pril beginnertje

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Yvan

pril beginnertje

Bericht door Yvan »

Beste mensen, waarschijnlijk zal dit een domme vraag zijn in jullie oren, maar heb me onlangs een Beyma 10g40 aangeschaft en bij de thiele-small parameters staat er de term "equivalent air volume to cms, vas" vermeld , is dit het volume die de speaker nodig heeft? dus voor de 10g40 staat er 33 Liter? of is het niet zo simpel?
Bijlagen
Beyma_10_G40.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: pril beginnertje

Bericht door Henkjan »

Hallo Yvan, welkom hier!

Vas is niet gelijk aan het benodigde volume, daar is meer info voor nodig (hoewel je wel kan zeggend at een speaker met een hoge Vas een grotere kast nodig heeft dan een met een lage Vas). Vas is een van de zgn Thiele/Small parameters, die je kan gebruiken om een kast mee uit te rekenen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Henkjan schreef:
Hallo Yvan, welkom hier!

Vas is niet gelijk aan het benodigde volume, daar is meer info voor nodig (hoewel je wel kan zeggend at een speaker met een hoge Vas een grotere kast nodig heeft dan een met een lage Vas).
Hoewel dit in de praktijk vaak opgaat, is het niet altijd waar.

Vas is immers niets anders dan compliantie van de ophanging vermenigvuldigd met het oppervlak van het membraan. Een hoge Vas kan dus betekenen dat je een grote driver hebt (die dus meestal een grote kast nodig heeft) of dat je een hele soepele ophanging hebt (wat je voor sub drivers graag wilt).

Een driver met een soepele ophanging (=hoge Vas) en lage Qts+Fs (sterke aandrijving, voldoende bewegende massa) werkt meestal juist goed in een klein kastje.
Yvan

Bericht door Yvan »

Dank je voor het warme onthaal en jullie responce,

Ja dus is het blikbaar niet zo simpel om het volume te berekenen voor die beyma, ben eigenlijk van plan om een toren box te maken, zo type "JAMO S606" met de beyma aan de zijde, omdat deze kast hoog is en ik de mid en hoge tonen in het bovenste deel zou plaatsen, heb je nog een redelijk volume over voor de bass, maar de vraag is natuurlijk hoeveel liter heb je nodig om deze tot zijn recht te laten komen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Het is niet super moeilijk hoor. Je komt er alleen niet met één getalletje vanaf, zoals Henkjan al aangaf. :D

Wat je nodig hebt zijn de T/S parameters uit de datasheet van Beyma en een simulatietooltje zoals WinISD. Daarmee kun je snel uitrekenen wat voor kast je zou kunnen maken.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Welkom Yvan. Zoals Henkjan al vemeldde is Vas een van de T/S-parameters waarmee het kastvolume berekend kan worden. Dat kan met formules, maar handiger is het om dat met een simulatieprogramma te doen.

Een veel gebruikt programma is WinISD, welke vrij te gebruiken is. Delen van het programma zijn ook in een online-versie beschikbaar. Om alleen het volume te berekenen kan je daar in de New Driver / boxdesigner de parameters Vas, Qts en Fs invullen, waarna je onder het gewenste luidsprekertype het optimale kastvolume (Vb) kan laten berekenen, en er een grafiekje van laten tonen. Dat is handig voor een snelle 1e indruk, maar ga je er serieus mee aan de slag dan is het handiger om het volledige programma (of een van de vele andere programma's) te installeren.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En hier is een hele mooie handleiding te vinden hoe je WinISD kan gebruiken:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12938
Yvan

Bericht door Yvan »

Ok, dus heb hier heel die krant bij me liggen en lees af fs 55 Hz, Vas 33 l en Qts 0.31 , Ga best heel het boeltje installeren , effe zien of ik winISD vind. (zoals die piepo uit Oostenrijk zei : " i'll be back")

En zal zeker gebruik maken van de handleiding,alvast bedankt
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Deze beyma is nu niet echt een driver die je makkelijk kunt inzetten voor lage basweergave.

Dit is een woofer die voor een kleine PA topkast echter perfect is.

met pijn en moeite zul je in 23 liter ongeveer een -3db punt halen van 55hz.
(voor hifi zie je dit liefst nog wat lager)

heb je de driver al gekocht? (volgens mij wel)
Dan zou ik er over nedenken om andere woofers te kopen die wellicht lager komen.

De belastbaarheid van dergelijke PA speaker is overigens wel hoog, maar of dit bruikbaar is in een thuissituatie?
Het is een héél mooie speaker, maar niet precies voor jouw doel te gebruiken.

zie de twee varianten in de afbeelding.
Bijlagen
10g40 beyma.JPG
Yvan

Bericht door Yvan »

Ja heb hem wel al aangekocht, wat ik nodig heb is dan meer een subwoofer? enige voorkeur? Nu ben ik ook niet bepaald op zoek naar zo'n gonzende bass maar heb wel graag een krachtige kikbass (als je begrijpt wat ik bedoel). je hebt ze waarschijnlijk bijde nodig in een goed klinkende bas, misschien in combinatie met?
bartsegers

hoi yvan,

Ja, dat is een niet zo eenvoudige keuze denk ik.
hangt van een aantal factoren af.

jouw ontwerp met een woofer aan de zijkant beperkt het inzetgebied van die woofer.
Ik zou een woofer aan de zijkant tot 150-200hz inzetten.
je wilt een 3-weg maken om het beste van 3 units te combineren.
(goede middentoner, goede sub-laag weergever en tweeter)

dan heb je nog zaken als het budget, formaat, kastruimte, aansluiting op de middentoners die je gaat gebruiken.
Wil je gesloten of basreflex behuizing etc

Ik denk dat andere forumleden je sneller kunnen helpen beslissen.
Wellicht eens kijken naar andere ontwerpen ?

Bedenk trouwens dat zo laag een crossoverpunt leggen voor een passief filter behoorlijke componenten vereist.
(= prijzig)

Ik zou eens goed bedenken wat je wilt en wat je eisen zijn.
er zijn namelijk ook goede 2-weg modellen die goed laag kunnen weergeven.

Een 3-weg is in veel opzichten moeilijker ontwerpen dan een 2-weg. (en tevens duurder in het algemeen)
Maar laat je niet ontmoedigen natuurlijk!

Een interessante luidspreker die helemaal niet duur is, is bijvoorbeeld de Visaton serie van Conrad.

zie:

http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... ght=conrad

Mooi, met volledig simulatieschema, filterschema, en de units zijn te koop bij conrad.nl
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Ronkel schreef:
Henkjan schreef:
Hallo Yvan, welkom hier!

Vas is immers niets anders dan compliantie van de ophanging vermenigvuldigd met het oppervlak van het membraan. .
Niet helemaal, Vas = rho*c2*Cm*O^2 met rho de dichtheid van lucht, 1.2 kg/m^3, ^c de geluidsnelheid 345 m/s en O het conusopp., Cm de compliantie
groet, Tom
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En dit klopt ook niet helemaal:
Henkjan schreef:

.................hoewel je wel kan zeggend at een speaker met een hoge Vas een grotere kast nodig heeft dan een met een lage Vas
Dat hangt ook sterk af van de Qt van de speaker.

Het gaat om hoe alle parameters samenwerken en op elkaar aansluiten. Met één enkele parameter in de hand kun je over het algemeen geen algemene uitspraken doen.
Yvan

Bericht door Yvan »

Je blijkt er wel in thuis in deze materie, kan je me even helpen en berekenen wat voor volume deze beyma 10g40 nodig heeft om een lekker strakke bas te vormen? heb ondertussen win ISD geprobeerd maar lijkt me echt chinees.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Chinees leren dan maar :mrgreen: Gewoon stap voor stap de handleiding volgen. Kijk ook eens hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 3&Itemid=2

Anders kun je ook eens Boxim proberen: http://www.visaton.de/de/literatur/soft ... index.html Dat is iets overzichtelijker maar het blijft werken om het te snappen.
bartsegers

Yvan schreef:
Je blijkt er wel in thuis in deze materie, kan je me even helpen en berekenen wat voor volume deze beyma 10g40 nodig heeft om een lekker strakke bas te vormen? heb ondertussen win ISD geprobeerd maar lijkt me echt chinees.
zie mijn post hier.

staan al 2 voorstellen in toch ?
Yvan

Bericht door Yvan »

ja inderdaad , alvast bedankt voor u/ jullie hulp, ben weer een beetje slimmer geworden.

mvg

Yvan
bartsegers

wellicht verstandiger om een aantal antwoorden te geven op vragen.
Ik denk dat dit namelijk wat hoog gegrepen is voor je.
(gezien de inhoud van je eerste vraag hier)

wil je zeker een 3-weg? (complexer, duurder evt)
hoe ga je filteren, actief of met passief filter
welk budget?

hoe laag wil je komen? (deze eminence zal geen sublaag weergeven)

etc...
Yvan

Bericht door Yvan »

ok, we hebben nu een Beyma 10BR60V2 op het oog, deze gaat iets lager en heeft minder power nodig, maar als ik WIn ISD gebruik en de parameters ingeef kom ik uit op een volume (closed box) van 85 liter, klopt dit? lijkt me heel veel.
Plaats reactie