij deze nog de curves onder 30 graden voor de variant met 22 ohm weerstand:

Groetjes Walter
Bijlagen
weerstand22ohm.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zeer vervelend, mijn linker oor zit aardig dicht, het klinkt nergens naar op deze manier :(

Hopelijk trekt dit snel weer bij zodat ik verder kan met de speakers.

Jeroen, voordat ik met de 1e orde aan de gang ging hebben reeds meerdere 2e orde filters de revue gepaseerd. Heb jij eventueel nog een idee voor een 'ultieme' 2e orde opzet, gebaseerd op jouw laatste ervaringen met de C-Quenze units?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Vanavond maar even de notch erbij gezet om de piek van de C-Quenze bij 9 Khz aan te pakken bestaande uit een 1.5uF Audyn Plus en een 0.22mH luchtspoeltje.

Tevens de kans aangegrepen om de andere spoelen met hun assen gunstiger neer te zetten.

Voor de duidelijkheid, wat je op de foto ziet is 1 stuks eerste orde filter. Dan wel met 3x een correctie netwerk alsmede nog eens een lattice netwerk.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0700[1].JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Arno »

Als je zoveel componenten hebt liggen, dan wil je ze natuurlijk gebruiken ook :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het stel 1.8mH Tritec spoelen die ik met jou had geruild komen nu in ieder geval goed van pas!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De 1.8mH spoelen zijn inmiddels vervangen door 1.5mH types. Dit klinkt beter, met de 1.8mH spoel lijkt het of de C-Quenze op de handrem is aangetrokken. Erg braafjes en weinig dynamiek. Klinkt bij het eerste luisteren wel goed (neutraal) maar na een paar nummers begin je de power te missen.

Wellicht is een 1.2mH spoel nog beter, echter de bult bij 1500-2500Hz wordt dan wel erg fors. Voorlopig maar eens een tijdje met de 1.5mH spoel verder spelen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door bas focal m180 »

Als je een paartje oude spoelen hebt kan je die eens afwikkelen naar 1,4mH of 1,3mH .
Mischien net wat je zoekt in het geluidbeeld .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Spoelen zat hier, dus dat zou kunnen!

Ik ga echter een stapje verder, ik ga terug naar een seriespoel van slechts 1.2mH. Tevens ga ik het lattice netwerk weer even over boord kieperen. De resulterende optelling is dan slechter maar dat vlakt wel de responsie bij 1500-2500Hz enorm uit.

Ben benieuwd...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bij deze het aangepaste filter, is al de 19e versie zag ik :D

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0701[1].JPG
rev19.jpg
rev19_response_30deg.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De postbode was vroeg vandaag:

Twee mooie baffles :D

Gemaakt door onze enige echte forum hout tovenaar :sure:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0702[1].JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Arno »

En brandvertragend :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Had ik nog niet eerder gezien inderdaad, orange/roze achtig MDF :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
En brandvertragend :mrgreen:
Dat heeft hij vast wel nodig :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zojuist de eerste kast omgebouwd met de nieuwe baffle, de aansluitdraden ook maar gelijk aan de achterkant gezet. Ik moet zeggen het ziet er fraai uit! Nu de klank nog :mrgreen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0705.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Beide kasten zijn omgebouwd en spelen weer, en hoe, dit is duidelijk het beste filter tot nu toe :D

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0707[1].JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Lnsadnoh »

Mooi speakers Walt!
Fraaie poort ook :D .
Fraaie hoog unit ook.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ja mooi he zo'n grote poort aan de voorzijde, ik vind dat optisch zeer fraai. Die AMT tweeter is ook een mooi ding.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door bas focal m180 »

Ik zie een ander probleem opkomen , mooie apparatuur , mooie speakers met speakerstand en subje , staat daar een beeldbuis , dat zal ik je vergeven maar dat apparaat eronder :rofl: .

Je mag wel eens een nieuwe kinderopas aanschaffen :mrgreen: .(dvd speler)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Haha,

Dat rare ufo ding onder de VCR is de DVD speler trouwens.

Het plan is hier nog steeds om binnenkort een platte TV te kopen voor aan de muur, maar dit C-Quenze/AMT projectje heeft de cashflow iets naar zich toe getrokken zeg maar.

Groetjes Walter
Gesloten