Hallo allen,
Ik zou graag wat hulp willen bij de filter keuze.
Even wat info:
Van een mede forumlid heb ik 2 midwoofers overgenomen met als plan om 2 compacte speakers te maken. Hierbij heb ik nog 2 tweeters aangeschaft. De versterker die ik ga toepassen is de T2024 die ik in 1 van de speakers zal plaatsen. Later verzin ik nog iets om dit in 1 geheel makkelijk mee te kunnen nemen. Hoeft niet knijter hard te kunnen, hoeft ook geen high end te zijn, als het maar een beetje lekker klinkt!
De midbasjes zijn van Elac, en zijn afkomstig uit met name de cm50 en cm60 center, en zijn 8.8 Ohm. Veel meer informatie heb ik er niet van. De vorige eigenaar heeft een meeting uitgevoerd en staat eventueel hier nog wel op het forum.
De kastjes die ik gemaakt heb hebben een inhoud van 2.9 liter per stuk, BR poort tuning rond de 66 Hz.
De tweeter is een Vifa BC25SC-55/04:
Electrical Data
Nominal impedance Zn 4 ohm
Minimum impedance Zmin 7 ohm
Maximum impedance Zo 6.2 ohm
DC resistance Re 3 ohm
T-S Parameters
Resonance Frequency
fs 1320 Hz
Mechanical Q factor Qms 2.9
Electrical Q factor Qes 1.7
Total Q factor Qts 1.1
Effective piston area Sd 6.8 cm
2
Sensitivity (2.83V/1m)
94 dB
Sensitivity (1W/1m)
91 dB
Ratio fs/Qts F 1200
Power handling
Rated Noise Power (IEC 18.1) 25 W
Long-term Max Power (IEC 18.3) 50 W
Misc. Parameters
Effective Frequency range (IEC 21.2)
800-
25k
Hz
Frame dimensions 69.7x54 mm
Total Mass 67 grams
Frequency at ka=2 7466 Hz
Met filteren heb ik zelf iets geprobeerd op de gok.
Via boxsim heb ik gegeken wat voor onderdelen ik nodig had voor een 2e orde filter met 3000 Hz als crosspunt. Daar heb ik nog 2 weerstandjes bij gedaan om de tweeter wat in te dammen. (3db) Maar gaat nog veel te hard tov de woofer. (woofer klinkt ook iets schel, maar daar zou wel een notch voor moeten, en ik kan het niet meten, misschien lager crossen?)
In het kort: Heeft iemand een filter idee voor deze opzet? Simpel filter, niet te duur, wat gewoon acceptabel zou moeten klinken.
Hierbij een foto van wat ik nu heb
Filter voor compacte speakers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Filter voor compacte speakers
Niemand een simpel filter idee? Of is dito info die ik geef te weinig?
Re: Filter voor compacte speakers
Ik denk dat je een afgemeten bafflestepcorrectie nodig hebt voor de mids (eerlijk gezegd vermoed ik dat je vooral teveel hoog midden hoort). Het resulterende rendement zal uitkomen op zo'n 82, 83 dB/1m/2,83V bij 1kHz schat ik. Dan mag je vervolgens die Vifa's wel zo'n 8dB dempen.