welke el34 ?
Moderator: Beheerdersteam
welke el34 ?
wat zijn aanraders vwb de el34 of e34l of kt77 ?
ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen
grt
Peter
ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen
grt
Peter
Re: welke el34 ?
Vreemde vraagstelling, net zoiets als "ik wil een Audi, Mercedes, of BMW gaan kopen, welke moet ik nemen ?"
Wat vind je belangrijk ? levensduur, klankkwaliteit, prijs/kwaliteit verhouding, wel of niet NOS. dat zijn voor iedereen weer andere prioriteiten.
Dan kan men pas een goed advies geven als men beter weet wat je zoekt.
Wat vind je belangrijk ? levensduur, klankkwaliteit, prijs/kwaliteit verhouding, wel of niet NOS. dat zijn voor iedereen weer andere prioriteiten.
Dan kan men pas een goed advies geven als men beter weet wat je zoekt.
hoezo vreemde vraagstelling ?
Die audi, mercedes of bmw doen allemaal 1 ding als het goed is en dat is rijden , de vraag is alleen hoe en wat, ervaringen dus.
als ik geen enkele van die drie merken ken is het toch niet onzinnig naar ervaringen te vragen ?
Is juist niet vreemd.
het lijkt me niet logisch dat ik zoek naar een buis die slecht klinkt en snel versleten is en ook nog eens peperduur.
Die audi, mercedes of bmw doen allemaal 1 ding als het goed is en dat is rijden , de vraag is alleen hoe en wat, ervaringen dus.
als ik geen enkele van die drie merken ken is het toch niet onzinnig naar ervaringen te vragen ?
Is juist niet vreemd.
het lijkt me niet logisch dat ik zoek naar een buis die slecht klinkt en snel versleten is en ook nog eens peperduur.
-
hanselchen
dre schreef:nieuwe buizen,zeer goede prijs kwaliteit.
+1, inderdaad Dre, mee eens;
De huidige nieuwe buizen van oa. bijv. JJ, ElectroHarmonix, Sovtek, Tungsol zijn de Mercedes/BMW/Audi in je stelling.
Ze voldoen allemaal meer dan prima, de verschillen qua klank, levensduur, kwaliteit etc. zijn marginaal.
(je moet van goed huize komen om het verschil te horen, mij lukt het niet
Heb je er meerdere van hetzelfde type nodig in de amp, én je hebt het geld ervoor over, koop dan matched pair of matched quad oid.
Zit je altijd goed.
Mvg. Hans
Of je maakt je ontwerp zo dat je elke eindbuis afzonderlijk kan instellen dat scheeld een hoop euries. 
Het is niet voor een bouw project maar voor een bestaande amp
en die heeft per buisvoet eeninstelmogelijkheid.
Betekent dat het niet persé een gematched quad hoeft te zijn dan ?
Ik weet niet op welke eigenschappen ze allemaal gematched worden.
en die heeft per buisvoet eeninstelmogelijkheid.
Betekent dat het niet persé een gematched quad hoeft te zijn dan ?
Ik weet niet op welke eigenschappen ze allemaal gematched worden.
-
hanselchen
Ik neem aan dat de instelmogelijkheid de bias/ruststroom is, dwz de negatieve "voorspannning".
Gematched is dan niet persé nodig, wat nl3prc al aangeeft.
Ik zou wel hetzelfde merk en bouwjaar/batch nemen, staat wat netter dan allemaal verschillende.
Heel vaak worden matched pairs & quads bij de gerenomeerde (web-)winkels aangeboden die nauwelijks of niet duurder zijn dan de losse exemplaren.
(BTW-Ook MP en HIFIpuntnl staat (regelmatig) vol met EL34 buizen.)
Mvg. Hans
Gematched is dan niet persé nodig, wat nl3prc al aangeeft.
Ik zou wel hetzelfde merk en bouwjaar/batch nemen, staat wat netter dan allemaal verschillende.
Heel vaak worden matched pairs & quads bij de gerenomeerde (web-)winkels aangeboden die nauwelijks of niet duurder zijn dan de losse exemplaren.
(BTW-Ook MP en HIFIpuntnl staat (regelmatig) vol met EL34 buizen.)
Mvg. Hans
yep . is voor de bias. Dus ik hoef niet persé een gematched setje te hebben maar gezien de geringe extra prijs wel aan te raden dus.
het klopt dat er zat te vinden is, en inderdaad ook gematched paartjes of quadjes.
Zowel bij wat nl leveraciers en MP en vooral Ebay staan er vol mee.
Ik vind ook wel recensies maar dat is vaak uit de gitaar-amp wereld.
Overwegend komt de nieuwe tung sol er goed uit , maar ook de shuguans worden vanwege de prijs/kwaliteitverhouding geroemd.
Maar er is zoveel zelfs dat het me wat duizelde , dus vandaar de vraag. Wat zou een goede keuze zijn vwb klank (hou van een heldere sound, vooral voor stemmen en instrumenten en zo) en levensduur. ?
het klopt dat er zat te vinden is, en inderdaad ook gematched paartjes of quadjes.
Zowel bij wat nl leveraciers en MP en vooral Ebay staan er vol mee.
Ik vind ook wel recensies maar dat is vaak uit de gitaar-amp wereld.
Overwegend komt de nieuwe tung sol er goed uit , maar ook de shuguans worden vanwege de prijs/kwaliteitverhouding geroemd.
Maar er is zoveel zelfs dat het me wat duizelde , dus vandaar de vraag. Wat zou een goede keuze zijn vwb klank (hou van een heldere sound, vooral voor stemmen en instrumenten en zo) en levensduur. ?
-
hanselchen
Tungsol, JJ, EH, Sovtek, met al deze buizen heb ik prima ervaring, gaan hééél lang mee.
Shuguans weet ik niet, hier heb ik geen ervaring mee.
(Heldere) Sound, tsja, voor mijn oren is het verschil marginaal, kan ik je verder niet in adviseren...
Tip, vóór het plaatsen van de nieuwe buizen, de bias potmeters (iets) terug draaien, zodat ruststroom van de buizen niet meteen (veel) te hoog is bij het aanzetten van de versterker, hierna weer iets opregelen, indien nodig.
Mvg. Hans
Shuguans weet ik niet, hier heb ik geen ervaring mee.
(Heldere) Sound, tsja, voor mijn oren is het verschil marginaal, kan ik je verder niet in adviseren...
Tip, vóór het plaatsen van de nieuwe buizen, de bias potmeters (iets) terug draaien, zodat ruststroom van de buizen niet meteen (veel) te hoog is bij het aanzetten van de versterker, hierna weer iets opregelen, indien nodig.
Mvg. Hans
IK heb diverse geprobeerd: =C= klonk wel aardig, EH 6CA7 klinkt vol en ruimtelijk maar weinig hoog, Shuguang EL34 is neutraal en plat maar allemaal zijn ze saai en zanderig.
Ik heb ook JJ KT77 en die steekt er op alle fronten met kop en schouders bovenuit. Klank, ruimtelijkheid en dynamiek. De KT77 is gewoon een heel andere buis.
JJ is niet zaligmakend trouwens. Buizen zijn nogal eens scheef en sommige kappen er al snel mee (KT88). Al heb ik daar persoonlijk weinig last van.
Ik heb ook JJ KT77 en die steekt er op alle fronten met kop en schouders bovenuit. Klank, ruimtelijkheid en dynamiek. De KT77 is gewoon een heel andere buis.
JJ is niet zaligmakend trouwens. Buizen zijn nogal eens scheef en sommige kappen er al snel mee (KT88). Al heb ik daar persoonlijk weinig last van.
ik weet wel dat de ecc82+83 van shuguang ook er fraaie prijs kwaliteit hebben.
heb ondertussen de kt77 in huis,
en die is heel fijn, dat mag gezegd worden
heb ook org mullards el34, ook niet mis
en oude haltron/rft's die moeten nog geprobeerd worden
en die is heel fijn, dat mag gezegd worden
heb ook org mullards el34, ook niet mis
en oude haltron/rft's die moeten nog geprobeerd worden
- audiomanics
- Contacteer:
Hebben we het hier over huidige productie JJ's EH's Sovteks en Svetlana's .... en dan heeft meneer ineens Mullards liggen ... (Misschien ook nog Philips en Telefunken in een gouden doosje..)
Met niet al te veel moeite kun je er ook een KT88 in zetten.. geeft over het algemeen wat meer "body" aan de muziek, was mijn ervaring..
Kees
Met niet al te veel moeite kun je er ook een KT88 in zetten.. geeft over het algemeen wat meer "body" aan de muziek, was mijn ervaring..
Kees
tsja, als ik 4 org mullards tegenkom voor onder de 100 euro laat ik ze niet liggen
en 5 rft's voor 40 euro ook niet
gevolg is dat er nu weer te veel ligt eigenlijk want een setje
jj e34l was ook wel weer aardig te proberen , prima buis maar geen uitblinker
maar tfk ligt hier dan weer net niet
en 5 rft's voor 40 euro ook niet
gevolg is dat er nu weer te veel ligt eigenlijk want een setje
jj e34l was ook wel weer aardig te proberen , prima buis maar geen uitblinker
maar tfk ligt hier dan weer net niet